Skatteverket skärper kontrollen på flyttföretagen

I år kan flera flyttfirmor räkna med besök från Skatteverket. Myndigheten misstänker att det förekommer svart arbetskraft och annan ekonomisk brottslighet och inleder därför en specialgranskning av branschen.

– Det känns som att branschen har saknat oss lite grann, säger Pia Bergman som är nationell samordnare av grov ekonomisk brottslighet på Skatteverket. Den kan behöva lite mera besök av oss eftersom vi hela tiden får indikationer på att det förekommer fusk.

Vilka indikationer?

– Till exempel att man inte betalar skatter och avgifter på rätt sätt och att man på det viset manipulerar marknaden. Vi får också tips på allt från att man tar betalt för tjänster som man inte har gjort, till att man använder svart arbetskraft. Vi ser väldigt mycket svart arbetskraft. Eller grå.

Hur går specialgranskningen till?

– Vi tittar framför allt på de större flyttföretagen och deras underentreprenörer. Vi kommer att kontrollera vanliga tips vi får på företag. Vi kommer också att göra en omvärldsanalys, alltså kolla vad andra har upptäckt innan, som ni journalister till exempel. Men vi hör också med branschorganisationer och fackförbund. Att utreda företag och granska bokföring tar tid. Så det får nog hålla på ett tag. Minst hela det här året.

Hur många ska ni titta på?

– Det beror lite på. Hittar vi inte så mycket fusk så blir det inte så många, och det vore ju det absolut bästa. Men om vi hittar frekvent fusk inom delar eller hela branschen så kommer vi att öka kontrollresurserna. Vi hoppas kunna göra så pass mycket att det påverkar branschen i positiv riktning. Och det kan ju innebära alltifrån att vi knappast gör något alls för att det inte behövs, till att vi får använda en hel del av våra resurser.

– Vi vill med det här se vad branschen kan behöva. Behövs ett annat stöd från Skatteverket? Om vi upptäcker fusk, kan vi ändra det genom att höja kunskapen? Ändra rutiner? Eller är det helt enkelt så att det finns vissa illojala konkurrenter som behöver träffa Skatteverket och lyftas av banan så marknaden kan lämnas till de seriösa?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).