Mongoliska hästar.
Close
Världens tuffaste ryttarlopp går i Djingis khans spår – när han på 1200-talet enade de olika stammarna och skapade mongolväldet.
Close

Sara laddar om för hundra mil i sadeln

Månadens medlem. Världens tuffaste lopp. Kanske för hästarna. För ryttarna definitivt. Och för Sara Pickthall i synnerhet. Efter sin start i det mongoliska derbyt samlar hon kraft igen – i schaktbilens hytt.

– Jag tvekar inte att göra om det om jag får full sponsring. Men då måste jag få garantier att maten inte gör mig sjuk. Den kan inte lagas till första ryttaren och sedan stå framme i hettan i sex timmar.

I somras tvingades Sara Pickthall bryta loppet den tredje dagen. Utmattad, uttorkad och magsjuk.

Utmaningen är hundra mil i sadeln. Över oändliga stäpper, sen upp på 2 000 meters höjd. 45 grader varmt på slättlandet, nattfrost uppe i bergen. Den extrema värmen fick 14 av totalt 41 deltagare att ge upp.

– Men jag har aldrig tidigare träffat hästar som kan galoppera i en så fruktansvärd terräng. De vet exakt var de kan sätta hovarna. Uthålliga och starka, men ganska fula med väldigt korta halsar.

– Det var fullt blås mellan stationerna, 45 kilometer i timmen.

I Mongoliet lever hästarna lösa på stäppen och i bergen. De är halvvilda och mycket skygga. Under derbyt fångade herdarna in dem med lasso. Sedan pekade ryttarna, som kom från Europa, Australien och Amerika, ut vilken de ville ha.

– Min erfarenhet av unghästar har lärt mig mycket när det gäller att läsa hästar, berättar Sara Pickthall. Det var bra både när jag valde en ny häst vid varje station och när jag hanterade dem. Jag red sju olika, och ingen av dem var dålig.

Vid stationerna, minst tre per riddag, var det veterinärkontroll. Det blev straffpoäng om hästens puls var för hög.

Ridningen startade sju på morgonen. Halv nio på kvällen var sista chansen att sitta av utan att få straffpoäng. Straffet innebar tidstillägg då deltagaren fick stanna kvar på en station.

– Så du fick bo under bar himmel om du ville utnyttja den maximala ridtiden. Annars ordnade herdarna sovplats, kokt vatten och mat. Jag åt get och get och get. Get i soppa, get med ris, om vi hade tur blev det en brödbit till geten.

Hur hamnade du där?

– Jag satt i hytten på schaktbilen och väntade på ett lass, när en kompis sms:ade: ”Ska vi vara med i mongoliska derbyt?” Ja varför inte, svarade jag … men jag trodde nog att det aldrig skulle hända.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jessica är en riktig hönsmamma

Vaktar vaktlar. Den kycklinguppfödande väktaren i Sala – visst låter det som en filmtitel. Riktigt sevärd blir rullen när Jessica Björkfall lyfter upp sina pipande och fluffiga små vaktelbebisar från kläckningsmaskinen på köksbordet.

Allt är inte Cartier som glimrar

Månadens medlem. Björn Larsson är mannen som aldrig kommer för sent. Han bär alltid armbandsur. Och har sisådär 21 000 klockor till hemma i Kallhäll.

Janne kör slakteriet hem till gården

Mobil verksamhet. Vad händer om slakteriet kommer till djuren i stället för tvärt om? Järvsöföretaget Hälsingestintan har Europas enda mobila slakteri för nötkreatur. Janne Overgaard är sedan ett drygt år chaufför och den som flyttar anläggningen.

Månadens klubb
Avarnklubbens styrelse i Gävle

”Facket är inte någon annan”

Avarnklubben Gävle. – Just nu njuter vi nästan. Klubben startades ursprungligen för att vi hade jobbiga chefer. Nu har vi fått en bra platschef. En som faktiskt vill ha dialog och inte bara ser facket som en stoppkloss.

Månadens medlem
Sonja Chyle Kauko

Mångsysslare ställer ut

Debutant. Väktaren Sonja Chyle Kauko hittade tillbaka till måleriet på en kurs. I januari var hon med på sin första utställning – Runö Vintersalong.

Hallå där!

Bengt Holmer

… som fick både B- och C-körkortet indragna på grund av grön starr. Men sedan fick B-behörigheten tillbaka genom ett bidrag från Elin och Charleys Lindleys stiftelse vid Transport.

Hallå där!

Åsa Forsman

... Åsa Forsman, forskare som undersökt om lastbilschaufförer och bussförare som är inblandade i dödsolyckor var berusade vid tillfället.

5 tycker till
Karl-Petter Thorwaldsson, Tove Winiger, Tommy Wreeth, Li Jansson och Marita Ulvskog

Önskelista för 2019

Enkät. Klimatet och bostadsbyggandet. Trygghet på gatorna och oschyst konkurrens på vägarna. Se där några frågor som en kommande regering kommer att ta tag i om den här panelen får bestämma.

Månadens medlem
Katja Wide Johansen och Hasse Johansen

De raggar hjälp åt hemlösa

Hjälparbete. De tigger vinterjackor, tält och sovsäckar. De samlar pengar till julklappar, mat och fika. Hasse och Katja Wide Johansen har fått med sig raggare i hjälparbetet för hemlösa. Nu utmanar de åkare och chaufförer.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på NSR: Jann Thomasen, ordförande, Dennis Samuelsson, försäkringsinformatör, och Stefan Beardsall, skyddsombud. På bilden saknas Joel Hallkvist, sekreterare och mesta medlemsrekryteraren, samt Toiwo Henriksson, vice ordförande och huvudskyddsombud.

”Vi jobbar mycket med samverkan”

NSR-klubben Helsingborg. Ett mål är att alla i styrelsen ska få skyddsombudsutbildning. Sopgubbsklubben på NSR tror på kunskap och aktivitet. Och på att suga upp medlemmarnas åsikter, till exempel när förbundsledningen åker på dyra flygbiljetter till en kongress i Singapore.

Santiago Bautista

”Appen är min chef”

Mötet. Santiago Bautista försörjer sig med att cykla ut mat till hungriga kunder. Han för också en envis kamp mot sin arbetsgivare för att göra jobbet säkrare.

Hallå där!

Jessica Thorzén

… som utsetts till årets lastbilschaufför av den europeiska organisationen Kvinnor inom livemusiken.

Hallå där!

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.

Månadens medlem
Sofia Sjunfors

Starkaste kvinnan i Dalsjöfors

Strongwoman. Blåmärken på över- och underarmar, lår, ja, lite varstans. Senaste tävlingen har satt tydliga spår på terminalarbetaren Sofia Sjunfors kropp. Men det får man räkna med om man siktar på att bli stark, säger hon. Riktigt stark.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Hallå där!

Marcel Carlstedt

… som slutade som förbundsjurist på Transport förra sommaren, mellanlandade på Frösunda, och är nytillträdd förhandlingschef på Securitas.