Ko i djurtransport.
Close
En av de sista resenärerna.
Close

Sista resan – för alla

Hästveda den 16 juni. Klockan är halvsex på morgonen. Det är sista dagen för Peter Kolmodin. Sista tjurarna. – Åkeriet har sålt bilen. Jag fick erbjudande om att köra för en annan åkare. Men det känns som att jag är färdig med det här nu, säger han.

I april skrev om vi om djurtransportör Peter Kolmodin. Han var upprörd och ledsen efter en olycka där en arbetskamrat klämts till döds.

Kort efter reportaget stod det klart att åkeriet skulle sälja två av djurbilarna. Peter blev uppsagd. I sommar kommer han att rycka in och köra ”grisbilen” ett par veckor, men bara som vikarie.

Efter tio år som djurchaufför är det alltså dags för allra sista resan med nötboskap, konstaterar Peter Kolmodin.

Transportarbetaren åker med för att se om det går att fånga det komplexa arbetet i bild. Ett jobb som ofta innebär närkamper med 600–700 kilo tunga sumobrottare som prövar alla taktiker. Från attack till flykt. Eller stå still. Vad som än händer.

Dagens allra sista resenär väljer det sista. Tjuren står stadigt bredbent, blundar och vägrar kliva ombord. Peter och lantbrukaren kämpar sig svettiga i mer än en halvtimme innan tjuren ger upp och kliver upp för rampen.

En kvart senare är vi på väg mot slakteriet i Linköping:

– Just nu känns det lite vemodigt. Jag kommer att sakna jobbet, inte minst kontakten med djuren och bönderna. Men i grunden är jag ganska nöjd. Det är dags att gå vidare känner jag.

– Jag har kört det mesta som finns i åkeribranschen. Skogskörning är väl det enda som återstår och det vore faktiskt spännande att prova. Fast det blir nog inte så, säger Peter och tittar ut över Vätterns vattenspegel.

Han är oroad över lantbruket och matproduktionen i Sverige. Slakterierna har blivit färre och större och djuren får åka långa sträckor – i bland i onödan. Frakt- och köttpriset bestämmer vart djuren skickas, inte avståndet.

Peter Kolmodin har själv varit lantbrukare och han lider med alla som har mjölkkor. Mjölkpriset är nere på bottennivå och många tvingas lägga ner.

– Folk förstår inte konsekvenserna. Visst, vi kan importera mjölk. Men korna producerar ju kalvar också. Tjurkalvar som är basen för vår köttproduktion. I framtiden kommer det att bli brist på svenskt nötkött i butikerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Tusentals falska F-skattare svarar på enkät

Företagare. Falska F-skattare? Personer som tvingas starta eget företag för att få jobba åt ett och samma företag? Hur vanligt är det att företagare egentligen borde vara anställda? TCO:s svar är att nästan nio procent av företagarna ser ut som anställda när de beskriver sitt jobb.

Läsande kille på Stadsbiblioteket.

Ord läker och helar

Kultur. Släng lyckopillren och läs en bok! Nej, riktigt så funkar inte biblioterapi. Men läsning och samtal om texter kan komplettera annan behandling, få dig att må bra och förstå dig bättre på dig själv. Och andra.

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!