Halva klubbstyrelsen på Securitas i Närke: Sirke Karlsson, ordförande, och Mattias Hansson, ledamot. Saknas gör sekreteraren Oscar Rosén och suppleanten Daniel Erschler.
Close
Halva klubbstyrelsen på Securitas i Närke: Sirke Karlsson, ordförande, och Mattias Hansson, ledamot. Saknas gör sekreteraren Oscar Rosén och suppleanten Daniel Erschler.
Close
Månadens klubb

Securitasklubben kan räkna segrarna

Securitas i Närke. Samarbetet med facket och skyddsombuden var dåligt. Företaget missade gång på gång att informera. Det blev förhandling – och under hösten kommer alla anställda på Securitas i Närke att kompenseras med både en betald utbildningsdag och någon rolig aktivitet.

– Jag tycker att vi är på rätt väg, säger Sirke Karlsson, ordförande i Transportklubben. Nu träffas vi på mbl varje månad och mellan de mötena mejlar chefen.

– Vi i styrelsen har också varit mer aktiva de senaste åren, fortsätter ledamoten Mattias Hansson.

Sirke Karlsson är särskilt nöjd med ett par fackliga segrar:

– Innan jag blev ordförande fick styrelsen till ett avtal för resursväktarna.

Det handlar om fast anställda som hoppar runt där de för dagen behövs. Med det här avtalet garanteras de utbildning så att de ska klara alla uppgifter. Samt högre lön.

Nästa seger handlar om villkoren för dem som jobbar på ledningscentralen: Vid årsskiftet införde företaget arbetstidsförkortning för nattpersonalen.

– Men det visade sig att de inte tänkte ge oss något retroaktivt trots att de anställda i Malmö och Stockholm hade fått två år …

Skyddsombud-detalj
Både Sirke Karlsson och Mattias Hansson är skyddsombud.

Detta gjorde klubbordföranden i Närke ganska ilsken. Och förhandlingen slutade med två års retroaktiv ersättning, delvis i pengar delvis i tid.

Några jobbar dag, andra ständig natt. Vissa har en fast arbetsplats, andra ronderar hela passet. Området sträcker sig över mest hela Närke. Det kan inte vara lätt att hålla kontakten med medlemmarna i fackklubben på ett bevakningsföretag?

– Vi informerar mest muntligt, sätter upp ett anslag om det är något speciellt och påminner om möten med sms, säger Mattias Hansson.

Styrelsen kämpar för att få fler aktiva. Att rekrytera nya medlemmar kan också kännas trögt i en tid då många unga har lärt sig att ”ensam är stark”.

– Jag har suttit några kvällar och ringt runt till dem som inte är med i facket, berättar Sirke Karlsson. Och det ska bli fler gånger.

De är fyra i styrelsen, varav en är suppleant. De pusslar med tiderna för att få till styrelsemöten som alla kan vara med på. Minst fyra gånger om året händer det.

Och däremellan har klubben bjudit in till uppsökeri med grillning vid företagets lokaler eller nattetid utanför Transports avdelningskontor. Någon gång har de kört ut godis och information till alla Securitaskontor i Närke.

Framöver blir det mer information om försäkringar också, och pensioner.

Läs om fler Transportklubbar här:

DSV Solutionsklubben i Borås

Oxelösunds hamnklubb

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ulf Karlander och Betsy

Securitas skor sin personal

Arbetskläder. Skor till anställda som går på hårda cementgolv, stumma asfaltsytor och isiga trottoarer? Självklart tycker ett av de stora företagen i bevakningsbranschen.

Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Marcel Carlstedt

Marcel Carlstedt

… som slutade som förbundsjurist på Transport förra sommaren, mellanlandade på Frösunda, och är nytillträdd förhandlingschef på Securitas.

Hallå där!

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.

Special: Arbetskläder
Arbetskläder, klippdockor

Vem betalar dina kläder?

Ingen rättvisa. Det finns företag som struntar i avtalen. Och det finns arbetsgivare som är generösa när det gäller personalens kläder och skor. För att hitta två goda exempel åkte vi till Luleå.

Ordningsvaktskläder på skyltdockor.

Stora skillnader i Transports avtal

Avtalsfråga. Kläder och/eller skor nämns i de flesta av Transports kollektivavtal. Här kommer kortkorta utdrag ur avtalen.

Ulf Karlander och Betsy

Securitas skor sin personal

Bevakning. Skor till anställda som går på hårda cementgolv, stumma asfaltsytor och isiga trottoarer? Självklart tycker ett av de stora företagen i bevakningsbranschen.

Göran Everdahl

Lite mer lagom, tack!

Kultur. Inte för lite. Aldrig för mycket. Radiospanaren Göran Everdahl har skrivit en hel bok i ämnet och tycker det är dags att uppvärdera vårt svenskaste svenska. – Vi lever i en tid när det behövs lite mer lagom, säger han.

Månadens medlem
Sofia Sjunfors

Starkaste kvinnan i Dalsjöfors

Strongwoman. Blåmärken på över- och underarmar, lår, ja, lite varstans. Senaste tävlingen har satt tydliga spår på terminalarbetaren Sofia Sjunfors kropp. Men det får man räkna med om man siktar på att bli stark, säger hon. Riktigt stark.

Färdtjänst
Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Missnöjet pyr bland färdtjänstförarna

Förare. Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss hela tiden på gps:en”, säger en kollega.

Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

”Ska man klara sig måste man fuska, muta och trixa”

Åkare. – Vi är pressade från alla håll. Av förarna. Facket. Beställningscentralen. Färdtjänsten. Det känns som om politikerna glömt taxibranschen. Fler och fler åkare pratar om konkurs som enda utväg.

Granskning
Utanför Din Transportpartner Nordens verkstad i Göteborgs hamn.

Osäkra villkor för arbetskraften från andra världsdelar

Arbetskraftsinvandring. På ett år har Transport fått över 1 000 ansökningar från företag som vill ta in arbetskraft från länder utanför EU. Vi har granskat 500 av dem. Tre av tio migranter kommer till företag utan kollektivavtal. Vanligaste jobbet är tidningsbud.

Martin Jonsson, ombudsman i Transports Halmstadsavdelning, letar efter Hagman Transport, ett bolag som vill anställa åtta filippinska lastbilschaufförer. Facket vill att bolaget tecknar kollektivavtal.

På spaning efter förare från Filippinerna

Arbetskraftsinvandring. Martin Jonsson, ombudsman i Transports Halmstads-avdelning, letar efter Hagman Transport, ett bolag som vill anställa åtta filippinska lastbilschaufförer. Facket vill att bolaget tecknar kollektivavtal.