Säg det med ett s-ord

Krönika. Gott ledarskap och goda kollegor. Kontroll och inflytande i arbetet. Balans mellan jobb och fritid. Tydliga mål och anställningstrygghet. Detta och lite till får oss att trivas på jobbet, enligt samlad forskning.

Välbefinnandet kan också uttryckas i s-ord:

Samförstånd, samspel, samverkan.

Stöd av arbetslaget och arbetsledaren.

Feedback och uppmuntran är avgörande för att vi ska må bra. Författaren Mark Twain kunde leva två månader på en komplimang, skrev han.

Googlar man en stund kring ”må bra på jobbet” hamnar man snart på betydelsen av skratt. Skratt minskar stressen, samtidigt bidrar tänjda smilband till en bättre produktivitet och kreativitet på arbetsplatsen, rapporterade en rad tidningar för en tid sen.

Där framgick också att barn skrattar i snitt 400 gånger per dag, medan vuxna över 35 halkat ner till 15. Betänk hur mycket tid vi tillbringar på jobbet… Enligt samma refererade undersökning skrattar arbetare och landsortsbor mer än båda tjänstemän och storstadsbor.

Men får man verkligen ha kul på jobbet? Studier tyder på att det är ekonomiskt lönsamt för företagen.

Fast om man nu jobbar på en arbetsplats där alla drar åt olika håll och hela atmosfären andas tala-bakom-ryggen, frustration, leda och uppgivenhet? För buller finns ju gränsvärden, men riktlinjer saknas för hur dysfunktionell kommunikationen på en arbetsplats kan bli.

Eller när chefen, och gnällspikarna, blir direkt skadliga för både anställda och produktion.

Kanske kan en medarbetarundersökning ge nytt avstamp, om resultat och åtgärder följs upp, fortlöpande. Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön ger arbetsgivarna långtgående ansvar för anställdas psykosociala hälsa. Utöver den fysiska.

I den strida strömmen av må-bra-på-jobbet-tips uppmanas vi annars att ta en tupplur och dagdrömma mer. Se på något grönt, låter ju inte riktigt seriöst, men man kan förstås tänka: träd, växter, gräs.

Vi kommer i alla fall långt med att säga ”hej” när vi möts, fråga kollegan hur det är, ge beröm, våga skämta. Och ta hand om nyanställda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Plogbil i snöväder

Vid svår halka: Låt stå!

Väghållning Vintern har slagit till på många håll i landet. För chaufförer kan arbetsplatsen bli livsfarlig. Men yrkesförare har rätt att ställa bilen om riskerna är för stora.

Transportarbetarens logga

Förare skadades när timmerkran havererade

Åkeri. Vid en lastning brast kranfoten på timmerbilen. Kranhytt och förare föll med stor kraft mot släpet. Efter en inspektion slår Arbetsmiljöverket ner på att åkeriet inte gjort riskbedömning och heller inte anmälde olyckan till verket, bara till polisen.

Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig.

Hotade i livsviktigt uppdrag

Transport. Alla säger att de behövs och att deras insatser räddar liv. Men mer än vart fjärde skyddsombud har blivit hindrad i sitt uppdrag och än fler upplever att de inte får den tid de behöver, visar en rapport från Transportarbetareförbundet.

Politikerna och egot

Insändare. Ansvarstagandet från svenska politiker i riksdagen är obefintligt!

Vindarna vänder i svensk politik

Insändare. När Alliansen styrde landet infördes jobbskatteavdraget, den 1 januari 2007 kom det första. Det skulle leda till att fler jobbade mer lönsamt sades det. Men vad det har gjort är ett rejält stort håll i statsfinanserna.

Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Sveriges sämsta åkeri?

Arbetsliv. Det går upp och det går ner i åkeribranschen. Saker som var stora för några år sedan såsom ägarbyten, konkurser eller folk som snodde åt sig körningar, kan vara små eller glömda i dag.

Den hårda vägen

Lastbilstillverkare. Kampen har förts i många år och böljat fram och tillbaka. Arbetsgivare mot arbetsgivare, arbetare mot arbetare. Men hittills utan segrare. När den ene fått in ett hårt slag kommer den andre snart med ett som är än värre. Vad kampen handlar om? Naturligtvis om striden mellan lastbilstillverkarna Scania och Volvo.

Kejsaren ÄR naken

Politik. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Avtalsrörelsen har kommit i gång!

Ordförandeord. 2020 blir ett enormt spännande år. Jag känner både ödmjukhet inför den uppgift vi som förbund och jag som förbundsordförande står inför. Men också jävlar anamma inför det vi vet att arbetsgivarna arbetar för att förändra.

Ställ fram sopkärlen!

Insändare. Sophämtarna ska inte behöva skada sig, skriver Truckworker.

Dags för facken att organisera cykelbuden

Debatt. Där ligger man på soffan en söndag och känner sig trött efter gårdagens hålligång. En pizza, eller kanske en hamburgare, skulle sitta bra.

Transport tar steg i rätt riktning

Insändare. Vi i Transportarbetareförbundet är medvetna om de orättvisa lönerna inom sjuk- och färdtjänstresor, skriver Transports ombudsman Mats Andersson i ett svar på en insändare från en missnöjd färdtjänstchaufför.