Säg det med ett s-ord

Krönika. Gott ledarskap och goda kollegor. Kontroll och inflytande i arbetet. Balans mellan jobb och fritid. Tydliga mål och anställningstrygghet. Detta och lite till får oss att trivas på jobbet, enligt samlad forskning.

Välbefinnandet kan också uttryckas i s-ord:

Samförstånd, samspel, samverkan.

Stöd av arbetslaget och arbetsledaren.

Feedback och uppmuntran är avgörande för att vi ska må bra. Författaren Mark Twain kunde leva två månader på en komplimang, skrev han.

Googlar man en stund kring ”må bra på jobbet” hamnar man snart på betydelsen av skratt. Skratt minskar stressen, samtidigt bidrar tänjda smilband till en bättre produktivitet och kreativitet på arbetsplatsen, rapporterade en rad tidningar för en tid sen.

Där framgick också att barn skrattar i snitt 400 gånger per dag, medan vuxna över 35 halkat ner till 15. Betänk hur mycket tid vi tillbringar på jobbet… Enligt samma refererade undersökning skrattar arbetare och landsortsbor mer än båda tjänstemän och storstadsbor.

Men får man verkligen ha kul på jobbet? Studier tyder på att det är ekonomiskt lönsamt för företagen.

Fast om man nu jobbar på en arbetsplats där alla drar åt olika håll och hela atmosfären andas tala-bakom-ryggen, frustration, leda och uppgivenhet? För buller finns ju gränsvärden, men riktlinjer saknas för hur dysfunktionell kommunikationen på en arbetsplats kan bli.

Eller när chefen, och gnällspikarna, blir direkt skadliga för både anställda och produktion.

Kanske kan en medarbetarundersökning ge nytt avstamp, om resultat och åtgärder följs upp, fortlöpande. Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön ger arbetsgivarna långtgående ansvar för anställdas psykosociala hälsa. Utöver den fysiska.

I den strida strömmen av må-bra-på-jobbet-tips uppmanas vi annars att ta en tupplur och dagdrömma mer. Se på något grönt, låter ju inte riktigt seriöst, men man kan förstås tänka: träd, växter, gräs.

Vi kommer i alla fall långt med att säga ”hej” när vi möts, fråga kollegan hur det är, ge beröm, våga skämta. Och ta hand om nyanställda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Tommy Wreeth kräver Vattenfall på förklaring

Facket. Andreas Ehms avstängning från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals engagerar Transports högsta ledning som nu kräver svar från Vattenfall.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Värstinglandet

Corona. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Hejda Amazons framfart

Insändare. Transport och alla andra fackförbund måste hindra Amazon från att utöka sin etablering i Sverige.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.