Schenker igen: Vår chaufför får avtalsenlig lön

Åkeri. – Vi har dubbelkollat chaufförens lön med Hagman Transport. Han har avtalsenlig lön och traktamente, säger Anna Hagberg, chef för Schenkers linje- och nätverkstrafik.

Transportarbetaren har skrivit flera artiklar om Schenkers linje mellan Jönköping och Karlstad, som numera körs av en lettisk chaufför på Hagman Transport i Varberg.

Dragbilen som används är visserligen utlandsregistrerad, men enligt Schenker har Transportstyrelsen godkänt att den används för inrikestrafik i Sverige.

Lönen för chauffören då?

Schenker uppger att chauffören har avtalsenliga villkor. Uppgiften väckte frågor i Transport, eftersom Hagman Transport så sent som för två veckor sedan sa nej till att teckna kollektivavtal. Skälet som angavs var att företagets ekonomi inte medger att man betalar de löner och andra villkor som avtalet reglerar.

Så vad gäller egentligen? Hagman Transport har omkring 15 dragbilar? Är det bara en av åkeriets chaufförer, Schenkerföraren, som nu får avtalsenlig lön?

– Det vet jag inte, säger Anna Hagberg. Men vi har på alla sätt försökt säkra upp villkoren för chauffören som kör för oss. Enligt vår HR-avdelning täcker summan som åkeriet betalar avtalsenlig lön och traktamente.

Hur ser Schenker på att en transportör vägrar teckna kollektivavtal med facket?

– Vi är noga med att lagar och regler följs. Vi vill att våra underentreprenörer är seriösa. Men vi har en komplex situation, med stor chaufförsbrist. Det är ett stort bekymmer för hela branschen.

Hagman Transport ägs sedan något år tillbaka till största delen av transportföretaget Dinotrans, som har hundratals dragbilar registrerade i Lettland. Dinotrans har uppmärksammats för att ha bemannat bilarna med lågavlönade förare från Filippinerna.

För några månader sedan ansökte Hagman Transport om arbetstillstånd för åtta filippinare.

Enligt Transportstyrelsen kan en filippinsk chaufför inte köra lastbil i Sverige med hemlandets körkort. Det krävs att föraren tar nya C- och E-behörigheter. Chauffören måste också genomgå 140 timmars utbildning för EU:s obligatoriska yrkeskompetensbevis (YKB).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Magnus Andersson:
    12 januari, 2019

    Ni borde kolla upp att den bilen som nu kört dagligen i minst 15 veckor är godkänd av Transportstyrelsen, om den inte är det så är det en "hund begraven" nånstans, om den är det så bryter Transportstyrelsen tillika svenska staten mot EU:s cabotagekörningar, för det finns stor risk att detta eskalerar av andra oseriösa åkerier som kommer att hänvisa till Hagmans..."dom har ju fått det tillståndet"

  2. Per Andersson:
    21 december, 2018

    Ja tror så mycket ja vill om både Dino trans/Hagmans, bättre å begära ut anställnings avtal papper och synligt, har dom rent mjöl i påsen så visar dom det .

  3. Magnus Andersson:
    21 december, 2018

    Hur kan transportstyrelsen godkänna att bilen körs dagligen med tanke på att den bryter mot alla tänkbara cabotageregler??

  4. Fred Pettersson:
    21 december, 2018

    Har ni kollat upp vad chaufförerna som kör Jönköping Umeå har för löner? Dom är i regel 2 st i samma bil.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Transportarbetarens logga

Fackligt samarbete över gränserna mot lönedumpning

Åkeri. Några gömde sig i lastbilshytten. Andra kom fram till tältet som svenska Transport slagit upp i hop med litauiska lastbilsfacket Solidarumas. Förutom grillkorv blev det mycket snack om löner och arbetsvillkor i Karlshamns hamn på lördagen.

Hur ska det gå?

Davids krönika. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Henrik Sternberg

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.

Den preliminära gruppindelningen i parlamentet

Transport sätter stort hopp till Danielsson

Politik. Rekordhögt valdeltagande. Uppåt för högerpartierna, stillastående S och kräftgång för Liberalerna. Transports Lars Mikaelsson snabbanalyserar det svenska resultatet i gårdagens EU-val: ”Jag har jättehöga förväntningar på Johan Danielsson.”

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.