Lars-Yngve Johansson, Antikrundan
Close
”Lite snålt med nysilver. Han var ju ändå en viktig man”, tycker silverexperten Lars-Yngve Johansson om 50-årsskrinet till Transports grundare, Charles Lindley.
Close

Skatt eller skrot?

Kultur. – Jag tycker de var lite snåla … Antikrundans silverexpert Lars-Yngve Johansson muttrar, vrider och vänder på 50-årspresenten till Transports grundare Charles Lindley, daterad 1915.

Claes Hamne, Antikrundan
Claes Hamne undrar vad hans Mercedes från tidigt 1960-tal kan vara värd. Fyra timmars köande för att nå fram till värderarna är det ”absolut värt”, särskilt när en man i kön slår upp en hel resväska med Märklin-tåg.

Utanför porten till den röda ladan i Norrtälje köar människor med fullpackade bärkassar, skrindor, rullatorer, barnvagnar, skottkärror. Claes Hamne är där från Bergshamra med sin svarta leksaks-Mercedes från tidigt 1960-tal.

Det är augusti och klockan är inte ens åtta. Insläppet till alla värderare kring borden och tv-studion inne i ladan sker först klockan tolv. ”Vilken tur vi har med vädret”, kommenterar någon medan andra fäller upp sina tältstolar och spiller i första koppen från medhavda kaffetermosar.

Annars finns en rullande kiosk framkörd just för dagen med varm korv. Det är som på marknad eller loppis. Spänning hänger i luften. Ska familjen Gierttas kånkande på en vacker kandelaber ge valuta? Några tror att den är värdefull.

Märklin-tåg

Claes Hamne, han med bilen, kommer i samspråk med en 77-årig samlare av Märklin-tåg som slår upp resväskan. Den är full! En annan tågentusiast gestikulerar över originalförpackningarna, fler köare ansluter, studerar och kommenterar.

När Antikrundans värsta dragplåster Knut Knutson närmar sig med kamerateamet i släptåg blir det tyst. Tågsamlaren håller andan, men så:

– Det är för soligt här, utbrister en kameraman.

Knutson och hela följet vänder på klacken och Märklinälskaren faller ihop.

– Alldeles förtvivlad, konstaterar Claes Hamne.

Mysterium

Kögrannarna kastar en blick på Håkan och Solveig Blank från Vätö. Vad är det för underligt de har i skottkärran? Kakmaskin, köttkvarn eller brandspruta, föreslår några. Själva har de ingen aning. Det är Solveigs pappa, Konsumföreståndaren, som sparat den. Dottern ångrar att hon inte frågade medan han fanns kvar. Ser fram mot att äntligen få svar.

Inne i ladan har sminköserna fullt upp. Puder ska på plats i både pannor och urringningar. Programledare Anne Lundberg trycker i sig en macka. Vapenexperten Max Sjöberg grenslar en cykel från 1800-talet och en kameraman dammsuger mattan i den för dagen uppmonterade filmstudion. Det är där antika föremål ska närgranskas och filmas ihop med smånervösa ägare.

50-årspresent

Silverexperten Lars-Yngve Johansson hinner knappt få Transportgrundaren Charles Lindleys silverskrin i sin hand förrän han utbrister:

– Det här är bara nysilver, fast det normala kring 1915 var silver.

En segelbåt stävar med fyllda segel på skrinets lock, gjord i mässing och pressad på plats från undersidan. Det är ett cigarrskrin, får vi veta, tillverkat vid Würtembergbergische Metallwahrenfabrik (WMF) i Tyskland. Företaget var en populär storsäljare av prydnadssaker och allehanda metallföremål kring sekelskiftet. Ofta i jugendstil.

– Fast det började bli omodernt vid den här tiden så de har stramat upp stilen lite.

Skrinet rymmer en annons från Charles Lindleys och Elin Jonssons vigsel inför magistraten den 6 augusti 1900. Kyrkan var väl inte så intressant inom facket, mumlar

Kulturhistoriskt värde

Lars-Yngve Johansson. Han granskar mer av innehållet, foton av Lindley som inkallad i hjälm och uniform, på bilutflykt med blänkande veteranbil 1930 och leende fackboss på Brunnsvik, tio år senare.

Auktionsbolaget Bukowskis annonserade ut ett par kandelabrar i jugendstil från tyska WMF för en tid sedan. Utropspriset var 10 000 kronor. Johansson grunnar.

– Utan historien med gubben hade nog inte skrinet varit värt mer än 200 spänn. Men satt i sitt sammanhang blir det svårare … Jag måste nog säga ett par tusen åtminstone. Självklart har det störst kulturhistoriskt värde.

Lars-Yngve Johansson skrattar till och pekar på graveringen ”Minne till Charles Lindley på femtioårsdagen 14/10 1915”.

– I dag skulle den kosta en förmögenhet att göra, säkert en tusenlapp.

”Ingen kunde svara”

Lika mycket skulle Claes Hamne kunna få ut för sin Merca, tippar leksaksexperten Erik Ingare. En femhundring till om den inte varit så kul att leka med.

Men hur gick det för makarna Blank med sin mystiska pryl i skottkärran?

– De var flera experter som tittade, men ingen kunde svara. De trodde det var något industriellt. Jag kollar vidare med tillverkaren Husqvarna. Vi ger vi inte upp, säger Solveig.

Knut Knutson, Antikrundan
”Jaha, och vad kan du berätta om den här tekannan då?” Antikrundans stora dragplåster, Knut Knutson, drar till sig stora åhörarskaror framför kamerorna. Programledare Anne Lundberg stämmer in i skrattet.

Allra första Transportarbetaren

Torgny Schunnesson, Antikrundan
Foto: Justina Öster

– Snyggt gjort, säger Antikrundans värderare Torgny Schunnesson när han får en inbunden och restaurerad samling av Transportarbetaren anno 1897–1903 i sin hand. Priset per lösnummer: 5 öre.

Blicken fastnar på en dikt av Hjalmar Wallander ”… Och strida med kraft mot lögnen/Med vilja av järn och stål/Och öppet predika för slafven/Om framtidens gyllene mål”.

– Här beskrivs verkligen klasskampen. Det är sällsynt numera. Att sätta ett ekonomiskt värde är tveksamt, någon tusenlapp kanske. Men tidningen har ett otroligt stort kulturhistoriskt värde, konstaterar Torgny Schunnesson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Soffan Leben

Soffan Leben

… som för fjärde säsongen skyddar och varnar trafikanterna när det är hinder på vägen i tv-programmet Vägens hjältar. Och på så sätt får Stockholmstrafiken att flyta bättre.

collage med magasin

Lyxigt lustfylld läsning lockar

Kultur. Först sålde de prenumerationer till en tidning som inte fanns. När det visade sig att hundratals personer ville köpa tidningen om gamla, ombyggda och snygga fordon satte Peter Larsson och hans kompis i gång att göra den.

Sjukförsäkringen
Illustration Hamna i kläm

Sjuka kommer i kläm

Haveri. Fackförbunden och fackens juridiska byrå är överens. Sjukförsäkringen har havererat. Sjuka nekas ersättning och skickas ut att söka ”hitte-på-jobb”. Nu tillsätter regeringen en utredning.

Hans-Erik Johansen

”Kassan säger att jag ska ta ett annat jobb”

Drabbad. Lotschauffören Hans-Erik Johansen haltar fram, stödd på sin krycka. – Det har gått 15 månader sen jag fick 800 kilo truck på foten, men jag har inte fått en krona i sjukpenning. Försäkringskassan säger att jag ska ta ett annat jobb, men inte vilket.

Gustaf Järsberg

Kontakta din avdelning – i tid!

Transport. Vänd dig till din lokala avdelning i tid – om du blir långvarigt sjuk eller skadar dig på jobbet. Rådet kommer från Transports centrala arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Granskning
Bringbilar på parkering

Hur stoppar vi lönedumpningen ?

Åkeri. Överallt där det är gratis att parkera en dragbil ser du dem. Låglönehjonen som håller Sverige i gång. Som ser till att företag som Ikea får ut sitt gods så billigt som möjligt. – Lönedumpningen blir bara värre och värre, säger Transports lokalombudsman Tommy Jonsson.

utländsk dragbil

”Sverige är sämsta landet i Europa…”

Åkeri. Andrius är lastbilschaufför från Litauen. Han har på nära håll sett hur utländska förare behandlas av svenska arbetsgivare. – Sverige är det sämsta landet i Europa! Det saknas rastplatser och ingen gör något åt lönedumpningen.

Ikeakampanj 2017

Ikea skyller på otydliga regler

Åkeri. Bring Trucking hävdar att åkeriets chaufförer inte kör någon inrikestrafik i Sverige och företaget tänker heller inte skriva kollektivavtal med Transport. Brings storkund, Ikea, säger sig välkomna fackets anmälningar.

Tomas Eneroth

Regeringen föreslår utökat beställaransvar

Åkeri. – Lönedumpningen gör mig förbannad. Det var en av de första frågorna den här regeringen tog tag i, genom att införa möjligheter till klampning av lastbilar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Läsande kille på Stadsbiblioteket.

Ord läker och helar

Kultur. Släng lyckopillren och läs en bok! Nej, riktigt så funkar inte biblioterapi. Men läsning och samtal om texter kan komplettera annan behandling, få dig att må bra och förstå dig bättre på dig själv. Och andra.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!