Lars-Yngve Johansson, Antikrundan
Close
”Lite snålt med nysilver. Han var ju ändå en viktig man”, tycker silverexperten Lars-Yngve Johansson om 50-årsskrinet till Transports grundare, Charles Lindley.
Close

Skatt eller skrot?

Kultur. – Jag tycker de var lite snåla … Antikrundans silverexpert Lars-Yngve Johansson muttrar, vrider och vänder på 50-årspresenten till Transports grundare Charles Lindley, daterad 1915.

Claes Hamne, Antikrundan
Claes Hamne undrar vad hans Mercedes från tidigt 1960-tal kan vara värd. Fyra timmars köande för att nå fram till värderarna är det ”absolut värt”, särskilt när en man i kön slår upp en hel resväska med Märklin-tåg.

Utanför porten till den röda ladan i Norrtälje köar människor med fullpackade bärkassar, skrindor, rullatorer, barnvagnar, skottkärror. Claes Hamne är där från Bergshamra med sin svarta leksaks-Mercedes från tidigt 1960-tal.

Det är augusti och klockan är inte ens åtta. Insläppet till alla värderare kring borden och tv-studion inne i ladan sker först klockan tolv. ”Vilken tur vi har med vädret”, kommenterar någon medan andra fäller upp sina tältstolar och spiller i första koppen från medhavda kaffetermosar.

Annars finns en rullande kiosk framkörd just för dagen med varm korv. Det är som på marknad eller loppis. Spänning hänger i luften. Ska familjen Gierttas kånkande på en vacker kandelaber ge valuta? Några tror att den är värdefull.

Märklin-tåg

Claes Hamne, han med bilen, kommer i samspråk med en 77-årig samlare av Märklin-tåg som slår upp resväskan. Den är full! En annan tågentusiast gestikulerar över originalförpackningarna, fler köare ansluter, studerar och kommenterar.

När Antikrundans värsta dragplåster Knut Knutson närmar sig med kamerateamet i släptåg blir det tyst. Tågsamlaren håller andan, men så:

– Det är för soligt här, utbrister en kameraman.

Knutson och hela följet vänder på klacken och Märklinälskaren faller ihop.

– Alldeles förtvivlad, konstaterar Claes Hamne.

Mysterium

Kögrannarna kastar en blick på Håkan och Solveig Blank från Vätö. Vad är det för underligt de har i skottkärran? Kakmaskin, köttkvarn eller brandspruta, föreslår några. Själva har de ingen aning. Det är Solveigs pappa, Konsumföreståndaren, som sparat den. Dottern ångrar att hon inte frågade medan han fanns kvar. Ser fram mot att äntligen få svar.

Inne i ladan har sminköserna fullt upp. Puder ska på plats i både pannor och urringningar. Programledare Anne Lundberg trycker i sig en macka. Vapenexperten Max Sjöberg grenslar en cykel från 1800-talet och en kameraman dammsuger mattan i den för dagen uppmonterade filmstudion. Det är där antika föremål ska närgranskas och filmas ihop med smånervösa ägare.

50-årspresent

Silverexperten Lars-Yngve Johansson hinner knappt få Transportgrundaren Charles Lindleys silverskrin i sin hand förrän han utbrister:

– Det här är bara nysilver, fast det normala kring 1915 var silver.

En segelbåt stävar med fyllda segel på skrinets lock, gjord i mässing och pressad på plats från undersidan. Det är ett cigarrskrin, får vi veta, tillverkat vid Würtembergbergische Metallwahrenfabrik (WMF) i Tyskland. Företaget var en populär storsäljare av prydnadssaker och allehanda metallföremål kring sekelskiftet. Ofta i jugendstil.

– Fast det började bli omodernt vid den här tiden så de har stramat upp stilen lite.

Skrinet rymmer en annons från Charles Lindleys och Elin Jonssons vigsel inför magistraten den 6 augusti 1900. Kyrkan var väl inte så intressant inom facket, mumlar

Kulturhistoriskt värde

Lars-Yngve Johansson. Han granskar mer av innehållet, foton av Lindley som inkallad i hjälm och uniform, på bilutflykt med blänkande veteranbil 1930 och leende fackboss på Brunnsvik, tio år senare.

Auktionsbolaget Bukowskis annonserade ut ett par kandelabrar i jugendstil från tyska WMF för en tid sedan. Utropspriset var 10 000 kronor. Johansson grunnar.

– Utan historien med gubben hade nog inte skrinet varit värt mer än 200 spänn. Men satt i sitt sammanhang blir det svårare … Jag måste nog säga ett par tusen åtminstone. Självklart har det störst kulturhistoriskt värde.

Lars-Yngve Johansson skrattar till och pekar på graveringen ”Minne till Charles Lindley på femtioårsdagen 14/10 1915”.

– I dag skulle den kosta en förmögenhet att göra, säkert en tusenlapp.

”Ingen kunde svara”

Lika mycket skulle Claes Hamne kunna få ut för sin Merca, tippar leksaksexperten Erik Ingare. En femhundring till om den inte varit så kul att leka med.

Men hur gick det för makarna Blank med sin mystiska pryl i skottkärran?

– De var flera experter som tittade, men ingen kunde svara. De trodde det var något industriellt. Jag kollar vidare med tillverkaren Husqvarna. Vi ger vi inte upp, säger Solveig.

Knut Knutson, Antikrundan
”Jaha, och vad kan du berätta om den här tekannan då?” Antikrundans stora dragplåster, Knut Knutson, drar till sig stora åhörarskaror framför kamerorna. Programledare Anne Lundberg stämmer in i skrattet.

Allra första Transportarbetaren

Torgny Schunnesson, Antikrundan
Foto: Justina Öster

– Snyggt gjort, säger Antikrundans värderare Torgny Schunnesson när han får en inbunden och restaurerad samling av Transportarbetaren anno 1897–1903 i sin hand. Priset per lösnummer: 5 öre.

Blicken fastnar på en dikt av Hjalmar Wallander ”… Och strida med kraft mot lögnen/Med vilja av järn och stål/Och öppet predika för slafven/Om framtidens gyllene mål”.

– Här beskrivs verkligen klasskampen. Det är sällsynt numera. Att sätta ett ekonomiskt värde är tveksamt, någon tusenlapp kanske. Men tidningen har ett otroligt stort kulturhistoriskt värde, konstaterar Torgny Schunnesson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mathias

En natt i tunnelbanan

Arbetsplats: Tunnelbanan. Mathias har blivit tv-kändis. I sju säsonger har Kanal 5 följt ordningsvakter i tunnelbanan. När serien sänds möter de mycket större förståelse för sitt ibland våldsamma jobb.

Soffan Leben

Soffan Leben

… som för fjärde säsongen skyddar och varnar trafikanterna när det är hinder på vägen i tv-programmet Vägens hjältar. Och på så sätt får Stockholmstrafiken att flyta bättre.

Månadens klubb
DSV-klubben i Borås

Explosiv start för klubben på DSV

DSV Solutions i Borås. När en bemanningsanställd fick sluta tog det hus i helsike bland terminalarbetarna på DSV Solutions i Borås. Ett helt gäng stegade upp till chefen och röt: Så här kan ni inte göra!

Filmtittande

Gamla rullar blir ettor och nollor

Kultur. Från Ingmar Bergman till Pelle Svanslös. Gamla analoga filmer blir tillgängliga igen när de blir digitala. Det finns omkring 9 000 filmer bevarade i Svenska Filminstitutets arkiv. Sedan några år tillbaka får ett 100-tal av dem nytt liv varje år.

10 största bevakningsbolagen

Mörkertal kring olyckor och tillbud?

Bevakning. Enligt lagen ska arbetsgivare anmäla allvarliga olyckor och tillbud till Arbetsmiljöverket. Transportarbetaren har gått igenom landets tio största företag i bevakningsbranschen. Genomgången visar att vissa företag anmäler ett stort antal olyckor och tillbud. Vissa knappt några alls.

Olivera Pobra

”Jag skulle inte skylla på okunskap”

Bevakning. Regionala skyddsombudet Olivera Pobra tycker att företagen måste bli bättre på att anmäla händelser. Annars finns det ett stort mörkertal kring olyckor och tillbud.

Fokus: Framtiden
Slaget om hamnarna

Slaget om hamnarna

Hamn. Om bara 18 månader flyttas Stockholms containerhamn till Norvik, sex mil söderut. Samtidigt vill politikerna lägga ner Stockholms båda oljehamnar. Tvärtemot alla politiska visioner kommer flyttkarusellen att leda till ökad lastbilstrafik.

Magnus Sjöberg, projektledare för Norviksbygget, gillar tunga maskiner. Caterpillarn väger 104 ton och används för att hantera de enorma bergmassor som sprängts loss under markarbetena.

Snart kommer första båten

Hamn. På toppen av ”Mount Norvik” är det vindstilla. Om 18 månader ska hela berget, tre miljoner kubikmeter granit, vara borta. Liksom den 104 ton tunga bulldozern som kravlat omkring på toppen.

Loudden

”Avvecklingen har redan börjat”

Hamn. Johan Castwall, vd i Stockholms Hamnar, utgår från att Loudden kommer att stängas planenligt, den 31 december 2019. – Så kommer det att bli. Avvecklingen har redan börjat. Fast det kommer inte att vara sanerat och klart till dess.

Prylrensning

Äter dina prylar upp dig?

Kultur. Känner du som jag ibland att dina prylar äter dig? Att allt ska tas om hand och ingen tid finns för dig och dina närmaste. Paret Elisabeth Byström och Johan Ernfors har skrivit boken Prylbanta om hur du frigör tid, pengar och mår bättre.

Gästarbetare utnyttjas
Illustration Migrantarbetare av Gustaf Öhrnell

I klorna på chefen

Migrantarbetare. Vi får inte tag i arbetskraft, säger arbetsgivarna. Ni dumpar lönerna, svarar LO. En statlig myndighet konstaterar att gästarbetare utnyttjas och i vissa fall tvingas betala för att få jobb.

"Sami"

90 000 kronor för jobb i Sverige?

Pressad på pengar. En migrantarbetare på bemanningsbolaget Texab uppger att han tvingats betala 90 000 kronor till företagets arbetsledare – för att få förlängd anställning och därmed arbetstillstånd. Hans kollega uppmanades att betala 30 000 kronor, men sa nej.

Gulf-macken i Gävle

Skrupelfri mackägare blåste flera på lönen

Lurade på lön. En mackägare i Gävle satte i system att lura migrantarbetare på lön. En kvinna från Balkan fick jobb, trots att hon saknade arbetstillstånd. När hon kopplade in Transport och krävde sin lön kontrade arbetsgivaren med att sparka henne. Macken är nu såld och inga tvister finns med den nya ägaren.