Schysta krav nerröstade i riksdagen

Frågan om offentlig upphandling har kokat den senaste veckan. Debatten om vilka krav som ska ställas när myndigheter köper färdtjänstresor och annat har förts i tidningar, radio, tv och på opinionsmöten. I dag klockan 16 röstade riksdagen.

– I Sverige ska svenska löner och villkor gälla, sa civilminister Ardalan Shekarabi (S) i riksdagsdebatten. Och när det är våra skattepengar som används måste vi säkerställa detta.

Han beskrev hur regeringens förslag om nya lagar kring offentlig upphandling har vuxit fram efter flera versioner som kritiserats av de borgerliga partierna och riksdagens lagråd. Samtidigt var han medveten om att de avsnitt i det slutgiltiga förslaget som handlar om arbetsrättsliga krav under dagen skulle bli nerröstade.

Oppositionen ansåg att regler om schysta villkor skulle försvåra för många små företag.

– Vi vill att flera företag i Sverige ska kunna lägga anbud på offentliga tjänster, sa Ann-Charlotte Hammar Johansson (M). Och vi vill ha en mängd olika avtal i Sverige, inte bara kollektivavtalen.

– Det är inte mig det är synd om, fortsatte Ardalan Shekarabi. De som får betala priset av upphandlingar utan krav på löner och villkor som motsvarar miniminivån i kollektivavtalen är svenska lastbilschaufförer, svenska taxiförare och svenska byggnadsarbetare. I farozonen finns också väktare, sopgubbar, IT-tekniker …

Sverigedemokraterna som har bytt fot i frågan, och deklarerat att paragraferna om kraven på schysta villkor inte skulle stödjas av partiet, företräddes av Oscar Sjöstedt i riksdagsdebatten.

– Nackdelarna överväger, var hans argument.

Efter över fyra timmars debatt gick beslutet snabbt. Den borgerliga alliansen och Sverigedemokraterna nobbade paragrafen som slog fast att myndigheter skulle ställa krav på arbetstider, lön och semester för personalen i ett företag som anlitas. Det blev också nej till förslaget att myndigheterna skulle få en möjlighet – men inte skyldighet – att kräva att företagen också står för inbetalningar till de anställdas tjänstepension och försäkringar.

För Transport är frågan om schysta villkor vid upphandlingar central. Så sent som i förra veckan talade Mikael Olsson, från Stockholmsavdelningens taxisektion, på ett opinionsmöte. Han berättade om arbetsvillkoren för dem som kör färdtjänst och rev ner applåder när han avslutade sitt tal:

– I klartext är det här social dumpning. Och vi vet att det leder till social misär. Vi tar den här kampen och vi kommer inte backa från våra villkor!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Tommy Wreeth

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Ny regering – infrastrukturen får ett eget departement

Politik. Statsminister Stefan Löfven (S) har presenterat sin regering och den politiska inriktningen. Den politiska linjen ligger fast från överenskommelsen mellan S, MP, L och C. Anders Ygeman gör comeback i regeringen och blir minister på det nya infrastrukturdepartementet.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.