Du har valt att läsa om: Bensinmack & bilvård

Loudden
På Loudden fanns närmare 150 cisterner för bränsle. Nu ska alla skrotas. Plåtsaxen klipper enkelt igenom de centimetertjocka väggarna. Foto: Jan Lindkvist

Nu är det klippt för oljehamnen

Oljedepå. Den jättelika plåtsaxen klipper ner oljecisternen i småbitar. Som om det vore en konservburk. Ett år har gått sedan Loudden stängdes och oljebolagen är i full gång med rivning och sanering. Samtidigt är osäkerheten stor om Stockholms framtida bränsleförsörjning.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020
Cecilia Karlsson, Circle K-macken i Ättekulla

Avtal klart för många mackanställda

Bensinstation. Löneavtalet är klart för många av landets bensinstationer. Uppgörelsen skrevs på under torsdagsmorgonen och följer LO:s så kallade märke, på 5,4 procent på 29 månader.

Avtal 2020

Förhandlingarna pausas över natten för mackanställda

Bensinmack. Transports anställda på bensinstationerna väntar på ett nytt avtal. Förhandlingarna startade på tisdagen. – Vi fortsätter i morgon, säger Peter Winstén, avtalssekreterare på Transport.

Rekordmånga paket på macken

Bensinstation. Pandemi och explosionsartad utveckling för e-handeln. Allt fler klickar hem klappar och hämtar hos ombud. Hos OKQ8 i Kolsva började högarna växa redan i mitten av november.

Special: Polen
Kamila Gorka säljer både vindrutetorkare, bensin, godis, korv och sprit. Hon trivs med jobbet och kollegorna. ”Vi är som en stor familj här på företaget”, säger hon. Till vänster fixar kollegan Monica Moś till cigaretthyllan.

Unga lockas av mackjobb

Bensinstation. Att jobba på mack är populärt, framför allt bland yngre, säger Kamila Gorka, som jobbar på TS Transports egen bensinstation. Fast snart kan det vara slut. Macken bär sig inte.

Två inrikeschaufförer äter lunch vid vägen.

Special: Polen

Åkeri. I EU:s västländer välkomnas de skärpta reglerna för internationella lastbilstransporter. I öst är motståndet kompakt. Varför vill länder som Polen inte stoppa lönedumpning och cabotagefusk? Transportarbetaren åkte till Gdynia med blocket fullt av frågor.

Nya reseregler ger hopp för mackarna

Bensin. Samma dag som regeringen meddelade nya regler för resor hörde vissa arbetsgivare av sig till facket och avbröt korttidspermitteringar.