Ko i djurtransport.
Close
En av de sista resenärerna.
Close

Sista resan – för alla

Hästveda den 16 juni. Klockan är halvsex på morgonen. Det är sista dagen för Peter Kolmodin. Sista tjurarna. – Åkeriet har sålt bilen. Jag fick erbjudande om att köra för en annan åkare. Men det känns som att jag är färdig med det här nu, säger han.

I april skrev om vi om djurtransportör Peter Kolmodin. Han var upprörd och ledsen efter en olycka där en arbetskamrat klämts till döds.

Kort efter reportaget stod det klart att åkeriet skulle sälja två av djurbilarna. Peter blev uppsagd. I sommar kommer han att rycka in och köra ”grisbilen” ett par veckor, men bara som vikarie.

Efter tio år som djurchaufför är det alltså dags för allra sista resan med nötboskap, konstaterar Peter Kolmodin.

Transportarbetaren åker med för att se om det går att fånga det komplexa arbetet i bild. Ett jobb som ofta innebär närkamper med 600–700 kilo tunga sumobrottare som prövar alla taktiker. Från attack till flykt. Eller stå still. Vad som än händer.

Dagens allra sista resenär väljer det sista. Tjuren står stadigt bredbent, blundar och vägrar kliva ombord. Peter och lantbrukaren kämpar sig svettiga i mer än en halvtimme innan tjuren ger upp och kliver upp för rampen.

En kvart senare är vi på väg mot slakteriet i Linköping:

– Just nu känns det lite vemodigt. Jag kommer att sakna jobbet, inte minst kontakten med djuren och bönderna. Men i grunden är jag ganska nöjd. Det är dags att gå vidare känner jag.

– Jag har kört det mesta som finns i åkeribranschen. Skogskörning är väl det enda som återstår och det vore faktiskt spännande att prova. Fast det blir nog inte så, säger Peter och tittar ut över Vätterns vattenspegel.

Han är oroad över lantbruket och matproduktionen i Sverige. Slakterierna har blivit färre och större och djuren får åka långa sträckor – i bland i onödan. Frakt- och köttpriset bestämmer vart djuren skickas, inte avståndet.

Peter Kolmodin har själv varit lantbrukare och han lider med alla som har mjölkkor. Mjölkpriset är nere på bottennivå och många tvingas lägga ner.

– Folk förstår inte konsekvenserna. Visst, vi kan importera mjölk. Men korna producerar ju kalvar också. Tjurkalvar som är basen för vår köttproduktion. I framtiden kommer det att bli brist på svenskt nötkött i butikerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

Kronofogden beslagtar taxibolags bilar

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har tidigare blivit av med skolskjutsuppdrag på grund av en hotande konkurs. I dag på morgonen började Kronofogden beslagta företagets leasade bilar.

Hamnarbetarförbundet presskonferens

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

Santiago Bautista

”Appen är min chef”

Mötet. Santiago Bautista försörjer sig med att cykla ut mat till hungriga kunder. Han för också en envis kamp mot sin arbetsgivare för att göra jobbet säkrare.

En låda med gamla bilder fanns kvar när det gamla hamnkontoret skulle utrymmas. I mitten syns Börje Lindstrand, Potatisen kallad, enligt före detta kranföraren Rolf Landin som minns det mesta. Årtalet är okänt.

Vem bryr sig om en vanlig arbetares vardag?

Kultur. När Helsingborg bygger en ny stadsdel i Oceanhamnen finns de med: berättelserna om kaffet på Ingas café, hur kvinnokarlen Rune Takläggare flirtade och när den spritsmugglande vaktmästaren åkte fast.

Vincent Verheyen spelade in en film.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Dödsolyckor i jobbet ökade 2018

Arbetsmiljö. Under 2018 dog 48 arbetstagare i olyckor på jobbet. Sju av dem var lastbilschaufförer. En jobbade som lastbilsmekaniker. Ytterligare fyra personer klämdes till döds i arbete vid lastbilar eller med lastbilsgods.