Sängjättens schysta villkor gäller inte lastbilsförarna

Kedjorna av underleverantörer gör att svenska industrier och andra kunder sällan vet vem som sitter i lastbilen. I Rydaholm har GS-facket reagerat på att lågbetalda litauiska chaufförer kör deras svenska kvalitetssängar till kunderna i Norge.

Det är en regnig novemberdag i Rydaholm, Småland. Ove Dahl, fackklubbsordförande och huvudskyddsombud på sängföretaget Hilding Anders kan äntligen pusta ut efter veckor av förhandlingar om 24 varslade kollegor. Till slut blev det bara 19 tjänster som försvann, och han har bara lovord om hur företaget har hanterat det hela.

– De sköter sig mycket bra. Man visar empati. Vi har ett ömsesidigt förtroende, säger han.

Ove Dahl har arbetat på möbelfabriken sedan 1982. På den tiden ägdes fabriken, med anor från 1959, av sängföretaget Scapa. Sedan dess har mycket hänt. Hilding Anders som äger fabriken i dag är numera en multinationell koncern som tillverkar sängar åt hela världen och för flera kända märken som Mio och Ekens.

Den senaste förändringen skedde 2014. Då flyttade en del produktion från koncernens fabrik i Hästveda till Rydaholm.

Och med den nya produktionen kom en delvis ny företeelse, utländska åkerier. Innan dess hade det mesta körts ut från fabriken av svenska företag. Nu kom plötsligt bilar från de litauiska åkerierna Girteka och Vlantana var och varannan dag för att hämta färdiga sängar som skulle säljas till Norge.

Det var i rollen som huvudskyddsombud som Ove Dahl först reagerade.

– Ibland kom de i foppatofflor och jag blev vansinnig. Ingen får röra sig i fabriken utan skyddsskor.

Problemet med foppatofflor löste företaget med låneskor till chaufförerna. Men de nya transportörerna förde med sig andra problem. Ibland luktade bilarna så illa att personalen på utlastningen fick be chaufförerna vädra ur och vänta. Troligtvis efter att samma bil kört sopor eller fisk som returlass från Norge. Och så fort som något var oklart med lastningen ställde språkförbistringen till det.

I september i år hände något som gjorde många anställda upprörda. En chaufför från Girteka ertappades med allt för hög promillehalt i blodet för att få köra vidare.

Först efter den incidenten började Ove Dahl på allvar fundera över vad Girteka och Vlantana var för företag och under vilka villkor deras chaufförer arbetade. Men trots att han är fackklubbsordförande på fabriken som anlitar åkerierna ser han det som svårt att påverka. Transporttjänsterna köps nämligen inte in från Rydaholm. I stället handlas alla koncernens transporter upp i Frankrike. Därifrån läggs uppdragen i sin tur ut på olika speditörer, som till exempel LGT, som i sin tur anlitat de litauiska åkerierna.

– Naturligtvis reagerar man på hur chaufförerna har det. Men det måste vara något man kan påverka och den möjligheten har vi inte. Upphandlingen är central, säger Ove Dahl.

Hilding Anders har en etisk policy för hela koncernen. Där står bland annat att de anställda ska ha schysta löner och rätt att organisera sig fackligt. Vi skulle vilja veta om detta även gäller dem som utför företagets transporter. Men där får vi nej. Besöka fabriken får vi inte göra. Varken för att prata med de anställda eller chaufförerna.

I stället vänder vi oss till fackförbundet Vairuotoju profesine sajunga som organiserar litauiska utlandsförare. Där är Girteka och Vlantana välkända varumärken.

– Vårt största problem är att vi måste arbeta i hemlighet. Chaufförer som är med i facket får problem, säger ordföranden Ramunas Narbutas.

Både Girteka och Vlantana är stora transportföretag, Girteka till och med landets största. Och enligt Ramunas Narbutas är villkoren för deras chaufförer snarlika, var de än arbetar i Europa. I sex veckor ligger de ute på vägarna. Sen får de två, tre veckors vila i Litauen. För det arbetet är den typiska lönen 1 500 euro (13 900 kronor) per månad, traktamente inkluderat.

Det är inte svårt att hitta företagens bilar ute på vägarna, de syns över hela Sverige. På en rastplats utanför Göteborg står en lördagseftermiddag rad efter rad med Vlantanas lastbilar. Utanför en av dem står en grupp litauiska förare och pratar. De bekräftar den bild som facket har gett av deras arbetsförhållanden.

De vet att de tjänar dåligt med svenska mått mätt. Men det är värt det. I Litauen skulle de få ännu mindre. Den låga ersättningen gör dock att de är tvungna att laga sin egen mat och bo i bilarna, flera veckor i sträck.

– Det är ett hundliv, du sover i bilen och äter i bilen, säger en av förarna, som har tagit jobbet för att få råd att kunna avsluta sina studier hemma i Litauen.

Hans lite äldre kollega berättar att hans två barn redan är vuxna och att de och hans fru är hemma i Litauen. Det är ett tråkigt liv, säger han.

– Tre veckor, kanske fyra, det går an. Men fem, sex veckor, det är tufft. Och så klagar de på att litauiska förare dricker. Det här livet, man tänker på dem där hemma hela tiden. Ibland känner jag att jag måste dricka.

Hur mycket kontroll har Hilding Anders över vem som kör deras gods och under vilka förhållanden? Jonas Jerklind är chef för tillverkning och logistik i Norden. Han påpekar att företaget självt inte anlitar några litauiska chaufförer. Det gör deras speditör, LGT. (Som har avböjt att svara på Transportarbetarens frågor.)

– Vi köper ju in en transporttjänst, jag har inte lagt särskilt mycket tid och kraft på att fundera på hur de hanterar den delen. Vi har fullt upp med vår egen fabrik.

– Jag antar att det här är en prisfråga och det är klart att vi vill att priset på transporten ska vara så lågt som möjligt. Den tillför inget värde till vår produkt.

I dag sträcker sig Hilding Anders beställaransvar, rent juridiskt, bara till att företaget måste reagera om det vet att deras underentreprenörer bryter mot lagen. Men moraliskt då? Vilket ansvar har de för de chaufförer som transporterar företagets gods?

– Självklart har vi ett ansvar rent allmänt för att anlita leverantörer som har en dräglig situation. Men det som väger tyngst i mitt fall är ansvaret för vår fabrik och det företag som jag representerar. Där känner jag ett ansvar för att vi har en konkurrenskraft så att jag kan erbjuda arbeten. Och det går före om man hamnar i konflikt mellan de båda intressena.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.

Utsatt kvinna

Försäkring även för våld i hemmet

Ersättning. Kvinnor som utsatts för våld i hemmet har vittnat i medierna och LO har länge bollat frågan med försäkringsbolaget Folksam. Men nu är det klart. Från årsskiftet utökas hemförsäkringen till att även gälla våld i nära relationer.

Mutbrottsanklagade sopgubbar i rätten

Brott. ”Nej”, sa den ena sopgubben. ”Absurt”, sa den andra. Under fredagen satt två före detta sopgubbar i rätten. Anklagade för att ha tagit 2 000 kronor i månaden för att hämta sopor på en restaurang i Stockholm som har sophämtningskontrakt.

Upprop mot sextrakasserier söker fler berättelser

Arbetsmiljö. Berättelserna om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong från transportbranscherna har inte strömmat in. Nu öppnar administratörerna för total anonymitet.