Civilminister Ardalan Shekarabi.
Close
Civilminister Ardalan Shekarabi presenterade lagförslaget i maj. Grunden är att myndigheter som ska köpa tjänster måste kräva att företagens anställda har lön, semester och arbetstider som motsvarar kollektivavtalet.
Close

SD stoppar schysta villkor

De schystare villkoren vid offentlig upphandling ser ut att inte bli verklighet. Regeringens förslag till ny upphandlingslag faller i riksdagen – om Sverigedemokraterna står fast vid den linje som de nu presenterar.

– Sverigedemokraterna visar sitt rätta ansikte som ett parti långt ut på högerkanten, säger Lars Lindgren, ordförande i Transport. Det låter som om de fått sitt manus från Svenskt Näringsliv.

Staten, landstingen och kommunerna upphandlar varje år tjänster och varor för över 600 miljarder kronor. Det handlar om färdtjänst, skolskjutsar, flyttjobb, bevakning och annat.

Före sommaren presenterade civilminister Ardalan Shekarabi en ny upphandlingslag som hade omarbetats flera gånger för att få stöd i riksdagen. Grundtanken är att myndigheter som ska köpa tjänster måste kräva att företagens anställda har lön, semester och arbetstider som motsvarar den lägsta nivån i branschens kollektivavtal.

I går skrev Sverigedemokraterna, i en debattartikel i Dagens Industri, att partiet inte kommer att ge regeringen stöd för lagförslaget. Här ett par utdrag ur artikeln som undertecknas av Oscar Sjöstedt, SD:s ekonomisk-politiska talesperson:

”Förslaget medför ett påtagligt avsteg från den svenska modellen. I stället för att låta arbetsmarknadens parter tolka innebörden av de olika kollektivavtalen förskjuts denna makt till de upphandlande myndigheterna.”

”En majoritet av småföretagen kommer att uteslutas från deltagande i offentliga upphandlingar.”

”Regeringen vill ställa högre krav på ett företag som anlitar svensk arbetskraft jämfört med ett som anlitar utländsk.”

Ardalan Shekarabi går kraftigt upp i varv när han, under en paus i riksdagens högtidliga öppnande, kommenterar SD:s argument:

– De har fel! Inget företag kommer att uteslutas för att det inte har avtal. SD påstår att lagen skulle kräva kollektivavtal hos företag som får offentliga uppdrag, men det som krävs är att kollektivavtalets lägsta nivå på löner och villor ska uppfyllas.

– Och det är fel att förslaget behandlar svenska och utländska företag olika, fortsätter Ardalan Shekarabi. Så är det med nuvarande regler, om den nya lagen går igenom ställs samma krav på alla företag som verkar i Sverige, oavsett varifrån de anställda kommer.

Hans förslag till väktare, lastbilschaufförer och taxiförare är att vända sig till sverigedemokrater i riksdagen.

– Fråga varför det är ok att gynna utländska företag. Varför företag med usla löner och villor ska kunna få offentliga uppdrag.

Transports Lars Lindgren är inne på samma linje:

– Färdtjänstförarna som inte kan leva på sin lön behöver allt stöd för att deras arbetsgivare ska ha schysta villkor. I stället driver Sverigedemokraterna, som har många av våra medlemmar bland sina sympatisörer, linjen att förarna inte ska kunna få en vettig utkomst av sitt arbete. Och att våra skattepengar inte ska gå till schysta företag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

Chaufförer utan lön på taxiföretag i Skåne

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har miljonskulder till Skatteverket och sina anställda. I slutet av förra veckan begärdes företaget i rekonstruktion. – Vi fick ingen lön men är tvungna att jobba vidare. Nu måste jag skramla pengar för att betala mat till familjen, säger en chaufför.

Sveriges Hamnar säger nej till eget avtal för HF

Hamn. Förhandlingarna mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet (HF) har avslutats. HF får inget eget kollektivavtal. Arbetsgivarna står fast vid att HF måste nöja sig med ett hängavtal på Transports avtal.

LO säger upp förhandlingsavtal

Försäkringar. LO säger upp avtalet som styr förhandlingarna om försäkringar. Svenskt Näringsliv tycker att läget är oklart.

Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.