Halva klubbstyrelsen på Securitas i Närke: Sirke Karlsson, ordförande, och Mattias Hansson, ledamot. Saknas gör sekreteraren Oscar Rosén och suppleanten Daniel Erschler.
Close
Halva klubbstyrelsen på Securitas i Närke: Sirke Karlsson, ordförande, och Mattias Hansson, ledamot. Saknas gör sekreteraren Oscar Rosén och suppleanten Daniel Erschler.
Close
Månadens klubb

Securitasklubben kan räkna segrarna

Securitas i Närke. Samarbetet med facket och skyddsombuden var dåligt. Företaget missade gång på gång att informera. Det blev förhandling – och under hösten kommer alla anställda på Securitas i Närke att kompenseras med både en betald utbildningsdag och någon rolig aktivitet.

– Jag tycker att vi är på rätt väg, säger Sirke Karlsson, ordförande i Transportklubben. Nu träffas vi på mbl varje månad och mellan de mötena mejlar chefen.

– Vi i styrelsen har också varit mer aktiva de senaste åren, fortsätter ledamoten Mattias Hansson.

Sirke Karlsson är särskilt nöjd med ett par fackliga segrar:

– Innan jag blev ordförande fick styrelsen till ett avtal för resursväktarna.

Det handlar om fast anställda som hoppar runt där de för dagen behövs. Med det här avtalet garanteras de utbildning så att de ska klara alla uppgifter. Samt högre lön.

Nästa seger handlar om villkoren för dem som jobbar på ledningscentralen: Vid årsskiftet införde företaget arbetstidsförkortning för nattpersonalen.

– Men det visade sig att de inte tänkte ge oss något retroaktivt trots att de anställda i Malmö och Stockholm hade fått två år …

Skyddsombud-detalj
Både Sirke Karlsson och Mattias Hansson är skyddsombud.

Detta gjorde klubbordföranden i Närke ganska ilsken. Och förhandlingen slutade med två års retroaktiv ersättning, delvis i pengar delvis i tid.

Några jobbar dag, andra ständig natt. Vissa har en fast arbetsplats, andra ronderar hela passet. Området sträcker sig över mest hela Närke. Det kan inte vara lätt att hålla kontakten med medlemmarna i fackklubben på ett bevakningsföretag?

– Vi informerar mest muntligt, sätter upp ett anslag om det är något speciellt och påminner om möten med sms, säger Mattias Hansson.

Styrelsen kämpar för att få fler aktiva. Att rekrytera nya medlemmar kan också kännas trögt i en tid då många unga har lärt sig att ”ensam är stark”.

– Jag har suttit några kvällar och ringt runt till dem som inte är med i facket, berättar Sirke Karlsson. Och det ska bli fler gånger.

De är fyra i styrelsen, varav en är suppleant. De pusslar med tiderna för att få till styrelsemöten som alla kan vara med på. Minst fyra gånger om året händer det.

Och däremellan har klubben bjudit in till uppsökeri med grillning vid företagets lokaler eller nattetid utanför Transports avdelningskontor. Någon gång har de kört ut godis och information till alla Securitaskontor i Närke.

Framöver blir det mer information om försäkringar också, och pensioner.

Läs om fler Transportklubbar här:

DSV Solutionsklubben i Borås

Oxelösunds hamnklubb

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

DSV-klubben i Borås

Explosiv start för klubben på DSV

DSV Solutions i Borås. När en bemanningsanställd fick sluta tog det hus i helsike bland terminalarbetarna på DSV Solutions i Borås. Ett helt gäng stegade upp till chefen och röt: Så här kan ni inte göra!

Olivera Pobra

”Jag skulle inte skylla på okunskap”

Bevakning. Regionala skyddsombudet Olivera Pobra tycker att företagen måste bli bättre på att anmäla händelser. Annars finns det ett stort mörkertal kring olyckor och tillbud.

10 största bevakningsbolagen

Mörkertal kring olyckor och tillbud?

Bevakning. Enligt lagen ska arbetsgivare anmäla allvarliga olyckor och tillbud till Arbetsmiljöverket. Transportarbetaren har gått igenom landets tio största företag i bevakningsbranschen. Genomgången visar att vissa företag anmäler ett stort antal olyckor och tillbud. Vissa knappt några alls.

Hallå där!
Plogbil i snöväder

Anna Arvidsson

… på VTI, som leder ett projekt för effektivare halkbekämpning.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Månadens medlem
Jonas Hansson

Hjärterum för lastbilar

Modellbygge. I lastbilsförare Jonas Hanssons hus i Kilafors finns inte mycket stjärterum. – De jäkla lastbilarna är överallt. Ibland känns det lite mycket. Men det är roligt att hålla på, som avkoppling efter jobbet.

Månadens klubb
DSV-klubben i Borås

Explosiv start för klubben på DSV

DSV Solutions i Borås. När en bemanningsanställd fick sluta tog det hus i helsike bland terminalarbetarna på DSV Solutions i Borås. Ett helt gäng stegade upp till chefen och röt: Så här kan ni inte göra!

Filmtittande

Gamla rullar blir ettor och nollor

Kultur. Från Ingmar Bergman till Pelle Svanslös. Gamla analoga filmer blir tillgängliga igen när de blir digitala. Det finns omkring 9 000 filmer bevarade i Svenska Filminstitutets arkiv. Sedan några år tillbaka får ett 100-tal av dem nytt liv varje år.

10 största bevakningsbolagen

Mörkertal kring olyckor och tillbud?

Bevakning. Enligt lagen ska arbetsgivare anmäla allvarliga olyckor och tillbud till Arbetsmiljöverket. Transportarbetaren har gått igenom landets tio största företag i bevakningsbranschen. Genomgången visar att vissa företag anmäler ett stort antal olyckor och tillbud. Vissa knappt några alls.

Olivera Pobra

”Jag skulle inte skylla på okunskap”

Bevakning. Regionala skyddsombudet Olivera Pobra tycker att företagen måste bli bättre på att anmäla händelser. Annars finns det ett stort mörkertal kring olyckor och tillbud.

Tora Nord

Inget jobb? Skyll dig själv!

7 frågor. Samhället har tagit ett steg tillbaka. Är du sjukskriven och utan jobb är det i hög grad ditt eget fel. Den slutsatsen drar forskaren Tora Nord i sin avhandling Arbete som rättighet eller skyldighet.

Fokus: Framtiden
Slaget om hamnarna

Slaget om hamnarna

Hamn. Om bara 18 månader flyttas Stockholms containerhamn till Norvik, sex mil söderut. Samtidigt vill politikerna lägga ner Stockholms båda oljehamnar. Tvärtemot alla politiska visioner kommer flyttkarusellen att leda till ökad lastbilstrafik.

Magnus Sjöberg, projektledare för Norviksbygget, gillar tunga maskiner. Caterpillarn väger 104 ton och används för att hantera de enorma bergmassor som sprängts loss under markarbetena.

Snart kommer första båten

Hamn. På toppen av ”Mount Norvik” är det vindstilla. Om 18 månader ska hela berget, tre miljoner kubikmeter granit, vara borta. Liksom den 104 ton tunga bulldozern som kravlat omkring på toppen.

Loudden

”Avvecklingen har redan börjat”

Hamn. Johan Castwall, vd i Stockholms Hamnar, utgår från att Loudden kommer att stängas planenligt, den 31 december 2019. – Så kommer det att bli. Avvecklingen har redan börjat. Fast det kommer inte att vara sanerat och klart till dess.

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.