Civilminister Ardalan Shekarabi.
Close
Civilminister Ardalan Shekarabi presenterade lagförslaget i maj. Grunden är att myndigheter som ska köpa tjänster måste kräva att företagens anställda har lön, semester och arbetstider som motsvarar kollektivavtalet.
Close

SD stoppar schysta villkor

De schystare villkoren vid offentlig upphandling ser ut att inte bli verklighet. Regeringens förslag till ny upphandlingslag faller i riksdagen – om Sverigedemokraterna står fast vid den linje som de nu presenterar.

– Sverigedemokraterna visar sitt rätta ansikte som ett parti långt ut på högerkanten, säger Lars Lindgren, ordförande i Transport. Det låter som om de fått sitt manus från Svenskt Näringsliv.

Staten, landstingen och kommunerna upphandlar varje år tjänster och varor för över 600 miljarder kronor. Det handlar om färdtjänst, skolskjutsar, flyttjobb, bevakning och annat.

Före sommaren presenterade civilminister Ardalan Shekarabi en ny upphandlingslag som hade omarbetats flera gånger för att få stöd i riksdagen. Grundtanken är att myndigheter som ska köpa tjänster måste kräva att företagens anställda har lön, semester och arbetstider som motsvarar den lägsta nivån i branschens kollektivavtal.

I går skrev Sverigedemokraterna, i en debattartikel i Dagens Industri, att partiet inte kommer att ge regeringen stöd för lagförslaget. Här ett par utdrag ur artikeln som undertecknas av Oscar Sjöstedt, SD:s ekonomisk-politiska talesperson:

”Förslaget medför ett påtagligt avsteg från den svenska modellen. I stället för att låta arbetsmarknadens parter tolka innebörden av de olika kollektivavtalen förskjuts denna makt till de upphandlande myndigheterna.”

”En majoritet av småföretagen kommer att uteslutas från deltagande i offentliga upphandlingar.”

”Regeringen vill ställa högre krav på ett företag som anlitar svensk arbetskraft jämfört med ett som anlitar utländsk.”

Ardalan Shekarabi går kraftigt upp i varv när han, under en paus i riksdagens högtidliga öppnande, kommenterar SD:s argument:

– De har fel! Inget företag kommer att uteslutas för att det inte har avtal. SD påstår att lagen skulle kräva kollektivavtal hos företag som får offentliga uppdrag, men det som krävs är att kollektivavtalets lägsta nivå på löner och villor ska uppfyllas.

– Och det är fel att förslaget behandlar svenska och utländska företag olika, fortsätter Ardalan Shekarabi. Så är det med nuvarande regler, om den nya lagen går igenom ställs samma krav på alla företag som verkar i Sverige, oavsett varifrån de anställda kommer.

Hans förslag till väktare, lastbilschaufförer och taxiförare är att vända sig till sverigedemokrater i riksdagen.

– Fråga varför det är ok att gynna utländska företag. Varför företag med usla löner och villor ska kunna få offentliga uppdrag.

Transports Lars Lindgren är inne på samma linje:

– Färdtjänstförarna som inte kan leva på sin lön behöver allt stöd för att deras arbetsgivare ska ha schysta villkor. I stället driver Sverigedemokraterna, som har många av våra medlemmar bland sina sympatisörer, linjen att förarna inte ska kunna få en vettig utkomst av sitt arbete. Och att våra skattepengar inte ska gå till schysta företag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.