Close
Shahab Enferadi trivs på nya jobbet, men han är oroad för stämningen som hänger över honom.
Close

Shahab sa upp sig – nu stäms han på 336 000 kronor

Åkeri. I januari fick Shahab Enferadi jobb som chaufför på Wermdö Flistransporter i Fjärdhundra. Efter sju veckor avbröt han provanställningen, på grund av felaktig lön. Åkeriet svarade med en stämning. Shahab krävs på 336 000 kronor för att han inte jobbade under den uppsägningstid som företaget hävdar gäller.

Shahab Enferadi bor i Västerås och har fått ett nytt jobb efter fliskörningen. På ett seriöst Schenkeråkeri.

– Bättre arbetsgivare kan man inte ha! Det är bra chefer, bra kolleger. Jag trivs som fisken i vattnet. Och självklart finns det kollektivavtal, säger han.

Fast det nya distributionsarbetet har inte skingrat alla orosmoln.

Shahab utbildade sig till yrkesförare 2012 och hade hunnit prova på några olika chaufförsjobb när han såg platsannonsen om fliskörning.

– Jag ville testa något nytt. Flistransport kunde vara en bra merit, säger han.

Han sökte och blev kallad på anställningsintervju. Det stod tidigt klart att Wermdö Flistransporter saknar kollektivavtal och att betalningen bara var rak timlön, 160 kronor i timmen. Varken ob-ersättning eller övertidstillägg betalas ut.

Shahab tog ändå jobbet. Under några dagars inskolning gick han dubbelt med en annan chaufför, sedan började han köra på allvar i februari.

– Det var full fart direkt, säger Shahab. Åkeriets två bilar rullade i tvåskift dygnet runt. Det var väldigt stressigt. Jag jobbade måndag till fredag minst tio timmar per dag. Eller måndag till torsdag, då blev det ofta pass på 12 till 14 timmar.

I slutet av februari har Shahab Enferadi jobbat en och en halv månad på flisåkeriet. Han är trött och sliten. Den verkliga chocken kommer när han får lönespecifikationen.

– Det stod att jag jobbat bara 144 timmar. I verkligheten var jag uppe i minst 200–220 timmar. Jag jobbade inte natt, men vid ett tillfälle tvingades jag övernatta i bilen när jag inte hann fram till ett värmeverk på utsatt tid. Något traktamente fanns inte på lönebeskedet heller.

Shahab försöker diskutera lönen med åkaren, men möts bara av bortförklaringar. Det blir droppen. Efter några dagars grubblande bestämmer han sig för att sluta. Han meddelar åkaren, Jesper Elfver, att han avbryter provanställningen med omedelbar verkan.

Svaret kommer snabbt. Företaget tänker inte betala ut någon lön. Inte för de 144 timmarna heller.

I början av april är det dags för nästa kalldusch. Shahab får brev från Uppsala tingsrätt. Det är en stämningsansökan. Wermdö Flistransporter kräver honom på 336 000 kronor. Det är åkeriets ”förlorade inkomst” för att Shahab inte arbetade under uppsägningstiden, som åkeriet påstår är två månader.

Shahab blir konfunderad. I hans anställningsbevis står inget om uppsägningstid. Han skickar in en kopia till tingsrätten. Det gör åkaren också. På åkarens kopia finns uppgiften – två månader uppsägningstid – angiven. Plus ett kontonummer till Shahab som inte heller finns på Shahabs anställningskontrakt.

Shahab Enferadi visar handlingarna för Transportarbetaren och säger:

– Företaget har fyllt i uppgifterna i efterhand. Det är en förfalskning.

Shahab har fått hjälp av Transport att skriva en inlaga till domstolen. Där påpekar han att personer som är provanställda i företag utan kollektivavtal faktiskt inte har någon uppsägningstid. Enligt Lagen om anställningsskydd (las) går det att sluta på dagen.

Skulle arbetsgivaren trots allt avtala om uppsägningstid med den enskilde gäller ändå lagens bokstav. Det är bara fack och arbetsgivare som kan göra upp om avsteg från las. Genom kollektivavtal.

I början av september ska Shahab Enferadi inställa sig i tinget. Frågan är om företaget finns kvar då. Wermdö Flistransporter hade i slutet av juli 567 000 kronor i skuld hos Kronofogden, det mesta i form av obetalda skatter och arbetsgivaravgifter.

I höstas drogs F-skattsedeln in, på grund av bristande redovisning. I maj hoppade revisorn av, efter att ha riktat grava anmärkningar mot bolaget i den senaste årsredovisningen. En av två flisbilar såldes på försommaren. Det kvarvarande släpet har körförbud på grund av obetald fordonsskatt.

Ekonomin var ansträngd redan när Enferadi jobbade, berättar han:

– Vid ett tillfälle gick en hydraulslang sönder i Stockholm. Jag åkte till en verkstad, men de ville först inte åta sig jobbet. Åkeriet hade 14 betalningsanmärkningar. Verkstaden krävde betalning i förskott, innan reparationen gjordes.

Enligt Shahab Enferadi är Wermdö Flistransporter skyldigt honom lön för minst 200 timmar.

– Jag var medveten om att jag tog jobb i ett företag utan kollektivavtal. Jag accepterade villkoren. Fast jag utgick förstås från att jag skulle få betalt för alla timmarna jag jobbade.

– Det är möjligt att jag får se jobbet i Fjärdhundra som en läxa. Jag kände först att jag struntar i pengarna, bara jag kommer därifrån. Fast nu är jag inne på att driva lönefrågan senare, när domstolsprocessen är avklarad. Jag blev lovad utbildning i att köra hjullastare också. Tyvärr fick jag inte hjullastarkortet heller. Synd, det hade åtminstone varit en merit.

Transportarbetaren har sökt åkaren, Jesper Elfver, ett antal gånger. Han svarar till slut med ett sms. Enligt Elfver ligger ansvaret för stämningen hos en anställd chaufför.

I sms:et skriver Jesper Elfver också att Shahab Enferadis avhopp är skuld till att företaget går på knäna och att andra chaufförer måst sägas upp.

Transportarbetaren har skickat ett svars-sms till Elfver med frågan hur ett åkeri kan hamna på obestånd på grund av att en enskild provanställd chaufför slutar. Tidningen frågar också hur företaget hade agerat om någon av förarna blivit akut sjuk och tvingats till två månaders sjukskrivning? Hade man inte tagit in ersättare då?

Enligt Jesper Elfver är det den anställda som ska besvara Transportarbetarens frågor. Hen har inte gått att nå per telefon, trots ett flertal försök.

Jesper Elfver driver två företag. Förra året startade han Mällersta fastighet & åkeri, ett bolag som enligt Bolagsverket ska syssla med bland annat uthyrning av fordon och personal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Yvonne Pel:
    1 augusti, 2017

    Jag skulle vilja dela detta på en facebooksida som heter 'Fjärdhundra lever'. Det är ett skam för oss som bor i Fjärdhundra att en så oseriös företag finns i vårt samhälle. Hoppas att Shahab vinner i domstolen och att han får betald det han har jobbat för.

  2. fd unite åkare:
    28 juli, 2017

    Hur kunde Unite logestics hålla dem under vingarna så länge.
    Har varit ett riktigt skandal åkeri länge!!!

  3. Carin Jansvik:
    28 juli, 2017

    Bedrövligt hur chauffören blivit behandlad. Lycka till Shahab! Vi håller tummarna för att du får ersättning för det elände du utsatts för!

  4. Dino:
    27 juli, 2017

    Såna företag borde inte finnas

  5. Linus Mellblom:
    26 juli, 2017

    Har själv drabbats av den arbetsgivaren och har en lönefordran på dom som ligger hos kronofogden

  6. Stefan Blomkvist:
    26 juli, 2017

    Är väl inte ett helt ovanligt tillvägagångssätt i den branschen.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

”Du är kass, värdelös …”

Självmord. Här är ett utdrag ur ett långt mejl som Kristofer skickade till sina anhöriga i januari 2018. Chauffören som Kristofer delade lastbil med har vi kallat XX. XX har en nära relation med åkeriets ägare.

Per-Olof "Turken" Lundin vid Ockelbo kyrka

Varför, Kristofer, varför?

Självmord. En natt i somras knackade två poliser på Per-Olof Lundins dörr. De berättade att hans son inte längre var i livet. Han hade hängt sig i garaget.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.