Lars-Yngve Johansson, Antikrundan
Close
”Lite snålt med nysilver. Han var ju ändå en viktig man”, tycker silverexperten Lars-Yngve Johansson om 50-årsskrinet till Transports grundare, Charles Lindley.
Close

Skatt eller skrot?

Kultur. – Jag tycker de var lite snåla … Antikrundans silverexpert Lars-Yngve Johansson muttrar, vrider och vänder på 50-årspresenten till Transports grundare Charles Lindley, daterad 1915.

Claes Hamne, Antikrundan
Claes Hamne undrar vad hans Mercedes från tidigt 1960-tal kan vara värd. Fyra timmars köande för att nå fram till värderarna är det ”absolut värt”, särskilt när en man i kön slår upp en hel resväska med Märklin-tåg.

Utanför porten till den röda ladan i Norrtälje köar människor med fullpackade bärkassar, skrindor, rullatorer, barnvagnar, skottkärror. Claes Hamne är där från Bergshamra med sin svarta leksaks-Mercedes från tidigt 1960-tal.

Det är augusti och klockan är inte ens åtta. Insläppet till alla värderare kring borden och tv-studion inne i ladan sker först klockan tolv. ”Vilken tur vi har med vädret”, kommenterar någon medan andra fäller upp sina tältstolar och spiller i första koppen från medhavda kaffetermosar.

Annars finns en rullande kiosk framkörd just för dagen med varm korv. Det är som på marknad eller loppis. Spänning hänger i luften. Ska familjen Gierttas kånkande på en vacker kandelaber ge valuta? Några tror att den är värdefull.

Märklin-tåg

Claes Hamne, han med bilen, kommer i samspråk med en 77-årig samlare av Märklin-tåg som slår upp resväskan. Den är full! En annan tågentusiast gestikulerar över originalförpackningarna, fler köare ansluter, studerar och kommenterar.

När Antikrundans värsta dragplåster Knut Knutson närmar sig med kamerateamet i släptåg blir det tyst. Tågsamlaren håller andan, men så:

– Det är för soligt här, utbrister en kameraman.

Knutson och hela följet vänder på klacken och Märklinälskaren faller ihop.

– Alldeles förtvivlad, konstaterar Claes Hamne.

Mysterium

Kögrannarna kastar en blick på Håkan och Solveig Blank från Vätö. Vad är det för underligt de har i skottkärran? Kakmaskin, köttkvarn eller brandspruta, föreslår några. Själva har de ingen aning. Det är Solveigs pappa, Konsumföreståndaren, som sparat den. Dottern ångrar att hon inte frågade medan han fanns kvar. Ser fram mot att äntligen få svar.

Inne i ladan har sminköserna fullt upp. Puder ska på plats i både pannor och urringningar. Programledare Anne Lundberg trycker i sig en macka. Vapenexperten Max Sjöberg grenslar en cykel från 1800-talet och en kameraman dammsuger mattan i den för dagen uppmonterade filmstudion. Det är där antika föremål ska närgranskas och filmas ihop med smånervösa ägare.

50-årspresent

Silverexperten Lars-Yngve Johansson hinner knappt få Transportgrundaren Charles Lindleys silverskrin i sin hand förrän han utbrister:

– Det här är bara nysilver, fast det normala kring 1915 var silver.

En segelbåt stävar med fyllda segel på skrinets lock, gjord i mässing och pressad på plats från undersidan. Det är ett cigarrskrin, får vi veta, tillverkat vid Würtembergbergische Metallwahrenfabrik (WMF) i Tyskland. Företaget var en populär storsäljare av prydnadssaker och allehanda metallföremål kring sekelskiftet. Ofta i jugendstil.

– Fast det började bli omodernt vid den här tiden så de har stramat upp stilen lite.

Skrinet rymmer en annons från Charles Lindleys och Elin Jonssons vigsel inför magistraten den 6 augusti 1900. Kyrkan var väl inte så intressant inom facket, mumlar

Kulturhistoriskt värde

Lars-Yngve Johansson. Han granskar mer av innehållet, foton av Lindley som inkallad i hjälm och uniform, på bilutflykt med blänkande veteranbil 1930 och leende fackboss på Brunnsvik, tio år senare.

Auktionsbolaget Bukowskis annonserade ut ett par kandelabrar i jugendstil från tyska WMF för en tid sedan. Utropspriset var 10 000 kronor. Johansson grunnar.

– Utan historien med gubben hade nog inte skrinet varit värt mer än 200 spänn. Men satt i sitt sammanhang blir det svårare … Jag måste nog säga ett par tusen åtminstone. Självklart har det störst kulturhistoriskt värde.

Lars-Yngve Johansson skrattar till och pekar på graveringen ”Minne till Charles Lindley på femtioårsdagen 14/10 1915”.

– I dag skulle den kosta en förmögenhet att göra, säkert en tusenlapp.

”Ingen kunde svara”

Lika mycket skulle Claes Hamne kunna få ut för sin Merca, tippar leksaksexperten Erik Ingare. En femhundring till om den inte varit så kul att leka med.

Men hur gick det för makarna Blank med sin mystiska pryl i skottkärran?

– De var flera experter som tittade, men ingen kunde svara. De trodde det var något industriellt. Jag kollar vidare med tillverkaren Husqvarna. Vi ger vi inte upp, säger Solveig.

Knut Knutson, Antikrundan
”Jaha, och vad kan du berätta om den här tekannan då?” Antikrundans stora dragplåster, Knut Knutson, drar till sig stora åhörarskaror framför kamerorna. Programledare Anne Lundberg stämmer in i skrattet.

Allra första Transportarbetaren

Torgny Schunnesson, Antikrundan
Foto: Justina Öster

– Snyggt gjort, säger Antikrundans värderare Torgny Schunnesson när han får en inbunden och restaurerad samling av Transportarbetaren anno 1897–1903 i sin hand. Priset per lösnummer: 5 öre.

Blicken fastnar på en dikt av Hjalmar Wallander ”… Och strida med kraft mot lögnen/Med vilja av järn och stål/Och öppet predika för slafven/Om framtidens gyllene mål”.

– Här beskrivs verkligen klasskampen. Det är sällsynt numera. Att sätta ett ekonomiskt värde är tveksamt, någon tusenlapp kanske. Men tidningen har ett otroligt stort kulturhistoriskt värde, konstaterar Torgny Schunnesson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stefan Looström

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Taxitelefonister. Högre lön. Fler lediga helger. Bättre ob. Det handlar om avtalskrav från taxitelefonisterna. En yrkesgrupp som ofta hamnar i skymundan när allt ljus riktas mot förarnas omdebatterade villkor.

Transportarbetarens logga

Sjukhus byter vaktbolag

Bevakning. Vaktbolaget Avarn uppfyller inte kraven. Efter att en väktare blev knivskuren utanför Norrtälje sjukhus säger kommunens vårdbolag upp avtalet med Avarn. Och tecknar nytt avtal med Securitas.

Transportarbetarens logga

Väktare knivskuren vid akutmottagning

Bevakning. En väktare knivskars under tisdagen vid akuten i Norrtälje. Skyddsvästen var söndertrasad och armen fick sys.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.

Nattsvart i flyg och taxi
Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

Saied Tagavi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner. –  Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Coronapatrullen
Mohammed Aden, taxiförare, Göteborg

På resa genom corona-Sverige

Ingen karantän. Taxiförare med slocknade blickar. Motorvägar tömda på trafik. En högtalarröst som ekar ödsligt i flygets avgångshall. Men också åkerier som jobbar för högtryck. Och en fackförening där hoppet tänts om ett mer solidariskt samhälle.

Taxiförares rättigheter på engelska

Taxi drivers!

Taxi. In brief about your rights. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på engelska.