Däckskiftarna Nacka
Close
Hit, till Ica Maxis parkering i Nacka, kom Skatteverkets kontrollanter förra hösten. Tio personer arbetade då med däckbyten, ingen var uppskriven i personalliggaren.
Close
Granskning: Gummi

Skatteverket slår ned på kritiserat säsongsföretag

Däckbyten. Högst straffavgift med nya kraven: Däckbytarna, alias Däckskiftarna. När Skatteverkets kontrollanter kom till parkeringsplatsen arbetade tio personer med däckbyte. Ingen var uppskriven i den obligatoriska liggaren.

Beslutad kontrollavgift den 4 december 2018: 37 500 kronor. Det blir konsekvensen av att inte skriva in vilka som är verksamma på arbetsplatsen, i det här fallet en kundparkering.

Ur Skatteverkets motivering: ”Skatteverket genomförde den 25 oktober 2018 klockan 12.30 ett besök på Däckskiftarna, Ica Maxi i Nacka, för kontroll av personalliggare. Under besöket befann sig tio personer verksamma med däckbyten när kontrollbesöket inleddes. Under Skatteverkets kontroll framkom att ingen personalliggare fördes under dagen.”

Transportarbetaren ringer till Däckbytarna Stockholm AB, på den adress som står i Skatteverkets beslut.

Svar i telefonen lyder: ”Däckskiftarna, Filippa Hedberg”.

Filippa Hedberg är en av två huvudmän i Däckbytarna, tillsammans med Sigge Kindbom, som också sitter i styrelsen för Däckskiftarna.

Har jag kommit till Däckbytarna eller Däckskiftarna? Eller är det samma sak?

– Varför undrar du det?

Vi går igenom alla Skatteverkets beslut sedan krav på personalliggare infördes förra året. Ni, Däckbytarna, hade inte fört in några av dem som jobbade vid Ica Maxi i Nacka och det är det jag undrar över. Har ni inte personalliggare?

– Vi har personalliggare! Jag behöver inte tala med dig. Vad ska du med den informationen till?

Blir det krångligt att föra in alla som jobbar, så att det därför inte blir av? Det är ju många andra som haft problem…?

– Jag kommer inte att diskutera det här med dig. Jag behöver inte svara. Jag kan ringa till en annan och höra, om du vill prata.

Men nu kan jag ändå få veta om jag kommit till Däckbytarna eller Däckskiftarna, eller om man kan se på det som samma bolag?

– Jag kommer inte att diskutera, säger Filippa Hedberg och lägger på.

Det är alltså Däckbytarna AB som är skyldigt att betala kontrolluppgiften för att inte ha registrerat dem som arbetade på kundparkeringen i Nacka.

Men arbetet där utfördes inte under namnet Däckbytarna utan under Däckskiftar-banderoll, vid ett litet tält på kundparkeringen. Det är också under det namnet företaget marknadsförs, bland annat i sociala medier.

Däckskiftarna har ett sextiotal så kallade verkstäder i landet, från Skellefteå i norr till Malmö i söder. Men däckcontainrarna är bara på plats under säsong. Ett par månader i samband med däckskifte, vår och höst. På Solbackens handelsområde i Västerbotten hälsar Däckskiftarna redan i slutet av november välkommen tillbaka i vår.

Transport har tidigare uppmärksammat stora brister i arbetsmiljön i de så kallade verkstäderna, containrar bredvid stora partytält i princip. Ute på parkeringar, vid stormarknader och handelsplatser, sliter däckbytare som bara har tillfälliga påhugg. Transportarbetaren rapporterade förra hösten att många av de säsongsanställda kommer från baltländerna och sover på vandrarhem i närheten av arbetsplatsen.

Facket har agerat och krävt kollektivavtal och rimliga arbetsvillkor. Men ägarna avsvor sig då allt ansvar. Verkstäderna runt om i landet drivs helt på franchisebasis av andra bolag.

Ett sådant bolag är Däckbytarna AB, som håller till i Nacka i däckbytarsäsong, och har fem anställda i bolaget.

När Transportarbetaren kommer till parkeringsplatsen vid lunchtid är det ingen som arbetar i tältet. Inte heller i det lilla kontoret syns någon till. Det är en bit in i december och säsongen är över, om ett par dagar ska verkstaden plockas ned för i år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Marcus Lennartsson

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

Transportarbetarens logga

Transport pushar för dansk modell när EU:s vägpaket införs

EU. I dag träffade Transport infrastrukturdepartementet för ett första möte om hur Sverige ska införa de nya reglerna i EU:s stora vägpaket, mobilitetspaketet. – Jag passade på att pusha för den danska modellen med ganska hårda straff vid lagbrott.

Däckskiftarna, Karlstad

”Vi kommer att ta upp frågan om arbetstidsförkortning”

Gummi. Tänk dig ett jobb när nästan allt ska hända under ett par veckor på hösten och ett par veckor på våren. Du som jobbar på gummiverkstad vet hur det är. Makten över arbetstiderna är en tung fråga i avtalsrörelsen.

”Bilden är tagen i juni vid inloppet till Sundsvall. Stora hamnkajen. Stockholmskajen kallas den också. Eller kort och gott Norra hamnen. Till vänster ligger en hotellbåt och Gustav Adolfs kyrka syns långt bak i bilden”, skriver Jan-Erik Lindblom.

Staden vaknar

Tidningsbudens gryningsbilder. Även i år la Transportarbetaren ut en efterlysning på gryningsbilder i tidningsbudens egen Facebookgrupp. Men den här gången bad vi om foton från städer och andra samhällen. Här är ett urval gyllene morgonstunder, när nästan bara buden är vakna…

Kultur
God morgon, säger retrievern Leia. Familjen Sirén-Blomgren-Ahmed är husvagnscampare sedan många år, och tvekar inte om naturens läkande krafter.

Tillbaka till naturen!

Camping. Är det sant att naturen läker? Javisst, svarar forskningen. Vi tog med frågan till det svenska campinglivet. Till den kultur som i litteraturen har beskrivits som ”flintastek, flukthål och förtältsromantik”.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.