Schysta krav nerröstade i riksdagen

Frågan om offentlig upphandling har kokat den senaste veckan. Debatten om vilka krav som ska ställas när myndigheter köper färdtjänstresor och annat har förts i tidningar, radio, tv och på opinionsmöten. I dag klockan 16 röstade riksdagen.

– I Sverige ska svenska löner och villkor gälla, sa civilminister Ardalan Shekarabi (S) i riksdagsdebatten. Och när det är våra skattepengar som används måste vi säkerställa detta.

Han beskrev hur regeringens förslag om nya lagar kring offentlig upphandling har vuxit fram efter flera versioner som kritiserats av de borgerliga partierna och riksdagens lagråd. Samtidigt var han medveten om att de avsnitt i det slutgiltiga förslaget som handlar om arbetsrättsliga krav under dagen skulle bli nerröstade.

Oppositionen ansåg att regler om schysta villkor skulle försvåra för många små företag.

– Vi vill att flera företag i Sverige ska kunna lägga anbud på offentliga tjänster, sa Ann-Charlotte Hammar Johansson (M). Och vi vill ha en mängd olika avtal i Sverige, inte bara kollektivavtalen.

– Det är inte mig det är synd om, fortsatte Ardalan Shekarabi. De som får betala priset av upphandlingar utan krav på löner och villkor som motsvarar miniminivån i kollektivavtalen är svenska lastbilschaufförer, svenska taxiförare och svenska byggnadsarbetare. I farozonen finns också väktare, sopgubbar, IT-tekniker …

Sverigedemokraterna som har bytt fot i frågan, och deklarerat att paragraferna om kraven på schysta villkor inte skulle stödjas av partiet, företräddes av Oscar Sjöstedt i riksdagsdebatten.

– Nackdelarna överväger, var hans argument.

Efter över fyra timmars debatt gick beslutet snabbt. Den borgerliga alliansen och Sverigedemokraterna nobbade paragrafen som slog fast att myndigheter skulle ställa krav på arbetstider, lön och semester för personalen i ett företag som anlitas. Det blev också nej till förslaget att myndigheterna skulle få en möjlighet – men inte skyldighet – att kräva att företagen också står för inbetalningar till de anställdas tjänstepension och försäkringar.

För Transport är frågan om schysta villkor vid upphandlingar central. Så sent som i förra veckan talade Mikael Olsson, från Stockholmsavdelningens taxisektion, på ett opinionsmöte. Han berättade om arbetsvillkoren för dem som kör färdtjänst och rev ner applåder när han avslutade sitt tal:

– I klartext är det här social dumpning. Och vi vet att det leder till social misär. Vi tar den här kampen och vi kommer inte backa från våra villkor!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jens Holm (V)

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Gummiarbetare gör politisk comeback

Politik. Gummiarbetaren Roger Oskarsson (S) i Malå är nyvald till kommunens fullmäktige. Han gör politisk comeback efter ett femårigt uppehåll.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.