Schenker igen: Vår chaufför får avtalsenlig lön

Åkeri. – Vi har dubbelkollat chaufförens lön med Hagman Transport. Han har avtalsenlig lön och traktamente, säger Anna Hagberg, chef för Schenkers linje- och nätverkstrafik.

Transportarbetaren har skrivit flera artiklar om Schenkers linje mellan Jönköping och Karlstad, som numera körs av en lettisk chaufför på Hagman Transport i Varberg.

Dragbilen som används är visserligen utlandsregistrerad, men enligt Schenker har Transportstyrelsen godkänt att den används för inrikestrafik i Sverige.

Lönen för chauffören då?

Schenker uppger att chauffören har avtalsenliga villkor. Uppgiften väckte frågor i Transport, eftersom Hagman Transport så sent som för två veckor sedan sa nej till att teckna kollektivavtal. Skälet som angavs var att företagets ekonomi inte medger att man betalar de löner och andra villkor som avtalet reglerar.

Så vad gäller egentligen? Hagman Transport har omkring 15 dragbilar? Är det bara en av åkeriets chaufförer, Schenkerföraren, som nu får avtalsenlig lön?

– Det vet jag inte, säger Anna Hagberg. Men vi har på alla sätt försökt säkra upp villkoren för chauffören som kör för oss. Enligt vår HR-avdelning täcker summan som åkeriet betalar avtalsenlig lön och traktamente.

Hur ser Schenker på att en transportör vägrar teckna kollektivavtal med facket?

– Vi är noga med att lagar och regler följs. Vi vill att våra underentreprenörer är seriösa. Men vi har en komplex situation, med stor chaufförsbrist. Det är ett stort bekymmer för hela branschen.

Hagman Transport ägs sedan något år tillbaka till största delen av transportföretaget Dinotrans, som har hundratals dragbilar registrerade i Lettland. Dinotrans har uppmärksammats för att ha bemannat bilarna med lågavlönade förare från Filippinerna.

För några månader sedan ansökte Hagman Transport om arbetstillstånd för åtta filippinare.

Enligt Transportstyrelsen kan en filippinsk chaufför inte köra lastbil i Sverige med hemlandets körkort. Det krävs att föraren tar nya C- och E-behörigheter. Chauffören måste också genomgå 140 timmars utbildning för EU:s obligatoriska yrkeskompetensbevis (YKB).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Magnus Andersson:
    12 januari, 2019

    Ni borde kolla upp att den bilen som nu kört dagligen i minst 15 veckor är godkänd av Transportstyrelsen, om den inte är det så är det en "hund begraven" nånstans, om den är det så bryter Transportstyrelsen tillika svenska staten mot EU:s cabotagekörningar, för det finns stor risk att detta eskalerar av andra oseriösa åkerier som kommer att hänvisa till Hagmans..."dom har ju fått det tillståndet"

  2. Per Andersson:
    21 december, 2018

    Ja tror så mycket ja vill om både Dino trans/Hagmans, bättre å begära ut anställnings avtal papper och synligt, har dom rent mjöl i påsen så visar dom det .

  3. Magnus Andersson:
    21 december, 2018

    Hur kan transportstyrelsen godkänna att bilen körs dagligen med tanke på att den bryter mot alla tänkbara cabotageregler??

  4. Fred Pettersson:
    21 december, 2018

    Har ni kollat upp vad chaufförerna som kör Jönköping Umeå har för löner? Dom är i regel 2 st i samma bil.

Lästips:

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Transportarbetarens logga

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Transportarbetarens logga

Fackligt samarbete över gränserna mot lönedumpning

Åkeri. Några gömde sig i lastbilshytten. Andra kom fram till tältet som svenska Transport slagit upp i hop med litauiska lastbilsfacket Solidarumas. Förutom grillkorv blev det mycket snack om löner och arbetsvillkor i Karlshamns hamn på lördagen.

Nytt avtal bäddar för mer jobb till hamnarbetarna

Hamn. Nästa vecka inleder Transport en kampanj i hamnarna. Målet är att mer av surrningsarbetet på fartygen ska utföras av stuveriarbetare, inte av sjömän. – Att jobbet tillhör hamnarbetarna förtydligades i ett internationellt avtal som skrevs förra året, säger Transports internationella chef, Peter Lövkvist.

Knivman stal tidningsbil och skadade polis

Tidningsbud. En knivbeväpnad man stal bilen från ett tidningsbud i Norrtälje natten till torsdagen. En polis skadades när biltjuven greps efter att ha kört ut på Väddö.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.