Ko i djurtransport.
Close
En av de sista resenärerna.
Close

Sista resan – för alla

Hästveda den 16 juni. Klockan är halvsex på morgonen. Det är sista dagen för Peter Kolmodin. Sista tjurarna. – Åkeriet har sålt bilen. Jag fick erbjudande om att köra för en annan åkare. Men det känns som att jag är färdig med det här nu, säger han.

I april skrev om vi om djurtransportör Peter Kolmodin. Han var upprörd och ledsen efter en olycka där en arbetskamrat klämts till döds.

Kort efter reportaget stod det klart att åkeriet skulle sälja två av djurbilarna. Peter blev uppsagd. I sommar kommer han att rycka in och köra ”grisbilen” ett par veckor, men bara som vikarie.

Efter tio år som djurchaufför är det alltså dags för allra sista resan med nötboskap, konstaterar Peter Kolmodin.

Transportarbetaren åker med för att se om det går att fånga det komplexa arbetet i bild. Ett jobb som ofta innebär närkamper med 600–700 kilo tunga sumobrottare som prövar alla taktiker. Från attack till flykt. Eller stå still. Vad som än händer.

Dagens allra sista resenär väljer det sista. Tjuren står stadigt bredbent, blundar och vägrar kliva ombord. Peter och lantbrukaren kämpar sig svettiga i mer än en halvtimme innan tjuren ger upp och kliver upp för rampen.

En kvart senare är vi på väg mot slakteriet i Linköping:

– Just nu känns det lite vemodigt. Jag kommer att sakna jobbet, inte minst kontakten med djuren och bönderna. Men i grunden är jag ganska nöjd. Det är dags att gå vidare känner jag.

– Jag har kört det mesta som finns i åkeribranschen. Skogskörning är väl det enda som återstår och det vore faktiskt spännande att prova. Fast det blir nog inte så, säger Peter och tittar ut över Vätterns vattenspegel.

Han är oroad över lantbruket och matproduktionen i Sverige. Slakterierna har blivit färre och större och djuren får åka långa sträckor – i bland i onödan. Frakt- och köttpriset bestämmer vart djuren skickas, inte avståndet.

Peter Kolmodin har själv varit lantbrukare och han lider med alla som har mjölkkor. Mjölkpriset är nere på bottennivå och många tvingas lägga ner.

– Folk förstår inte konsekvenserna. Visst, vi kan importera mjölk. Men korna producerar ju kalvar också. Tjurkalvar som är basen för vår köttproduktion. I framtiden kommer det att bli brist på svenskt nötkött i butikerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.