Kim Forsberg på Vianor i Jordbro byter däck.
Close
Årets mest hektiska tid har just börjat för alla däckarbetare. Men Kim Forsberg på Vianor i Jordbro trivs med tempot. "Det måste finnas mycket att göra annars blir det tråkigt", säger han.
Close

Skifta till rätt vinterdäck i tid

Har du bytt till vinterdäck? Om inte kan det vara hög tid. Vi har samlat de bästa tipsen från både däckarbetaren och forskaren.

I norr har snön redan börjat falla. I södra Sverige brukar det dröja ett tag till. Men den som tänker byta till vinterdäck först när snökaoset är ett faktum tänker fel.

– Man ska inte vara så rädd att köra med dubbdäck på barmark när det är 5-10 grader ute.  Det är gummit, inte dubbarna som slits ner först. Om man kör med däcken i några veckor innan det blir halt kommer dubbarna fram mer och däcken får bättre grepp.

– Detsamma gäller friktionsdäck. De har en ganska hal beläggning när de är nya för att skydda gummit medan däcken lagras, säger Anders Eriksson på Vianors däckverkstad i Jordbro utanför Stockholm.

Under oktober till december råder högtryck på däckverkstaden i Jordbro. På en dag kan verkstan, med sex anställda, byta däck på 80 fordon, både last- och personbilar. Det är fyra gånger mer än under lågsäsongen. Det säger sig självt att det inte heller är så lätt att få en tid den första dagen med snö eller halka.

Priset är förstås en viktig del när man väljer däck. En utveckling som Anders Eriksson sett kommit in även på lastbilssidan under senare år.

– Förut var det vanligare att åkaren ville ha de bästa däcken. I dag är det mer pengarna som styr.

Är de dyraste däcken alltid de bästa?

– Nej, men premiumdäck vinner i det långa loppet. Billiga däck kan vara bra i början. Men de slits fortare, eller torkar snabbt och blir hårda, eftersom de innehåller mer plast och mindre gummi.

Så vilka däck ska man välja, eller be sin arbetsgivare sätta på bilen? Det beror förstås på var och hur man kör. Men forskningen kan ändå ge några ledtrådar.

På Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har man testat hur olika däck beter sig vintertid. Forskarna har jämfört tre sorters vinterdäck: dubbdäck samt odubbade däck för nordiskt respektive centraleuropeiskt klimat.

– Dubbdäck har bäst grepp vintertid. Samtidigt är de miljömässigt sämre och bullrar mer, säger Mattias Hjort på VTI.

– Om man vill köra odubbat ska man välja nordiska däck. Central­europeiska vinterdäck tillverkas i mycket större skala, men fokuserar på barmark. De kan få ganska bra grepp på snö och is när de är nya men tappar mycket snabbare.

Det kan vara bra att veta för den som väljer däck efter tidningarnas tester. De jämför oftast helt nya däck.

 

Fotnot: Från den 1 december till 31 mars måste alla bilar ha vinterdäck vid vinterväglag. Mellan 1 oktober och 15 april, eller om det är vinterväglag, får man köra med dubbdäck.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Svår start på året för trafiken

Trafik. Extrem kyla, kraftiga snöfall och hård vind. Inställd tåg- och busstrafik, olyckor och nära tusen bilar fast på E22 i oväder. På flera håll i landet började 2024 med stora transportproblem på grund av väderförhållandena.

Transportarbetarens logga

Vinterdäcken är generellt okej på tunga fordon

Åkeri. Kraven på vinterdäck för tunga fordon över 3,5 ton behöver inte skärpas ytterligare. Dagens regelverk räcker gott och väl. Den slutsatsen drar forskningsinstitutet VTI och Transportstyrelsen i en utredning, gjord på uppdrag av regeringen.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.