Skarpare regler om utländska transporter föreslås

Åkeri. En rad förslag om lagändringar öppnar för bättre kontroll av utländska transporter i Sverige. Polisen och Arbetsmiljöverket ska få tydligare uppdrag när det handlar om cabotage, enligt ett nytt förslag från arbetsmarknadsdepartementet.

– Än så länge är det ett förslag från tjänstemän här på departementet, men nu rullar det politiska arbetet i gång, säger Natali Sial, pressekreterare hos arbetsmarknadsminister Ylva Johansson.

Utstationering och cabotage är två centrala begrepp i förslagen:

  • Utstationering är när en anställd jobbar i mer än fem dagar i ett annat land än arbetsgivarens. Detta ska anmälas till Arbetsmiljöverket, men så har inte skett när det handlar om utländska chaufförer som har kört cabotagetransporter.
  • Cabotagereglerna finns i EU:s lagar och tillåter ett utländskt åkeriföretag att köra inrikestransporter i Sverige under max sju dagar – det vill säga över gränsen för utstationering.

Nu tycker utredarna på departementet att det ska skrivas in i den svenska lagen att cabotagetransporter är en form av utstationering. Då råder ingen tvekan om att femdagarsregeln också ska gälla godstransporter. De utländska åkerierna blir tvungna att anmäla till svenska Arbetsmiljöverket när deras chaufförer jobbar i mer än fem dagar i Sverige.

Som en följd av detta förslår tjänstemännen att polisen, när den kollar yrkestrafik, också ska granska att en anmälan har skickats till Arbetsmiljöverket. Annars ska polisen upplysa myndigheten om att denna cabotagetransport rullar på de svenska vägarna.

Bland förslagen finns också skarpare krav på anmälningsskyldighet och dokumentation när det gäller utstationering i alla branscher. Arbetsmiljöverket ska kunna ta ut en sanktionsavgift när reglerna inte följs.

Den så kallade departementspromemorian lämnades till ministern i dag. Förslagen ska skickas ut på remiss, och sedan förväntas regeringen återkomma med sitt förslag som kan gå till omröstning i riksdagen.

– Det är för tidigt att ge några politiska kommentarer om förslagen, säger Natali Sial. Men förhoppningen är att nya lagar ska kunna träda i kraft sommaren 2018.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Tomas Eneroth på presskonferens.

Ökad kontroll av yrkestrafiken ska utredas

Politik. Regeringen tillsätter en utredning som ska ta fram förslag för effektivare kontroll av yrkestrafiken. Ett mål är att fler fuskare ska drabbas av sanktionsavgifter.

”Varje dödsolycka ska noga utredas”

Arbetsolyckor. Arbetsmiljöverket ska gå på djupet och ingående granska varje dödsolycka som sker på jobbet. Fokus ska ligga på de värst drabbade branscherna där transport ligger högt. – Slutsatserna ska leda till konkreta rekommendationer, sa arbetsmarknadsminister Ylva Johansson på en pressträff.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.