Oljedepå.
Den jättelika plåtsaxen klipper ner oljecisternen i småbitar. Som om det vore en konservburk. Ett år har gått sedan Loudden stängdes och oljebolagen är i full gång med rivning och sanering. Samtidigt är osäkerheten stor om Stockholms framtida bränsleförsörjning.
Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.
Bensinstation.
Löneavtalet är klart för många av landets bensinstationer. Uppgörelsen skrevs på under torsdagsmorgonen och följer LO:s så kallade märke, på 5,4 procent på 29 månader.
Bensinmack.
Transports anställda på bensinstationerna väntar på ett nytt avtal. Förhandlingarna startade på tisdagen.
– Vi fortsätter i morgon, säger Peter Winstén, avtalssekreterare på Transport.
Taxi. Mackar.
Under tisdagen har Transport startat förhandlingar för två nya yrkesgrupper, taxiförare och anställda på bensinmackar. Under förmiddagen gick parterna en första rond.
Bensinstation.
Pandemi och explosionsartad utveckling för e-handeln. Allt fler klickar hem klappar och hämtar hos ombud. Hos OKQ8 i Kolsva började högarna växa redan i mitten av november.
Bensinstation.
Att jobba på mack är populärt, framför allt bland yngre, säger Kamila Gorka, som jobbar på TS Transports egen bensinstation.
Fast snart kan det vara slut. Macken bär sig inte.
Åkeri.
I EU:s västländer välkomnas de skärpta reglerna för internationella lastbilstransporter. I öst är motståndet kompakt. Varför vill länder som Polen inte stoppa lönedumpning och cabotagefusk? Transportarbetaren åkte till Gdynia med blocket fullt av frågor.