Annons:
Annons:
Civilminister Ardalan Shekarabi.
Close
Civilminister Ardalan Shekarabi presenterade lagförslaget i maj. Grunden är att myndigheter som ska köpa tjänster måste kräva att företagens anställda har lön, semester och arbetstider som motsvarar kollektivavtalet.
Close

SD stoppar schysta villkor

De schystare villkoren vid offentlig upphandling ser ut att inte bli verklighet. Regeringens förslag till ny upphandlingslag faller i riksdagen – om Sverigedemokraterna står fast vid den linje som de nu presenterar.

– Sverigedemokraterna visar sitt rätta ansikte som ett parti långt ut på högerkanten, säger Lars Lindgren, ordförande i Transport. Det låter som om de fått sitt manus från Svenskt Näringsliv.

Staten, landstingen och kommunerna upphandlar varje år tjänster och varor för över 600 miljarder kronor. Det handlar om färdtjänst, skolskjutsar, flyttjobb, bevakning och annat.

Före sommaren presenterade civilminister Ardalan Shekarabi en ny upphandlingslag som hade omarbetats flera gånger för att få stöd i riksdagen. Grundtanken är att myndigheter som ska köpa tjänster måste kräva att företagens anställda har lön, semester och arbetstider som motsvarar den lägsta nivån i branschens kollektivavtal.

I går skrev Sverigedemokraterna, i en debattartikel i Dagens Industri, att partiet inte kommer att ge regeringen stöd för lagförslaget. Här ett par utdrag ur artikeln som undertecknas av Oscar Sjöstedt, SD:s ekonomisk-politiska talesperson:

”Förslaget medför ett påtagligt avsteg från den svenska modellen. I stället för att låta arbetsmarknadens parter tolka innebörden av de olika kollektivavtalen förskjuts denna makt till de upphandlande myndigheterna.”

”En majoritet av småföretagen kommer att uteslutas från deltagande i offentliga upphandlingar.”

”Regeringen vill ställa högre krav på ett företag som anlitar svensk arbetskraft jämfört med ett som anlitar utländsk.”

Ardalan Shekarabi går kraftigt upp i varv när han, under en paus i riksdagens högtidliga öppnande, kommenterar SD:s argument:

– De har fel! Inget företag kommer att uteslutas för att det inte har avtal. SD påstår att lagen skulle kräva kollektivavtal hos företag som får offentliga uppdrag, men det som krävs är att kollektivavtalets lägsta nivå på löner och villor ska uppfyllas.

– Och det är fel att förslaget behandlar svenska och utländska företag olika, fortsätter Ardalan Shekarabi. Så är det med nuvarande regler, om den nya lagen går igenom ställs samma krav på alla företag som verkar i Sverige, oavsett varifrån de anställda kommer.

Hans förslag till väktare, lastbilschaufförer och taxiförare är att vända sig till sverigedemokrater i riksdagen.

– Fråga varför det är ok att gynna utländska företag. Varför företag med usla löner och villor ska kunna få offentliga uppdrag.

Transports Lars Lindgren är inne på samma linje:

– Färdtjänstförarna som inte kan leva på sin lön behöver allt stöd för att deras arbetsgivare ska ha schysta villkor. I stället driver Sverigedemokraterna, som har många av våra medlemmar bland sina sympatisörer, linjen att förarna inte ska kunna få en vettig utkomst av sitt arbete. Och att våra skattepengar inte ska gå till schysta företag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.