Schysta villkor på försök inom persontransport

Upphandlingsmyndigheten och Transport startar från och med i dag ett pilotprojekt inom persontransporter. Projektet går ut på att kunna ställa krav på schysta villkor i nivå med kollektivavtalen i upphandlingar av taxi, skolskjuts och färdtjänst.

Frågan om hur offentliga upphandlingar ska bli schystare och motverka lönedumpning och skatteflykt har diskuterats och utretts länge. Att lägsta pris inte alltid är bäst och öppnar upp för skrupelfria arbetsgivare är de flesta överens om, men hur bör regelverket se ut för att garantera att ingen ska kunna utnyttjas på oacceptabla villkor? Ska myndigheter till exempel kunna ställa krav på arbets- och lönevillkoren för de anställda?

I dag onsdag var det dags att mangla ämnet en omgång till. Skatteverket ordnade ett seminarium på tema sund konkurrens i offentlig upphandling. På plats fanns bland annat representanter för den nybildade Upphandlingsmyndigheten, riksenheten mot korruption, Brottsförebyggande rådet, Sveriges Åkerier och Transportfacket.

Ylva Mannervik, ställföreträdande generaldirektör för Upphandlingsmyndigheten, underströk att myndigheten är mycket positiv till att kunna ställa krav i nivå med kollektivavtalen i offentliga upphandlingar. Hur det ska gå till i praktiken är något som just nu utreds juridiskt. Men utredningar tar tid och det går faktiskt att göra saker under tiden, sa Ylva Mannervik.

– Vi vill inte tappa tid och startar därför ett pilotprojekt redan nu på området persontransporter. Det handlar om att ta fram villkor i nivå med kollektivavtal när det gäller taxi, skolskjuts och färdtjänst.

Projektet, som är ett samarbete med Transport och startar i dag, ska mynna ut i ett förslag på krav som kan ställas i upphandlingar. Kraven ska gälla både miljö och sociala villkor för de anställda. Det kan till exempel handla om arbetstagarrättigheter, sysselsättningsmöjligheter, social integration, jämställdhet och likabehandling.

Pilotprojektet bör kunna presentera ett första förslag på kravlista i mars nästa år. Då ska det också finnas konkreta tips och råd på hur uppföljningar och kontroller på att avtalet verkligen följs ska kunna genomföras. Det blir frivilligt att använda sig av kravlistan. Ylva Mannervik tror på ett stort intresse.

– Det har länge funnits ett intresse för det här, säger hon, men många har tyckt att det har varit svårt och inte vetat hur de ska göra.

Transports utredare Mattias Schulstad var också på plats på seminariet och pratade bland annat om att bara för att det finns krav på vettiga villkor i upphandlingar så innebär det inte nödvändigtvis att kraven efterföljs.

– Upphandlaren vet inte alltid själv vilka krav den ställer, säger Mattias Schulstad. Den upphandlare som till exempel ställer ett miljöuppföljningskrav kanske anlitar en konsult för att göra miljöanalysen – och har sen ingen som förstår vad konsulten har skrivit i rapporten.

– Skillnaden mellan seriösa och oseriösa företag ser ut så här, fortsätter Mattias Schulstad. Seriösa företag räknar noga på vad de ska göra enligt upphandlingskraven och sen räknar de ut vad det kostar och lägger ett anbud. Oseriösa företag skiter i det. De bara kryssar i eftersom de vet att de inte följs upp.

Det här leder till orimligt låga anbud i branschen, säger han, där seriösa företag slås ut. Kortsiktigt blir det förstås billigt för kommuner, landsting och stat. Men på längre sikt blir det en högre nota för skattebetalarna att hela tiden låta billigast vinna. Den som jobbar för en arbetsgivare som struntar i att betala in pensionspengar måste ju ändå leva på något när den dagen kommer.

– På sikt blir det samhället som får ta ansvar för den pension som aldrig kom in, säger han.

Mattias Schulstad vill se ett tydligt sanktionssystem i upphandlingarnas förfrågningsunderlag.

– Sköter de sig inte så ett, ge dem en varning. Två, belägg dem med vite. Tre, belägg dem med dubbelvite. Fyra, uteslut dem med ekonomiskt ansvar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.

Transport lämnar få fall till Rättsskyddet

Sjukförsäkringen. Fackens juridiska byrå driver allt fler fall där Försäkringskassan dragit in sjukpenning för medlemmar. Men Transport går mot strömmen. Förra året anlitade förbundet LO-TCO Rättsskydd i sju ärenden, bara ett gällde sjukpenning.

Pia Palm, Ockelbo. Foto: Anders Eklind

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.