Close
Shahab Enferadi trivs på nya jobbet, men han är oroad för stämningen som hänger över honom.
Close

Shahab sa upp sig – nu stäms han på 336 000 kronor

Åkeri. I januari fick Shahab Enferadi jobb som chaufför på Wermdö Flistransporter i Fjärdhundra. Efter sju veckor avbröt han provanställningen, på grund av felaktig lön. Åkeriet svarade med en stämning. Shahab krävs på 336 000 kronor för att han inte jobbade under den uppsägningstid som företaget hävdar gäller.

Shahab Enferadi bor i Västerås och har fått ett nytt jobb efter fliskörningen. På ett seriöst Schenkeråkeri.

– Bättre arbetsgivare kan man inte ha! Det är bra chefer, bra kolleger. Jag trivs som fisken i vattnet. Och självklart finns det kollektivavtal, säger han.

Fast det nya distributionsarbetet har inte skingrat alla orosmoln.

Shahab utbildade sig till yrkesförare 2012 och hade hunnit prova på några olika chaufförsjobb när han såg platsannonsen om fliskörning.

– Jag ville testa något nytt. Flistransport kunde vara en bra merit, säger han.

Han sökte och blev kallad på anställningsintervju. Det stod tidigt klart att Wermdö Flistransporter saknar kollektivavtal och att betalningen bara var rak timlön, 160 kronor i timmen. Varken ob-ersättning eller övertidstillägg betalas ut.

Shahab tog ändå jobbet. Under några dagars inskolning gick han dubbelt med en annan chaufför, sedan började han köra på allvar i februari.

– Det var full fart direkt, säger Shahab. Åkeriets två bilar rullade i tvåskift dygnet runt. Det var väldigt stressigt. Jag jobbade måndag till fredag minst tio timmar per dag. Eller måndag till torsdag, då blev det ofta pass på 12 till 14 timmar.

I slutet av februari har Shahab Enferadi jobbat en och en halv månad på flisåkeriet. Han är trött och sliten. Den verkliga chocken kommer när han får lönespecifikationen.

– Det stod att jag jobbat bara 144 timmar. I verkligheten var jag uppe i minst 200–220 timmar. Jag jobbade inte natt, men vid ett tillfälle tvingades jag övernatta i bilen när jag inte hann fram till ett värmeverk på utsatt tid. Något traktamente fanns inte på lönebeskedet heller.

Shahab försöker diskutera lönen med åkaren, men möts bara av bortförklaringar. Det blir droppen. Efter några dagars grubblande bestämmer han sig för att sluta. Han meddelar åkaren, Jesper Elfver, att han avbryter provanställningen med omedelbar verkan.

Svaret kommer snabbt. Företaget tänker inte betala ut någon lön. Inte för de 144 timmarna heller.

I början av april är det dags för nästa kalldusch. Shahab får brev från Uppsala tingsrätt. Det är en stämningsansökan. Wermdö Flistransporter kräver honom på 336 000 kronor. Det är åkeriets ”förlorade inkomst” för att Shahab inte arbetade under uppsägningstiden, som åkeriet påstår är två månader.

Shahab blir konfunderad. I hans anställningsbevis står inget om uppsägningstid. Han skickar in en kopia till tingsrätten. Det gör åkaren också. På åkarens kopia finns uppgiften – två månader uppsägningstid – angiven. Plus ett kontonummer till Shahab som inte heller finns på Shahabs anställningskontrakt.

Shahab Enferadi visar handlingarna för Transportarbetaren och säger:

– Företaget har fyllt i uppgifterna i efterhand. Det är en förfalskning.

Shahab har fått hjälp av Transport att skriva en inlaga till domstolen. Där påpekar han att personer som är provanställda i företag utan kollektivavtal faktiskt inte har någon uppsägningstid. Enligt Lagen om anställningsskydd (las) går det att sluta på dagen.

Skulle arbetsgivaren trots allt avtala om uppsägningstid med den enskilde gäller ändå lagens bokstav. Det är bara fack och arbetsgivare som kan göra upp om avsteg från las. Genom kollektivavtal.

I början av september ska Shahab Enferadi inställa sig i tinget. Frågan är om företaget finns kvar då. Wermdö Flistransporter hade i slutet av juli 567 000 kronor i skuld hos Kronofogden, det mesta i form av obetalda skatter och arbetsgivaravgifter.

I höstas drogs F-skattsedeln in, på grund av bristande redovisning. I maj hoppade revisorn av, efter att ha riktat grava anmärkningar mot bolaget i den senaste årsredovisningen. En av två flisbilar såldes på försommaren. Det kvarvarande släpet har körförbud på grund av obetald fordonsskatt.

Ekonomin var ansträngd redan när Enferadi jobbade, berättar han:

– Vid ett tillfälle gick en hydraulslang sönder i Stockholm. Jag åkte till en verkstad, men de ville först inte åta sig jobbet. Åkeriet hade 14 betalningsanmärkningar. Verkstaden krävde betalning i förskott, innan reparationen gjordes.

Enligt Shahab Enferadi är Wermdö Flistransporter skyldigt honom lön för minst 200 timmar.

– Jag var medveten om att jag tog jobb i ett företag utan kollektivavtal. Jag accepterade villkoren. Fast jag utgick förstås från att jag skulle få betalt för alla timmarna jag jobbade.

– Det är möjligt att jag får se jobbet i Fjärdhundra som en läxa. Jag kände först att jag struntar i pengarna, bara jag kommer därifrån. Fast nu är jag inne på att driva lönefrågan senare, när domstolsprocessen är avklarad. Jag blev lovad utbildning i att köra hjullastare också. Tyvärr fick jag inte hjullastarkortet heller. Synd, det hade åtminstone varit en merit.

Transportarbetaren har sökt åkaren, Jesper Elfver, ett antal gånger. Han svarar till slut med ett sms. Enligt Elfver ligger ansvaret för stämningen hos en anställd chaufför.

I sms:et skriver Jesper Elfver också att Shahab Enferadis avhopp är skuld till att företaget går på knäna och att andra chaufförer måst sägas upp.

Transportarbetaren har skickat ett svars-sms till Elfver med frågan hur ett åkeri kan hamna på obestånd på grund av att en enskild provanställd chaufför slutar. Tidningen frågar också hur företaget hade agerat om någon av förarna blivit akut sjuk och tvingats till två månaders sjukskrivning? Hade man inte tagit in ersättare då?

Enligt Jesper Elfver är det den anställda som ska besvara Transportarbetarens frågor. Hen har inte gått att nå per telefon, trots ett flertal försök.

Jesper Elfver driver två företag. Förra året startade han Mällersta fastighet & åkeri, ett bolag som enligt Bolagsverket ska syssla med bland annat uthyrning av fordon och personal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Yvonne Pel:
    1 augusti, 2017

    Jag skulle vilja dela detta på en facebooksida som heter 'Fjärdhundra lever'. Det är ett skam för oss som bor i Fjärdhundra att en så oseriös företag finns i vårt samhälle. Hoppas att Shahab vinner i domstolen och att han får betald det han har jobbat för.

  2. fd unite åkare:
    28 juli, 2017

    Hur kunde Unite logestics hålla dem under vingarna så länge.
    Har varit ett riktigt skandal åkeri länge!!!

  3. Carin Jansvik:
    28 juli, 2017

    Bedrövligt hur chauffören blivit behandlad. Lycka till Shahab! Vi håller tummarna för att du får ersättning för det elände du utsatts för!

  4. Dino:
    27 juli, 2017

    Såna företag borde inte finnas

  5. Linus Mellblom:
    26 juli, 2017

    Har själv drabbats av den arbetsgivaren och har en lönefordran på dom som ligger hos kronofogden

  6. Stefan Blomkvist:
    26 juli, 2017

    Är väl inte ett helt ovanligt tillvägagångssätt i den branschen.

Lästips:

Fredrik Lindby. Foto: Justina Öster

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.