Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

– Märket kommer bli en kvalitetsstämpel att sätta på lastbilarna, säger Magnus Falk, internationell sekreterare på Transport och en av dem som till hösten ska jobba vidare med detaljerna.

Det handlar om arbetsvillkor, trafiksäkerhet, hållbart miljötänkande och ekonomisk hållbarhet. Överenskommelsen har gjorts på högsta nivå i de tre organisationerna – facket, arbetsgivarna och åkarnas.

I dag kan svenska åkerier genomgå tre olika kontroller som alla ska visa att de är ok. Transportköpare som vill veta att de anlitar företag som sköter sig kan därmed få lov att vända sig till tre olika organisationer:

  1. Transports Schysta villkor visar sedan 2014 vilka företag som har kollektivavtal och arbetar med just schysta villkor.
  2. Sveriges Åkeriföretags Fair Transport lanserades ungefär samtidigt. Åkeriernas organisation uppmärksammade från början trafiksäkerhet, klimatsmart agerande och goda arbetsförhållanden. Kraven har specificerats och skärpts under åren.
  3. Biltrafikens arbetsgivarförbund har i år startat lanseringen av Hållbar Transport, med samma syfte som de två existerande modellerna.

Samtliga organisationer har nu kommit fram till att ett skarpt kontrollmärke behöver en enad bransch bakom sig. Processen fortsätter och detaljerna ska slipas fram efter sommaren. Tanken är att märket ska bli ett redskap för schyst konkurrens – och mot social dumpning på vägarna.

Namnet? Organisationerna har bestämt sig för att behålla Fair Transport.

– Transports stenhårda krav i diskussionerna var att det ska krävas kollektivavtal för att få märket, även av enbilsåkarna, säger Magnus Falk.

Facket har också drivit att åkerierna ska kollas regelbundet, för att säkerställa att de lever upp till kraven.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart:
    24 juni, 2020

    Företaget där jag arbetar har kollektivavtal och tjänstepension, men vad hjälper det när speditörerna söker efter den billigaste transportören. Vi kan visa på pappret att vi följer gällande avtal men bilar står stilla. Transport skulle jaga politiker istället för att få till en fungerande transportbransch. Börja med Thomas Morell som förstår våra problem för där finns nog ingen annan politiker som gör det.

Lästips:

Tommy Wreeth kräver Vattenfall på förklaring

Facket. Andreas Ehms avstängning från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals engagerar Transports högsta ledning som nu kräver svar från Vattenfall.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Tommy Wreeth

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

LO:s kongress har startat

Facket. I dag väljer LO ny ledning. Organisationens 29:e kongress inleddes på måndagsförmiddagen. 300 ombud, representantskapets ledamöter och LO-styrelsen möts digitalt för att bland annat välja ny ordförande.

Skadestånd för orimligt mycket övertid

Bevakning. Vakter kunde jobba tre dygn i sträck. Någon jobbade nära 500 timmar övertid på ett år. Transport och bevakningsföretaget har gjort upp: Skadeståndet blir 90 000 kronor.

Fler frågor när parterna förhandlar om las

Arbetsrätt. Andra veckan i augusti startar parternas förhandlingar om nya las-regler igen. Målet är en uppgörelse mellan fack och arbetsgivare som ska stoppa lagförslagen från regeringens las-utredare. Den bör vara klar senast den sista september.

Överlastade transporter allt större problem

Vägtransporter. Nästan hälften av de tunga fordonen är för tungt lastade, visar Trafikverkets mätningar. Och överlastningen har ökat kraftigt under senare år.

Nya reseregler ger hopp för mackarna

Bensin. Samma dag som regeringen meddelade nya regler för resor hörde vissa arbetsgivare av sig till facket och avbröt korttidspermitteringar.

Smittrisk vardag för taxichaufförerna

Taxi. Solen skiner på taxibilarna vid den stora ingången till Stockholms centralstation. Rent ekonomiskt är det fortfarande ett mörker. Varje kund är önskvärd, men kan också vara den som skickar förarna in i en sjukdom som kan vara livsfarlig.

Vägpaketet vidare i EU

EU. Det sista stora hindret är passerat. I dag röstade EU:s trafikutskott för sista gången om vägpaketet. Slutlig omröstning om nya regler för vägtrafiken väntar i Europaparlamentet i juli.

Corona

Färdtjänstfordon byggs om i Dalarna

Färdtjänst. Skyddsstoppet hade avsedd verkan, noterar Transports regionala skyddsombud i Dalarna. Fordonen för färdtjänst och andra serviceresor anpassas så att föraren och passagerarna ska hålla ett säkert avstånd till varandra.