Samma företag vann sopupphandlingen

Det blev samma entreprenörer. Och sopgubbarna är fortfarande beredda att ta strid för sina villkor när Stockholms stad för andra gången i år har upphandlat sophämtningen. Beslutet kan överklagas under ytterligare en vecka.

– Företagen ska veta att de – så fort beslutet har vunnit laga kraft – kommer att uppvaktas av vår renhållningssektion, säger Christer Norfall, ombudsman på Transports avdelning 5 i Stockholm. Det kommer att handla om sopgubbarnas löner och villkor.

I våras genomförde staden en stor upphandling som omfattar både hushållssopor och annat avfall. När det så kallade tilldelningsbeslutet presenterades såg resultatet ut så här: Företaget Reno Norden blir kvar, konkurrenten Liselotte Lööf åker ut och Suez, tidigare Sita, kommer in som ny aktör.

Ett fel i annonsen gjorde dock att hela upphandlingen måste göras om. Resultatet av den nya tilldelningen är i princip densamma som tidigare. Suez och Reno Norden byter bara två av områdena med varandra. De företag som överklagade den förra processen fick inget uppdrag.

– Det har gått lite snabbare den här gången. Våra tjänstemän som läser igenom och granskar entreprenörernas genomförandebeskrivningar har fått mer rutin, säger Katarina Johansson på bolaget Stockholm Vatten, som sköter upphandlingen.

Hon beskriver den närmaste veckan som en väntans tid. Fram till midnatt måndag den 29 augusti kan beslutet överklagas. Om det inte sker räknar hon med att Suez och Reno Norden ska ta över all hämtning i staden den 1 april nästa år.

– Vi kommer att få veta hur företagen tänker kring löner, villkor och övertagande av personal tidigast på tisdag i nästa vecka, säger hon.

Transports Christer Norfall konstaterar att de båda vinnande företagen har kollektivavtal.

– Vi är tacksamma för att det inte kommer några nya skurkar som vi inte har avtal med, säger han.

Sedan förvarnar han om att frågan om vilket av kollektivavtalets lönesystem som företagen tänker använda är brännande.

– Reno tillämpar i dag poänglistan som gubbarna vill ha, säger han. Suez har inte bekänt färg än. Det kan bli mycket spännande diskussioner framöver.

Poänglistan är ett premielönesystem, ett ackord, som tillämpats i decennier i Stockholm. För många anställda har listan inneburit goda löner, men också mycket slit.

Det går i korthet ut på att det område en sopgubbe jobbar i motsvarar ett antal poäng och när hen är klar får hen gå hem. Den som däremot är tidavlönad får inte gå från jobbet före ett visst klockslag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Singaporekongressen
Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kostnaden väcker ilska

Facket. Medlemmar rasar över fartblinda fackföreträdare som åker business class till semestern. När diskussionen går hög på Facebook ringer vi några medlemmar och förtroendevalda på gräsrotsnivå.

Vad svarar du de arga medlemmarna?

Facket. Transports ordförande Tommy Wreet ger sina svar till ilskna medlemmar: Jag har försökt förklara så utförligt jag kan vad en internationell transportkongress gör.

Domstol säger nej till förbud mot ensamarbete

Värdetransporter. Transport vill förbjuda ensamarbete för värdetransportörer som jobbar med uttagsautomater. Rätten har gått på Arbetsmiljöverkets linje att säger nej till kravet i två olika ärenden.

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.