Annons:
Katrin Olofsson, NTF, identifierar möjligheter och hinder i den fackliga kampen för kvinnors rätt att inte bli slagna.
Close
Katrin Olofsson, NTF, identifierar möjligheter och hinder i den fackliga kampen för kvinnors rätt att inte bli slagna.
Close

Sheela lyfter busskvinnorna

Konduktörerna misshandlas och trakasseras av busspassagerarna. De har inga toaletter och inget dricksvatten. Varför? För att de är kvinnor. – Jag fick nog! Jag försökte få mina kvinnliga arbetskamrater att organisera sig. Och från början fick jag kämpa hårt mot både facket och företaget för kvinnornas rättigheter.

Sheela Sanjay Naikwade befinner sig på Quality hotell vid Arlanda, norr om Stockholm. Hon har organiserat kvinnor i transportsektorn i Indien – och nu inspirerar hon svenska och norska fackförbundskvinnor med sina framgångar.

Hon är sedan länge anställd på bussbolagets kontor hemma i Maharashtra i Indien. Men på visitkortet framgår det att hon också är bussfackets kvinnoorganisatör samt med i internationella transportfacket ITF:s kvinnokommitté.

Sheela Sanjay Naikwade berättar om konduktörerna på bussarna. Hur de utsattes för våld från både manliga passagerare och ibland även manliga kollegor. Hur de som var gravida ofta fick missfall – för att bussarna på landsbygden skakar och kränger. Att de fick göra sina behov invid vägkanten.

– Företaget gjorde ingenting, berättar hon. Och facket struntade i problemet.

Då började Sheela Sanjay Naikwade samla kvinnor på de olika arbetsplatserna. Ibland i små samtal, ibland på större möten. Hon grälade med de fackliga företrädarna.

– Men efter lång tid och mycket arbete fick vi igenom kvinnokommittéer i alla provinser. Facket har ändrat stadgarna och äntligen släppt upp kvinnor till den högsta nivån.

Och när det gäller arbetsgivaren har hon och de organiserade kvinnorna drivit igenom en arbetsgrupp mot sexuella trakasserier, möjligheten att pausa för att amma sitt barn – och för vissa arbetsgrupper rätten att få ett lättare arbete under graviditeten.

– Ett stort skifte är på gång och vi hoppas mycket av framtiden, säger Sheela Sanjay Naikwade. Nu har vi kommit en bit på vägen!

Bland dem som under två dagar fått möta hennes entusiasm finns Lotta Larsson och Emilie Eklund från Transport. Och i dag åker de därifrån med en ny agenda:

– Vi tänker skriva ihop en motion till kongressen nästa år, säger Lotta Larsson, ombudsman och kassör i Transport i Halmstad samt ledamot i förbundsstyrelsen.

– Den kommer att handla om att fackets kunskap om våld mot kvinnor måste öka. Vi måste som fackliga kunna hjälpa dem som utsätts på ett bra sätt, säger Emilie Eklund, ordförande i Transport i Gävle.

Så funderar hon lite mer:

– I förlängningen behövs det kanske ett fackligt uppdrag till ute på arbetsplatserna, en person som tillsammans med skyddsombudet bevakar den här frågan.

Lotta Larsson minns sin första kongress, då fanns det t-skirtar i XXXL, strumpor i storlek 45 och en kniv i konferensbagen. Det var 1993, och sedan dess har åtminstone kläder med Transportloggan börjat tillverkas även i dammodeller.

– Men det finns fortfarande mansattityder i förbundet. Jargongen kan vara tuff, och även om jag aldrig stött på sexuella trakasserier kan skämten ha en sådan attityd, säger Emilie Eklund som är avdelningsordförande sedan ett år och var anställd på kontoret ett halvår före det.

– Men det har blivit mycket bättre, säger Lotta Larsson. När jag började var en ombudsman värdelös om han (för det fanns bara män före mig) inte jobbade 25 timmar om dygnet.

Och du som är aktiv och har en position i Transport – bli inte förvånad om en sprudlande och erfaren feminist från kvinnojourerna dyker upp på något arrangemang framöver. Lotta Larsson och Emilie Eklund blev själva så inspirerade av Wiveca Holsts berättelse om hur våldet mot kvinnor ser ut i Sverige i dag – och vad ett fackförbund kan göra för att motverka det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.

Bil med taxiskylt

Taxiförare bryter fartgränserna oftare

Taxi. Nio av tio taxiförare kör för fort – och mera för fort än privatbilister. Hastigheten har kontrollerats på vägen mot flygplatserna i Stockholm och Göteborg och den har inte sänkts sedan den förra mätningen 2017.

Transport la skyddsstopp på Alwex fryslager

Lager. I fredags stoppade Transport arbetet på en del av Alwex fryslager i Räppe, utanför Växjö. – Det fanns allvarliga brister på flera pallställ och risken var stor att de skulle rasa, säger regionala skyddsombudet (RSO) Kersti Norén Dahlström.

Tunga möten på Mantorp

Festival. Skön konst och mäktiga lastbilar, glänsande krom och folkfest – Trailer Trucking Festival är i gång på klassiska Mantorp park. Stora och små lockades ut till motorbanan på fredagen för att uppleva äkta truckingkultur.