SD:are formellt utesluten

Facket. Sverigedemokraten i Kirunas fullmäktige har nu uteslutits ur Transport. Han har en månad på sig att överklaga beslutet, och låta fackets förbundsråd ta upp ärendet.

– Sverigedemokraterna har en huvudinriktning som går tvärs emot vår grundinställning om alla människors lika värde, säger Lars Mikaelsson, förbundssekreterare i Transport.

Lastbilschauffören Mats Fredlund uppmärksammades i höstas när han fick beskedet att han fick välja mellan att vara medlem i Transport och aktiv i Sverigedemokraterna. Han stod på Sverigedemokraternas lista inför valet och valdes in i Kirunas fullmäktige.

– Jag tycker att politik och det fackliga inte har något samband, säger han.

Mats Fredlund vill inte acceptera uteslutningen, som i veckan togs upp och fastställdes av Transports styrelse. Han har överlåtit till en jurist att driva fallet.

Nästa möjliga steg för Mats Fredlund är att överklaga beslutet. Då tar Transports förbundsråd, fackets högsta beslutande organ mellan kongresserna, upp frågan.

– Vi kommer att överklaga, säger Anders Elvingsson, juristen som driver hans fall.

– Sedan får vi se hur vi går vidare om uteslutningen kvarstår. Jag är förvånad över att medlemmen inte fått en specificering av grunden för uteslutning, vad exakt han bryter mot.

Transport har den hårdaste linjen bland de svenska facken: Den medlem som företräder Sverigedemokraterna utesluts ur förbundet.

– Medlemmar får tycka vad de vill, de får rösta på vad de vill och de får var med i vilken förening de vill. Men när någon aktivt företräder en organisation som har en inriktning som går stick i stäv med våra stadgar, då har kongressen beslutat att den personen ska uteslutas, säger Lars Mikaelsson.

I stadgarna står det att medlemmar utesluts om de ”bedriver eller stödjer sådan verksamhet som är oförenlig med organisationens ändamål eller på annat sätt uppträder illojalt”. Mats Fredlund och andra SD-aktiva blir däremot inte uteslutna ur Transports a-kassa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart:
    22 februari, 2019

    Så här står det i partiets allmänna värdegrund: Helt central för oss är också FN:s deklaration om de mänskliga fri- och rättigheterna. Partiet tar
    starkt avstånd ifrån diskriminering av människor på grundval av kön, religiös och politisk
    tillhörighet eller etnisk bakgrund. Kan inte förstå att detta är något som strider mot Transports värdegrund. Finns att hitta på nätet. Att det sedan finns undantag i organisationer är ju inte helt ovanligt, finns säkert i alla partier. Det transport utesluter för ter sig ju ganska konstigt.

  2. Mattias Göransson:
    22 februari, 2019

    Lite hårt att vägra t.o.m. vägra medlemskap. Jag skulle inte ha några problem att *arbetsrättsligt* företräda en fack-medlem som är aktiv i ett parti som jag starkt ogillar - så länge denne inte är med i en organisation som förespråkar brottsliga handlingar eller är motståndare till fria val.
    (Jag har arbetat lokalt som fackligt förtroendevald i 20 år men inte i Transport)

Lästips:

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Tommy Wreeth

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Eliseo Cordoba, tidningsbud.

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?