Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.
Close
Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.
Close
Arbetsmiljö

Skulle du köra det här?

Åkeri. Den rumänske chauffören Vasile skadade ryggen när han försökte rädda en kollapsad lastsäkring. Företaget nekar till inblandning i skadan och säger att han är ute efter att hämnas. – Jag vet inte vad jag ska göra. Min läkare säger att jag inte får lyfta mer än två kilo. Jag kan inte lyfta min sexåriga son, säger Vasile.

Vasile (som egentligen heter något annat) körde för det svenska åkeriet Trans4you. Han var anställd av ett rumänskt bolag med samma ägare. Det här är hans version av vad som hände:

Vasile har sin bas i Skåne och kör gods från hamnarna i södra Sverige. Ofta för DFDS. Om helgerna bor han i hytten vid garaget i Lomma. Han och ett 20-tal andra kollegor delar kök och toalett. Han beskriver miljön som rökig och skitig.

– Vi behandlades som ohyra.

Enligt det anställningskontrakt han skickat till Transportarbetaren tjänar han ungefär 5 000 kronor i månaden som betalades ut från det rumänska bolaget. Sedan toppades lönen upp med ungefär 15 000 kronor i månaden, genom överföringar från privata konton.

En novemberdag 2019 åker Vasile till Göteborgs hamn för att hämta en trailer.

– Jag brukade i vanliga fall köra container. Då och då med annan last. Jag hade aldrig förr transporterat ett så stort och skrymmande gods.

Det var en metallkonstruktion som vägde 16 ton. Fastspänd med slitna spännband. Vilande på smala träbalkar. Den stack ut längst bak, utan varningsvimpel.

– Jag hade ingen utbildning för den typen av gods. Jag ansåg att det inte var säkert att köra med det. Utan att utsätta mig och mina medtrafikanter för livsfara.

Vasile tar bilder på godset och skickar dem till sin transportledare på Trans4you. Sedan ringer han.

– Transportledaren sa att om jag inte kör godset kommer Alexandrin (företagets vd) att tvinga mig att betala kostnaden för transporten. Efter ett bråk på telefonen börjar jag köra mot Lund.

Vasile berättar att han hinner ungefär 60 kilometer innan han stannar på en rastplats i Varberg. Han har sett att godset börjat kränga och spännbanden lossna. Några har gått sönder. Det visar sig att träbalkarna under en del av godset fallit bort och en bit av godset nu hänger löst i luften.

Chauffören tar fotografier och skickar dem till åkeriet.

– Jag bad dem att skicka någon som kunde säkra upp godset på rätt sätt. Men de sa att jag var tvungen att lösa det själv och köra godset till Lund i tid.

Vasile hoppar upp på trailern och försökte pressa in träbalkarna. Han kämpade i 20 minuter. När han kände en obehaglig värme på ryggen slutade han och ringde än en gång till transportledaren.

– Vi bråkade och jag försökte än en gång lösa problemet med mina två tomma händer. Till slut tar jag i med hela kroppen och trycker så hårt jag kan och får balken på plats. Jag får en häftig smärta i ryggen och faller ihop. Sedan stannar jag i 20–25 minuter utan att kunna röra mig.

Godset kom fram till Lund i tid.

Vasile berättar att han inte kan sova mer än en timme den natten. Dagen därpå tar han sig till en vårdcentral som ger honom värktabletter och han jobbar vidare. Han vill sjukskriva sig men skickas till Varberg för att hämta en container.

När helgen kommer är han tillbaka vid garaget i Lomma. Vasile ligger mest i hytten och har ont. En kollega ger honom medicin.

– Jag sa att jag var sjuk men fick veta att jag måste jobba. Företaget hade kontrakt på en transport och det fanns ingen backup till mig.

Vasile börjar köra på söndagen igen. Natten till måndagen kan han inte sova alls. Han promenerar från rastplatsen till vårdcentralen i Varberg och får smärtstillande tabletter. Han kör hela tisdagen och sedan faller han ihop på en rastplats vid 41:an nära Borås.

– En man som hittar mig på vägkanten ringer efter ambulans.

Vasile minns att han ser ambulansen komma. Sjukvårdarna ger honom en injektion och sedan minns han ingenting mer förrän han vaknar upp på akuten i Borås.

Läkaren konstaterar diskbråck och skriver de opioida läkemedlen Oxycontin och Oxynorm. Vasile blir sjukskriven i två veckor, han förbjuds också att köra när han medicinerar, enligt det läkarintyg han visar upp för Transportarbetaren.

Kort därpå hamnar Vasile och företagets vd Alexandrin Popescu i bråk.

Enligt Vasile blir arbetsgivaren arg för att chauffören inte kan jobba på två veckor. Och att Vasile kräver att företaget ska stå för akutnotan på 3 500 kronor.

Vasile säger att han sparkas omedelbart utan att få hämta sina ägodelar från lastbilen. och har inte jobbat för Trans4you sedan dess. Han flyttar hem till Rumänien och stod utan inkomst och sjukhusräkningar som hopar sig. Med en rygg som gör det svårt att ens sitta längre stunder.

En tid efter olyckan kontaktar Vasile det rumänska transportfacket för att få hjälp. Han har inte fått några pengar från företagets försäkringsbolag och vill att företaget ska betala för hans kostnader för sjukvård och medicin, samt förlorad arbetsinkomst.

Vasile vill också att han ska räknas som utstationerad arbetskraft och att företaget därför ska betala honom retroaktiv lön enligt de regler som gäller i utstationeringsdirektivet.

Företaget nekar till ansvar för skadan

Åkeri. Enligt Trans4you har Vasile inte skadat sig på jobbet. Att han saknade kompetens för godstypen eller att det var dålig lastsäkring stämmer inte heller.

– Det har kommit ett beslut från det rumänska arbetsmiljöverket som säger att han inte har skadat sig på jobbet. Eller att vi gjort något fel mot honom eller under transporten, säger Carmen Popescu, styrelsesuppleant och ekonomiansvarig på Trans4you.

Företagets bild av händelserna skiljer sig kraftigt från Vasiles. Trans4you menar att han är ute efter att hämnas för att han inte fått ett svenskt samordningsnummer och anställning tillräckligt fort och i stället anställts av företagets rumänska bemanningsföretag.

Tillbaka till olyckan. Enligt företaget hörde Vasile av sig klagade på godset vid några tillfällen. Men han valde själv att inte ta emot hjälp. Företaget säger att de erbjöd honom att skicka dit Assistancekåren om det var något fel på hans trailer, men att han tackade nej.

– Han klagade inte på ryggen och fortsatte att jobba fram till helgen.

Att han skulle sakna kompetens för att köra godstypen förnekar företaget. Tvärtom hävdar de att han kört liknande gods 15–20 gånger.

– Han varken lastar eller lossar. Han skulle bara hämta en trailer och köra den från Göteborgs hamn till Lund. Som han gjort väldigt många gånger. Godset kom fram till destinationen utan anmärkning. Ingenting onormalt hade hänt.

Helgen efter olyckan, före akutbesöket, bodde Vasile i hytten på lastbilen vid garaget i Lomma. Enligt företaget agerade han precis som han brukar, som att han inte alls skadat sig allvarligt.

– Om man är sjuk kan man gå till vårdcentralen eller akuten. Men han var i Lomma hos oss med alla andra chaufförer. Alexandrin (vd) erbjöd sig att köra honom till sjukhus men han sa nej. Ingen hos oss hade hört eller sett att han var dålig på något sätt. Han hade skrattat, druckit och lagat mat med alla andra, säger Carmen Popescu.

 

Fotnot: Det är märkligt nog det rumänska arbetsmiljöverket som har fattat ett antal beslut i Vasiles ärende, där man i olika tvistefrågor gått med på olika parters linje. Det rumänska transportfacket SLT har valt att engagera sig i hans sak och jobbar på att få svenska myndigheter att utreda händelserna.

 

Uppdatering

2020-12-02

Efter att den här artikeln först publicerades har Transportarbetaren kontaktats av Trans4you. Företagets vd Alexandrin Popescu anser att de inte fått bemöta vissa av uppgifterna i Vasiles berättelse. I ett skriftligt genmäle framför bolaget följande:

  • Trans4you förnekar att chauffören hotades att själv få betala för en utebliven transport.
  • Företaget hävdar att de inte fick se sjukintyg eller räkning från akutmottagningen. Varken i samband med händelsen, eller senare. De ifrågasätter också varför chauffören väntat med att besöka specialist till våren efter olyckan.
  • Enligt Trans4you hade det varit omöjligt att återsäkra godset om lastsäkringen kollapsat, då konstruktionen väger 16 ton.
  • Åkeriet förnekar Vasiles uppgifter om lön. Enligt dem var månadslönen cirka 21 500 kronor netto.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.