Skarpare regler om utländska transporter föreslås

Åkeri. En rad förslag om lagändringar öppnar för bättre kontroll av utländska transporter i Sverige. Polisen och Arbetsmiljöverket ska få tydligare uppdrag när det handlar om cabotage, enligt ett nytt förslag från arbetsmarknadsdepartementet.

– Än så länge är det ett förslag från tjänstemän här på departementet, men nu rullar det politiska arbetet i gång, säger Natali Sial, pressekreterare hos arbetsmarknadsminister Ylva Johansson.

Utstationering och cabotage är två centrala begrepp i förslagen:

  • Utstationering är när en anställd jobbar i mer än fem dagar i ett annat land än arbetsgivarens. Detta ska anmälas till Arbetsmiljöverket, men så har inte skett när det handlar om utländska chaufförer som har kört cabotagetransporter.
  • Cabotagereglerna finns i EU:s lagar och tillåter ett utländskt åkeriföretag att köra inrikestransporter i Sverige under max sju dagar – det vill säga över gränsen för utstationering.

Nu tycker utredarna på departementet att det ska skrivas in i den svenska lagen att cabotagetransporter är en form av utstationering. Då råder ingen tvekan om att femdagarsregeln också ska gälla godstransporter. De utländska åkerierna blir tvungna att anmäla till svenska Arbetsmiljöverket när deras chaufförer jobbar i mer än fem dagar i Sverige.

Som en följd av detta förslår tjänstemännen att polisen, när den kollar yrkestrafik, också ska granska att en anmälan har skickats till Arbetsmiljöverket. Annars ska polisen upplysa myndigheten om att denna cabotagetransport rullar på de svenska vägarna.

Bland förslagen finns också skarpare krav på anmälningsskyldighet och dokumentation när det gäller utstationering i alla branscher. Arbetsmiljöverket ska kunna ta ut en sanktionsavgift när reglerna inte följs.

Den så kallade departementspromemorian lämnades till ministern i dag. Förslagen ska skickas ut på remiss, och sedan förväntas regeringen återkomma med sitt förslag som kan gå till omröstning i riksdagen.

– Det är för tidigt att ge några politiska kommentarer om förslagen, säger Natali Sial. Men förhoppningen är att nya lagar ska kunna träda i kraft sommaren 2018.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tomas Eneroth på presskonferens.

Ökad kontroll av yrkestrafiken ska utredas

Politik. Regeringen tillsätter en utredning som ska ta fram förslag för effektivare kontroll av yrkestrafiken. Ett mål är att fler fuskare ska drabbas av sanktionsavgifter.

”Varje dödsolycka ska noga utredas”

Arbetsolyckor. Arbetsmiljöverket ska gå på djupet och ingående granska varje dödsolycka som sker på jobbet. Fokus ska ligga på de värst drabbade branscherna där transport ligger högt. – Slutsatserna ska leda till konkreta rekommendationer, sa arbetsmarknadsminister Ylva Johansson på en pressträff.

Utredaren Marie Granlund

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.