olycka med tma-bil
Close
Skyddsfordonet kördes sönder vid olyckan på E18.
Close

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

– Så har det hänt. Igen. Som tur var skadades ingen person. Hade inte vår TMA-bil kommit först till haveriplatsen är risken stor att den lätta lastbilen kört rakt in i lastbilsekipaget, säger Mikael Bertilsson på Assistancekåren i Örebro.

Bertilsson var tidigare regionalt skyddsombud på Transports Örebroavdelning och jobbade då bland annat med säkerhet vid bärgning och andra jourarbeten som utförs på väg.

Han och andra i Transport drev på hårt för att Arbetsmiljöverket skulle införa generellt krav på TMA-bilar vid allt arbete på större vägar. I hela landet.

Verket var först inne på den linjen, men ansvariga på myndigheten fick kalla fötter och backade.

Fortfarande gäller obligatoriskt krav på skyddsfordon i bland annat Stockholm och Örebro län. Andra delar av landet omfattas inte. Där ska bärgnings- och jourfirmor i stället göra riskbedömningar innan vägarbeten startas.

Mikael Bertilsson konstaterar att samma förare som fick sitt TMA-fordon rammat i morse råkat ut för en liknande påkörning tidigare. Chauffören, en kvinna, är skyddsombud.

– Det händer incidenter hela tiden. Att Arbetsmiljöverket inte ser de här farorna är helt obegripligt, säger Mikael Bertilsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik Brink:
    14 september, 2017

    Jag förstår ej förarna av tunga fordon som kör långt över tillåten hastighet vid jobb/ olyckor vi som kör tunga fordon är en del i en säkertrafik tänk på då du står med ett haveri vill du att andra bara kör så det ryker man vågar ej kliva ur hytten med risk att bli överkörd

Lästips:

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

Mathias

En natt i tunnelbanan

Arbetsplats: Tunnelbanan. Mathias har blivit tv-kändis. I sju säsonger har Kanal 5 följt ordningsvakter i tunnelbanan. När serien sänds möter de mycket större förståelse för sitt ibland våldsamma jobb.

Transportarbetarens logga

Färre anmälda arbetssjukdomar

Arbetsmiljö. Ny statistik från Arbetsmiljöverket visar att färre arbetssjukdomar anmäls. Alltjämt är det flest skador på jobbet inom transport och magasinering för kvinnor och miljöarbete för män.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre ska testa nytt sopsystem

Miljöarbetare. 250 villaägare i Helsingborg blir först att testa sophämtning bara när det behövs. Smartare soptunnor och sopgubbar som är beredda att ändra rutten efter kundernas önskemål krävs för försöket.

Så ska facket bli starkare igen

Facket. Den nordiska modellen är under attack. Det var de omkring 175 deltagarna på NTF:s kongress överens om. Vad ska facket göra? Gå tillbaka till rötterna och organisera! lyder motmedlet.

Konflikten i Göteborgs hamn

Oavgjort mellan HF och arbetsgivarna

Hamn. De hamnarbetare som i januari förra året avbröt lastningen av ett fartyg i Göteborgs containerhamn lade ned arbetet, men kan inte dömas för olovlig stridsåtgärd. Anledningen är att deras fack Hamnarbetarförbundet (HF) inte är bundet av kollektivavtal. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom i dag.

Färre anmälda arbetssjukdomar

Arbetsmiljö. Ny statistik från Arbetsmiljöverket visar att färre arbetssjukdomar anmäls. Alltjämt är det flest skador på jobbet inom transport och magasinering för kvinnor och miljöarbete för män.

Stephen Cotton, ITF

”Nordiska modellen” huvudtema på NTF:s kongress

Transportfack. – Varje transportbransch måste utarbeta en egen strategi för att möta digitaliseringen och automatiseringen på arbetsmarknaden. I det arbetet behövs en stark fackföreningsrörelse!

Busschaufför åtalas efter Svegolyckan

Dödsolycka. Vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Med de misstankarna mot sig har chauffören som körde olycksbussen i Sveg åtalats. Om domstolen fäller honom kan straffet bli fängelse.

Strejkande lastbilschauförer blockerar motorväg i Brasilien.

Strejkande chaufförer får ner dieselpriset

Chaufförer. Lastbilsstrejken i Brasilien har fått världens femte största land att stanna av. Ingen bensin och mat har levererats på åtta dagar. Nu tvingas regeringen ge efter och sänker dieselpriset.

Arvidsjaurs flygplats

”Vi är avskurna från omvärlden utan flyg”

Flyg. – Ett jävla elände. Och mest av allt är det Transportstyrelsens fel! Nextjet borde inte fått fortsätta flyga. Bolaget var ju nära att bli av med tillståndet redan i höstas.

Emelie Bergström, renhållningsarbetare i Eskilstuna

Så kan sopjobbet bli bättre

Miljöarbetare. Sänk tempot, bekämpa halkan och se till att sopgubbarna slutar hoppa ner från hytten. Utbilda cheferna i konfliktlösning och inflytande. Forskare har några handfasta förslag efter att ha granskat arbetsmiljön i sophämtningsbranschen.

Bussen som styrs av ett digitalt staket.

Vi har åkt buss som styrs av digitala staket

Ny teknik. Efter terrorattacken på Drottninggatan inleddes en diskussion om satellitstyrda staket – kallat geofencing. Under måndagen berättade inblandade parter att framtiden är rätt så nära. Till viss del är den redan här.

Tidningsbud i Ystad

Fyra överfall mot bud under våren

Tidningsbud. Knivskärning, sparkar och rån har drabbat tidningsbud under våren. Inga vittnen finns till de fyra överfallen.

Marita Ulvskog

Lika lönprincipen – slutligt godkänd i EU

UPPDATERAD. EU har med stor majoritet beslutat att lika lön för lika arbete ska gälla i hela unionen. Med detta ska dumpning av arbetarnas villkor hejdas, enligt EU-parlamentarikern Marita Ulvskog (S). Transportsektorn är dock undantagen – där pågår diskussionerna fortfarande.

Beställaransvaret ska också gälla cabotage

Åkeri. Riksdagen har röstat igenom regeringens förslag om förlängd klampning och beställaransvar. Dessutom har regeringen beslutat om att ge tullare rätt att ta ut sanktionsavgift och klampa lastbilar när åkerier bryter mot cabotagereglerna.

Facken i EU kraftsamlar mot urholkade kör- och vilotidsregler

Åkeri. Den 4 juni väntas EU:s transportutskott rösta igenom regeländringar som gör att buss- och lastbilsförare kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt. I hela Europa kraftsamlar facket för att få stopp på förslaget. I Sverige har Transport, Kommunal och Seko gemensamt skrivit ett öppet brev.

God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40–45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagens unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.