Samma företag vann sopupphandlingen

Det blev samma entreprenörer. Och sopgubbarna är fortfarande beredda att ta strid för sina villkor när Stockholms stad för andra gången i år har upphandlat sophämtningen. Beslutet kan överklagas under ytterligare en vecka.

– Företagen ska veta att de – så fort beslutet har vunnit laga kraft – kommer att uppvaktas av vår renhållningssektion, säger Christer Norfall, ombudsman på Transports avdelning 5 i Stockholm. Det kommer att handla om sopgubbarnas löner och villkor.

I våras genomförde staden en stor upphandling som omfattar både hushållssopor och annat avfall. När det så kallade tilldelningsbeslutet presenterades såg resultatet ut så här: Företaget Reno Norden blir kvar, konkurrenten Liselotte Lööf åker ut och Suez, tidigare Sita, kommer in som ny aktör.

Ett fel i annonsen gjorde dock att hela upphandlingen måste göras om. Resultatet av den nya tilldelningen är i princip densamma som tidigare. Suez och Reno Norden byter bara två av områdena med varandra. De företag som överklagade den förra processen fick inget uppdrag.

– Det har gått lite snabbare den här gången. Våra tjänstemän som läser igenom och granskar entreprenörernas genomförandebeskrivningar har fått mer rutin, säger Katarina Johansson på bolaget Stockholm Vatten, som sköter upphandlingen.

Hon beskriver den närmaste veckan som en väntans tid. Fram till midnatt måndag den 29 augusti kan beslutet överklagas. Om det inte sker räknar hon med att Suez och Reno Norden ska ta över all hämtning i staden den 1 april nästa år.

– Vi kommer att få veta hur företagen tänker kring löner, villkor och övertagande av personal tidigast på tisdag i nästa vecka, säger hon.

Transports Christer Norfall konstaterar att de båda vinnande företagen har kollektivavtal.

– Vi är tacksamma för att det inte kommer några nya skurkar som vi inte har avtal med, säger han.

Sedan förvarnar han om att frågan om vilket av kollektivavtalets lönesystem som företagen tänker använda är brännande.

– Reno tillämpar i dag poänglistan som gubbarna vill ha, säger han. Suez har inte bekänt färg än. Det kan bli mycket spännande diskussioner framöver.

Poänglistan är ett premielönesystem, ett ackord, som tillämpats i decennier i Stockholm. För många anställda har listan inneburit goda löner, men också mycket slit.

Det går i korthet ut på att det område en sopgubbe jobbar i motsvarar ett antal poäng och när hen är klar får hen gå hem. Den som däremot är tidavlönad får inte gå från jobbet före ett visst klockslag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.