Kim Forsberg på Vianor i Jordbro byter däck.
Close
Årets mest hektiska tid har just börjat för alla däckarbetare. Men Kim Forsberg på Vianor i Jordbro trivs med tempot. "Det måste finnas mycket att göra annars blir det tråkigt", säger han.
Close

Skifta till rätt vinterdäck i tid

Har du bytt till vinterdäck? Om inte kan det vara hög tid. Vi har samlat de bästa tipsen från både däckarbetaren och forskaren.

I norr har snön redan börjat falla. I södra Sverige brukar det dröja ett tag till. Men den som tänker byta till vinterdäck först när snökaoset är ett faktum tänker fel.

– Man ska inte vara så rädd att köra med dubbdäck på barmark när det är 5-10 grader ute.  Det är gummit, inte dubbarna som slits ner först. Om man kör med däcken i några veckor innan det blir halt kommer dubbarna fram mer och däcken får bättre grepp.

– Detsamma gäller friktionsdäck. De har en ganska hal beläggning när de är nya för att skydda gummit medan däcken lagras, säger Anders Eriksson på Vianors däckverkstad i Jordbro utanför Stockholm.

Under oktober till december råder högtryck på däckverkstaden i Jordbro. På en dag kan verkstan, med sex anställda, byta däck på 80 fordon, både last- och personbilar. Det är fyra gånger mer än under lågsäsongen. Det säger sig självt att det inte heller är så lätt att få en tid den första dagen med snö eller halka.

Priset är förstås en viktig del när man väljer däck. En utveckling som Anders Eriksson sett kommit in även på lastbilssidan under senare år.

– Förut var det vanligare att åkaren ville ha de bästa däcken. I dag är det mer pengarna som styr.

Är de dyraste däcken alltid de bästa?

– Nej, men premiumdäck vinner i det långa loppet. Billiga däck kan vara bra i början. Men de slits fortare, eller torkar snabbt och blir hårda, eftersom de innehåller mer plast och mindre gummi.

Så vilka däck ska man välja, eller be sin arbetsgivare sätta på bilen? Det beror förstås på var och hur man kör. Men forskningen kan ändå ge några ledtrådar.

På Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har man testat hur olika däck beter sig vintertid. Forskarna har jämfört tre sorters vinterdäck: dubbdäck samt odubbade däck för nordiskt respektive centraleuropeiskt klimat.

– Dubbdäck har bäst grepp vintertid. Samtidigt är de miljömässigt sämre och bullrar mer, säger Mattias Hjort på VTI.

– Om man vill köra odubbat ska man välja nordiska däck. Central­europeiska vinterdäck tillverkas i mycket större skala, men fokuserar på barmark. De kan få ganska bra grepp på snö och is när de är nya men tappar mycket snabbare.

Det kan vara bra att veta för den som väljer däck efter tidningarnas tester. De jämför oftast helt nya däck.

 

Fotnot: Från den 1 december till 31 mars måste alla bilar ha vinterdäck vid vinterväglag. Mellan 1 oktober och 15 april, eller om det är vinterväglag, får man köra med dubbdäck.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vinterdäck på sommarvägar – en trafikfara

Däck. Att köra på vinterdäck sommartid är dåligt för miljön och äventyrar säkerheten. Ändå tyder en färsk Sifo-undersökning på att uppåt 147 000 bilar kan rulla på sommarvägarna med vinterdäcken på.

Landsting trotsar beslut från Arbetsmiljöverket

Bevakning. I Västerbotten kräver landstinget att ordningshållningen på sjukhuset i Umeå ska skötas av en ensam ordningsvakt – trots att Arbetsmiljöverket vid vite på 100 000 kronor slagit fast att det ska vara dubbelbemanning. Bevakningsföretaget Avarn försökte följa verkets beslut. Då diskvalificerades bolaget i landstingets upphandling.

Mobilapp ger UD bättre koll på svenskar utomlands

Extra trygghet. Tusentals svenskar befinner på turistorter som drabbades av nattens jordskalv i Grekland och Turkiet. Anna Ryding, förbundskassör i Transport, tipsar om en mobilapp, UD Resklar, som utrikesdepartementet tagit fram.

Sopkonflikten i Malmö

Malmös sopgubbar delade i två läger

Renhållning. Tidigt på torsdagsmorgonen träffade Reno Nordens ledning sopgubbarna i Malmö. Där är personalen splittrad i två läger efter attacken på Transports skyddsombud. – Jag fick bekräftelse på att det pågår en namninsamling för att avsätta mig och Zoltan Cikos som skyddsombud. Det känns ledsamt, säger Kim Jensen.

Sopkonflikten i Malmö

Namninsamling mot skyddsombud på Reno Norden

Renhållning. Efter angreppet på skyddsombudet Zoltan Cikos på Reno Norden i Malmö är stämningen infekterad på arbetsplatsen. Många stödjer Zoltan, men en namninsamling har också startat bland miljöarbetarna där kravet är att Zoltan och huvudskyddsombudet Kim Jensen ska avsättas från sina fackliga uppdrag.

Oro för sopkaos även i Malmö

Renhållning. I Malmö sprider sig oron för sopkaos, om de anställda på Reno Norden lägger ner arbetet eller fortsätter jobba strikt efter arbetsmiljöreglerna. Strejkhotet som uttalades efter attacken på skyddsombudet Zoltan Cikos fick kommunalrådet Andreas Schönström (S) att skriva ett brev till VA Syd som ansvarar för sophämtningen.

Sopkonflikten i Stockholm

Besvikna sopgubbar manar till bojkott

Renhållning. Bojkotta Reno Norden! Uppmaningen kommer från miljöarbetarna på Reno Norden som alltjämt vägrar gå tillbaka till jobbet. Omkring 70 anställda har dessutom sagt upp sig. Det gör att det är oklart om de strejkar eller bara vägrar jobba under uppsägningstiden.

Sopkonflikten i Stockholm

Konflikten fortsätter på Reno Norden

Renhållning. I Stockholm fortsätter konflikten inom sophämtningen. Miljöarbetarna på Reno Norden går inte tillbaka till arbetet, trots fredagens utslag i Arbetsdomstolen. Men tidigt i dag på måndagsmorgonen avbröt sopgubbarna på Liselotte Lööf sin sympatiaktion.

Sopkonflikten i Stockholm

Gå tillbaka till jobbet – i dag kom besked från AD

Strejk. Efter tre timmars förhandling beslutade Arbetsdomstolen att 29 miljöarbetare på Reno Norden ska gå tillbaka till arbetet. Beskedet kan möjligen ses som en paradox. De flesta renhållarna är sjukskrivna och har dessutom sagt upp sig själva.

Chef på Reno Norden attackerade skyddsombud

Miljöarbete. På Reno Norden i Malmö överföll en arbetsledare ett av Transports skyddsombud i dag, på fredagsmorgonen. Arbetsledaren uppges ha tagit stryptag på skyddsombudet som nyligen genomgått en hjärtoperation. Ambulans och polis tillkallades.

Sopkonflikten i Stockholm

Det här handlar striden om

Renhållning. ”Ingen kör sopor för att det är roligt och stimulerande. Man gör det för att bli klar och för att man tjänar hyggligt.” Ungefär så beskriver många av Stockholms sopgubbar sitt arbete.

Sopkonflikten i Stockholm

Striden om sophämtningen fortsätter

Strejk. I Stockholm fortsätter miljöarbetarna att strejka vilt. I går trappades striden upp, när ett 50-tal sopgubbar på stadens andra stora avfallsaktör, Liselotte Lööf, la ner arbetet i sympati med kollegorna på Reno Norden.

Sopkonflikten i Stockholm

”Lönesänkningar – en trend”

Renhållning. Joakim Guttman, ombudsman på Transport, är frustrerad över utvecklingen i sopkonflikten: – Det är tragiskt att våra medlemmar blev så pressade att de tog till åtgärder som vild strejk och massuppsägning. Som fackförbund står vi inte bakom olovliga stridsåtgärder, men den är tvisten borde kunna ha lösts på annat sätt.

Sopkonflikten i Stockholm

Risk för sopkaos när 150 miljöarbetare strejkar

Renhållning. Uppåt 150 miljöarbetare, de flesta med lång erfarenhet, har lagt ner arbetet. Beslutet att utvidga strejken kom efter att Reno Norden stängt dörren för all diskussion om löner och arbetsvillkor. – Vi erbjöd företaget att gå ner i lön. Men det räckte inte, säger en besviken miljöarbetare.