Sex frågor till LO-ordföranden

Politik. Transportarbetaren ställde sex frågor till Karl-Petter Thorwaldsson vid LO:s valupptakt. Om bland annat konflikträtten, valtaktiken och infrastruktursatsningar.

Transportarbetaren ställde sex frågor till Karl-Petter Thorwaldsson vid LO:s valupptakt. Om bland annat konflikträtten, valtaktiken och infrastruktursatsningar.
LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Foto: John Antonsson

Känner du dig tryggare när du hört Stefan Löfven prata om konflikträtten och Göteborgs hamn?

– Ja, det gör jag. Det han sa var att han aldrig kommer att lägga fram ett lagförslag som drabbar vår möjlighet att verka som fackförening. Han la mycket tid på det och var angelägen om att budskapet går hem till alla. Vi är 750 vittnen som har hört honom säga det nu.

– Jag har aldrig tvivlat på det, men det har funnits perioder de senaste månaderna där det har varit en debatt att vi ska inskränka rätten till sympatiåtgärder. Det har ingenting att göra med Göteborgs hamn, för övrigt. Det är ingen som har vidtagit sympatiåtgärder för hamnarbetarna.

– Det handlar inte om att vi är mot att de tecknar bra avtal. Det handlar om att en liten grupp, inte anslutna till LO, kan sabba för så många andra. Medlemmarna i Transport blir ganska illa åtgångna på de här arbetsplatserna.

Ser du några risker i att utredaren går längre än Stefan Löfven säger att han vill?

– Utredning är en sak och lag är en helt annan.

Men riksdagsmajoriteten med allianspartierna och Sverigedemokraterna kan kanske ta saker vidare?

­– Det är inte så enkelt att utredningen blir lagstiftning.

Under tisdagen presenterade Socialdemokraterna sin valstrategi. De säger att de har två målgrupper att vinna. De som står mellan SD och S och de så kallade blockbytarna. Är det någon av de här grupperna LO siktar in sig på?

– Vi har i tre år sett att många LO-medlemmar började gilla Sverigedemokraterna efter vårt stora flyktingmottagande. Det var många som kände sig oroade. Väldigt mycket av samtalet i Sverige handlade om att vi har fel flyktingpolitik. Så är det inte i dag. Den frågan har kommit i skymundan.

– I LO använde vi länge strategin att understryka Sverigedemokraternas fascistiska och nazistiska rötter. Det var en upplysningskampanj som har gjort väldigt stort nytta.

– Vi har börjat visa vad SD röstar på i riksdagen och nu lyfter vi fram de förslag de röstat mot. Jag tänker på arbetsrätten, a-kassan och kollektivavtal vid upphandling. Sedan vi började med det har vi märkt att andelen SD-väljare i LO har gått ner kraftigt. De har kommit tillbaka till Socialdemokraterna och till viss del Moderaterna.

Finns det någon risk att vissa LO-medlemmar inte känner sig hemma i sina LO-förbund när ni går in så hårt i valrörelsen?

– Nej, vi har jobbat så här i 130 år. Det är inte alla som gillar det. Men det är faktiskt fler som gillar att vi jobbar med facklig-politisk samverkan än bara de som är socialdemokrater.

Sist. I er valplattform säger ni att ni vill satsa på infrastrukturen. Ser ni någon fördelning mellan väg, järnväg och bostäder?
­– Det viktiga är att säga att vi måste göra det på alla områden. Fokus har legat på att renovera den befintliga infrastrukturen. Nu ser vi massiva satsningar på att rusta upp vår järnväg. Nu har det startats stora väginvesteringar i Göteborg och Stockholm. En massa härliga medlemmar som jobbar med att bygga bättre vägar för Transports medlemmar, så att de slipper köra genom Stockholm.

­– Vi ser tre stora investeringar. Den ena är att rusta upp våra vägar. De flesta av våra medlemmar bor inte i Stockholm och då är vägarna det viktigaste transportmedlet. Den andra är att fortsätta att bygga billiga bostäder. Vi vill satsa pengar på andelen nybyggda hyresrätter med låg ingångshyra blir större. Den tredje. Vi vill bygga snabba järnvägar, inte långsamma som Trafikverket förordar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Tystnad råder om JA

Insändare. Vad innebär januariöverenskommelsen för svensk arbetsmarknad?

Transportarbetarens logga

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Transportarbetarens logga

Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.