Så ska jobb på vägen bli säkrare

Arbetsmiljö. De flesta allvarliga jobbolyckorna sker på eller vid vägen. Arbetsmiljöverket föreslår att krav på trafiksäkerhet ska finnas med vid upphandlingar.

För att minska antalet allvarliga olyckor och dödsfall på och vid vägen kommer Arbetsmiljöverket med en rad förslag.

Carl Axel Sundström är en av rapportförfattarna, han säger den redan kan användas av Arbetsmiljöverkets inspektörer.

– Alla förslag vi lagt fram är bra för att minska riskerna. Man ska jobba brett i de här frågorna, var och en av aktörerna som jobbar på och vid vägarna kan ta ansvar för olika delar i säkerhetsarbetet, säger han.

Förslagen på åtgärder riktas till flera parter, främst myndigheter och arbetsgivare.

De som drabbas värst av allvarliga trafikolyckor och dödsfall på jobbet är lastbilsförare. Mellan den 1 januari 2008 och den 3 maj 2016 omkom 56 lastbilschaufförer på jobbet, minst 21 av dem var på eller vid en väg. Bland Arbetsmiljöverkets förslag för att göra jobbet säkrare finns:

• Anpassa planeringen av körningar efter exempelvis trafik och väder.

• Utred möjligheterna att ställa krav på arbetsmiljö och trafiksäkerhet vid upphandling.

• Ha större fokus på risker i trafiken under arbetsmiljöarbetet.

Carl Axel Sundström tror att en hel del av normerna i trafiken sätts av dem som kör yrkestrafik.

– Om arbetsgivarna jobbar mer med förståelse för hastighetsbegränsningar och drar ner hastigheten vid väg- och bärgningsarbeten kan det minska dödsolyckorna bland lastbilschaufförer. Det får också en bra effekt för bärgare och vägarbetare, säger han.

Just bärgningsarbetare är en annan yrkesgrupp som jobbar i en riskfylld miljö.

– Det skulle bli säkrare om man vid bärgningsarbete oftare tog hjälp av polis och räddningstjänst för att spärra av trafiken, säger Carl Axel Sundström.

Dessutom föreslår Sundström att bärgningsbranschen i sitt systematiska arbetsmiljöarbete ska använda sig mer av TMA-skydd – en krockkudde monterad bak på en lastbil som ställs upp för att skydda vägarbetare och bilbärgare.

I arbetet med utredningen bjöds fler organisationer in. Bland dem Polisen, Transport och Trafikverket. Åkeriföretagen var också inbjudna men ingen representant deltog.

Rapporten är beställd av regeringen och har skickats till arbetsmarknadsdepartementet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Diagram olycksdrabbad transportsektor

Transportjobb toppar skadelistan – igen

Arbetsmiljö. Transportjobb är de mest olycksdrabbade. Det visar statistik från Arbetsmiljöverket, Afa Försäkringar och Försäkringskassan.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).