Däckskiftarna Nacka
Close
Hit, till Ica Maxis parkering i Nacka, kom Skatteverkets kontrollanter förra hösten. Tio personer arbetade då med däckbyten, ingen var uppskriven i personalliggaren.
Close
Granskning: Gummi

Skatteverket slår ned på kritiserat säsongsföretag

Däckbyten. Högst straffavgift med nya kraven: Däckbytarna, alias Däckskiftarna. När Skatteverkets kontrollanter kom till parkeringsplatsen arbetade tio personer med däckbyte. Ingen var uppskriven i den obligatoriska liggaren.

Beslutad kontrollavgift den 4 december 2018: 37 500 kronor. Det blir konsekvensen av att inte skriva in vilka som är verksamma på arbetsplatsen, i det här fallet en kundparkering.

Ur Skatteverkets motivering: ”Skatteverket genomförde den 25 oktober 2018 klockan 12.30 ett besök på Däckskiftarna, Ica Maxi i Nacka, för kontroll av personalliggare. Under besöket befann sig tio personer verksamma med däckbyten när kontrollbesöket inleddes. Under Skatteverkets kontroll framkom att ingen personalliggare fördes under dagen.”

Transportarbetaren ringer till Däckbytarna Stockholm AB, på den adress som står i Skatteverkets beslut.

Svar i telefonen lyder: ”Däckskiftarna, Filippa Hedberg”.

Filippa Hedberg är en av två huvudmän i Däckbytarna, tillsammans med Sigge Kindbom, som också sitter i styrelsen för Däckskiftarna.

Har jag kommit till Däckbytarna eller Däckskiftarna? Eller är det samma sak?

– Varför undrar du det?

Vi går igenom alla Skatteverkets beslut sedan krav på personalliggare infördes förra året. Ni, Däckbytarna, hade inte fört in några av dem som jobbade vid Ica Maxi i Nacka och det är det jag undrar över. Har ni inte personalliggare?

– Vi har personalliggare! Jag behöver inte tala med dig. Vad ska du med den informationen till?

Blir det krångligt att föra in alla som jobbar, så att det därför inte blir av? Det är ju många andra som haft problem…?

– Jag kommer inte att diskutera det här med dig. Jag behöver inte svara. Jag kan ringa till en annan och höra, om du vill prata.

Men nu kan jag ändå få veta om jag kommit till Däckbytarna eller Däckskiftarna, eller om man kan se på det som samma bolag?

– Jag kommer inte att diskutera, säger Filippa Hedberg och lägger på.

Det är alltså Däckbytarna AB som är skyldigt att betala kontrolluppgiften för att inte ha registrerat dem som arbetade på kundparkeringen i Nacka.

Men arbetet där utfördes inte under namnet Däckbytarna utan under Däckskiftar-banderoll, vid ett litet tält på kundparkeringen. Det är också under det namnet företaget marknadsförs, bland annat i sociala medier.

Däckskiftarna har ett sextiotal så kallade verkstäder i landet, från Skellefteå i norr till Malmö i söder. Men däckcontainrarna är bara på plats under säsong. Ett par månader i samband med däckskifte, vår och höst. På Solbackens handelsområde i Västerbotten hälsar Däckskiftarna redan i slutet av november välkommen tillbaka i vår.

Transport har tidigare uppmärksammat stora brister i arbetsmiljön i de så kallade verkstäderna, containrar bredvid stora partytält i princip. Ute på parkeringar, vid stormarknader och handelsplatser, sliter däckbytare som bara har tillfälliga påhugg. Transportarbetaren rapporterade förra hösten att många av de säsongsanställda kommer från baltländerna och sover på vandrarhem i närheten av arbetsplatsen.

Facket har agerat och krävt kollektivavtal och rimliga arbetsvillkor. Men ägarna avsvor sig då allt ansvar. Verkstäderna runt om i landet drivs helt på franchisebasis av andra bolag.

Ett sådant bolag är Däckbytarna AB, som håller till i Nacka i däckbytarsäsong, och har fem anställda i bolaget.

När Transportarbetaren kommer till parkeringsplatsen vid lunchtid är det ingen som arbetar i tältet. Inte heller i det lilla kontoret syns någon till. Det är en bit in i december och säsongen är över, om ett par dagar ska verkstaden plockas ned för i år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Deklarera vi e-tjänsten, inskickad deklaration. Foto: Fialotta Bratt

Skatteavdragen som kan ge chaufförer tusenlappar

Deklarationsdags. Kör du lastbil mellan midnatt och klockan sex på morgonen? Då kan du få pengar tillbaka på skatten. I vissa fall kan det röra sig om många tusenlappar.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.