Mongoliska hästar.
Close
Världens tuffaste ryttarlopp går i Djingis khans spår – när han på 1200-talet enade de olika stammarna och skapade mongolväldet.
Close

Sara laddar om för hundra mil i sadeln

Månadens medlem. Världens tuffaste lopp. Kanske för hästarna. För ryttarna definitivt. Och för Sara Pickthall i synnerhet. Efter sin start i det mongoliska derbyt samlar hon kraft igen – i schaktbilens hytt.

– Jag tvekar inte att göra om det om jag får full sponsring. Men då måste jag få garantier att maten inte gör mig sjuk. Den kan inte lagas till första ryttaren och sedan stå framme i hettan i sex timmar.

I somras tvingades Sara Pickthall bryta loppet den tredje dagen. Utmattad, uttorkad och magsjuk.

Utmaningen är hundra mil i sadeln. Över oändliga stäpper, sen upp på 2 000 meters höjd. 45 grader varmt på slättlandet, nattfrost uppe i bergen. Den extrema värmen fick 14 av totalt 41 deltagare att ge upp.

– Men jag har aldrig tidigare träffat hästar som kan galoppera i en så fruktansvärd terräng. De vet exakt var de kan sätta hovarna. Uthålliga och starka, men ganska fula med väldigt korta halsar.

– Det var fullt blås mellan stationerna, 45 kilometer i timmen.

I Mongoliet lever hästarna lösa på stäppen och i bergen. De är halvvilda och mycket skygga. Under derbyt fångade herdarna in dem med lasso. Sedan pekade ryttarna, som kom från Europa, Australien och Amerika, ut vilken de ville ha.

– Min erfarenhet av unghästar har lärt mig mycket när det gäller att läsa hästar, berättar Sara Pickthall. Det var bra både när jag valde en ny häst vid varje station och när jag hanterade dem. Jag red sju olika, och ingen av dem var dålig.

Vid stationerna, minst tre per riddag, var det veterinärkontroll. Det blev straffpoäng om hästens puls var för hög.

Ridningen startade sju på morgonen. Halv nio på kvällen var sista chansen att sitta av utan att få straffpoäng. Straffet innebar tidstillägg då deltagaren fick stanna kvar på en station.

– Så du fick bo under bar himmel om du ville utnyttja den maximala ridtiden. Annars ordnade herdarna sovplats, kokt vatten och mat. Jag åt get och get och get. Get i soppa, get med ris, om vi hade tur blev det en brödbit till geten.

Hur hamnade du där?

– Jag satt i hytten på schaktbilen och väntade på ett lass, när en kompis sms:ade: ”Ska vi vara med i mongoliska derbyt?” Ja varför inte, svarade jag … men jag trodde nog att det aldrig skulle hända.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jessica är en riktig hönsmamma

Månadens medlem. Den kycklinguppfödande väktaren i Sala – visst låter det som en filmtitel. Riktigt sevärd blir rullen när Jessica Björkfall lyfter upp sina pipande och fluffiga små vaktelbebisar från kläckningsmaskinen på köksbordet.

Allt är inte Cartier som glimrar

Månadens medlem. Björn Larsson är mannen som aldrig kommer för sent. Han bär alltid armbandsur. Och har sisådär 21 000 klockor till hemma i Kallhäll.

Janne kör slakteriet hem till gården

Mobil verksamhet. Vad händer om slakteriet kommer till djuren i stället för tvärt om? Järvsöföretaget Hälsingestintan har Europas enda mobila slakteri för nötkreatur. Janne Overgaard är sedan ett drygt år chaufför och den som flyttar anläggningen.

Hallå där!
Tjejdag om flykteknik för gymnasiesökande

Caisa Alriksson

... gymnasieelev i Ronneby, som tycker att fler tjejer ska satsa på flygteknik.

Åke Törnqvist

Träning och tajming är A och O

Månadens medlem. Vem som helst kan slå en strike. Men det gäller att kunna göra en till, och en till. För att bli en riktigt bra bowlare krävs träning och tajming, säger Åke Törnqvist. Själv har han hållit på sedan 1974.

I pappas fotspår
Familjen Gärdén

Truckerfamiljen

Mötet. Tre döttrar och en son kör lastbil. Tungbilsföraren och bärgaren Janne Gärdén är själv förundrad. Han har inte försökt påverka sina barn, men det var ju det där med brödbilen…

Alexander och Stellan Skarsgård

Söner ärver pappas jobb

Yrkesval. Det är vanligt att söner väljer ungefär samma yrken som sina fäder. Men mindre vanligt att döttrarna går i föräldrarnas fotspår, konstaterar professor Robert Eriksson vid Stockholms universitet.

Peter Lövkvist

”Det handlar om hederlig gammal solidaritet”

Åtta frågor. En gång var han hamnarbetare i Gävle. De senaste sju åren har det i stället handlat om fackligt samarbete i Norden. Så här tänker Peter Lövkvist – ny internationell chef på Transport.

Hallå där!
Judomatch

Kristiina Pekkola

... ordförande i Svenska Judoförbundet som startar ett treårigt samarbete med Afa Försäkringar för att minska fallolyckorna på jobben.

Hallå där!

Wilfred Mandhla

... som besöker Transports förbundskontor i Stockholm denna vecka.

Hallå där!

Henrik Sternberg

… mr Cabotagestudien, som efter sommaren blir professor i USA. Han flyttar sin forskning om transportbranschen, och sina studier av fusk, social dumpning och oschyst konkurrens, till universitetet i Iowa.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Sabina Joslin-Karlqvist

Sabina är proffs på att peppa

Månadens medlem. Varför är du så glad? Inte den vanligaste startfrågan i en intervju, men självklar när det handlar om Sabina Joslin-Karlqvist. Lastbilschaufför, hälsocoach och den som dansar varje morgon när hon gör frukost.

Hallå där!

Patrik Johansson

… sopgubbe i Falun, som för fyra år sedan sadlade om till skolinformatör. Nu är han nominerad till årets opinionsbildare inom återvinning.

Niclas Angrell

Niclas släpper loss skaparglädjen

Månadens medlem. Ett sätt att koppla bort tankarna. Och samtidigt skapa efter eget huvud. För chauffören Niclas Angrell har svetsen och hästskorna blivit bästa terapin.

Hallå där!
Sofie Rehnström

Sofie Rehnström

… LO-jurist som skrivit ett kritiskt svar till ett lagförslag om företagshemligheter.