Grafik, polska chaufförernas löner.

Schysta löner het holländsk potatis

Det tog tid men till sist lyssnade det holländska företaget på fackets protester. Nu får de polska chaufförerna avtalsenliga löner – och holländska anställningskontrakt. Dyrt för kunderna? Javisst. Företaget hoppas på förståelse och respekt.

Sedan den 1 januari i år tjänar 86 polska chaufförer – som transporterar potatis för det holländska företaget AB Transport group – omkring 20 000 kronor i månaden. Med övertidsersättning hamnar lönen på 28 000 kronor. Plus semesterersättning och inbetald pension.

Det är en rejäl löneökning. Chaufförerna har jobbat länge för AB Transport group, som är den största potatistransportören i Västeuropa, för en månadslön på 7 000 kronor.

Men så startade det holländska facket Federatie nederlandse vakbeweging (FNV) en kampanj som gick ut på att uppmärksamma företaget på den sociala dumpningen och hur det utnyttjade sina chaufförer.

Polackerna gick med i facket och några kampanjer, ett par samtal med företaget och en strejk senare var de i hamn. AB Transport group la ner verksamheten i Polen, men gav chaufförerna tillsvidareanställningar med holländska kontrakt. Därmed omfattas de av samma villkor som sina kolleger i Holland.

I sommar lägger också ett tyskt transportföretag ner sin verksamhet i Polen som ett resultat av kampanjen. Även det väljer att behålla den polska personalen på tyska villkor.

Edwin Atema är den som ligger bakom kampanjen på FNV. Han hoppas att framgångarna i Holland kan inspirera andra fack i Europa.

– Det går uppenbarligen att
bekämpa social dumpning, säger han.

Vad kan andra lära sig av er?

– Tänk stort, börja litet. Välj noga vem du ska bita, och var beredd på att bita fast tills du fått vad du vill. Och samarbeta. Vi har haft ett mycket bra samarbete med det polska facket.

Till den holländska kvällstidningen NRC Handelsblad säger Adriaan Vis, som är chef på AB Transport group, att det här kostar företaget mycket pengar och att det bara är möjligt om kunderna är beredda att betala mer.

– Vi säger till dem att ”vi vill följa lagar och regler, och det vill naturligtvis ni också” och så bekräftar de det, säger han till tidningen. Men vi har också förlorat några kunder på det här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.