Close
Den sista september löper kontraktet ut för Liselotte Lööf AB. De anställda är uppsagda. Bilden är tagen i somras.
Close

Sista resan för sopgubbarna på Liselotte Lööf

Renhållning. I dag jobbar ett 60-tal sopgubbar på Liselotte Lööf AB sin sista dag. Många av dem har kört in stockholmarnas avfall i 15–20 år eller mer. På måndag tar bolagen Reno Norden och Suez över kontrakten.

– Det är bara två, tre gubbar som följer med över till de nya entreprenörerna. Stockholm stad går själva ut med att det kan bli problem med sophämtningen i höst, säger en miljöarbetare som vill vara anonym.

För bara några månader sedan var Stockholms renhållare ett stolt sammansvetsat gäng på uppåt 150 personer som själva valt att kalla sig sopgubbar.

Under våren har de träffats åtskilliga gånger för att diskutera stadens senaste upphandling. Det stod tidigt klart att vinnarna – Reno Norden och miljöföretaget Suez – ville avskaffa ackordet och sänka lönerna.

Under sommaren blev det konflikt på Reno Norden. De anställda anser att de avskedades på grått papper och ett 50-tal sopgubbar gick hem.

I dag är Reno Norden en krisdrabbad koncern där det norska moderbolaget nyligen ansökte om konkurs. I Stockholms upprätthåller företaget avfallshämtningen med nyanställd personal, inhyrda och flera underentreprenörer. Fackliga bedömare menar att lösningen är mycket kostsam för ett bolag som redan har usel ekonomi.

Parallellt har stadens andra huvudentreprenör, Liselotte Lööf, fullföljt kontraktet som löper ut den sista september. Ingen av företagets miljöarbetare vill i nuläget framträda i tidningen, men tidigare har gruppen uttalat stark kritik mot den kommunala upphandlingen.

Av de 60 sopgubbarna på Liselotte Lööf är det bara ett fåtal som går över till de nya entreprenörerna. Övriga har sökt andra jobb, berättar en källa.

Klart är att både Reno Norden och Suez driver igenom kraftiga lönesänkningar – jämfört med de nivåer som gällt tidigare. I stället för ackord inför Reno Norden fast månadslön med något förhöjd så kallad premiekompensation.

Transport har motsatt sig förändringen i lokala förhandlingar. Enligt uppgift erbjuder Suez fast lön som ligger något över kollektivavtalets lägstanivåer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per OLof L undin:
    29 september, 2017

    Upphandlingsprincipen skördar ständigt nya offer !!! Vi lever alla i branscher där våra chefer slåss till döds för att tjäna så LITE som möjligt... Absurt...! Var ligger botten..??

Lästips:

Weine Wiqvist

… som är vd på Avfall Sverige. Organisationen har satt målet 25 procent mindre restavfall och matavfall år 2025.

Transportarbetarens logga

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Leif Andersson

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.