Sista dagarna för YKB-betalning

Två dagar kvar. En lastbilschaufför som inte har gått kurserna och betalat för yrkeskompetensbeviset senast på onsdag den 10 augusti kan tvingas sluta köra om en månad. Den senaste dryga månaden har 20 000 chaufförer fått ut sitt YKB-kort.

Under sommaren har YKB-kurserna rullat på. I förra veckan hade över 84 000 chaufförer gått alla kurser. En ökning med 8 000 sedan midsommar.

Antalet chaufförer som också har betalat in avgiften till Transportstyrelsen har ökat ännu mer, och var i slutet av förra veckan uppe i över 78 000.

Bakgrunden är att alla som kör tunga lastbilar från den 10 september måste ha ett yrkeskompetensbevis (YKB). Den som kör ändå riskerar böter både för sig själv och för åkeriet.

– Det kommer att vara osäkert in i det sista om lastbilsförarna får sitt yrkeskompetensbevis i tid, sa Ted Montaigne, utredare på Transportstyrelsen, när han tidigare i sommar berättade om läget.

Hans besked var att den som vill vara säker på att få sitt YKB-kort före den 10 september måste betala avgiften senast nu på onsdag.

Många förare har hittills medvetet väntat med att betala in avgiften – för att på det sättet förlänga giltigheten på det utfärdade kortet. Det är giltigt i fem år, sedan krävs ny fortbildning och nytt YKB-kort.

Myndigheten har gjort ett överslag som säger att ungefär 110 000 yrkesverksamma lastbilschaufförer behöver YKB. Men bland de runt 30 000 som så sent som i förra veckan inte hade säkrat sitt kort kan det finnas personer som hoppar in i branschen då och då.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.