SD:are formellt utesluten

Facket. Sverigedemokraten i Kirunas fullmäktige har nu uteslutits ur Transport. Han har en månad på sig att överklaga beslutet, och låta fackets förbundsråd ta upp ärendet.

– Sverigedemokraterna har en huvudinriktning som går tvärs emot vår grundinställning om alla människors lika värde, säger Lars Mikaelsson, förbundssekreterare i Transport.

Lastbilschauffören Mats Fredlund uppmärksammades i höstas när han fick beskedet att han fick välja mellan att vara medlem i Transport och aktiv i Sverigedemokraterna. Han stod på Sverigedemokraternas lista inför valet och valdes in i Kirunas fullmäktige.

– Jag tycker att politik och det fackliga inte har något samband, säger han.

Mats Fredlund vill inte acceptera uteslutningen, som i veckan togs upp och fastställdes av Transports styrelse. Han har överlåtit till en jurist att driva fallet.

Nästa möjliga steg för Mats Fredlund är att överklaga beslutet. Då tar Transports förbundsråd, fackets högsta beslutande organ mellan kongresserna, upp frågan.

– Vi kommer att överklaga, säger Anders Elvingsson, juristen som driver hans fall.

– Sedan får vi se hur vi går vidare om uteslutningen kvarstår. Jag är förvånad över att medlemmen inte fått en specificering av grunden för uteslutning, vad exakt han bryter mot.

Transport har den hårdaste linjen bland de svenska facken: Den medlem som företräder Sverigedemokraterna utesluts ur förbundet.

– Medlemmar får tycka vad de vill, de får rösta på vad de vill och de får var med i vilken förening de vill. Men när någon aktivt företräder en organisation som har en inriktning som går stick i stäv med våra stadgar, då har kongressen beslutat att den personen ska uteslutas, säger Lars Mikaelsson.

I stadgarna står det att medlemmar utesluts om de ”bedriver eller stödjer sådan verksamhet som är oförenlig med organisationens ändamål eller på annat sätt uppträder illojalt”. Mats Fredlund och andra SD-aktiva blir däremot inte uteslutna ur Transports a-kassa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart:
    22 februari, 2019

    Så här står det i partiets allmänna värdegrund: Helt central för oss är också FN:s deklaration om de mänskliga fri- och rättigheterna. Partiet tar
    starkt avstånd ifrån diskriminering av människor på grundval av kön, religiös och politisk
    tillhörighet eller etnisk bakgrund. Kan inte förstå att detta är något som strider mot Transports värdegrund. Finns att hitta på nätet. Att det sedan finns undantag i organisationer är ju inte helt ovanligt, finns säkert i alla partier. Det transport utesluter för ter sig ju ganska konstigt.

  2. Mattias Göransson:
    22 februari, 2019

    Lite hårt att vägra t.o.m. vägra medlemskap. Jag skulle inte ha några problem att *arbetsrättsligt* företräda en fack-medlem som är aktiv i ett parti som jag starkt ogillar - så länge denne inte är med i en organisation som förespråkar brottsliga handlingar eller är motståndare till fria val.
    (Jag har arbetat lokalt som fackligt förtroendevald i 20 år men inte i Transport)

Lästips:

Tommy Wreeth kräver Vattenfall på förklaring

Facket. Andreas Ehms avstängning från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals engagerar Transports högsta ledning som nu kräver svar från Vattenfall.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Transportarbetarens logga

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.