Annons:
Annons:
Lars-Yngve Johansson, Antikrundan
Close
”Lite snålt med nysilver. Han var ju ändå en viktig man”, tycker silverexperten Lars-Yngve Johansson om 50-årsskrinet till Transports grundare, Charles Lindley.
Close

Skatt eller skrot?

Kultur. – Jag tycker de var lite snåla … Antikrundans silverexpert Lars-Yngve Johansson muttrar, vrider och vänder på 50-årspresenten till Transports grundare Charles Lindley, daterad 1915.

Claes Hamne, Antikrundan
Claes Hamne undrar vad hans Mercedes från tidigt 1960-tal kan vara värd. Fyra timmars köande för att nå fram till värderarna är det ”absolut värt”, särskilt när en man i kön slår upp en hel resväska med Märklin-tåg.

Utanför porten till den röda ladan i Norrtälje köar människor med fullpackade bärkassar, skrindor, rullatorer, barnvagnar, skottkärror. Claes Hamne är där från Bergshamra med sin svarta leksaks-Mercedes från tidigt 1960-tal.

Det är augusti och klockan är inte ens åtta. Insläppet till alla värderare kring borden och tv-studion inne i ladan sker först klockan tolv. ”Vilken tur vi har med vädret”, kommenterar någon medan andra fäller upp sina tältstolar och spiller i första koppen från medhavda kaffetermosar.

Annars finns en rullande kiosk framkörd just för dagen med varm korv. Det är som på marknad eller loppis. Spänning hänger i luften. Ska familjen Gierttas kånkande på en vacker kandelaber ge valuta? Några tror att den är värdefull.

Märklin-tåg

Claes Hamne, han med bilen, kommer i samspråk med en 77-årig samlare av Märklin-tåg som slår upp resväskan. Den är full! En annan tågentusiast gestikulerar över originalförpackningarna, fler köare ansluter, studerar och kommenterar.

När Antikrundans värsta dragplåster Knut Knutson närmar sig med kamerateamet i släptåg blir det tyst. Tågsamlaren håller andan, men så:

– Det är för soligt här, utbrister en kameraman.

Knutson och hela följet vänder på klacken och Märklinälskaren faller ihop.

– Alldeles förtvivlad, konstaterar Claes Hamne.

Mysterium

Kögrannarna kastar en blick på Håkan och Solveig Blank från Vätö. Vad är det för underligt de har i skottkärran? Kakmaskin, köttkvarn eller brandspruta, föreslår några. Själva har de ingen aning. Det är Solveigs pappa, Konsumföreståndaren, som sparat den. Dottern ångrar att hon inte frågade medan han fanns kvar. Ser fram mot att äntligen få svar.

Inne i ladan har sminköserna fullt upp. Puder ska på plats i både pannor och urringningar. Programledare Anne Lundberg trycker i sig en macka. Vapenexperten Max Sjöberg grenslar en cykel från 1800-talet och en kameraman dammsuger mattan i den för dagen uppmonterade filmstudion. Det är där antika föremål ska närgranskas och filmas ihop med smånervösa ägare.

50-årspresent

Silverexperten Lars-Yngve Johansson hinner knappt få Transportgrundaren Charles Lindleys silverskrin i sin hand förrän han utbrister:

– Det här är bara nysilver, fast det normala kring 1915 var silver.

En segelbåt stävar med fyllda segel på skrinets lock, gjord i mässing och pressad på plats från undersidan. Det är ett cigarrskrin, får vi veta, tillverkat vid Würtembergbergische Metallwahrenfabrik (WMF) i Tyskland. Företaget var en populär storsäljare av prydnadssaker och allehanda metallföremål kring sekelskiftet. Ofta i jugendstil.

– Fast det började bli omodernt vid den här tiden så de har stramat upp stilen lite.

Skrinet rymmer en annons från Charles Lindleys och Elin Jonssons vigsel inför magistraten den 6 augusti 1900. Kyrkan var väl inte så intressant inom facket, mumlar

Kulturhistoriskt värde

Lars-Yngve Johansson. Han granskar mer av innehållet, foton av Lindley som inkallad i hjälm och uniform, på bilutflykt med blänkande veteranbil 1930 och leende fackboss på Brunnsvik, tio år senare.

Auktionsbolaget Bukowskis annonserade ut ett par kandelabrar i jugendstil från tyska WMF för en tid sedan. Utropspriset var 10 000 kronor. Johansson grunnar.

– Utan historien med gubben hade nog inte skrinet varit värt mer än 200 spänn. Men satt i sitt sammanhang blir det svårare … Jag måste nog säga ett par tusen åtminstone. Självklart har det störst kulturhistoriskt värde.

Lars-Yngve Johansson skrattar till och pekar på graveringen ”Minne till Charles Lindley på femtioårsdagen 14/10 1915”.

– I dag skulle den kosta en förmögenhet att göra, säkert en tusenlapp.

”Ingen kunde svara”

Lika mycket skulle Claes Hamne kunna få ut för sin Merca, tippar leksaksexperten Erik Ingare. En femhundring till om den inte varit så kul att leka med.

Men hur gick det för makarna Blank med sin mystiska pryl i skottkärran?

– De var flera experter som tittade, men ingen kunde svara. De trodde det var något industriellt. Jag kollar vidare med tillverkaren Husqvarna. Vi ger vi inte upp, säger Solveig.

Knut Knutson, Antikrundan
”Jaha, och vad kan du berätta om den här tekannan då?” Antikrundans stora dragplåster, Knut Knutson, drar till sig stora åhörarskaror framför kamerorna. Programledare Anne Lundberg stämmer in i skrattet.

Allra första Transportarbetaren

Torgny Schunnesson, Antikrundan
Foto: Justina Öster

– Snyggt gjort, säger Antikrundans värderare Torgny Schunnesson när han får en inbunden och restaurerad samling av Transportarbetaren anno 1897–1903 i sin hand. Priset per lösnummer: 5 öre.

Blicken fastnar på en dikt av Hjalmar Wallander ”… Och strida med kraft mot lögnen/Med vilja av järn och stål/Och öppet predika för slafven/Om framtidens gyllene mål”.

– Här beskrivs verkligen klasskampen. Det är sällsynt numera. Att sätta ett ekonomiskt värde är tveksamt, någon tusenlapp kanske. Men tidningen har ett otroligt stort kulturhistoriskt värde, konstaterar Torgny Schunnesson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxitelefonister blir av med jobbet

Taxi. Taxitelefonisterna sägs upp när Norrtälje taxi köps av rikstäckande Sverigetaxi. Sedan årsskiftet har taxiväxeln i Norrtälje hållit stängt under vardagsnätterna. I sommar tas alla beställningar över av Sverigetaxis telefonister – eller görs via en app.

Mathias

En natt i tunnelbanan

Arbetsplats: Tunnelbanan. Mathias har blivit tv-kändis. I sju säsonger har Kanal 5 följt ordningsvakter i tunnelbanan. När serien sänds möter de mycket större förståelse för sitt ibland våldsamma jobb.

Soffan Leben

Soffan Leben

… som för fjärde säsongen skyddar och varnar trafikanterna när det är hinder på vägen i tv-programmet Vägens hjältar. Och på så sätt får Stockholmstrafiken att flyta bättre.

Idrottsplatsen i Häverödal, söder om Hallstavik. Här har åkeriet Ma.ax uppställningsplats och inkvartering för fem timmerbilsförare från Lettland och Slovakien.

På spaning i skogsland

Timmertransporter. På den smala kustvägen genom Norduppland har lastbilstrafiken ökat dramatiskt. Många av bilarna kommer från Baltikum och fraktar papper eller stormfälld skog. Fem av östförarna bor i en sunkig barack på idrottsplatsen i Häverödal.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Inför EU-valet
Ombudsmännen Daniel Iacob och Edwin Atema från holländska FNV pratar med en rumänsk chaufför.

”EU bryr sig inte”

Nederländerna. ”Vi måste klara det här själva. EU bryr sig inte.” På en mörk parkeringsplats möter ombudsmännen Edwin Atema och Daniel Iacob en rumänsk chaufför som inte berättar sanningen om sina villkor. Transportarbetaren åkte till Nederländerna inför EU-valet.

Jan van den Brink, Schiphol

Hit men inte längre!

Nederländerna. KLM-skylten i avgångshallen på Schiphols flygplats lyser som ett stopptecken för ombudsman Jan van den Brink. Efter en tvist med personalen om medbestämmande vägrar företaget att visa upp den automatiserade bagagehanteringen.

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs..

6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i ETF:s demonstration för schysta villkor? Transportarbetaren ställde frågan till sex av de omkring 5 000 demonstranter som samlades i Bryssel i slutet av mars.

Så gick det sen
Jobbjägarna som åkte buss Gävle–Kiruna

Jobbjägarna – sju år efteråt

Åkeri. Arbetsmarknaden är bister. Ett gäng komvux-elever fixar en buss och styr från Gävle för att söka lastbilsjobb i gruvruschens Kiruna och Pajala. Året var 2012. Blev de kvar?

Inför EU-valet
Demonstration i Bryssel 2019

Krokig stig till schysta villkor på vägarna

Åkeri. Politiker, lobbyister och en långsam europeisk union. Många hinder ska passeras innan EU fattar beslut om nya regler för Europas lastbilschaufförer. Men nu är de största hindren avklarade.

Så här röstade EU-politikerna

Politik. Transportarbetaren har valt ut fyra områden där EU-politiken direkt eller indirekt påverkar transportarbetarna. Så här har de svenska politikerna röstat.

Deras beslut berör din vardag

Analys / John Antonsson. Conny Hård på Här stannar Sverige sa en gång till mig att ”en snigel är snabb i Bryssel”. Han var uppgiven och förbannad efter att parlamentet beslutat att än en gång skicka tillbaka det så kallade mobilitetspaketet till transportutskottet. Han var desto gladare när man till slut kom till beslut. I sena maj är det val till samma parlament.

Självmord
Per-Olof "Turken" Lundin vid Ockelbo kyrka

Varför, Kristofer, varför?

Familjen. En natt i somras knackade två poliser på Per-Olof Lundins dörr. De berättade att hans son inte längre var i livet. Han hade hängt sig i garaget.

Mobbning tar fler liv än arbetsolyckor

Psykologen. Det är inte ovanligt att människor som mår riktigt dåligt väljer att ta livet av sig först när de kommit ur den värsta svackan.

”Du är kass, värdelös …”

Mejlet. Här är ett utdrag ur ett långt mejl som Kristofer skickade till sina anhöriga i januari 2018. Chauffören som Kristofer delade lastbil med har vi kallat XX. XX har en nära relation med åkeriets ägare.

Kultur
S/Y Loris

Träsmak

Båtar. Den sexcylindriga motorn vägde 1,6 ton och drog 32 liter bensin per landmil. Då gjorde den 15 meter långa ”expresskryssaren” S/Y Loris 27 knop. Ombord fanns tändstickskungen Ivar Kreuger.