Sjuka regler slår mot sjuka

Debatt. Den 1 november drar Försäkringskassan åt snaran kring halsen på sjukskrivna – ett snäpp till. Kassan måste ha kompletta underlag och godkända läkarintyg innan den betalar ut ersättning. Följden blir lång oviss väntan för många sjuka.

Människor som redan i dag lever under knappa ekonomiska förhållanden och psykisk press får sätta livet på vänt – under tiden som kassan utreder om de ska få några pengar.

Det handlar om underlag som behöver kompletteras och nya intyg som måste jagas hem från sjukskrivande läkare.

Försäkringskassan hänvisar skärpningen till två kammarrättsdomar och hävdar att man tolkat reglerna för generöst tidigare, när sjukskrivna fått ersättning under kassans utredning.

Sjuka och skadade hamnar därmed i händerna på handläggarna och deras skiftande förmåga att bedöma om de har någon arbetsförmåga eller inte. Ändå vet vi att det inte alltid är lätt för läkare att veta exakt vad de ska skriva i sina intyg – för att det medicinska underlaget ska passera genom nålsögat hos försäkringskassan.

För sex år sedan fick jag själv en hjärtinfarkt och blev sjukskriven i fyra veckor. När jag redan var i gång och jobbade igen fick jag brev från kassan. De skulle börja utreda min rätt till sjukpenning. Jag ringde upp handläggaren och hon hänvisade mig till Socialstyrelsens hemsida. Där finns regler om hur länge man får vara sjukskriven för olika sjukdomar.

Vad gäller för akut hjärtinfarkt då? Det hade hon inte tittat på än. Men jag kunde upplysa henne om att det var fyra veckor, enligt webben hon just nämnt. Sen dröjde det bara tre dagar och ersättningen fanns på mitt konto.

Jag jobbar själv med arbetsmiljö och försäkringsfrågor och har därför rätt bra koll. Men alla andra, som inte känner till reglerna? De tvingas lita på kassan, trots att handläggarna gång på gång visat att de inte har kompetensen som krävs för att göra rättvisa bedömningar.

Jag kan förstå att kassan måste strama upp kraven, av juridiska skäl. Men hela skärpningen av regelsystemet, som alliansen drev igenom under sin tid vid makten, bottnar i en sjuk vilja att till varje pris sänka skatterna.

När borgarna satt vid makten skar de ner Arbetsmiljöverkets resurser. Ett antal inspektörer fick gå och myndighetens arbete krackelerade. Samtidigt steg ohälsan, i synnerhet den psykiska.

Det är dags för regeringen att utreda varför folk är sjuka och hur man ska komma till rätta med de höga sjuktalen. Nya föreskrifter med åtgärder mot psykisk ohälsa har kommit, men regeringen behöver gå vidare och se över arbetsmiljölagstiftningen ytterligare.

En färsk LO-utredning visar att skyddsombud inom Transports yrkesområden har särskilt svårt att utföra sitt viktiga arbete och värna om kollegornas arbetsmiljö. Samtidigt avslöjar statistik att dödstalen är höga och skadorna många, inte minst inom åkeri, terminal, renhållning och bevakning. Jag menar inte att man ska ”jaga” arbetsgivare, men det är de som ansvarar för att anställda har en god och säker arbetsmiljö.

Regeringen måste stärka resurserna och öka kraven på Arbetsmiljöverket, igen, så att inspektörerna kan göra fler oplanerade besök på landets arbetsplatser. Det skulle ge en sannare bild av dagens situation med slimmade organisationer, stress och inhyrd personal – än när Arbetsmiljöverket kommer på förbokade inspektioner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Diagram olycksdrabbad transportsektor

Transportjobb toppar skadelistan – igen

Arbetsmiljö. Transportjobb är de mest olycksdrabbade. Det visar statistik från Arbetsmiljöverket, Afa Försäkringar och Försäkringskassan.

Transportarbetarens logga

Två vägledande domar om sjukas rätt till sjukpenning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) I dag föll två tunga domar i Högsta förvaltningsdomstolen, som väntas få betydelse för sjukas rätt till sjukpenning. Fackens juridiska byrå ser domarna som en seger för en mer verklighetsanpassad, rättssäker bedömning av sjukskrivnas arbetsförmåga. Försäkringskassan förutspår däremot inte så stora förändringar.

Transportarbetarens logga

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Jobb på samma företag ger helt olika löner

Insändare. Så här orättvist ser det ut på samma företag! ”Peter” och ”Marie” fick båda anställning 2009 på samma företag som enbart kör samhällsbetalda resor (färdtjänst och sjukresor). Båda två har busskort med YKB och taxileg, men det är bara Peter som kör den större bussen som kräver busskort med YKB.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Påkörningen

Påkörd. Jag borde egentligen inte skriva om det här för ingenting hände ju. Eller nästan inget, där jag låg mörbultad men i stort sett oskadd på lastbilsparkeringen i Sillekrog.

En strömlös ledning

Efter stormen. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Driving home for Christmas

Åkeri. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

En lans för väktare och vakter

Ordförandeord. Det har varit mycket diskussioner om bevakningspersonal den senaste tiden. Det är bra. Vi borde prata mer om den yrkesgruppen och deras förutsättningar att göra sitt jobb.

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.