Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.
Close
Transportarbetaren har talat med taxiåkare som vittnar om överetablering, förare som kör svart och orimliga böter från Färdtjänsten.
Close

”Ska man klara sig måste man fuska, muta och trixa”

Färdtjänst. – Vi är pressade från alla håll. Av förarna. Facket. Beställningscentralen. Färdtjänsten. Det känns som om politikerna glömt taxibranschen. Fler och fler åkare pratar om konkurs som enda utväg.

I Sverige är taxiförare nästan aldrig anställda direkt av beställningscentralerna, utan hos olika underentreprenörer – åkare.

Många av åkarna i taxikoncernen Cabonline är kritiska till villkoren. En av dem kan vi kalla Ali. Han vågar inte framträda med namn, av oro för repressalier från beställningscentralen.

Ali har ett en grupp taxibilar och håller till söder om Stockholm. Bilarna rullar för Taxi Kurir. Han slår ut med händerna i en uppgiven gest. Säger:

– Ska man klara sig i den här branschen måste man fuska, muta och trixa. Avtalet som Cabonline tecknat med Färdtjänsten är skit och kilometerersättningen ett skämt.

– Mina förare hamnar i kläm. Många av dem jobbar tolv timmar om dagen. En del vädjar om att få jobba sju dagar i veckan. Men det är inte tillåtet enligt arbetstidsreglerna och jag säger nej.

Ali har drivit taxiverksamhet länge och personalomsättningen är stor:

– Många förare flyr branschen på grund av arbetsvillkoren. Jag har haft flera hundra anställda. Alla har kört för andra åkare innan. 90 procent av dem berättar att de då kört svart vid sidan av.

– Man stänger av taxametern och kör in fyra, fem tusen kronor extra per månad. Pengar som åkaren inte ser röken av. Jag är stenhårt emot det. Men jag har så många bilar att jag inte kan ha total koll.

Åkaren knappar på datorn och visar redovisningar för taxibilar där tommilen är ovanligt många. Det vill säga föraren har kört utan passagerare.

– Det är en klar indikation på fusk. Stora summor försvinner på det här sättet i alla taxibolag. Jag har generellt sett bra, seriösa chaufförer. Men det räcker med att ett par fuskar så är företagets vinst borta. Det finns inga stora marginaler i den här branschen.

Färdtjänsten har ett system med viten som drabbar både åkare och chaufförer.

– I många fall är böterna orimliga, säger Ali. Minsta skitgrej kostar 600 kronor. Jag har haft jättebra förare som slutat köra helt på grund av straffavgifterna. Jag lovar att många chaufförer som drabbats kompenserar sig genom att köra svart. Jag har själv sett det i mitt företag.

Taxiförare beskylls för att trixa för att komma undan färdtjänstuppdrag. Hur ser du på det?

– I snitt har mina förare ett eller två klagomål i månaden för utebliven bil. Avtalet med Färdtjänsten ger oss inte rätt att ta ut ersättning för en nerpissad eller nerskiten bil. Sånt händer då och då.

– En förare som fått sanera bilen, och blivit utan intäkter i flera timmar, är kanske inte så benägen att ta nya färdtjänstuppdrag. Har man dessutom blivit kallad svartskalle så ökar inte lusten…

Ali berättar att färdtjänstuppdrag bara ger ungefär 40 procent i intäkt, jämfört med en privatresa.

– Färdtjänstavtalet är slaveri. Nu vill Cabonline tvinga alla åkare att betala Fora-försäkringar för chaufförerna. Det kostar fem procent av bruttolönen. Åkerier som säger nej hotas med indragna skolkörningar och färdtjänst.

– Samtidigt har tomkörningarna ökat. Växeln tvingar bilarna att köra 40–50 kilometer tomma för en resa som ger kanske 80 kronor. Förare som vägrar blir spärrade.

Den här branschen måste rensas, anser Ali:

– Den har blivit kriminell. Myndigheter och politiker måste göra något. På riktigt. Det är många förare som inte håller måttet. Jag känner till en körskola där du kan köpa dig ett taxileg för 5 000 kronor under bordet.

– Cabonline har en egen förarutbildning. Även där borde kraven höjas. Åkarna behöver också bättre utbildning. Man måste åtminstone kunna grunderna i trafiklagstiftningen och arbetsrätten.

Cabonline har tecknat ett nytt avtal med Färdtjänsten. Blir det skillnad när det börjar gälla i vår?

– Tveksamt. I tio års tid har Taxi Kurir sagt att det ska bli bättre. Men så har det inte blivit. Fler och fler åkare talar om att göra en gemensam, planerad konkurs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Salem:
    29 februari, 2020

    Kan vi inte kräva Fairtrade ??

  2. Christian:
    22 december, 2018

    Sant! Taxijobbet har blivit rena slaveri, jobbat sjäkv 15 år hos Kurir, kör Uber nu men det är ochså helt värdelöst. Ska sluta att köra taxi

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.

Nattsvart i flyg och taxi
Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

Saied Tagavi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner. –  Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Coronapatrullen
Mohammed Aden, taxiförare, Göteborg

På resa genom corona-Sverige

Ingen karantän. Taxiförare med slocknade blickar. Motorvägar tömda på trafik. En högtalarröst som ekar ödsligt i flygets avgångshall. Men också åkerier som jobbar för högtryck. Och en fackförening där hoppet tänts om ett mer solidariskt samhälle.

Taxiförares rättigheter på engelska

Taxi drivers!

Taxi. In brief about your rights. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på engelska.