Samma villkor för tidningsbuden på nya företag

Tidningsbud. Den 1 januari får Sydsveriges tidningsbud ny arbetsgivare. Tidningsbärarna splittras i tre delar. Anställningar och villkor följer med in i de nya företagen.

– Alla som har sagt ja till att fortsätta byter bara arbetsgivare vid årsskiftet, säger Maths Nilsson, tidningsbud med fackliga uppdrag i Malmö.

Han berättar att det första beskedet om förändringen kom för ett år sedan. Därefter har Tidningsbärarna, som ägdes av tidningarna i området, förberett avveckling och sett till att verksamheten tas över av tre olika företag.

– Det är en verksamhetsövergång, så vi har behållit våra villkor också, säger Maths Nilsson.

Själv får han det nystartade företaget Nim distribution som arbetsgivare. Ägare är tidningarna Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad.

I fem Skånekommuner tas tidningsutdelningen över av Tidningstjänst (TAB) som därmed etablerar sig i sydligaste Sverige. Det handlar om Eslöv, Höör, Hörby, Hässleholm och Osby. TAB ägs av Postnord och delar i dag ut tidningar i bland annat stora delar av norra Sverige.

Utdelningen i östra Skåne, Blekinge, Kronoberg, samt Borås övergår till nya Point logistik. Företaget har startats av Gota media som ger ut ett 30-tal lokala tidningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven-Åke:
    24 december, 2017

    Tyvärr så blir det inte samma villkor. Tidningstjänst kommer inte att dela ut brev vilket innebär stora indragningar i verksamhet i deras område.

Lästips:

Åsa Björkdahl

Åsa vill bli stuntman

Månadens medlem. När vardagen fylls av snödrivor och halka flyr tidningsbudet Åsa Björkdahl till engelska dramaserier. Hon agerar statist och drömmer om en ny karriär på film, som stuntman.

Tidningsbudskärra i Stockholm

Tidningsbud gör samma jobb med nygamla ägare

Tidningsbud. Tidningsdistributörerna behåller sina jobb. Men de får en nygammal arbetsgivare när Bring Citymail säljs till Tyskland – och tidningsdistributionen återigen ska drivas av Stockholms två morgontidningar.

Magnus Thelander

”Det handlar om yrkets överlevnad”

Fokus: Framtiden. Facket söker utvägar och alternativ för tidningsbuden när allt färre prenumererar på papperstidningar. Det sker tillsammans med arbetsgivarna i branschen.

Magnus Eriksson och Emma Brodin

De vill minska risken för sopig upphandling

Renhållning. Miljöarbetarna i norra Örebro län byter arbetsgivare den 1 april. Snart är det dags att upphandla slamsugning i samma område. Renhållningsarbetarna gör sitt bästa för att påverka villkoren i upphandlingarna.

Ragnar Malmquist, Mikael Wahlberg och Thomas Stenius

Facklig lobby gav resultat

Upphandling. Efter fem år är det dags igen. Ny tröja ska på men jobbet fortsätter att vara detsamma. Så är verkligheten för många av de transportarbetare vars jobb upphandlas.

Full fart på shoppandet till arbetsplatsbiblioteken hos Micke Evhammar.

Böckerna och verkligheten

Kultur. Transportarbetarens krönikör David Ericsson var på plats när årets upplaga av seminariet Boken på arbetsplatsen hölls ute på Runö folkhögskola.

Fler trafikpoliser i Värmland – inget tunga gruppen tror på

Åkeri. En handfull poliser ska övervaka all tung trafik i tre län – Värmland, Örebro och Dalarna. Fast till Dalarna får poliserna inte åka. Det blir för dyrt. Trafikpolis Lennart Karlsson gav en nattsvart bild när Transports Karlstadsavdelning bjöd in till öppet möte om fusk och osund konkurrens i transportsektorn.

Transport anmäler lönedumpande åkerier

Åkeri. Skattemyndigheten, Arbetsmiljöverket och polisen. Transport anmäler utländska åkerier för olika brott till tre olika myndigheter. För andra gången skickar facket vidare sin utredning om slovakiska Bring Trucking.

Tidningsbudskärra i Stockholm

Tidningsbud gör samma jobb med nygamla ägare

Tidningsbud. Tidningsdistributörerna behåller sina jobb. Men de får en nygammal arbetsgivare när Bring Citymail säljs till Tyskland – och tidningsdistributionen återigen ska drivas av Stockholms två morgontidningar.

Besked från HF: ”Vi låter oss inte sväljas av Transport”

Hamn. Hamnarbetarförbundet (HF) kommer inte att varsla om nya stridsåtgärder, med anledning av den hårda linje som arbetsgivarna i Sverige Hamnar nu driver igenom. HF accepterar heller inte att teckna ett så kallat hängavtal på Transports avtal och HF kommer inte att gå upp i Transport.

”Positivt att HF vill gå upp i Transport”

Hamn. – Vi tolkar Hamnarbetarförbundets utspel som att man nu uttrycker en avsikt att gå upp i Transport och initialt teckna ett hängavtal som innebär fredsplikt. Det är vi naturligtvis positiva till, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Hamnarbetare dog i Oxelösund

Hamn. En hamnarbetare hittades avsvimmad på väg ner i lastrummet. Han dog sedan på sjukhus. Olyckan, som inträffade i i Oxelösunds hamn, är inte den första då en hamnarbetare möts av koloxid och förlorar livet.

Kampdagar ska locka nya medlemmar till facket

Däckarbete. – Vad gör Transport åt det snäva tidsfönstret då alla bilägare måste hinna byta från dubb- till sommardäck? I år är det bara nio arbetsdagar... Det var den stora frågan som mötte Transports uppsökare när de hälsade på gummiverkstäder i Sörmland under den första av en serie fackliga kampdagar.

EU:s transportgeneral på besök i Stockholm

EU. – 73 procent av miljöutsläppen kommer från vägtrafiken. Vi måste skifta över trafiken från väg till tåg. EU:s transportkommissionär Violeta Bulc gästade under fredagen Stockholm för en dialog om unionens framtida transportmarknad.

ETC startar taxi och budkörning – utan tillstånd

Taxi. ETC är en känd tidningskoncern med vänsterprägel. Nu startar ETC taxi- och budkörning med en Tesla elbil som ska gå i en slinga runt Mälaren till Göteborg. Fast bilen är varken registrerad för taxi- eller godstrafik, uppger Transportstyrelsen.

Förlängd tid för klampning blir nu rikdagsfråga

Vägtransporter. Regeringen vill utöka rätten att låsa fast hjulen på lastbilar, så kallad klampning, till 36 timmar, från dagens 24. Under torsdagen fattade regeringen den formella beslutet. Nu återstår bara klartecken från riksdagen. Den förlängda klampningstiden är tänkt att börja gälla den 1 juli 2018.

Sveriges Hamnar skärper tonen mot fackförbund utan avtal

Hamn. Stuveribolagen som är med i arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar skärper tonen mot fackföreningar som saknar kollektivavtal. I praktiken innebär det att Hamnarbetarförbundet (HF) blir av med rättigheter som normalt följer av ett tecknat avtal. Hallands hamnar är ett HF-fäste där arbetsgivaren nu sätter ner foten.