Semester – ett sent påfund

Krönika. Semester! skrek godsägare Wrangel och hötte med käppen mot drängen Anders, som fått sina kamraters uppdrag att begära en dags semester när skörden var bärgad. Så inleds berättelsen om Anders och hans vedermödor på ett av de skånska godsen i början av 1920-talet.

Anders och hans gelikar arbetade hårt för godsägaren. Året om – sommar, höst, vinter och vår – skulle jobbet göras. Ett hårt arbete som slet ut både människor och djur.

Livslängden var i snitt cirka 57 år för män, något högre för kvinnor. Sjukdomar och olyckor var aldrig långt borta. Bostadsförhållandena var bortom all beskrivning, där stampade jordgolv och rum utan värmekälla var det som erbjöds. Drängarna, som Anders, bodde bland djuren i stallet.

Sverige var fattigt. Industrialismen var förvisso på ingång, men ännu arbetade de flesta inom jordbruket. Det hade varit politisk oro i landet en längre tid där regeringar av olika färger kommit och gått. Men så började Socialdemokraterna forma ett politiskt program som kom att bokstavligen slå världen med häpnad. Den sociala ingenjörskonstens era hade börjat.

Anders trodde säkert inte att hans förslag till godsägaren skulle falla i god jord, och han blev nog inte så förvånad över godsägarens reaktion. I dag tar de flesta semestern för given, men som sagt: Så har det inte alltid varit.

Semester lagstadgades i Sverige först 1938, då fick alla arbetare rätt till två veckors betald ledighet. Förslag från två socialdemokratiska riksdagsledamöter resulterade i en proposition från den socialdemokratiska regeringen, utarbetad av socialminister Gustav Möller.

1946 fick ungdomar under 18 år rätt till tre veckors semester, men först 1951 kom detta att gälla alla anställda. Fyra veckor infördes 1963, och efter förslag från LO och TCO infördes rätten till fem veckor 1978.

Längden på den lagstiftade semestern har alltid varit en miniminivå. Många i Sverige har i dag semestrar på sex eller sju veckor. Men betald semester förekommer inte i alla länder.

Semestern är tänkt att ge arbetarna vila och rekreation, något man nog bör tänka på inför sommaren.

När jag växte upp fanns det något man kallade för industrisemestern. Det var överenskommelser mellan facket och arbetsgivarna om att man helt enkelt slog igen fabriker och kontor. Man kan lite förenklat säga att Sverige stängde och folket drog i väg på semester.

I semesterns barndom var det cykel och campingliv som gällde, något som förändrades helt och hållet med bilismens framväxt. I dag är det flygresor till främmande länder och miljöer som möjliggörs tack vare vår rätt till semester. Globaliseringen och internationaliseringen har ändrat på våra semestervanor.

I dag kan man inte stänga fabriker och andra verksamheter, utan produktionen pågår i stort sett året om. Många anställda vill dessutom ta ut sin semester på andra tider än de traditionella sommarmånaderna.

Slutligen önskar jag er alla en fin och underbar semesterledighet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mobilapp ger UD bättre koll på svenskar utomlands

Extra trygghet. Tusentals svenskar befinner på turistorter som drabbades av nattens jordskalv i Grekland och Turkiet. Anna Ryding, förbundskassör i Transport, tipsar om en mobilapp, UD Resklar, som utrikesdepartementet tagit fram.

Avtalen klara för industrifacken – Transport träffar BA i nästa vecka

Nytt avtal. I dag träffade industrifacken inom LO ett treårigt avtal med arbetsgivarna. Det ger totalt 6,5 procent under avtalstiden. Transport har fortfarande förhandlingar kvar, och kommer att träffa motparten BA i nästa vecka. – Vi kan redan nu säga att det är både för lite pengar och för lång tid, säger Tommy Wreeth på Transport.

”Nu kavlar vi upp ärmarna igen”

Krönika. Avtalsrörelsen 2016 kan snart läggas till handlingarna. Det har varit ett framgångsrikt arbete. Avtalsdelegationerna har gjort ett utmärkt jobb och mina medarbetare på förbundskontoret har fått allting att fungera perfekt, alltifrån förberedelsearbetet vidare till förhandlingsprocessen och sedan informationen.

Insändare

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Försäkringar. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Var finns moralen och etiken?

Kongressen 2017. Som gäst på Transports kongress var det inte alltid lätt att följa förhandlingarna.

Kul-tur på hjul

Davids krönika. Ett par saker är Transport särskilt känt för bland allmänheten: kampen mot lönedumpning och vägkrogsbiblioteken med ljudböcker. De som gjort chaufförer till den kanske mest belästa yrkesgruppen i Sverige.

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.

Ett kampförbund – det är stort

Ledare. Kongressen är över. Det är som att komma ut ur en dimma av val, motioner, intensiva diskussioner, yrkanden, halvdruckna fikamuggar och propositionsordningar så invecklade att den som nickar till en halv sekund är vilse i rymden.

Olycklig polarisering

Ledare. Onsdag eftermiddag. Kongressen har precis lagt fast att Transport ska vara ett kampförbund.

TRANSPORTS FRAMTID

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

TRANSPORTS FRAMTID

Förbundets framtid sedd från Göteborg

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.

TRANSPORTS FRAMTID

Välj ett stadigt vu!

Debatt. Jag vet hur det känns när man stirrar på färdskrivarklockan för att utnyttja körtiden till max. Jag vet hur det känns när familjen klagar över sen hemkomst för fjärde dagen i rad. Jag vet också hur "mysigt" det är när man fått olja eller diesel på handskarna direkt på morgonen, utan att ha möjlighet att få ut nya innan passet är slut, om ens då …

Ett lönesänkaravtal som saknar motstycke

Debatt. Seko sjöfolk sänker lönen för sjömän inom sitt avtalsområde med 22 procent. Ni läste rätt. Fackförbundet Seco sjöfolk håller i yxan. Det nya avtalet gäller från och med den 2 april i år.