Sjuka kan bli utan ersättning i väntan på utredning

Från och med 1 november stramar Försäkringskassan upp tillämpningen av reglerna för att få sjukpenning. Sjuka som inte har godkända läkarintyg kan bli utan pengar, under tiden som kassan utreder i fall de ska få ersättning eller inte.

Transports regionala skyddsombud i Malmö, Bert Johansson, är både orolig och arg. Sjuka och skadade personer, som redan nu tvingas kämpa för att få rätt till ersättning, riskerar att drabbas hårt igen, varnar han.

Orsaken till åtstramningen är två domar i kammarrätterna i Göteborg och Jönköping, där man kommit fram till att kassan hittills tillämpat reglerna i socialförsäkringen för generöst, uppger Försäkringskassan.

Regionala skyddsombudet Bert Johansson ser framför sig fler långtidssjukskrivna, som får gå långa tider i oviss väntan i fall de ska få pengar eller inte. Ovanpå det kommer i många fall oron ifall de anställda får behålla jobbet eller ska testas mot hela arbetsmarknaden – efter ett halvårs sjukdom.

Johansson fick själv upp ögonen för förändringen efter att en sjukskriven Transportmedlem kontaktade honom. Johansson tycker att handläggarna får för stort inflytande över besluten ifall läkarintygen är tillräckligt bra eller inte.

Redan i dag skulle sjuka behöva vara friska för att orka driva sina ärenden mot olika instanser, anser det regionala skyddsombudet.

– Jag tror vi kommer att få stora problem framöver med handläggare som säger att sjukskrivna saknar tillräckliga underlag och personer som hamnar i kläm.

I sitt arbete följer Bert Johansson med Transportmedlemmar till möten med bland annat försäkringskassan och behandlande läkare. Han har en sammankomst i förra veckan i färskt minne.

– Läkaren och försäkringshandläggaren sa emot varandra när det gällde personens arbetsförmåga. Hur ska det gå för den personen. Blir det någon ersättning eller inte? Ska medlemmen ut och söka andra jobb, undrar Bert Johansson.

Skärpningen kommer i en tid då sjukskrivningarna skenat från ett sjukpenningtal på 6 dagar 2010 till 10,8 dagar i dag. Men nationella försäkringssamordnaren Cecilia Udin på Försäkringskassan förnekar att det rör sig om besparingar.

– Det handlar om att följa den lagstiftning som finns efter domarna som föll för en tid sedan. Vi har inte rätt att betala ut ersättning om vi inte kan styrka att en person har rätt till den, säger hon.

Att som hittills, generellt, betala ut sjukpenning till personer under tiden deras ärenden utreds saknar stöd i socialförsäkringsbalken, uppger Cecilia Udin.

– Vi har helt enkelt gjort en felaktig tolkning och tillämpat lagstiftningen på fel sätt tidigare.

Har informationen gått ut till försäkringstagarna?

– Det kommer att göras löpande, när vi har kontakt i nya ärenden, i fall vi är osäkra över rätten till ersättning. När det gäller pågående ärenden får vi informera i samband med att förlängda läkarintyg kommer in.

– Många gånger är det så uppenbart att personen har rätt till ersättning att vi betalar ut den.

I de fallen handlar det om att handläggaren tar ett tillfälligt (interimistiskt) beslut.

Kriterierna för att tjänstemännen ska kunna ta tillfälliga beslut är att det är ”sannolikt” att en sjuk har rätt till pengar, att ersättningen är av ”väsentlig ekonomisk betydelse” och att kassan utan ”betydande dröjsmål” kan fatta ett slutgiltigt beslut.

Handläggarnas beslut grundar sig också på vad kassan vet om den sjuka sedan tidigare, förklarar Udin.

Hur vanligt är det att Försäkringskassan går emot läkarens sjukskrivning?

– Vi går emot läkarintygen i cirka tre till fyra procent av alla inkomna fall. Omkring tre procent får inte rätt till sjukpenning.

För att personer inte ska drabbas så hårt är det viktigt att de lämnar in kompletterande uppgifter och skickar in nya läkarintyg så fort som möjligt, förklarar Cecilia Udin.

– Gärna elektroniskt, det är ett sätt att snabba på processen.

Det kan vara svårt att ta sig fram i vården och få tillräckligt bra läkarintyg. Vårdcentralens läkare är ofta stressade och har ibland mindre kunskaper i försäkringsmedicin och konsten att skriva läkarintyg, som kassan godkänner.

– I ganska många fall behöver vi begära in kompletterande uppgifter. Det är svårt att säga vad man ska göra ifall man inte får ett bra intyg. Man får be sin läkare beskriva snedsättningar och begränsningar tydligare.

Anställda som har företagshälsovård kan hamna i en gräddfil med kunnigare läkare, jämfört med andra sjuka eller skadade, som hänvisas till allmän vård?

– Vi jobbar hela tiden med att utbilda läkare och de har blivit mycket bättre, men att skriva intyg om aktivitetsbegränsningar och funktionsnedsättningar är svårt. Det är viktigt att läkarna skriver vad de sett vid undersökningen.

– Men, tillägger Cecilia Udin, det finns mer att göra och det kan bli ännu bättre.

Det finns oro över långa handläggningstider och lång väntan för sjuka? Samtidigt kommer uppgifter om att försäkringskassan är överhopad med jobb?

– Det är viktigt med snabb handläggning. Vi måste meddela våra beslut så fort som möjligt och kommer att se till att ta hand om ärendena direkt.

Handläggarna har fått instruktioner om de nya rutinerna och Cecilia Udin tycker inte att sjukskrivna ska oroa sig över brister i deras kompetens.

– De som varit sjukskrivna länge har ju också kontakt med sin personliga handläggare.

Har hälsovården fått information om förändringarna?

– Vi har informerat om det här till vården, nationelllt, regionalt och lokalt. Det är viktigt att enskilda ärenden hela tiden avgörs i samarbete med vården. På de flesta håll har vi elektronisk kommunikation, vilket går snabbare, säger Cecilia Udin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

coronavirus, Covid 19

Drabbad av coronaviruset?

Snabbkoll. Oklart och skrämmande. Mycket kring det nya coronaviruset och dess konsekvenser är svåröverskådligt. Informationen uppdateras hela tiden. Det här är klart i mitten av mars.

Transportarbetarens logga

Förslag om rimligare bedömningar av ersättning till sjuka

Sjukförsäkring. Mindre tryck på sjukskrivna att lämna sina jobb för att söka andra. Och bättre möjligheter till rehabilitering. Det är några av inslagen i utredningen om förändringar av sjukförsäkringen som lades fram i dag.

Transportarbetarens logga

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Företag försöker tjäna pengar på dina försäkringar

Försäkringar. Transports medlemmar fick 77 miljoner kronor utbetalt från sina fackliga försäkringar förra året. Samtidigt varnar facket för företag som försöker tjäna pengar på medlemmarnas olyckor.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.