Bild från Arlanda

SAS fördubblar sparpaketet till tre miljarder

Nedskärningar. Spartakten ska öka på flygbolaget SAS. Flytt av verksamhet utomlands och mer tekniska lösningar vid incheckning är några av de hundratals sparåtgärder som kan påverka personalen på marken.

SAS fortsätter att gå med förlust. Det senaste kvartalet förlorade flygbolaget 127 miljoner kronor. Företaget har ett sparprogram som heter ”In-shape”. Sammanlagt handlar det om 240 olika åtgärder. SAS har tidigare kommunicerat att de ska göra besparingar på 1,5 miljarder kronor fram till 2020, men sparbetinget är nu fördubblat till 3 miljarder kronor.

De största besparingarna görs på kabinpersonalen. SAS vill få bort äldre och dyrare anställda. Dessutom planerar företaget att flytta delar av verksamheten utomlands, för att betala lägre löner och skatter. Även där påverkas kabinpersonalen mest, men det kan också komma att påverka jobben för flygmekaniker. SAS kommer också fortsätta att ersätta markpersonal med tekniska lösningar vid exempelvis incheckning.

Petri Perälä är ombudsman på Transports flygavdelning 46:

– Vi har levt med sparprogram sedan 90-talet. För våra medlemmar har det blivit vardag att leva under konstant besparing. Vi har fått lära oss att leva med det och jobbar konstant med våra medlemmar för att göra det bästa vi kan av situationen tillsammans, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Almedalen 2018. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Transportarbetarens logga

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

Almedalen 2018

Ökade klyftor oroar LO

Löner. – Inkomstklyftorna i Sverige är ännu inte alarmerande, men vi är det land där de växer allra snabbast. Fortsätter utvecklingen kommer vi mer och mer att likna ekonomier med stora löneskillnader. Och det är allvarligt.

Forskaren Lena Nerhagen anser att hälsolarmen om dieselbilen är överdrivna.

Forskare oense om faran med dieselavgaser

Miljö. Är dieselbilen en miljöbov som skapar stora hälsoproblem? Nej, säger forskaren Lena Nerhagen. – Min bedömning är att vi inte har några hälsoproblem kopplade till utsläppen från bilar. Varken bensin eller diesel.

”Jimmie Åkesson som statsminister – ett skräckscenario”

Val 2018. – Det här är en valrörelse på liv och död! Vi måste stoppa systemskiftet som Moderaterna vill genomföra med stöd av Sverigedemokraterna (SD). LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson fick applåder när han inledde LO:s huvudseminarium på årets upplaga av Almedalsveckan.