Schenkerförare med måltidskort får retroaktiva pengar

Åkeri. Schenker åkeri kommer att betala ut runt en halv miljon kronor till chaufförer som under flera års tid fått för låg måltidsersättning.

– Företaget gjorde en pudel vid förhandlingsbordet. Pengarna betalas ut retroaktivt och Schenker backar också från kravet på att försämra villkoren för måltidskorten, säger Transports ombudsman Joakim Guttman.

I kollektivavtalet finns en regel som säger att lastbilschaufförer som inte får traktamente har rätt till måltidskuponger. Kupongerna har sedan länge ersatts av digitala kort och ersättningen är i nuläget 98 kronor för varje arbetad dag.

Av det betalar föraren själv lite drygt 57 kronor, genom löneavdrag. Resten står företaget för.

I höstas gick Schenker ut med att villkoren skulle stramas åt för anställda som tackat ja till korten. Förarna fick inte längre äta för mer än 150 kronor per dag. Ersättningen skulle schablonberäknas till 20 dagar per månad, inte på antalet faktiskt arbetade dagar.

Schenker ville dessutom bara fylla på kortet med den summa som chauffören förbrukat. Den som ätit för låt säga 400 i januari, skulle bara få 400 kronor intankat i februari.

På Transports Malmöavdelning fick den fackliga organisatören Danny Palm en rad samtal från besvikna medlemmar.

– Det var framför allt begränsningen på 150 kronor som retade chaufförerna. Den summan räcker inte till lunch och frukost, säger han.

På flera håll i landet kallade Transport Schenker till lokal förhandling för brott mot kollektivavtalet. Det framkom även att åkeriet missat att höja ersättningen. Den låg kvar på 80 kronor, det vill säga den ersättning som gällde 2013. Schenker hade på det sättet sparat hundratusentals kronor.

Parterna kom inte överens. Tvisten lyftes till centra nivå och mitten av april nåddes en uppgörelse. Ombudsman Joakim Guttman är nöjd:

– Schenker vek sig. Reglerna för kortuttag blir som förr. Chaufförerna kan äta för valfri summa och ersättningen utgår för varje arbetad dag. Företaget fyller också på med hela summan, oavsett hur mycket föraren förbrukat.

– Företaget kommer också att erbjuda retroaktiva pengar till alla som vill. Eftersom förarna står för en del av kostnaden själva är det inte säkert att alla nappar. Det handlar ju om ganska många tusenlappar.

Enligt Joakim Guttman håller Schenker på och räknar på skulden till de anställda. Uppåt en halv miljon kronor är en grov preliminär siffra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Maria Johansson:
    17 april, 2019

    Se till att höja den kollektivavtalade lönen så kan man sluta med måltidsersättning.En rejält höjd lön så kan de anställda själva välja om de vill äta ute eller ha med sig smörgåsar/matlåda hemifrån.
    Mindre administration och enklare för alla parter.Lönenivån är alldeles för låg för att det skall vara lockande att arbeta som yrkeschaufför i dagens läge.

Lästips:

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet på två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Hallå där!

Malin Persson

... tidigare vd för Volvo Technology och ny ordförande på Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Återvinningspråm på Göta älv.

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.

Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

Rätt om medlemsutveckling i facket

Facket. I Transportarbetarens papperstidning, som når läsarna under torsdagen och fredagen, finns en artikel med rubriken Medlemmarna som försvann. I ingressen står att alla fackförbund backar. Det är inte korrekt.

Hallå där!

Ann-Sofie Hermansson

... tidigare S-topp som söker nytt jobb som lastbilschaufför.

Mimmi Roslin

Hon kämpar för att ta hem mästar-titeln

Chaufförer. Mimmi Roslin från Nils Holgerssongymnasiet vann en av kvaltävlingarna i Yrkes-SM för unga lastbilschaufförer. Sammanlagt kommer åtta eller tio förare att tävla om SM-titeln i april nästa år.