Katrin Olofsson, NTF, identifierar möjligheter och hinder i den fackliga kampen för kvinnors rätt att inte bli slagna.
Close
Katrin Olofsson, NTF, identifierar möjligheter och hinder i den fackliga kampen för kvinnors rätt att inte bli slagna.
Close

Sheela lyfter busskvinnorna

Konduktörerna misshandlas och trakasseras av busspassagerarna. De har inga toaletter och inget dricksvatten. Varför? För att de är kvinnor. – Jag fick nog! Jag försökte få mina kvinnliga arbetskamrater att organisera sig. Och från början fick jag kämpa hårt mot både facket och företaget för kvinnornas rättigheter.

Sheela Sanjay Naikwade befinner sig på Quality hotell vid Arlanda, norr om Stockholm. Hon har organiserat kvinnor i transportsektorn i Indien – och nu inspirerar hon svenska och norska fackförbundskvinnor med sina framgångar.

Hon är sedan länge anställd på bussbolagets kontor hemma i Maharashtra i Indien. Men på visitkortet framgår det att hon också är bussfackets kvinnoorganisatör samt med i internationella transportfacket ITF:s kvinnokommitté.

Sheela Sanjay Naikwade berättar om konduktörerna på bussarna. Hur de utsattes för våld från både manliga passagerare och ibland även manliga kollegor. Hur de som var gravida ofta fick missfall – för att bussarna på landsbygden skakar och kränger. Att de fick göra sina behov invid vägkanten.

– Företaget gjorde ingenting, berättar hon. Och facket struntade i problemet.

Då började Sheela Sanjay Naikwade samla kvinnor på de olika arbetsplatserna. Ibland i små samtal, ibland på större möten. Hon grälade med de fackliga företrädarna.

– Men efter lång tid och mycket arbete fick vi igenom kvinnokommittéer i alla provinser. Facket har ändrat stadgarna och äntligen släppt upp kvinnor till den högsta nivån.

Och när det gäller arbetsgivaren har hon och de organiserade kvinnorna drivit igenom en arbetsgrupp mot sexuella trakasserier, möjligheten att pausa för att amma sitt barn – och för vissa arbetsgrupper rätten att få ett lättare arbete under graviditeten.

– Ett stort skifte är på gång och vi hoppas mycket av framtiden, säger Sheela Sanjay Naikwade. Nu har vi kommit en bit på vägen!

Bland dem som under två dagar fått möta hennes entusiasm finns Lotta Larsson och Emilie Eklund från Transport. Och i dag åker de därifrån med en ny agenda:

– Vi tänker skriva ihop en motion till kongressen nästa år, säger Lotta Larsson, ombudsman och kassör i Transport i Halmstad samt ledamot i förbundsstyrelsen.

– Den kommer att handla om att fackets kunskap om våld mot kvinnor måste öka. Vi måste som fackliga kunna hjälpa dem som utsätts på ett bra sätt, säger Emilie Eklund, ordförande i Transport i Gävle.

Så funderar hon lite mer:

– I förlängningen behövs det kanske ett fackligt uppdrag till ute på arbetsplatserna, en person som tillsammans med skyddsombudet bevakar den här frågan.

Lotta Larsson minns sin första kongress, då fanns det t-skirtar i XXXL, strumpor i storlek 45 och en kniv i konferensbagen. Det var 1993, och sedan dess har åtminstone kläder med Transportloggan börjat tillverkas även i dammodeller.

– Men det finns fortfarande mansattityder i förbundet. Jargongen kan vara tuff, och även om jag aldrig stött på sexuella trakasserier kan skämten ha en sådan attityd, säger Emilie Eklund som är avdelningsordförande sedan ett år och var anställd på kontoret ett halvår före det.

– Men det har blivit mycket bättre, säger Lotta Larsson. När jag började var en ombudsman värdelös om han (för det fanns bara män före mig) inte jobbade 25 timmar om dygnet.

Och du som är aktiv och har en position i Transport – bli inte förvånad om en sprudlande och erfaren feminist från kvinnojourerna dyker upp på något arrangemang framöver. Lotta Larsson och Emilie Eklund blev själva så inspirerade av Wiveca Holsts berättelse om hur våldet mot kvinnor ser ut i Sverige i dag – och vad ett fackförbund kan göra för att motverka det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

Avtalsrörelsen
Ett tidningsbud

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

Grillkväll med femman

Samkväm. Regnet hotade men höll sig undan. Avdelning 5 Stockholm hade grillkväll som lockade medlemmar, unga och gamla.

Avtalsrörelsen

Taxiförhandlingar fortsätter i september

Taxi. Förhandlingarna om nya taxilöner tar ny fart i början av september. Transport jobbar för ett avtal med månadslön – åtminstone för dem som kör färdtjänst och sjukresor.

Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

Andreassons i personlig konkurs

Åkeri. Paret bakom Andreassons åkeri i Veddige har försatts i personlig konkurs. De får under hösten inte driva egna företag eller över huvud taget sitta i styrelsen i något företag. En konkursförvaltare tar över deras personliga ekonomi tills konkursen är avslutad.

Karl-Petter Thorwaldsson och Philip Botström

LO och SSU kräver satsning på välfärden

Politik. 70 miljarder till välfärden och högre skatter på kapital. LO går ihop med SSU och ställer krav på regeringen. Kravet på pengar till vård, skolor, omsorg och resten av välfärden ligger på en helt annan nivå än vad finansministern (S) tidigare har utlovat.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbar samlar till manifestation

Renhållning. På lördag håller Stockholms sopgubbar en manifestation på Medborgarplatsen. Då har det gått drygt en månad sedan den vilda strejken stoppade stora delar av sophämtningen i stan.

Två dömda för grov misshandel av väktare

Bevakning. En väktare i Eskilstuna misshandlades grovt av två gärningsmän i april. Den ena gärningsmannen fick ett och ett halvt års fängelse. Den andre ett år.

RSO kan få agera på fler ställen

Arbetsmiljö. Ökade befogenheter för regionala skyddsombud har regeringens utredare föreslagit. Om förslaget blir verklighet kommer ett RSO kunna besöka och agera även på arbetsplatser utan medlemmar. Flera myndigheter är för förändringen, men Svenskt Näringsliv vill slopa kopplingen med facket.

Flygande pizzor lär dröja

Drönare. Pizzabuden lär få behålla sina jobb inom överskådlig framtid. Trots nya regler för drönare tror inte riktigt Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza, på leveranser från luften.

Jätteförlust för Foodora

Matbud. Foodora är ett av Sveriges största matbudsföretag. Verksamheten fortsätter växa men ekonomin usel. Bara i fjol backade företaget 32 miljoner kronor.

Göteborgs hamn

LAS-listan på APM klar

Hamn. Vilka personer som får gå på APM i Göteborgs hamn är nu färdig. Listan fick först göras om efter att Transports representanter upptäckt ett antal fel.