Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

– Nu sätter vi i gång och mobiliserar mot EU-parlamentet. Målet är att få till det vi saknar i ministerrådets uppgörelse, säger Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.

Detta har hänt:

Under måndagen och in på tisdagsdygnet träffades EU-ministrarna i Bryssel. På dagordningen stod mobilitetspaketet – en samling av förslag om villkoren för Europas transportbransch.

Förhandlingarna mellan västländer och östländer var tuff. Men Tomas Eneroth var nöjd med resultatet, som kan sammanfattas så här:

  • Striktare regler för cabotage. Lastbilar från andra EU-länder ska få köra högst tre inrikestransporter under sju dagar efter att de kommit in i Sverige. Sedan måste bilen lämna landet och vara borta i minst fem dagar.
  • Reglerna om utstationerad arbetskraft vidgas. Det betyder att förare från ett annat EU-land har rätt till svensk lön och vissa andra svenska villkor när de kör i Sverige.
  • Nya smarta färdskrivare kommer att krävas i nya lastbilar som rullar i EU från 2022. I befintliga fordon från 2024. De gör att myndigheterna lättare kan kontrollera att reglerna kring cabotage och utstationering följs.
  • Undantaget för kombitransporter, som har gjort det möjligt för åkerier från andra länder att köra i Sverige utan att registrera sina lastbilar här, tas bort. Det handlar om transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. Reglerna, som kom till för att skona miljön, har utnyttjats för att runda cabotagereglerna.

– Det är bra för hela EU med striktare generella regler, och för svensk del är det mycket bra, kommenterar Tomas Eneroth morgonen efter förhandlingarna.

Transport har analyserat överenskommelsen, och även Magnus Falk konstaterar att det handlar om klara förbättringar inom just de områdena: cabotageregler, kombitrafik och utstationering.

Men han saknar det som inte kom med i uppgörelsen från ministermötet. Framtidens kör- och vilotidsregler kommer, med denna uppgörelse, inte att stoppa dagens sociala utnyttjande av chaufförer från låglöneländer.

– Det blir tydligt att chaufförerna inte får ta sin långa veckovila i hytterna, men när det gäller den reducerade veckovilan behöver åkeriet inte ordna övernattning, säger Magnus Falk.

– Och när reglerna samtidigt tillåter tre veckor utan lång veckovila kommer chaufförerna att få köra 18 dagar av 20, och få bo i sina hytter tre veckor i sträck. Där finns eftergiften åt östländerna.

När nu transportministrarna har gjort sin överenskommelse ska politikerna i EU-parlamentet debattera och fatta beslut om mobilitetspaketet. Sedan återstår den så kallade trialogen – då kommissionen, parlamentet och ländernas ministrar slutligt ska enas om hur lagar och regler ska ändras.

– Nu vet vi att det finns en otroligt stark majoritet för förändring, säger Tomas Eneroth. Både parlamentet och kommissionen vill att fortsättningen ska gå fort.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Danielsson

”Nu får fusk och lönedumpning ett slut”

EU. Efter åratal av utredande och förhandlande är nya, skarpare EU-regler för lastbilstrafiken i hamn. Johan Danielsson (S) är glad när de tre tunga EU-instanserna har kommit överens om vägpaketet. En förändring är att alla som kör inrikestrafik i Sverige ska ha svenska löner och villkor.

EU-flagga

EU:s vägpaket gick igenom

EU. Det blir nya regler för vägtrafiken i Europa. De tre tunga instanserna i EU är överens om att mobilitetspaketet ska bli lag. EU-parlamentet, kommissionen och ministerrådet förhandlade om frågan till klockan halv sju i morse.

Transportarbetarens logga

Hon tar hand om transporter i EU

EU. Med 461 röster mot 157 godkändes den nya EU-kommissionen tidigare i dag. Ansvarig för transportfrågorna blir Adina Ioana Valean från Rumänien.

”Soffan” på två nya toppjobb

Politik. Tidigare S-toppen Ann-Sofie Hermansson är tillbaka i hetluften. Hon gör en politisk nystart som statlig utredare. Och efter årsskiftet börjar hon också köra sopor, som timanställd chaufför åt Renova i Göteborg.

Plogbil i snöväder

Vid svår halka: Låt stå!

Väghållning Vintern har slagit till på många håll i landet. För chaufförer kan arbetsplatsen bli livsfarlig. Men yrkesförare har rätt att ställa bilen om riskerna är för stora.

Johan Danielsson

”Nu får fusk och lönedumpning ett slut”

EU. Efter åratal av utredande och förhandlande är nya, skarpare EU-regler för lastbilstrafiken i hamn. Johan Danielsson (S) är glad när de tre tunga EU-instanserna har kommit överens om vägpaketet. En förändring är att alla som kör inrikestrafik i Sverige ska ha svenska löner och villkor.

EU:s vägpaket gick igenom

EU. Det blir nya regler för vägtrafiken i Europa. De tre tunga instanserna i EU är överens om att mobilitetspaketet ska bli lag. EU-parlamentet, kommissionen och ministerrådet förhandlade om frågan till klockan halv sju i morse.

Catarina Barketorp

Hon ska utreda bättre kontroller på vägarna

Åkeri. Catarina Barketorp – lägg namnet på minnet. Hon ska reda ut hur yrkestrafiken kan bli sundare. Hur tung trafik ska kollas, hur lagarna bättre ska följas och hur förare kan få en bättre social situation.

Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.

Ryanairplan i luften

Stor ovisshet efter Ryanairs chockbesked för Skavsta

Flyg. Hundratals anställda berörs när Ryanair stänger sin bas i Skavsta. Transports flygavdelning har kallat ledningen för flygplatsen till förhandling för brott mot medbestämmandelagen. För oroliga medlemmar i flera fackföreningar väntar förhandlingar – och besked om hur många flighter som försvinner.

Samtal om kollektivavtal med Foodora

Matbud. Matbuden på Foodora är över 300 bara i Stockholm. I dag, tisdag, diskuterade Transport och arbetsgivarna kollektivavtal för dem och övriga Foodoraanställda i landet.

Många lurade chaufförer i Norrköpingshärva

Åkeri. Ägaren till åkeriet Direct Transport misstänks för grova bedrägerier. Bland förlorarna finns chaufförerna. Många blev blåsta på lön. De pengar som betaldes ut gick ofta rakt in på kontot, utan riktiga lönespecifikationer. Skatteverket kräver nu förarna på den löneskatt som åkeriet skulle ha betalat.

Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.