Schysta krav nerröstade i riksdagen

Frågan om offentlig upphandling har kokat den senaste veckan. Debatten om vilka krav som ska ställas när myndigheter köper färdtjänstresor och annat har förts i tidningar, radio, tv och på opinionsmöten. I dag klockan 16 röstade riksdagen.

– I Sverige ska svenska löner och villkor gälla, sa civilminister Ardalan Shekarabi (S) i riksdagsdebatten. Och när det är våra skattepengar som används måste vi säkerställa detta.

Han beskrev hur regeringens förslag om nya lagar kring offentlig upphandling har vuxit fram efter flera versioner som kritiserats av de borgerliga partierna och riksdagens lagråd. Samtidigt var han medveten om att de avsnitt i det slutgiltiga förslaget som handlar om arbetsrättsliga krav under dagen skulle bli nerröstade.

Oppositionen ansåg att regler om schysta villkor skulle försvåra för många små företag.

– Vi vill att flera företag i Sverige ska kunna lägga anbud på offentliga tjänster, sa Ann-Charlotte Hammar Johansson (M). Och vi vill ha en mängd olika avtal i Sverige, inte bara kollektivavtalen.

– Det är inte mig det är synd om, fortsatte Ardalan Shekarabi. De som får betala priset av upphandlingar utan krav på löner och villkor som motsvarar miniminivån i kollektivavtalen är svenska lastbilschaufförer, svenska taxiförare och svenska byggnadsarbetare. I farozonen finns också väktare, sopgubbar, IT-tekniker …

Sverigedemokraterna som har bytt fot i frågan, och deklarerat att paragraferna om kraven på schysta villkor inte skulle stödjas av partiet, företräddes av Oscar Sjöstedt i riksdagsdebatten.

– Nackdelarna överväger, var hans argument.

Efter över fyra timmars debatt gick beslutet snabbt. Den borgerliga alliansen och Sverigedemokraterna nobbade paragrafen som slog fast att myndigheter skulle ställa krav på arbetstider, lön och semester för personalen i ett företag som anlitas. Det blev också nej till förslaget att myndigheterna skulle få en möjlighet – men inte skyldighet – att kräva att företagen också står för inbetalningar till de anställdas tjänstepension och försäkringar.

För Transport är frågan om schysta villkor vid upphandlingar central. Så sent som i förra veckan talade Mikael Olsson, från Stockholmsavdelningens taxisektion, på ett opinionsmöte. Han berättade om arbetsvillkoren för dem som kör färdtjänst och rev ner applåder när han avslutade sitt tal:

– I klartext är det här social dumpning. Och vi vet att det leder till social misär. Vi tar den här kampen och vi kommer inte backa från våra villkor!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

EU-lag sätter tak för provanställning

EU. Så lite som möjligt. Så mycket vill LO att ett nytt EU-direktiv om arbetsvillkor ska påverka svensk arbetsmarknad.

Transportarbetarens logga

EU-politiker håller luddiga löften

EU-valet. Svenska ledamöter i EU-parlamentet håller vad de lovar när det gäller arbetsmarknadspolitiken. De rödgröna och Feministiskt initiativ röstar oftast för skärpta regler från EU. Sverigedemokraterna gör det ofta. Borgerliga partier sällan.

David Ericsson

Politik är det obegripligas konst

Davids krönika. Vad är det som händer? Den socialdemokratiska regeringen för en delvis ultrakonservativ politik med genomförande av marknadshyror och förändringar i anställningsskyddet. Något som inte ens Moderaterna vågade föreslå.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.