Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

– Nu sätter vi i gång och mobiliserar mot EU-parlamentet. Målet är att få till det vi saknar i ministerrådets uppgörelse, säger Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.

Detta har hänt:

Under måndagen och in på tisdagsdygnet träffades EU-ministrarna i Bryssel. På dagordningen stod mobilitetspaketet – en samling av förslag om villkoren för Europas transportbransch.

Förhandlingarna mellan västländer och östländer var tuff. Men Tomas Eneroth var nöjd med resultatet, som kan sammanfattas så här:

  • Striktare regler för cabotage. Lastbilar från andra EU-länder ska få köra högst tre inrikestransporter under sju dagar efter att de kommit in i Sverige. Sedan måste bilen lämna landet och vara borta i minst fem dagar.
  • Reglerna om utstationerad arbetskraft vidgas. Det betyder att förare från ett annat EU-land har rätt till svensk lön och vissa andra svenska villkor när de kör i Sverige.
  • Nya smarta färdskrivare kommer att krävas i nya lastbilar som rullar i EU från 2022. I befintliga fordon från 2024. De gör att myndigheterna lättare kan kontrollera att reglerna kring cabotage och utstationering följs.
  • Undantaget för kombitransporter, som har gjort det möjligt för åkerier från andra länder att köra i Sverige utan att registrera sina lastbilar här, tas bort. Det handlar om transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. Reglerna, som kom till för att skona miljön, har utnyttjats för att runda cabotagereglerna.

– Det är bra för hela EU med striktare generella regler, och för svensk del är det mycket bra, kommenterar Tomas Eneroth morgonen efter förhandlingarna.

Transport har analyserat överenskommelsen, och även Magnus Falk konstaterar att det handlar om klara förbättringar inom just de områdena: cabotageregler, kombitrafik och utstationering.

Men han saknar det som inte kom med i uppgörelsen från ministermötet. Framtidens kör- och vilotidsregler kommer, med denna uppgörelse, inte att stoppa dagens sociala utnyttjande av chaufförer från låglöneländer.

– Det blir tydligt att chaufförerna inte får ta sin långa veckovila i hytterna, men när det gäller den reducerade veckovilan behöver åkeriet inte ordna övernattning, säger Magnus Falk.

– Och när reglerna samtidigt tillåter tre veckor utan lång veckovila kommer chaufförerna att få köra 18 dagar av 20, och få bo i sina hytter tre veckor i sträck. Där finns eftergiften åt östländerna.

När nu transportministrarna har gjort sin överenskommelse ska politikerna i EU-parlamentet debattera och fatta beslut om mobilitetspaketet. Sedan återstår den så kallade trialogen – då kommissionen, parlamentet och ländernas ministrar slutligt ska enas om hur lagar och regler ska ändras.

– Nu vet vi att det finns en otroligt stark majoritet för förändring, säger Tomas Eneroth. Både parlamentet och kommissionen vill att fortsättningen ska gå fort.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Transportarbetarens logga

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Tommy Wreeth

Det här kan bli bra för Europas chaufförer

Ordförandeord. När vi nu står inför en avtalsrörelse konstaterar jag att vi – Transport – bara är så starka som den sammanlagda styrkan av våra medlemmar. Vi är våra medlemmar; er vilja, er kunskap, er drivkraft.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.

Rättegång mot man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Rättegång pågår mot den man som åtalats för att ha utsatt ett tidningsbud för kidnappning och tortyrliknande misshandel. ”Jag hade extrem smärta under lång tid”, säger tidningsbudet. Den åtalade erkänner att han har knivskurit honom, men hävdar att det var en ”nödsituation”.

Nya lagar – men inget stärkt skydd för vakter

Bevakning. Poliser, brandmän och ambulanspersonal får förstärkt skydd från årsskiftet. Våld, hot och sabotage mot blåljusanställda ska straffas med långa fängelsestraff. Lagändringen gäller inte ordningsvakter, väktare, skyddsvakter eller andra transportgrupper inom bevakning.

Illustration med in- och utflöde av medlemmar

Fler går med i Transport

Facket. Fler in än ut. Transports medlemsstatistik har visat svarta siffror under hela hösten. 2019 ser ut att bli ett år då facket inte längre tappar medlemmar.

Mats Gajmark, Petrolia, Loudden

Slutet för oljan på Loudden

Olja. I närmare 90 år har arbetare i blåställ tillverkat smörjoljor på Loudden i Stockholm. Nu är det slut. Oljebolagen sparkas ut och fabriken ska rivas. Planen är att sanera den attraktiva marken och bygga bostäder intill Saltsjön.