olycka med tma-bil
Close
Skyddsfordonet kördes sönder vid olyckan på E18.
Close

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

– Så har det hänt. Igen. Som tur var skadades ingen person. Hade inte vår TMA-bil kommit först till haveriplatsen är risken stor att den lätta lastbilen kört rakt in i lastbilsekipaget, säger Mikael Bertilsson på Assistancekåren i Örebro.

Bertilsson var tidigare regionalt skyddsombud på Transports Örebroavdelning och jobbade då bland annat med säkerhet vid bärgning och andra jourarbeten som utförs på väg.

Han och andra i Transport drev på hårt för att Arbetsmiljöverket skulle införa generellt krav på TMA-bilar vid allt arbete på större vägar. I hela landet.

Verket var först inne på den linjen, men ansvariga på myndigheten fick kalla fötter och backade.

Fortfarande gäller obligatoriskt krav på skyddsfordon i bland annat Stockholm och Örebro län. Andra delar av landet omfattas inte. Där ska bärgnings- och jourfirmor i stället göra riskbedömningar innan vägarbeten startas.

Mikael Bertilsson konstaterar att samma förare som fick sitt TMA-fordon rammat i morse råkat ut för en liknande påkörning tidigare. Chauffören, en kvinna, är skyddsombud.

– Det händer incidenter hela tiden. Att Arbetsmiljöverket inte ser de här farorna är helt obegripligt, säger Mikael Bertilsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik Brink:
    14 september, 2017

    Jag förstår ej förarna av tunga fordon som kör långt över tillåten hastighet vid jobb/ olyckor vi som kör tunga fordon är en del i en säkertrafik tänk på då du står med ett haveri vill du att andra bara kör så det ryker man vågar ej kliva ur hytten med risk att bli överkörd

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Tretton förare dog på jobbet

Arbetsmiljö. Lastbilschaufförer toppar åter igen den dystra statistiken över personer som dör i jobbet. Tio åkeriförare fick sätta livet till 2017 – plus en miljöarbetare, en bussförare och en taxichaufför.

Ulf Jarnefjord, Tobias Johansson, Kim Jörgensen

Så undviker du olyckor

Åkeri. – Chauffören hade maximal otur. Det är hemskt, riktigt hemskt. Så kommenterar några transportare olyckan på Hisingen i Göteborg då en 30-årig lastbilsförare klämdes till döds mellan lastbilen och en container.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

Chaufförer ska få verktyg att bekämpa sexhandel

Brott. På onsdag lanseras ett nytt digitalt verktyg för att chaufförer ska kunna jobba mot trafficking och människohandel. Bakom står länsstyrelse, polis och åkeriföretag i Värmland. – Vi ska inte vara ett land där människor utsätts för prostitution eller människohandel. Att köpa människor är inte förenligt med mänskliga rättigheter, säger Isabel Persson på Länsstyrelsen i Värmland.

Dödsolyckor 2017

Tretton förare dog på jobbet

Arbetsmiljö. Lastbilschaufförer toppar åter igen den dystra statistiken över personer som dör i jobbet. Tio åkeriförare fick sätta livet till 2017 – plus en miljöarbetare, en bussförare och en taxichaufför.

Ulf Jarnefjord, Tobias Johansson, Kim Jörgensen

Så undviker du olyckor

Åkeri. – Chauffören hade maximal otur. Det är hemskt, riktigt hemskt. Så kommenterar några transportare olyckan på Hisingen i Göteborg då en 30-årig lastbilsförare klämdes till döds mellan lastbilen och en container.

Transports ordförande Tommy Wreeth

Transport satsar på (S)eger

Val 2018. I går sparkade LO i gång valrörelsen. I dag var det Transports tur. Ett 60-tal transportare från hela landet träffades för att prata politik.

4 av 10

LO vill ha skärpta regler för arbetskraftsinvandring

Arbetskraftsinvandring. De senaste nio åren har Texab ansökt om att få ta in minst 136 personer som arbetskraftsinvandrare från länder utanför EU. Totalt kommer uppåt 15 000 gästarbetare per år till Sverige, från ”tredje land”. LO vill att reglerna för arbetskraftsinvandring stramas åt.

Val 2018
Therese Gouvelin och Karl-Petter Thorwaldsson.

LO sparkar i gång valrörelsen

Valupptakt. Mer pengar till välfärd och infrastruktur. Det är två av de politiska krav LO presenterade vid sin valupptakt i Stockholm i dag. – Vi ska genomföra en halv miljon samtal med våra medlemmar. LO har ett tydligt mål med en regering som bygger trygghet för vanligt folk, med vår egen svetsare som statsminister, sa Therese Guovelin, LO:s förste vice ordförande.

Transportarbetaren ställde sex frågor till Karl-Petter Thorwaldsson vid LO:s valupptakt. Om bland annat konflikträtten, valtaktiken och infrastruktursatsningar.

Sex frågor till LO-ordföranden

Politik. Transportarbetaren ställde sex frågor till Karl-Petter Thorwaldsson vid LO:s valupptakt. Om bland annat konflikträtten, valtaktiken och infrastruktursatsningar.