Arlanda, lastare
Corona

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Varslen är en direkt följd av coronapandemin, som närmast lamslagit flygbranschen. De härrör från det jättevarsel om upp till 5 000 SAS-anställda i Skandinavien, som bolaget gick ut med i slutet av april. Bland dem berörs totalt 1 900 heltidsanställda i Sverige.

– Jag har inte det exakta antalet än, men det rör sig om totalt 300 till 400 lastare på SGH. Jag tror det är närmare 400, säger Transports flygombudsman Petri Perälä.

Han kallar varslen ”brutala” och förklarar att förhandlingarna ”tog sin stund”.

– Processen att ge besked till de varslade pågår nu. Det är jättetråkigt att vi hamnat i det här läget. Väldigt trist.

I går kom SAS dystra ekonomiska rapport för andra kvartalet 2020. Den visade en kraftig förlust på 3,7 miljoner kronor och att intäkterna halverats. Vad det innebär för bolagets övriga personal som flygmekaniker och tekniker, plåtslagare och elektriker är ännu inte klart. De kontakterna sköts av Transports flygombudsman Johan Einarsson.

Vid aprilvarslet förklarade SAS att både flyglinjer och orter kan drabbas av nedläggning.

Hur är stämningen bland lastarna på SGH? Vad har du mött för reaktioner?

– Vi får olika frågor från medlemmarna om allt från i fall det går att göra något åt situationen, till mer praktiska frågeställningar om vad som händer nu. De undrar också om las-tider. Vissa har hoppet kvar om att få jobbet tillbaka när pandemin lägger sig, säger Petri Perälä.

Tyvärr kommer alla som varslas nu inte att kunna erbjudas arbete igen, konstaterar han.

– Många går ut i arbetslöshet. Då känns det i alla fall ganska bra att regeringen förbättrat reglerna och höjt taket i a-kasseersättningen. Vi har också vårt omställningsstöd i kollektivavtalet.

Vad gör Transport för de varslade medlemmarna?

– Vi på flygavdelningen fortsätter att ha kontakt med dem och kommer att ha info-möten via länk med personalen i nästa vecka. Samtidigt hanterar våra ombud på Transportklubbarna de frågor som kommer.

Petri Perälä får även samtal från anställda som varken är med i Transport eller a-kassan.

– Kan jag gå med nu? Kan du hjälpa mig, undrar de, men tyvärr är det väl sent. Människor var oförberedda på den här djupa ekonomiska krisen, säger han.

Varslen hamnar i blixtljus av den pågående debatten och utredningen om las, lagen om anställningsskydd, påpekar Petri Perälä.

– Folk har generellt haft ganska dålig koll på las och vad den innebär. Men det är en bra lagstiftning som vi haft väldigt mycket nytta av under våra förhandlingar under coronakrisen.

– Parterna kan ju redan i dag komma överens om att undanta personer och göra avsteg från turlistan, så jag förstår inte vad problemet är och varför lagen ska luckras upp?

Petri Perälä bedömer att flyget drabbats hårdast av alla branscher under pandemin.

– Visst, det är väldigt tufft inom taxibranschen också, men du kan ändå åka taxi. Flyga kan du däremot inte göra på grund av en massa restriktioner.

Är läget helt dystert inom flyget?

– Det ser ut som att SAS börjar flyga lite mer. Kanske har vi nått bottnen nu inom flygindustrin och förhoppningsvis hela pandemin och kan gå in i en uppstartsfas. Prognosen ligger kvar på att vi ska vara hyfsat tillbaka 2022.

– Allt beror på hur säkert det blir att flyga, när det gäller smittspridning. Den frågan jobbar flygbolagen hårt med nu, säger Petri Perälä.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sonny:
    29 maj, 2020

    Varslas de i Malmö med?

  2. Justina Öster:
    1 juni, 2020

    Tyvärr har jag inga säkra uppgifter om Malmö än. /Justina Öster, reporter

Lästips:

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.