Grafik, polska chaufförernas löner.

Schysta löner het holländsk potatis

Det tog tid men till sist lyssnade det holländska företaget på fackets protester. Nu får de polska chaufförerna avtalsenliga löner – och holländska anställningskontrakt. Dyrt för kunderna? Javisst. Företaget hoppas på förståelse och respekt.

Sedan den 1 januari i år tjänar 86 polska chaufförer – som transporterar potatis för det holländska företaget AB Transport group – omkring 20 000 kronor i månaden. Med övertidsersättning hamnar lönen på 28 000 kronor. Plus semesterersättning och inbetald pension.

Det är en rejäl löneökning. Chaufförerna har jobbat länge för AB Transport group, som är den största potatistransportören i Västeuropa, för en månadslön på 7 000 kronor.

Men så startade det holländska facket Federatie nederlandse vakbeweging (FNV) en kampanj som gick ut på att uppmärksamma företaget på den sociala dumpningen och hur det utnyttjade sina chaufförer.

Polackerna gick med i facket och några kampanjer, ett par samtal med företaget och en strejk senare var de i hamn. AB Transport group la ner verksamheten i Polen, men gav chaufförerna tillsvidareanställningar med holländska kontrakt. Därmed omfattas de av samma villkor som sina kolleger i Holland.

I sommar lägger också ett tyskt transportföretag ner sin verksamhet i Polen som ett resultat av kampanjen. Även det väljer att behålla den polska personalen på tyska villkor.

Edwin Atema är den som ligger bakom kampanjen på FNV. Han hoppas att framgångarna i Holland kan inspirera andra fack i Europa.

– Det går uppenbarligen att
bekämpa social dumpning, säger han.

Vad kan andra lära sig av er?

– Tänk stort, börja litet. Välj noga vem du ska bita, och var beredd på att bita fast tills du fått vad du vill. Och samarbeta. Vi har haft ett mycket bra samarbete med det polska facket.

Till den holländska kvällstidningen NRC Handelsblad säger Adriaan Vis, som är chef på AB Transport group, att det här kostar företaget mycket pengar och att det bara är möjligt om kunderna är beredda att betala mer.

– Vi säger till dem att ”vi vill följa lagar och regler, och det vill naturligtvis ni också” och så bekräftar de det, säger han till tidningen. Men vi har också förlorat några kunder på det här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.