Katrin Olofsson, NTF, identifierar möjligheter och hinder i den fackliga kampen för kvinnors rätt att inte bli slagna.
Close
Katrin Olofsson, NTF, identifierar möjligheter och hinder i den fackliga kampen för kvinnors rätt att inte bli slagna.
Close

Sheela lyfter busskvinnorna

Konduktörerna misshandlas och trakasseras av busspassagerarna. De har inga toaletter och inget dricksvatten. Varför? För att de är kvinnor. – Jag fick nog! Jag försökte få mina kvinnliga arbetskamrater att organisera sig. Och från början fick jag kämpa hårt mot både facket och företaget för kvinnornas rättigheter.

Sheela Sanjay Naikwade befinner sig på Quality hotell vid Arlanda, norr om Stockholm. Hon har organiserat kvinnor i transportsektorn i Indien – och nu inspirerar hon svenska och norska fackförbundskvinnor med sina framgångar.

Hon är sedan länge anställd på bussbolagets kontor hemma i Maharashtra i Indien. Men på visitkortet framgår det att hon också är bussfackets kvinnoorganisatör samt med i internationella transportfacket ITF:s kvinnokommitté.

Sheela Sanjay Naikwade berättar om konduktörerna på bussarna. Hur de utsattes för våld från både manliga passagerare och ibland även manliga kollegor. Hur de som var gravida ofta fick missfall – för att bussarna på landsbygden skakar och kränger. Att de fick göra sina behov invid vägkanten.

– Företaget gjorde ingenting, berättar hon. Och facket struntade i problemet.

Då började Sheela Sanjay Naikwade samla kvinnor på de olika arbetsplatserna. Ibland i små samtal, ibland på större möten. Hon grälade med de fackliga företrädarna.

– Men efter lång tid och mycket arbete fick vi igenom kvinnokommittéer i alla provinser. Facket har ändrat stadgarna och äntligen släppt upp kvinnor till den högsta nivån.

Och när det gäller arbetsgivaren har hon och de organiserade kvinnorna drivit igenom en arbetsgrupp mot sexuella trakasserier, möjligheten att pausa för att amma sitt barn – och för vissa arbetsgrupper rätten att få ett lättare arbete under graviditeten.

– Ett stort skifte är på gång och vi hoppas mycket av framtiden, säger Sheela Sanjay Naikwade. Nu har vi kommit en bit på vägen!

Bland dem som under två dagar fått möta hennes entusiasm finns Lotta Larsson och Emilie Eklund från Transport. Och i dag åker de därifrån med en ny agenda:

– Vi tänker skriva ihop en motion till kongressen nästa år, säger Lotta Larsson, ombudsman och kassör i Transport i Halmstad samt ledamot i förbundsstyrelsen.

– Den kommer att handla om att fackets kunskap om våld mot kvinnor måste öka. Vi måste som fackliga kunna hjälpa dem som utsätts på ett bra sätt, säger Emilie Eklund, ordförande i Transport i Gävle.

Så funderar hon lite mer:

– I förlängningen behövs det kanske ett fackligt uppdrag till ute på arbetsplatserna, en person som tillsammans med skyddsombudet bevakar den här frågan.

Lotta Larsson minns sin första kongress, då fanns det t-skirtar i XXXL, strumpor i storlek 45 och en kniv i konferensbagen. Det var 1993, och sedan dess har åtminstone kläder med Transportloggan börjat tillverkas även i dammodeller.

– Men det finns fortfarande mansattityder i förbundet. Jargongen kan vara tuff, och även om jag aldrig stött på sexuella trakasserier kan skämten ha en sådan attityd, säger Emilie Eklund som är avdelningsordförande sedan ett år och var anställd på kontoret ett halvår före det.

– Men det har blivit mycket bättre, säger Lotta Larsson. När jag började var en ombudsman värdelös om han (för det fanns bara män före mig) inte jobbade 25 timmar om dygnet.

Och du som är aktiv och har en position i Transport – bli inte förvånad om en sprudlande och erfaren feminist från kvinnojourerna dyker upp på något arrangemang framöver. Lotta Larsson och Emilie Eklund blev själva så inspirerade av Wiveca Holsts berättelse om hur våldet mot kvinnor ser ut i Sverige i dag – och vad ett fackförbund kan göra för att motverka det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.

Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.