Schenker igen: Vår chaufför får avtalsenlig lön

Åkeri. – Vi har dubbelkollat chaufförens lön med Hagman Transport. Han har avtalsenlig lön och traktamente, säger Anna Hagberg, chef för Schenkers linje- och nätverkstrafik.

Transportarbetaren har skrivit flera artiklar om Schenkers linje mellan Jönköping och Karlstad, som numera körs av en lettisk chaufför på Hagman Transport i Varberg.

Dragbilen som används är visserligen utlandsregistrerad, men enligt Schenker har Transportstyrelsen godkänt att den används för inrikestrafik i Sverige.

Lönen för chauffören då?

Schenker uppger att chauffören har avtalsenliga villkor. Uppgiften väckte frågor i Transport, eftersom Hagman Transport så sent som för två veckor sedan sa nej till att teckna kollektivavtal. Skälet som angavs var att företagets ekonomi inte medger att man betalar de löner och andra villkor som avtalet reglerar.

Så vad gäller egentligen? Hagman Transport har omkring 15 dragbilar? Är det bara en av åkeriets chaufförer, Schenkerföraren, som nu får avtalsenlig lön?

– Det vet jag inte, säger Anna Hagberg. Men vi har på alla sätt försökt säkra upp villkoren för chauffören som kör för oss. Enligt vår HR-avdelning täcker summan som åkeriet betalar avtalsenlig lön och traktamente.

Hur ser Schenker på att en transportör vägrar teckna kollektivavtal med facket?

– Vi är noga med att lagar och regler följs. Vi vill att våra underentreprenörer är seriösa. Men vi har en komplex situation, med stor chaufförsbrist. Det är ett stort bekymmer för hela branschen.

Hagman Transport ägs sedan något år tillbaka till största delen av transportföretaget Dinotrans, som har hundratals dragbilar registrerade i Lettland. Dinotrans har uppmärksammats för att ha bemannat bilarna med lågavlönade förare från Filippinerna.

För några månader sedan ansökte Hagman Transport om arbetstillstånd för åtta filippinare.

Enligt Transportstyrelsen kan en filippinsk chaufför inte köra lastbil i Sverige med hemlandets körkort. Det krävs att föraren tar nya C- och E-behörigheter. Chauffören måste också genomgå 140 timmars utbildning för EU:s obligatoriska yrkeskompetensbevis (YKB).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Magnus Andersson:
    12 januari, 2019

    Ni borde kolla upp att den bilen som nu kört dagligen i minst 15 veckor är godkänd av Transportstyrelsen, om den inte är det så är det en "hund begraven" nånstans, om den är det så bryter Transportstyrelsen tillika svenska staten mot EU:s cabotagekörningar, för det finns stor risk att detta eskalerar av andra oseriösa åkerier som kommer att hänvisa till Hagmans..."dom har ju fått det tillståndet"

  2. Per Andersson:
    21 december, 2018

    Ja tror så mycket ja vill om både Dino trans/Hagmans, bättre å begära ut anställnings avtal papper och synligt, har dom rent mjöl i påsen så visar dom det .

  3. Magnus Andersson:
    21 december, 2018

    Hur kan transportstyrelsen godkänna att bilen körs dagligen med tanke på att den bryter mot alla tänkbara cabotageregler??

  4. Fred Pettersson:
    21 december, 2018

    Har ni kollat upp vad chaufförerna som kör Jönköping Umeå har för löner? Dom är i regel 2 st i samma bil.

Lästips:

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Transportarbetarens logga

Beslutet klart – nya EU-regler ska ge ordning och reda på vägarna

Åkeri. Nu är det klart med de nya EU-regler som ska ge sundare konkurrens i åkeribranschen och bättre villkor för chaufförer som kör utomlands. På torsdagsmorgonen drev EU-parlamentet slutgiltigt igenom det så kallade mobilitetspaketet.

Transportarbetarens logga

Vi chaufförer borde få bättre betalt

Insändare. Enligt SCB var medianlönen i Sverige 30 900 kronor 2018. Medellönen för män i Sverige 2018 var 36 500 kronor, allt enligt SCB.

Fusk med YKB utreds av polisen

Chaufförer. Betala 9 000 kronor – och få ditt yrkeskompetensbevis. Den affärsidén sprack när Transportstyrelsen granskade en trafikskola i Boden – och avslöjade systematiskt fusk med YKB-kurser.

YKB-kravet gäller igen

Chaufförer. Kravet på yrkeskompetensbevis för chaufförer gäller under hösten igen. Undantaget tar slut den sista augusti – eftersom utbildarna räknar med att kunna hålla coronasäkra kurser.

Amazon.com

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.