Ratt.

Saknas: 50 000 chaufförer

För den som vill bli lastbilschaufför är framtiden bländande ljus. Bristen på förare är extremt stor. Men medan staten kastar miljoner över yrkesutbildningarna för att råda bot på problemet har branschen en större utmaning än pengar och utbildningsplatser att hantera: ointresserade ungdomar med förutfattade meningar.

Problemet med förarbristen, och hur det ska lösas, har diskuterats flitigt på olika håll på Elmia lastbil i Jönköping i dag.

För så här ser det ut: 20 000 färre elever går yrkesprogrammen i dag än för tio år sedan. Samtidigt väntar en stensäker arbetsmarknad för den som väljer gymnasiets transportprogram eftersom bristen på folk är stor. Både förare, mekaniker och lackerare behövs.

Till exempel räknar Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) med att minst 5 000 lastbilschaufförer behöver rekryteras det närmsta året. På tio år handlar det om 50 000. Minst.

Ändå lockar inte den framtidssäkra transportbranschen tillräckligt många. Så enkelt är det. Eller, så komplicerat är det.

Staten har nyligen skjutit till 66,5 miljoner kronor till yrkesförarutbildningarna för att råda bot på problemet. Men hos de blivande gymnasieeleverna duggar fördomarna tätt: Det är skitigt/simpelt/dåligt betalt/jobben håller på att konkurreras ut av prispressen.

Färsk statistik från Skolverket visar att bland höstens gymnasieutbildningar är program som samhällsvetenskap, natur och ekonomi de klart populäraste. Totalt har 4 900 sökt till fordon- och transportprogrammen. Det är några hundra färre än året innan.

De förutfattade meningarna om transportbranschen måste tvättas bort, var en av flera slutsatser. Ulrik Karlsson, tekniker från Holmgrens bil AB, sa att den som sneglar åt mekanikeryrket kanske får höra att det finns glammigare saker än att ligga och meka i en skitig verkstad. Fel, fel, fel.

– Yrket handlar inte bara om att byta olja och filter, sa han. Det är mycket teknik och datorer att kommunicera med. Morgondagen ser ut så här: En trasig bil blir lagad på distans genom att koppla upp den mot verkstaden. Det är inte låg status att vara mekaniker i dag, det är hög status. Det är inte alla som klarar av yrket.

Men det gäller också att få in studiemotiverade ungdomar till utbildningarna. Den som tror att det är en slapp väg att ta för den skoltrötte är fel ute.

– Det går inte att ta in någon som inte vill öppna en bok, sa Roger Ödebring, utbildningsansvarig på Rosenlunds åkeri, på ett seminarium speciellt riktat till skolans studie- och yrkesvägledare.

– Visst, det är ett praktiskt jobb men det är mycket att läsa i tre år. Är man inte motiverad så orkar man inte. Vi vill be er vara tydliga med det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

Kronofogden beslagtar taxibolags bilar

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har tidigare blivit av med skolskjutsuppdrag på grund av en hotande konkurs. I dag på morgonen började Kronofogden beslagta företagets leasade bilar.

Hamnarbetarförbundet presskonferens

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

Vincent Verheyen spelade in en film.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Dödsolyckor i jobbet ökade 2018

Arbetsmiljö. Under 2018 dog 48 arbetstagare i olyckor på jobbet. Sju av dem var lastbilschaufförer. En jobbade som lastbilsmekaniker. Ytterligare fyra personer klämdes till döds i arbete vid lastbilar eller med lastbilsgods.

Ännu en chaufför omkom på jobbet

Åkeri. Det nya året var bara 15 timmar gammalt när en lastbilschaufför dog i en arbetsplatsolycka. Mannen, som var i 55-årsåldern, omkom när han skulle lasta bilen med en truck på ICA:s stora lager i Helsingborg.

Konkursbesked väntar för skånskt taxibolag

Taxi. Ringduve taxi i Skåne har begärts i konkurs. Malmö stad har därför hävt avtalet i förtid och lägger över skolskjutsarna på Taxi Kurir. 270 elever i särskolan får nya chaufförer när terminen startar.