Skärpning, kamrater!

Debatt. Den 1 november arrangerades ett öppet möte på Tröls Jins kro i Malmö under devisen Värna kollektivavtalen – Stoppa skattefusk och lönedumpning. Som arrangörer för detta vällovliga och högaktuella ämne stod LO-sektionen i Malmö, Transports avdelning 12 och Vänsterpartiets i Malmö fackliga utskott.

nbjuden gästtalare var förbundets ordförande Lasse Lindgren, som inledde med ett engagerat anförande om rådande situation och därefter ställde upp på att besvara frågor från församlingen.

Han gjorde mycket bra ifrån sig, gav raka och enkla svar utan att hymla, vilket blev mycket uppskattat av publiken.

Man borde således vara mycket nöjd med att ha bevistat mötet, men …
Inledningsvis rapporterades att LO-sektionen i Malmö inte ansett det värt att bevista mötet, vilket i och för sig inte är förvånande med kännedom om intresset hos anställda därstädes. Dessutom går sektionen snart i graven, sörjd och saknad av ingen.

Men att Transports avdelning 12 inte heller tycktes vara intresserad är djupt oroande. Visserligen hade avdelningens ordförande långt i förväg meddelat att han hade andra aktiviteter denna kväll som tvingade honom att lämna förhinder. Naturligtvis måste man ha den rättigheten och det säger vi ingenting om, men var fanns alla andra?

Ombudsmän och förtroendevalda och inte minst ”vanliga” medlemmar, de som deltog kunde räknas på ena handens fingrar! Om där mot förmodan fanns några officiella representanter för avdelningen så gjorde de i alla fall inget väsen av sig.

Och inte nog med detta!

I lokalen fanns inte en banderoll, inte en fana eller något annat med Transports logga. De enda som varit duktiga med att pryda lokalen var Vänsterpartiet, och vi ser absolut inget fel i detta, men vet samtidigt att det ger en skev bild av mötets inriktning.

Vi tre undertecknade pensionärer uppskattade naturligtvis Lasse Lindgrens insats, liksom att vi fick möjlighet att komma ut och träffa bekanta och dessutom dricka en eller ett par goda fatöl. Men vi, som genom åren varit med och arrangerat mängder av möten och sammankomster, lider när vi ser hur dagens förtroendevalda missbrukar det förtroende de trots allt fått av medlemmar.

Det aktuella läget med anarki på vägarna, med allt färre tillsvidareanställningar, med fler och fler bemanningsföretag, och inte minst gangsterverksamheten inom taxi borde engagera – och framför allt borde våra förtroendevalda entusiasmera förbundets medlemmar så de reagerar. För att ha en chans till förbättring måste trycket komma underifrån, från dem vars jobb är i fara. Men tyvärr kunde inget sådant skönjas på mötet.

Skärpning, kamrater!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ilskna medlemmar går ur Transport

Stor besvikelse. Telefonerna går varma på Transports medlemscenter. Ilskna medlemmar vill lämna förbundet. – De är arga, ledsna och besvikna, säger Viktor Hage. Efter beskedet att Lars Lindgren vill bli ordförande igen har de varit riktigt förbannade.

För långt och troget medlemskap

Trogna medlemmar. Fem värmländska veteraner fick diplom och presenter när Transports avdelning 6 möttes till årsmöte. Alla fem har varit med i förbundet i minst 50 år.

Fack går samman med krav på Iran

Kräver frisläppningar. Fyra fackliga tungviktare har enats kring fyra krav som riktas mot högsta ledningen i Iran. Alla fackliga fångar måste släppas fria och åtalen mot fackligt aktiva måste läggas ner, skriver ledarna i LO, Transport, Kommunal och IF Metall.

Debatt – facket och politiken
Knutna nävar

Därför är det viktigt med fackligt-politiskt engagemang

Val 2018. ”Transports uppdrag är att värna om allas lika värde, i samhället, på arbetsplatsen, och i alla lägen försvara de rättigheter vi i dag har i arbetslivet.” Med det argumentet låter sig Robert Savela nomineras till riksdagsledamot för Socialdemokraterna i Norrbotten.

Partiledardebatt i riksdagen.

Riksdagslistan måste avspegla vår samverkan

Val 2018. … men inte en enda facklig kandidat finns med på S-förslaget till riksdagslista från Norrbotten. LO-distriktet manar till förändring: Allt annat är otänkbart för ett arbetarparti.

Oanständigheten breder ut sig

Ordförandeord. Plattformsekonomi, eller gig-ekonomi som det också kallas, är något som växer lavinartat i Sverige och för oss inom transportsektorn sker detta med all icke önskvärd tydlighet.

På spaning efter framtiden

Ledare. Nästan varje dag ramlar det in mejl i min e-postkorg som handlar om försök med förarlösa fordon, nya kraftfullare batterier till elbilar, åkeriföretag som ställer om till fossilfritt eller forskare som provar nya tekniska lösningar för att ladda bilar med elektricitet under färd.

Tack du som är skyddsombud

Debatt. I dag är det inte vilken dag som helst. I dag är det superhjältarnas egen dag, även kallad ”skyddsombudets dag”. Tillsammans med våra företag samverkar vi och ser till att arbetsmiljön på våra arbetsplatser blir bättre.

David Ericssons senaste krönikor

Landsvägens Nobelpris

Krönika. Vägen till Klockrike och Kärlek i Europa är boktitlar som är så vackra att bara de gör att man vill läsa böckerna.

Lösa förbindelser

Krönika. Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

En sopig sommar

Krönika. Vad har strulet inom Transportstyrelsen, sopstrejken i Stockholm och hamnkonflikten i Göteborg gemensamt? Vad är det som förenar dessa olika former av kaos i ett enda ord? Outsourcing!

När är det läge att säga ifrån?

Ordförandeord. Rubriken på denna krönika är en fråga som man väl ofta ställer sig, både som privatperson, fackförbundsordförande och organisation.

Asylpolitiken måste ändras

Ledare. I Sverige pågår just nu ett utdraget drama i tusentals akter. Det handlar om asylsökanden som lever i oviss väntan på beslut från Migrationsverket. Får de stanna? Eller blir det avslag och utvisning?

En säker väg till jobb

Debatt. Den 9 september varje år är det yrkesförarens dag. Det vill vi fira genom att lyfta fram det tredje vanligaste yrket för män i Sverige: lastbilschauffören. Trots att yrket är populärt så är det stor brist på förare i transportnäringen. Nu måste politiken ta detta på allvar.

Tufft för många

Ordförandeord. Ofta förknippar vi sommaren med en lugnare tid på året som i bästa fall kan användas till vila, ledighet och återhämtning. Sommaren 2017 blev med facit i hand det motsatta för många.

Förtal av en hel yrkesgrupp

Ledare. Efter sommarens stora sopkonflikt i Stockholm är läget mycket spänt mellan parterna. I ett pressmeddelande går Reno Norden till generalangrepp mot både sopgubbarna och Transport.