Annons:
Annons:
Infrastrukturminister Tomas Eneroth och utredaren Jonas Bjelfvenstam provåker en självkörande buss.
Close
Infrastrukturminister Tomas Eneroth och utredaren Jonas Bjelfvenstam provåker en självkörande buss.
Close

Självkörande fordon – snart på din arbetsplats?

Förarlöst. En lastbilsförare som kör en hel kolonn. Små självkörande budbilar på cykelbanorna. Traktorer som skördar själva. En utredning har lämnats till regeringen med förslag om hur den förarlösa framtiden kan se ut.

Utredaren Jonas Bjelfvenstam har jobbat med frågan sedan slutet av 2015, han är dessutom generaldirektör för Transportstyrelsen sedan förra sommaren. Regeringen valde att hålla pressträffen om självkörande fordon hos Ericsson i teknikmeckat Kista, i norra Stockholm. Utanför rullar två självkörande bussar en kort sträcka i låg hastighet, men en operatör åker med. Många fler fordon som kör själva kan snart bli en normal del av gatubilden i Sverige och världen. Men än är det en bra bit kvar på vägen. Först ska den 1200 sidor långa utredningen ut på remiss. Organisationer och företag ska få säga sitt. Dessutom är många av reglerna som bestämmer hur det ska vara på vägarna internationella överenskommelser.

Det till trots. Utredaren föreslår att nya lagar ska vara på plats redan nästa år.

Hur nära är det att en lastbilschaufför kan få köra flera lastbilar samtidigt?

– Jag vill ogärna ange några specifika årtal. Men jag har konstaterat att tekniska lösningarna finns redan. Givet att säkerheten kan garanteras. Det ska göras riskbedömningar. En väghållare ska säga okej. Och Transportstyrelsen kan då pröva säkerhetsfrågan utifrån den försökslagstiftning jag föreslår. Det betyder att det borde kunna ske den dagen man visar en säker lösning, säger utredaren Jonas Bjelfvenstam.

Hur många ekipage pratar vi om i så kallad kolonnkörning?

– Vi har inte specificerat det. Jag tycker att det är orimligt att man preciserar tekniska lösningar i lagstiftning. Det handlar mera om en funktion. Tillverkaren eller transportören ska visa att de har säkra lösningar och övertyga den ansvariga myndigheten att det är på det sättet. Det är ganska tuffa krav. Det tog ganska lång tid innan bussarna här utanför godkändes av Transportstyrelsen, säger Jonas Bjelfvenstam.

Vissa små godstransporter ska komma ganska snart. Vad menar du då?

– Jag pratar små paketleveransmaskiner, automatiserade pizzabud eller sop- eller sandmaskin på våra cykel- och gångbanor. Den typen av fordon borde man kunna ställa ut på vägarna utan att ha någon tillståndsprövning för det, givet att väghållaren tycker att det är en bra idé.

Vad har varit knepigast att klura ut?
– Det har varit många frågor som behöver hänga ihop. Man behöver veta vad man rimligen kan gå fram med nu, och vad kan man gå fram med senare.

– Vi har gjort en tolkning av förarbegreppet som lite grann avviker från vad en del puritanska uttolkare av Genevekonventionen säger och vi vill att ansvar för fordonet ska ligga hos ägaren. Om inte en förare kör.

Varför är utvecklingen mot självkörande fordon bra?

– Det som brukar framhållas generellt är att digitalisering och automatisering utav samhället pågår hela tiden. Det ger ett antal möjligheter för människor.

– Vad gäller transportsystemet handlar det om säkerhet, miljöeffekter och kapacitetsfrågor. Det är ett sätt att eliminera den mänskliga faktorn som olycksskapare. Det tror jag är bra, säger han.

Och till sist. Tomas Eneroth är den minister som ansvarar för frågorna i regeringen. Ska lastbilschaufförerna vara rädda för att jobben försvinner när vi hör att en förare ska kunna ha ansvar för en hel kolonn med många ekipage om några år?

– Jag tycker inte de ska vara rädda. Jag kommer att vara väldigt noga med att bevaka intresset för transportarbetarna. För att se till att jobbet utvecklas snarare än att avvecklas. Vi ska se till att man ökar teknikinnehållet i jobbet. Vi har ett läge i Sverige där vi har brist på lastbilschaufförer. Ny teknik kan innebära att jobbet blir mer utvecklande och säkrare. Därför kommer vi styra regleringen dithän att vi inte ger möjlighet till dumpning utav kostnader utan tvärt om, att det sker en utveckling av arbetet, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Utredningens förslag

  • Vem är det som kör? I EU finns överenskommelser om vilka körkort som ska gälla för vilka fordon, det gäller allt från EU-moppe till tung lastbil. De kraven behålls. Men samtidigt definieras förarbegreppet om. Den som kör ett fordon på avstånd kommer också att definieras som förare. På så sätt ska en förare kunna köra ett antal fordon i en kolonn, antingen på plats eller med exempelvis VR-glasögon. För sådan försöksverksamhet ska det normalt krävas tillstånd.
  • Däremot. Fordon som har nationella regler, exempelvis jordbrukstraktor, motorredskap och terrängskoter, kan få köras på försök helt utan förare.
  • Alldeles snart. Fordon som går max 20 kilometer i timmen på cykelbana eller i gångfart på gångväg borde kunna rulla så fort ny lag är på plats. Så länge väghållarna går med på det.
  • Det är ägaren som bär ansvaret vid automatisk körning och kan få sanktionsavgift vid olyckor. Däremot ska automatiserade kösystem kunna kräva att föraren tar över körningen. Då föraren tagit över är hen ansvarig.

Fotnot: Utredningen är lång. Transportarbetaren kommer att gräva djupare i den och återkommer om viktig information kommer fram.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Unto Blomberg:
    18 mars, 2018

    Nej tack till dessa självkörande fordon på vägarna, med datorer, och då tänker jag på de salt som finns under vinter tid, tror inte mycket på dessa nymodigheter, de finns ju redan fel i fordonen på grund av salt, vatten, damm, och annat skit som ställer till de.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Jessica Thorzén

Jessica har drömjobbet

Turné. Jessica Thorzén är chauffören som hamnade i musiksvängen och ligger ute på turnéer med rockband, cirkusar och shower. Ett jobb som har breddat hennes musiksmak mer än hon någonsin anat.

Jobbjägarna som åkte buss Gävle–Kiruna

Jobbjägarna – sju år efteråt

Åkeri. Arbetsmarknaden är bister. Ett gäng komvux-elever fixar en buss och styr från Gävle för att söka lastbilsjobb i gruvruschens Kiruna och Pajala. Året var 2012. Blev de kvar?

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Fackligt samarbete över gränserna mot lönedumpning

Åkeri. Några gömde sig i lastbilshytten. Andra kom fram till tältet som svenska Transport slagit upp i hop med litauiska lastbilsfacket Solidarumas. Förutom grillkorv blev det mycket snack om löner och arbetsvillkor i Karlshamns hamn på lördagen.

Månadens klubb
Samtransklubbens styrelse, tre ledamöter saknas.

”Det har aldrig känts så här stabilt”

Samtransklubben i Solna. Ny ägare, ny vd och nya mellanchefer väcker hopp i styrelsen för taxitelefonisternas fackklubb. Det verkar som om ett bättre klimat och större förståelse för fackets roll är på gång inom Samtrans i Solna.

Arbetsmiljön brister på bensinmackar

Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.