Säg det med ett s-ord

Krönika. Gott ledarskap och goda kollegor. Kontroll och inflytande i arbetet. Balans mellan jobb och fritid. Tydliga mål och anställningstrygghet. Detta och lite till får oss att trivas på jobbet, enligt samlad forskning.

Välbefinnandet kan också uttryckas i s-ord:

Samförstånd, samspel, samverkan.

Stöd av arbetslaget och arbetsledaren.

Feedback och uppmuntran är avgörande för att vi ska må bra. Författaren Mark Twain kunde leva två månader på en komplimang, skrev han.

Googlar man en stund kring ”må bra på jobbet” hamnar man snart på betydelsen av skratt. Skratt minskar stressen, samtidigt bidrar tänjda smilband till en bättre produktivitet och kreativitet på arbetsplatsen, rapporterade en rad tidningar för en tid sen.

Där framgick också att barn skrattar i snitt 400 gånger per dag, medan vuxna över 35 halkat ner till 15. Betänk hur mycket tid vi tillbringar på jobbet… Enligt samma refererade undersökning skrattar arbetare och landsortsbor mer än båda tjänstemän och storstadsbor.

Men får man verkligen ha kul på jobbet? Studier tyder på att det är ekonomiskt lönsamt för företagen.

Fast om man nu jobbar på en arbetsplats där alla drar åt olika håll och hela atmosfären andas tala-bakom-ryggen, frustration, leda och uppgivenhet? För buller finns ju gränsvärden, men riktlinjer saknas för hur dysfunktionell kommunikationen på en arbetsplats kan bli.

Eller när chefen, och gnällspikarna, blir direkt skadliga för både anställda och produktion.

Kanske kan en medarbetarundersökning ge nytt avstamp, om resultat och åtgärder följs upp, fortlöpande. Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön ger arbetsgivarna långtgående ansvar för anställdas psykosociala hälsa. Utöver den fysiska.

I den strida strömmen av må-bra-på-jobbet-tips uppmanas vi annars att ta en tupplur och dagdrömma mer. Se på något grönt, låter ju inte riktigt seriöst, men man kan förstås tänka: träd, växter, gräs.

Vi kommer i alla fall långt med att säga ”hej” när vi möts, fråga kollegan hur det är, ge beröm, våga skämta. Och ta hand om nyanställda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

sommarjobb

Det gäller på jobbet när värmeböljan väller in

Arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket väntar att trycket på värmejouren ökar i slutet av veckan. Någon exakt gräns för hur hög temperaturen får vara på arbetsplatsen finns inte. Men arbetsgivaren har ansvar för arbetsmiljön och för att utreda risker.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Transportarbetarens logga

EU-länderna missar målet om halverad trafikdödlighet

Trafiksäkerhet. Förra året dog över 25 000 trafikanter på EU:s vägar. Medlemsländerna kommer inte att klara det uppställda målet – att halvera dödligheten under perioden 2010 till 2020. Sämst i klassen är Sverige. Det enda EU-land där dödsolyckorna ökat.

Indragen sjukpenning katastrof för kroniskt sjuka

Insändare. Statsvetaren och forskaren Niklas Altermark vid Lunds universitet har nyligen presenterat en delrapport kring de allvarliga resultat han funnit i sin forskning om konsekvenserna av Försäkringskassans avslag till sjukdomsdrabbade människor.

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

En T-pod – världens första tunga, självkörande transport på allmän väg. Här körs den i Jönköping.

Personal kommer att behövas trots digitalisering

Debatt. Automatisering är inte lösningen på transportnäringens kompetensbrist. Därför efterlyser vi höga politiska ambitioner och fler utbildningsplatser. Annars hotas hela näringslivet.

Det ser illa ut – och kan bli värre

Ledare. Sedan 2006 har den fackliga organisationsgraden minskat från 77 till 67 procent i Sverige. Bland arbetarna är nedgången än mer dramatisk. Från 77 till 59 procent.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Vredens druvor

Läsupplevelse. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Mamma!

Sorg. Det är mörkt nu. Min mamma har gått bort. Solen skiner visserligen nästan för jämnan men hos mig är det ständig halvskymning. Det har inte varit någon vidare vår i år. Först var det damen i en Tesla som inte begrep att man måste minska farten när man kör in till en mack. Hon fick sladd, körde på mig så att jag fick en flygtur som hette duga.

Hur ska det gå?

Avtalsrörelsen. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

Tommy Wreeth, Mattias Dahl, Li Jansson, Jerker Nilsson

Väktare och vakter behövs – men skärp kraven

Debatt. Vårvinterns granskningar av bevakningsbranschen belyser ett antal problem som vi måste ta på allvar. Det handlar om lämplighet och kontroller, men det handlar också om att de yrkesgrupper som är beredda att ställa sig mellan fara och medborgare ska ges rätt förutsättningar.

Miljöpolitik på glid i Stockholm

Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Vem betalar priset för fri frakt?

Ordförandeord. Antalet transporter i samhället ökar och tempot likaså. Varor ska helst inte ligga stilla alls och det som tidigare fick ta fem timmar att transportera ska nu förflyttas på tre.

Inför EU-valet
6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

Debatt / Inför EU-valet
EU-demonstration Bryssel

Löneklyftan i EU måste bort

Frank Moreels, Belgien: EU är ett enormt landområde med öppna gränser och fri handel. Löftet till oss var att friheten skulle skapa välstånd åt alla, och leda till ökad jämlikhet mellan ländernas medborgare. I politikens värld kallas det för konvergens, men den har ännu inte nått arbetarna i EU:s nya medlemsländer.

Lastbilshytt

Låt oss tända gnistan igen

Peep Peterson, Estland: Min far var internationell chaufför och vi levde på östra sidan av järnridån. Jag minns hans berättelser om långa resor till olika östeuropeiska länder på 1970- och 1980-talet.