Skatt på sopförbränning? – ny utredning tillsatt

Ska Sverige införa skatt på förbränning av avfall? Finns det skäl att begränsa den storskaliga importen av utländska sopor? Det är två frågor som en ny statlig utredning ska besvara.

I går, torsdag, tillsatte regeringen juristen Petter Classon som enmansutredare. Han får ett år på sig att se över avfallshanteringen och hur den påverkar miljön.

I uppdraget ingår att granska importen av avfall och effekten av en eventuell förbränningsskatt.

Weine Wiqvist, vd för branschorganisationen Avfall Sverige, är positiv till utredningen:

– Vi välkomnar en bred analys som kan bidra till att förmedla fakta kring styrmedel och bränsleförsörjning i ett större perspektiv.

Skatt på avfallsförbränning är inget nytt påfund. Sverige införde en sådan redan 2006. Den skrotades efter ett par år med motiveringen att den inte gav önskad effekt.

Efter det har avfallsströmmarna ändrats drastiskt. Sverige är numera en av Europas största importörer av avfall. Det mesta eldas i förbränningsanläggningar som producerar el och värme.

Miljöpartiet har kritiserat utvecklingen och argumenterat för en ny förbränningsskatt. Även Centern har uttryckt samma åsikt.

Hur ser branschorganisationen Avfall Sverige på skatten? I organisationen ingår företag som byggt upp storskaliga förbränningsanläggningar där importerat avfall blivit en viktig bränslekälla.

– Vi har inte tagit ställning, säger Weine Wiqvist. Vår principiella uppfattning är att skatten kan vara ett effektivt styrmedel. Men det beror på hur den utformas. Debatten om importen är delvis känslostyrd. Det är bra att utredningen analyserar det här och tar fram breda fakta.

Wiqvist uppger att Avfall Sveriges inställning är att avfallsimporten i grunden är bra:

– Av det enkla skälet att förbränningen huvudsakligen ersätter deponering i andra länder. Deponering är mycket sämre för miljön.

Norge är det land som står för mest sopexport till Sverige. Där är frågan kontroversiell. Norska kommuner har själva byggt upp förbränningsanläggningar där det blivit brist på avfall, eftersom det är billigare att skicka det till Sverige.

Weine Wiqvist säger:

– Norska myndigheter har faktiskt utrett det här och kommit till slutsatsen att det inte är motiverat med några restriktioner för exporten. Det råder konkurrens och Sverige är konkurrenskraftigt när det gäller avfallshantering.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.