Close
Shahab Enferadi trivs på nya jobbet, men han är oroad för stämningen som hänger över honom.
Close

Shahab sa upp sig – nu stäms han på 336 000 kronor

Åkeri. I januari fick Shahab Enferadi jobb som chaufför på Wermdö Flistransporter i Fjärdhundra. Efter sju veckor avbröt han provanställningen, på grund av felaktig lön. Åkeriet svarade med en stämning. Shahab krävs på 336 000 kronor för att han inte jobbade under den uppsägningstid som företaget hävdar gäller.

Shahab Enferadi bor i Västerås och har fått ett nytt jobb efter fliskörningen. På ett seriöst Schenkeråkeri.

– Bättre arbetsgivare kan man inte ha! Det är bra chefer, bra kolleger. Jag trivs som fisken i vattnet. Och självklart finns det kollektivavtal, säger han.

Fast det nya distributionsarbetet har inte skingrat alla orosmoln.

Shahab utbildade sig till yrkesförare 2012 och hade hunnit prova på några olika chaufförsjobb när han såg platsannonsen om fliskörning.

– Jag ville testa något nytt. Flistransport kunde vara en bra merit, säger han.

Han sökte och blev kallad på anställningsintervju. Det stod tidigt klart att Wermdö Flistransporter saknar kollektivavtal och att betalningen bara var rak timlön, 160 kronor i timmen. Varken ob-ersättning eller övertidstillägg betalas ut.

Shahab tog ändå jobbet. Under några dagars inskolning gick han dubbelt med en annan chaufför, sedan började han köra på allvar i februari.

– Det var full fart direkt, säger Shahab. Åkeriets två bilar rullade i tvåskift dygnet runt. Det var väldigt stressigt. Jag jobbade måndag till fredag minst tio timmar per dag. Eller måndag till torsdag, då blev det ofta pass på 12 till 14 timmar.

I slutet av februari har Shahab Enferadi jobbat en och en halv månad på flisåkeriet. Han är trött och sliten. Den verkliga chocken kommer när han får lönespecifikationen.

– Det stod att jag jobbat bara 144 timmar. I verkligheten var jag uppe i minst 200–220 timmar. Jag jobbade inte natt, men vid ett tillfälle tvingades jag övernatta i bilen när jag inte hann fram till ett värmeverk på utsatt tid. Något traktamente fanns inte på lönebeskedet heller.

Shahab försöker diskutera lönen med åkaren, men möts bara av bortförklaringar. Det blir droppen. Efter några dagars grubblande bestämmer han sig för att sluta. Han meddelar åkaren, Jesper Elfver, att han avbryter provanställningen med omedelbar verkan.

Svaret kommer snabbt. Företaget tänker inte betala ut någon lön. Inte för de 144 timmarna heller.

I början av april är det dags för nästa kalldusch. Shahab får brev från Uppsala tingsrätt. Det är en stämningsansökan. Wermdö Flistransporter kräver honom på 336 000 kronor. Det är åkeriets ”förlorade inkomst” för att Shahab inte arbetade under uppsägningstiden, som åkeriet påstår är två månader.

Shahab blir konfunderad. I hans anställningsbevis står inget om uppsägningstid. Han skickar in en kopia till tingsrätten. Det gör åkaren också. På åkarens kopia finns uppgiften – två månader uppsägningstid – angiven. Plus ett kontonummer till Shahab som inte heller finns på Shahabs anställningskontrakt.

Shahab Enferadi visar handlingarna för Transportarbetaren och säger:

– Företaget har fyllt i uppgifterna i efterhand. Det är en förfalskning.

Shahab har fått hjälp av Transport att skriva en inlaga till domstolen. Där påpekar han att personer som är provanställda i företag utan kollektivavtal faktiskt inte har någon uppsägningstid. Enligt Lagen om anställningsskydd (las) går det att sluta på dagen.

Skulle arbetsgivaren trots allt avtala om uppsägningstid med den enskilde gäller ändå lagens bokstav. Det är bara fack och arbetsgivare som kan göra upp om avsteg från las. Genom kollektivavtal.

I början av september ska Shahab Enferadi inställa sig i tinget. Frågan är om företaget finns kvar då. Wermdö Flistransporter hade i slutet av juli 567 000 kronor i skuld hos Kronofogden, det mesta i form av obetalda skatter och arbetsgivaravgifter.

I höstas drogs F-skattsedeln in, på grund av bristande redovisning. I maj hoppade revisorn av, efter att ha riktat grava anmärkningar mot bolaget i den senaste årsredovisningen. En av två flisbilar såldes på försommaren. Det kvarvarande släpet har körförbud på grund av obetald fordonsskatt.

Ekonomin var ansträngd redan när Enferadi jobbade, berättar han:

– Vid ett tillfälle gick en hydraulslang sönder i Stockholm. Jag åkte till en verkstad, men de ville först inte åta sig jobbet. Åkeriet hade 14 betalningsanmärkningar. Verkstaden krävde betalning i förskott, innan reparationen gjordes.

Enligt Shahab Enferadi är Wermdö Flistransporter skyldigt honom lön för minst 200 timmar.

– Jag var medveten om att jag tog jobb i ett företag utan kollektivavtal. Jag accepterade villkoren. Fast jag utgick förstås från att jag skulle få betalt för alla timmarna jag jobbade.

– Det är möjligt att jag får se jobbet i Fjärdhundra som en läxa. Jag kände först att jag struntar i pengarna, bara jag kommer därifrån. Fast nu är jag inne på att driva lönefrågan senare, när domstolsprocessen är avklarad. Jag blev lovad utbildning i att köra hjullastare också. Tyvärr fick jag inte hjullastarkortet heller. Synd, det hade åtminstone varit en merit.

Transportarbetaren har sökt åkaren, Jesper Elfver, ett antal gånger. Han svarar till slut med ett sms. Enligt Elfver ligger ansvaret för stämningen hos en anställd chaufför.

I sms:et skriver Jesper Elfver också att Shahab Enferadis avhopp är skuld till att företaget går på knäna och att andra chaufförer måst sägas upp.

Transportarbetaren har skickat ett svars-sms till Elfver med frågan hur ett åkeri kan hamna på obestånd på grund av att en enskild provanställd chaufför slutar. Tidningen frågar också hur företaget hade agerat om någon av förarna blivit akut sjuk och tvingats till två månaders sjukskrivning? Hade man inte tagit in ersättare då?

Enligt Jesper Elfver är det den anställda som ska besvara Transportarbetarens frågor. Hen har inte gått att nå per telefon, trots ett flertal försök.

Jesper Elfver driver två företag. Förra året startade han Mällersta fastighet & åkeri, ett bolag som enligt Bolagsverket ska syssla med bland annat uthyrning av fordon och personal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Yvonne Pel:
    1 augusti, 2017

    Jag skulle vilja dela detta på en facebooksida som heter 'Fjärdhundra lever'. Det är ett skam för oss som bor i Fjärdhundra att en så oseriös företag finns i vårt samhälle. Hoppas att Shahab vinner i domstolen och att han får betald det han har jobbat för.

  2. fd unite åkare:
    28 juli, 2017

    Hur kunde Unite logestics hålla dem under vingarna så länge.
    Har varit ett riktigt skandal åkeri länge!!!

  3. Carin Jansvik:
    28 juli, 2017

    Bedrövligt hur chauffören blivit behandlad. Lycka till Shahab! Vi håller tummarna för att du får ersättning för det elände du utsatts för!

  4. Dino:
    27 juli, 2017

    Såna företag borde inte finnas

  5. Linus Mellblom:
    26 juli, 2017

    Har själv drabbats av den arbetsgivaren och har en lönefordran på dom som ligger hos kronofogden

  6. Stefan Blomkvist:
    26 juli, 2017

    Är väl inte ett helt ovanligt tillvägagångssätt i den branschen.

Lästips:

Fel om näringsförbud

Rättelse. Transportarbetaren har felaktigt påstått att paret Andreasson i Veddige belades med näringsförbud efter den personliga konkursen 2017. Begreppet kan inte användas i detta fall – förbudet att driva egna företag gällde tills konkursen var avslutad.

Transportarbetarens logga

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.