Schenker igen: Vår chaufför får avtalsenlig lön

Åkeri. – Vi har dubbelkollat chaufförens lön med Hagman Transport. Han har avtalsenlig lön och traktamente, säger Anna Hagberg, chef för Schenkers linje- och nätverkstrafik.

Transportarbetaren har skrivit flera artiklar om Schenkers linje mellan Jönköping och Karlstad, som numera körs av en lettisk chaufför på Hagman Transport i Varberg.

Dragbilen som används är visserligen utlandsregistrerad, men enligt Schenker har Transportstyrelsen godkänt att den används för inrikestrafik i Sverige.

Lönen för chauffören då?

Schenker uppger att chauffören har avtalsenliga villkor. Uppgiften väckte frågor i Transport, eftersom Hagman Transport så sent som för två veckor sedan sa nej till att teckna kollektivavtal. Skälet som angavs var att företagets ekonomi inte medger att man betalar de löner och andra villkor som avtalet reglerar.

Så vad gäller egentligen? Hagman Transport har omkring 15 dragbilar? Är det bara en av åkeriets chaufförer, Schenkerföraren, som nu får avtalsenlig lön?

– Det vet jag inte, säger Anna Hagberg. Men vi har på alla sätt försökt säkra upp villkoren för chauffören som kör för oss. Enligt vår HR-avdelning täcker summan som åkeriet betalar avtalsenlig lön och traktamente.

Hur ser Schenker på att en transportör vägrar teckna kollektivavtal med facket?

– Vi är noga med att lagar och regler följs. Vi vill att våra underentreprenörer är seriösa. Men vi har en komplex situation, med stor chaufförsbrist. Det är ett stort bekymmer för hela branschen.

Hagman Transport ägs sedan något år tillbaka till största delen av transportföretaget Dinotrans, som har hundratals dragbilar registrerade i Lettland. Dinotrans har uppmärksammats för att ha bemannat bilarna med lågavlönade förare från Filippinerna.

För några månader sedan ansökte Hagman Transport om arbetstillstånd för åtta filippinare.

Enligt Transportstyrelsen kan en filippinsk chaufför inte köra lastbil i Sverige med hemlandets körkort. Det krävs att föraren tar nya C- och E-behörigheter. Chauffören måste också genomgå 140 timmars utbildning för EU:s obligatoriska yrkeskompetensbevis (YKB).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Magnus Andersson:
    12 januari, 2019

    Ni borde kolla upp att den bilen som nu kört dagligen i minst 15 veckor är godkänd av Transportstyrelsen, om den inte är det så är det en "hund begraven" nånstans, om den är det så bryter Transportstyrelsen tillika svenska staten mot EU:s cabotagekörningar, för det finns stor risk att detta eskalerar av andra oseriösa åkerier som kommer att hänvisa till Hagmans..."dom har ju fått det tillståndet"

  2. Per Andersson:
    21 december, 2018

    Ja tror så mycket ja vill om både Dino trans/Hagmans, bättre å begära ut anställnings avtal papper och synligt, har dom rent mjöl i påsen så visar dom det .

  3. Magnus Andersson:
    21 december, 2018

    Hur kan transportstyrelsen godkänna att bilen körs dagligen med tanke på att den bryter mot alla tänkbara cabotageregler??

  4. Fred Pettersson:
    21 december, 2018

    Har ni kollat upp vad chaufförerna som kör Jönköping Umeå har för löner? Dom är i regel 2 st i samma bil.

Lästips:

Utländsk dragbil, Jönköping

Jävligt frustrerande och oroande

Dagbok/del 3. Under åren som vi i ordning och reda har granskat åkeriverksamheten i Sverige har vi flera gånger haft föredrag och utbildningar hos både myndigheter och andra organisationer.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Vi ligger efter i kampen mot lönedumpningen

Ledare. I Sveriges närmaste grannländer tar myndigheterna krafttag mot lönedumpningen i åkeribranschen.

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Centrum för framtidens logistik är planen. Totalt ska det bli 150 000 kvadratmeter lager- och logistikyta vid Landvetter i Göteborgs första så kallade logistikpark.

Inhyrda på lager – ett evigt B-lag

Bemanning. Stora, ”seriösa” företag rundar konsekvent bemanningsavtalet. Och gör stora vinster trots miljonskadestånd. Transports Göteborgsavdelning tar striden. Om och om igen.

Avtal 2020

Förhandling pågår om nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. Onsdag. Klockan är 14. Transports lilla förhandlingsdelegation reser sig ur stolarna och går iväg för en andra rond mot Sveriges Hamnar. I potten ligger ett nytt avtal för stuveriarbetarna. Möt två i delegationen på film.

Hamnen förlorar gods från Kina

Hamn. Ungefär 350 containrar per vecka räknar Helsingborgs hamn med att förlora framöver. Coronaviruset har stoppat produktionen i Kina och inom ett par veckor kommer det att märkas i hamnen.

Transports team samlar namn för svensk åkerinäring

Åkeri. Namnlistan fylls redan på. Efter tolv timmar har Transports Ordning och reda-team spridit sitt upprop till tusentals personer på Facebook: Rädda svensk åkerinäring – och titta på vad Danmark gör.

Avtal 2020

Transport inleder avtalsrörelsen – först ut är hamnarbetarna

Hamn. I morgon, onsdag, inleder Transport förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för hamnarbetarna. Under tisdagen samlades den fackliga förhandlingsdelegationen för att gå igenom kraven som parterna tidigare utväxlat.

Inga alkobommar i Trelleborgs hamn

Hamn/Åkeri. Alkobommar var inte den bästa idén i Trelleborgs hamn. Hamnen, polisen och Transportstyrelsen har enats om att fler vanliga nykterhetskontroller i stället ska användas för att stoppa påverkade på vägarna.

Kraftig ökning av ingripanden från ordningsvakter

Bevakning. Väktare och ordningsvakter rapporterade in närmare 2,9 miljoner insatser under 2019. Det är en ökning med 14 procent jämfört med året innan. – Det är en oerhört stor mängd och visar att bevakningsanställda är ett viktigt komplement till polisen, säger Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.