Sex frågor till LO-ordföranden

Politik. Transportarbetaren ställde sex frågor till Karl-Petter Thorwaldsson vid LO:s valupptakt. Om bland annat konflikträtten, valtaktiken och infrastruktursatsningar.

Transportarbetaren ställde sex frågor till Karl-Petter Thorwaldsson vid LO:s valupptakt. Om bland annat konflikträtten, valtaktiken och infrastruktursatsningar.
LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Foto: John Antonsson

Känner du dig tryggare när du hört Stefan Löfven prata om konflikträtten och Göteborgs hamn?

– Ja, det gör jag. Det han sa var att han aldrig kommer att lägga fram ett lagförslag som drabbar vår möjlighet att verka som fackförening. Han la mycket tid på det och var angelägen om att budskapet går hem till alla. Vi är 750 vittnen som har hört honom säga det nu.

– Jag har aldrig tvivlat på det, men det har funnits perioder de senaste månaderna där det har varit en debatt att vi ska inskränka rätten till sympatiåtgärder. Det har ingenting att göra med Göteborgs hamn, för övrigt. Det är ingen som har vidtagit sympatiåtgärder för hamnarbetarna.

– Det handlar inte om att vi är mot att de tecknar bra avtal. Det handlar om att en liten grupp, inte anslutna till LO, kan sabba för så många andra. Medlemmarna i Transport blir ganska illa åtgångna på de här arbetsplatserna.

Ser du några risker i att utredaren går längre än Stefan Löfven säger att han vill?

– Utredning är en sak och lag är en helt annan.

Men riksdagsmajoriteten med allianspartierna och Sverigedemokraterna kan kanske ta saker vidare?

­– Det är inte så enkelt att utredningen blir lagstiftning.

Under tisdagen presenterade Socialdemokraterna sin valstrategi. De säger att de har två målgrupper att vinna. De som står mellan SD och S och de så kallade blockbytarna. Är det någon av de här grupperna LO siktar in sig på?

– Vi har i tre år sett att många LO-medlemmar började gilla Sverigedemokraterna efter vårt stora flyktingmottagande. Det var många som kände sig oroade. Väldigt mycket av samtalet i Sverige handlade om att vi har fel flyktingpolitik. Så är det inte i dag. Den frågan har kommit i skymundan.

– I LO använde vi länge strategin att understryka Sverigedemokraternas fascistiska och nazistiska rötter. Det var en upplysningskampanj som har gjort väldigt stort nytta.

– Vi har börjat visa vad SD röstar på i riksdagen och nu lyfter vi fram de förslag de röstat mot. Jag tänker på arbetsrätten, a-kassan och kollektivavtal vid upphandling. Sedan vi började med det har vi märkt att andelen SD-väljare i LO har gått ner kraftigt. De har kommit tillbaka till Socialdemokraterna och till viss del Moderaterna.

Finns det någon risk att vissa LO-medlemmar inte känner sig hemma i sina LO-förbund när ni går in så hårt i valrörelsen?

– Nej, vi har jobbat så här i 130 år. Det är inte alla som gillar det. Men det är faktiskt fler som gillar att vi jobbar med facklig-politisk samverkan än bara de som är socialdemokrater.

Sist. I er valplattform säger ni att ni vill satsa på infrastrukturen. Ser ni någon fördelning mellan väg, järnväg och bostäder?
­– Det viktiga är att säga att vi måste göra det på alla områden. Fokus har legat på att renovera den befintliga infrastrukturen. Nu ser vi massiva satsningar på att rusta upp vår järnväg. Nu har det startats stora väginvesteringar i Göteborg och Stockholm. En massa härliga medlemmar som jobbar med att bygga bättre vägar för Transports medlemmar, så att de slipper köra genom Stockholm.

­– Vi ser tre stora investeringar. Den ena är att rusta upp våra vägar. De flesta av våra medlemmar bor inte i Stockholm och då är vägarna det viktigaste transportmedlet. Den andra är att fortsätta att bygga billiga bostäder. Vi vill satsa pengar på andelen nybyggda hyresrätter med låg ingångshyra blir större. Den tredje. Vi vill bygga snabba järnvägar, inte långsamma som Trafikverket förordar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Cirkeldiagram räddade pengar

Miljonerna ni nästan missade

Försäkringspengar. Få vill tänka på att försäkringarna behövs. Och många vet inte sin rätt när något händer. Utan LO:s uppsökande arbete hade nästan en miljard kronor frusit inne förra året – en tiondel av ersättningen från avtalsförsäkringarna som totalt betalades ut 2018.

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

Demonstration i Bryssel 2019

Krokig stig till schysta villkor på vägarna

Åkeri. Politiker, lobbyister och en långsam europeisk union. Många hinder ska passeras innan EU fattar beslut om nya regler för Europas lastbilschaufförer. Men nu är de största hindren avklarade.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.