Close
Daniel Börjesson på ett fackligt möte där inhyrning och andra problem på APM Terminals diskuterades.
Close

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

– Ibland klarar jag inte att ställa upp på så kort varsel som Adecco begär. Då måste jag tacka nej, med löneavdrag, säger en hamnarbetare som vill vara anonym.

Fartyg kommer ofta till hamnarna på oregelbundna tider. För att möta arbetsgivarnas krav på flexibilitet har Transport i många år gått med på en bemanningslösning där extrapersonal – ofta kallad blixten – kan ringas in med kort varsel.

Fack och arbetsgivare har också enats om ett avsteg från de vanliga anställningsskyddsreglerna. Blixtjobbet ger inte företrädesrätt till ny anställning.

I gengäld har extringarna fått bra betalt. I avtalet finns också en klausul om att andelen ”blixt” inte bör överskrida 20 procent. Mellan parterna har det också funnits en tyst överenskommelse om att hamnarna inte hyr in personal så länge facket accepterar blixtmodellen.

Den ordningen gällde fram till hösten 2017. Då meddelade APM Terminals (APMT) att blixtpersonalen skulle ersättas med inhyrda. APMT, som i flera år legat i fejd med hamnarbetarna, varslade 140 personer. Drygt hälften av dem var fast anställda.

Transports klubbordförande Daniel Börjesson är bekymrad. Facket var emot inhyrningen från start:

– APMT hävdade att man var less på allt bråk som varit i hamnen. Men vi tyckte att blixtsystemet fungerade bra. Okej, det gav arbetsgivaren stor flexibilitet, men det fanns också fördelar för de anställda.

Efter ett år med Adecco kan Daniel Börjesson konstatera att APMT bryter mot andemeningen i kollektivavtalets skrivning om minst 80 procent fast anställda. Andelen inhyrda ligger nu kring 40 procent i containerterminalen.

– Företaget försvarar sig med att man inte vill fastanställa fler, så länge det inte råder fredsplikt i hamnen. I vart fall anställer man inte medlemmar i HF, säger Börjesson.

Han har haft många samtal från missnöjda Adeccoanställda:

– Enligt LO:s bemanningsavtal ska de uthyrda ha tillsvidareanställning, på heltid. Det finns dessutom en garantilön, om det inte blir något jobb. Hade avtalet fungerat som tänkt hade jag varit nöjd. Men Adecco rundar reglerna.

Enligt Börjesson har Adecco sagt nej till att anställda en del av de sparkade hamnarbetarna. Bemanningsföretaget tar också in många studenter – det är en välkänd metod i branschen att komma runt kravet på heltidsanställning.

På kritiklistan har Transportklubben flera punkter. Bland annat:

  • I takt med att kunderna återvänder till Göteborg ökar personalbehovet. I stället för att fastanställda, ökar inhyrningen.
  • APMT tar in inhyrda på halva arbetspass. De får stuverilön för de arbetade timmarna, men bara den lägre garantilönen för resten av tiden.

Fast det som oroar Daniel Börjesson mest är ändå enskilda personer som kommer i kläm. Inte minst småbarnsföräldrar har svårt med den korta framförhållning som gäller.

– Varje fredag lägger APMT en personalbeställning hos Adecco, för den kommande veckan. De flesta av hamnarbetarna jobbar tvåskift, där håller schemat oftast. Men för andra är det vanligt med avvikelser. Folk kan få ändrade arbetstider kvällen före ett pass. Eller bli avbokade helt.

Det finns en uppfattning om att Adecco medvetet ”fular sig”, berättar Daniel Börjesson:

– Adecco vill gärna komma undan garantilönen. Då kan man erbjuda småbarnsföräldrar omöjliga arbetspass. De tvingas tacka nej och betraktas då som tjänstlediga den dagen. Och blir utan lön.

– Ett alternativ är att hänvisa folk till att plocka lådor på något lager, med en lön som bara är hälften mot stuverilönen. Blir det nej tack, så utgår ingen betalning alls.

Hasse är en av de anställda på Adecco. Han vill inte ställa upp med sitt rätta namn av rädsla för repressalier. Innan Hasse hamnade hos bemanningsföretaget hade han jobbat både som blixt och fast anställd i hamnen.

Nu är hans tillvaro otryggare. En vanlig vecka är han inbokad i snitt tre dagar. De övriga två dagarna förväntas han sitta vid telefonen. Beredd att rycka in när Adecco ringer.

– Tiden jag ska vara tillgänglig är från klockan 06 till 15. Adecco kan ringa 14.55 och säga att jag ska jobba kvällsskift, med start klockan 16. Då har jag väntat i onödan, utan betalning, i nio timmar.

I början fungerade det bättre, uppger Hasse. Då höll oftast det uppgjorda veckoschemat.

– Under hösten har det blivit sämre, med fler förändringar. Det har hänt att Adecco ringt och avbokat mig. Och kort därpå ringt upp och ändrat sig igen.

– Som blixtgubbe var det också osäkra arbetstider, men då var betalningen anpassad för det. Fast jag har haft tur ändå. Jag har hört skräckhistorier om folk som blivit utbokade flera veckor på lager. I genomsnitt ligger timlönen ungefär 80 kronor lägre på sådana ställen.

Hur påverkas dina framtidsplaner  av att arbetsgivaren nu är ett bemanningsföretag?

– Som blixt såg man ljuset i tunneln. Hoppet om fast jobb fanns hela tiden där. Utan det målet blir det nog tröttsamt.

Daniel Börjesson noterar att merparten av de inhyrda från Adecco än så länge står utanför facket. Det äventyrar den höga organisationsgrad som länge gällt i hamnarna. Inhyrningen får även andra konsekvenser, anser han:

– Vi är oroliga för fler olyckor. Vi har redan sett fall där inhyrda inte vågar rapportera brister på maskiner eller annan utrustning. Man är rädd för bestraffningar när jobben läggs ut.

Transportarbetaren har sökt Adecco för en kommentar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Transportarbetarens logga

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.

Sirke Karlsson, Sigrid Wahlin och Emma Brodin.

Nytt nätverk öppnar för självförsvar

Facket. Transportyrkena domineras av män. Facket domineras av män. Ett litet gäng kvinnor i Örebro har fått nog – och startar ett kvinnligt nätverk.