Samma företag vann sopupphandlingen

Det blev samma entreprenörer. Och sopgubbarna är fortfarande beredda att ta strid för sina villkor när Stockholms stad för andra gången i år har upphandlat sophämtningen. Beslutet kan överklagas under ytterligare en vecka.

– Företagen ska veta att de – så fort beslutet har vunnit laga kraft – kommer att uppvaktas av vår renhållningssektion, säger Christer Norfall, ombudsman på Transports avdelning 5 i Stockholm. Det kommer att handla om sopgubbarnas löner och villkor.

I våras genomförde staden en stor upphandling som omfattar både hushållssopor och annat avfall. När det så kallade tilldelningsbeslutet presenterades såg resultatet ut så här: Företaget Reno Norden blir kvar, konkurrenten Liselotte Lööf åker ut och Suez, tidigare Sita, kommer in som ny aktör.

Ett fel i annonsen gjorde dock att hela upphandlingen måste göras om. Resultatet av den nya tilldelningen är i princip densamma som tidigare. Suez och Reno Norden byter bara två av områdena med varandra. De företag som överklagade den förra processen fick inget uppdrag.

– Det har gått lite snabbare den här gången. Våra tjänstemän som läser igenom och granskar entreprenörernas genomförandebeskrivningar har fått mer rutin, säger Katarina Johansson på bolaget Stockholm Vatten, som sköter upphandlingen.

Hon beskriver den närmaste veckan som en väntans tid. Fram till midnatt måndag den 29 augusti kan beslutet överklagas. Om det inte sker räknar hon med att Suez och Reno Norden ska ta över all hämtning i staden den 1 april nästa år.

– Vi kommer att få veta hur företagen tänker kring löner, villkor och övertagande av personal tidigast på tisdag i nästa vecka, säger hon.

Transports Christer Norfall konstaterar att de båda vinnande företagen har kollektivavtal.

– Vi är tacksamma för att det inte kommer några nya skurkar som vi inte har avtal med, säger han.

Sedan förvarnar han om att frågan om vilket av kollektivavtalets lönesystem som företagen tänker använda är brännande.

– Reno tillämpar i dag poänglistan som gubbarna vill ha, säger han. Suez har inte bekänt färg än. Det kan bli mycket spännande diskussioner framöver.

Poänglistan är ett premielönesystem, ett ackord, som tillämpats i decennier i Stockholm. För många anställda har listan inneburit goda löner, men också mycket slit.

Det går i korthet ut på att det område en sopgubbe jobbar i motsvarar ett antal poäng och när hen är klar får hen gå hem. Den som däremot är tidavlönad får inte gå från jobbet före ett visst klockslag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upprop mot sexuella trakasserier inom facket

Sexuella trakasserier. Rapporteringen om sexuella övergrepp, kränkningar och tystnadskultur har nu nått fackföreningsrörelsen. 1 501 kvinnor inom landets olika fackförbund samlas i uppropet #InteFörhandlingsbart i tidningen ETC.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.