Close
Shahab Enferadi trivs på nya jobbet, men han är oroad för stämningen som hänger över honom.
Close

Shahab sa upp sig – nu stäms han på 336 000 kronor

Åkeri. I januari fick Shahab Enferadi jobb som chaufför på Wermdö Flistransporter i Fjärdhundra. Efter sju veckor avbröt han provanställningen, på grund av felaktig lön. Åkeriet svarade med en stämning. Shahab krävs på 336 000 kronor för att han inte jobbade under den uppsägningstid som företaget hävdar gäller.

Shahab Enferadi bor i Västerås och har fått ett nytt jobb efter fliskörningen. På ett seriöst Schenkeråkeri.

– Bättre arbetsgivare kan man inte ha! Det är bra chefer, bra kolleger. Jag trivs som fisken i vattnet. Och självklart finns det kollektivavtal, säger han.

Fast det nya distributionsarbetet har inte skingrat alla orosmoln.

Shahab utbildade sig till yrkesförare 2012 och hade hunnit prova på några olika chaufförsjobb när han såg platsannonsen om fliskörning.

– Jag ville testa något nytt. Flistransport kunde vara en bra merit, säger han.

Han sökte och blev kallad på anställningsintervju. Det stod tidigt klart att Wermdö Flistransporter saknar kollektivavtal och att betalningen bara var rak timlön, 160 kronor i timmen. Varken ob-ersättning eller övertidstillägg betalas ut.

Shahab tog ändå jobbet. Under några dagars inskolning gick han dubbelt med en annan chaufför, sedan började han köra på allvar i februari.

– Det var full fart direkt, säger Shahab. Åkeriets två bilar rullade i tvåskift dygnet runt. Det var väldigt stressigt. Jag jobbade måndag till fredag minst tio timmar per dag. Eller måndag till torsdag, då blev det ofta pass på 12 till 14 timmar.

I slutet av februari har Shahab Enferadi jobbat en och en halv månad på flisåkeriet. Han är trött och sliten. Den verkliga chocken kommer när han får lönespecifikationen.

– Det stod att jag jobbat bara 144 timmar. I verkligheten var jag uppe i minst 200–220 timmar. Jag jobbade inte natt, men vid ett tillfälle tvingades jag övernatta i bilen när jag inte hann fram till ett värmeverk på utsatt tid. Något traktamente fanns inte på lönebeskedet heller.

Shahab försöker diskutera lönen med åkaren, men möts bara av bortförklaringar. Det blir droppen. Efter några dagars grubblande bestämmer han sig för att sluta. Han meddelar åkaren, Jesper Elfver, att han avbryter provanställningen med omedelbar verkan.

Svaret kommer snabbt. Företaget tänker inte betala ut någon lön. Inte för de 144 timmarna heller.

I början av april är det dags för nästa kalldusch. Shahab får brev från Uppsala tingsrätt. Det är en stämningsansökan. Wermdö Flistransporter kräver honom på 336 000 kronor. Det är åkeriets ”förlorade inkomst” för att Shahab inte arbetade under uppsägningstiden, som åkeriet påstår är två månader.

Shahab blir konfunderad. I hans anställningsbevis står inget om uppsägningstid. Han skickar in en kopia till tingsrätten. Det gör åkaren också. På åkarens kopia finns uppgiften – två månader uppsägningstid – angiven. Plus ett kontonummer till Shahab som inte heller finns på Shahabs anställningskontrakt.

Shahab Enferadi visar handlingarna för Transportarbetaren och säger:

– Företaget har fyllt i uppgifterna i efterhand. Det är en förfalskning.

Shahab har fått hjälp av Transport att skriva en inlaga till domstolen. Där påpekar han att personer som är provanställda i företag utan kollektivavtal faktiskt inte har någon uppsägningstid. Enligt Lagen om anställningsskydd (las) går det att sluta på dagen.

Skulle arbetsgivaren trots allt avtala om uppsägningstid med den enskilde gäller ändå lagens bokstav. Det är bara fack och arbetsgivare som kan göra upp om avsteg från las. Genom kollektivavtal.

I början av september ska Shahab Enferadi inställa sig i tinget. Frågan är om företaget finns kvar då. Wermdö Flistransporter hade i slutet av juli 567 000 kronor i skuld hos Kronofogden, det mesta i form av obetalda skatter och arbetsgivaravgifter.

I höstas drogs F-skattsedeln in, på grund av bristande redovisning. I maj hoppade revisorn av, efter att ha riktat grava anmärkningar mot bolaget i den senaste årsredovisningen. En av två flisbilar såldes på försommaren. Det kvarvarande släpet har körförbud på grund av obetald fordonsskatt.

Ekonomin var ansträngd redan när Enferadi jobbade, berättar han:

– Vid ett tillfälle gick en hydraulslang sönder i Stockholm. Jag åkte till en verkstad, men de ville först inte åta sig jobbet. Åkeriet hade 14 betalningsanmärkningar. Verkstaden krävde betalning i förskott, innan reparationen gjordes.

Enligt Shahab Enferadi är Wermdö Flistransporter skyldigt honom lön för minst 200 timmar.

– Jag var medveten om att jag tog jobb i ett företag utan kollektivavtal. Jag accepterade villkoren. Fast jag utgick förstås från att jag skulle få betalt för alla timmarna jag jobbade.

– Det är möjligt att jag får se jobbet i Fjärdhundra som en läxa. Jag kände först att jag struntar i pengarna, bara jag kommer därifrån. Fast nu är jag inne på att driva lönefrågan senare, när domstolsprocessen är avklarad. Jag blev lovad utbildning i att köra hjullastare också. Tyvärr fick jag inte hjullastarkortet heller. Synd, det hade åtminstone varit en merit.

Transportarbetaren har sökt åkaren, Jesper Elfver, ett antal gånger. Han svarar till slut med ett sms. Enligt Elfver ligger ansvaret för stämningen hos en anställd chaufför.

I sms:et skriver Jesper Elfver också att Shahab Enferadis avhopp är skuld till att företaget går på knäna och att andra chaufförer måst sägas upp.

Transportarbetaren har skickat ett svars-sms till Elfver med frågan hur ett åkeri kan hamna på obestånd på grund av att en enskild provanställd chaufför slutar. Tidningen frågar också hur företaget hade agerat om någon av förarna blivit akut sjuk och tvingats till två månaders sjukskrivning? Hade man inte tagit in ersättare då?

Enligt Jesper Elfver är det den anställda som ska besvara Transportarbetarens frågor. Hen har inte gått att nå per telefon, trots ett flertal försök.

Jesper Elfver driver två företag. Förra året startade han Mällersta fastighet & åkeri, ett bolag som enligt Bolagsverket ska syssla med bland annat uthyrning av fordon och personal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Yvonne Pel:
    1 augusti, 2017

    Jag skulle vilja dela detta på en facebooksida som heter 'Fjärdhundra lever'. Det är ett skam för oss som bor i Fjärdhundra att en så oseriös företag finns i vårt samhälle. Hoppas att Shahab vinner i domstolen och att han får betald det han har jobbat för.

  2. fd unite åkare:
    28 juli, 2017

    Hur kunde Unite logestics hålla dem under vingarna så länge.
    Har varit ett riktigt skandal åkeri länge!!!

  3. Carin Jansvik:
    28 juli, 2017

    Bedrövligt hur chauffören blivit behandlad. Lycka till Shahab! Vi håller tummarna för att du får ersättning för det elände du utsatts för!

  4. Dino:
    27 juli, 2017

    Såna företag borde inte finnas

  5. Linus Mellblom:
    26 juli, 2017

    Har själv drabbats av den arbetsgivaren och har en lönefordran på dom som ligger hos kronofogden

  6. Stefan Blomkvist:
    26 juli, 2017

    Är väl inte ett helt ovanligt tillvägagångssätt i den branschen.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Transportarbetarens logga

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transport kritiserar nya pensionsuppgörelsen

Pensioner. Svenska löntagare måste jobba längre. Möjligheten att ta ut allmän pension höjs etappvis från dagens 61 år till 64. Rätten att jobba vidare utökas samtidigt från 67 till 69 år.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.