Salimovic förlorar alla uppdrag

Från årsskiftet är Sultan Salimovic och hans bolag Nävertorp specialtransport helt utan färdtjänstuppdrag i Sörmland. Även hans hustrus företag K-holms vård och omsorg har förlorat sina uppdrag. Kollektivtrafikmyndigheten har sagt upp avtalet.

– Skönt, det har varit så mycket strul, säger färdtjänstföraren Bisse Mellword Björn, som liksom de andra chaufförerna har sagts upp från årsskiftet.

Kanske skrivs det sista kapitlet i Transportarbetarens följetong om Nävertorps specialtransport nu.

I åratal har vi rapporterat om skatteskulder och konkurser, bilar med körförbud, chaufförer som inte fått lön i tid och brister i arbetsmiljön. Artiklarna har handlat om att Transportstyrelsen har dragit in Sultan Salimovic taxitrafiktillstånd – och att hans hustrus bolag då fick ta över trafiken som en underentreprenör till Nävertorp. Och om att hennes bolag vann delar av den upphandling som ska gälla från årsskiftet.

Men i förra veckan ritades Sörmlands färdtjänstkarta om. Sörmlands kollektivtrafikmyndighet sa upp avtalet med K-holms vård och omsorg. En ny snabb upphandling av två områden ska omedelbart sättas i gång.

– Företaget har inte lämnat in underlag som visar att det klarar av att starta trafiken vid årsskiftet, säger Henrik Posse vid Kollektivtrafikmyndigheten. Vi såg en risk att trafiken inte skulle kunna starta i den omfattning som vi hade avtalat.

Detta betyder att tolv andra taxiföretag ska bjudas in till en ny upphandling av färdtjänsten i Nyköping och Flen. De båda områdena omfattar 29 fordon. Bolagen får en kort tid på sig att komma med sina anbud.

– Vi har förståelse för att de inte hinner med att uppfylla alla krav i den tidigare upphandlingen, säger Henrik Posse. Så vi får göra vissa avsteg, åtminstone i början av avtalsperioden.

Den redan gjorda upphandlingen har slutligen passerat alla rättsliga instanser. De som överklagade tilldelningen förlorade i samtliga områden. Kollektivtrafikmyndighetens beslut godkändes.

Trots detta blir det alltså en ny upphandlingsrunda i de områden som Salimovicföretaget K-holms vård och omsorg vann i första omgången.

Bisse Mellword Björn rattar sin färdtjänstbil ända tills hennes uppsägningstid löper ut den sista december. Sedan byter hon yrke, blir personlig assistent i stället för chaufför.

– Orsaken till att jag har stått ut så länge är den respons jag har fått från kunderna, säger hon.

Fotnot: I förra veckan ställdes många färdtjänstresor in i Sörmland. Orsak: Nävertorps bilar kördes på sommardäck i snöovädret, berättar Sörmlands Nyheter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Transportarbetarens logga

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Ragnar Malmquist, Mikael Wahlberg och Thomas Stenius

Facklig lobby gav resultat

Upphandling. Efter fem år är det dags igen. Ny tröja ska på men jobbet fortsätter att vara detsamma. Så är verkligheten för många av de transportarbetare vars jobb upphandlas.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.