Close
Lars Johnsen, Norge, Berglind Hafsteinsdottir, Island, Marko Piirainen, Finland, Lars Mikaelsson, Sverige, och Jan Villadsen (delvis skymd), Danmark, laddar för paneldebatt på NTF:s kongress.
Close

Så ska facket bli starkare igen

Facket. Den nordiska modellen är under attack. Det var de omkring 175 deltagarna på NTF:s kongress överens om. Vad ska facket göra? Gå tillbaka till rötterna och organisera! lyder motmedlet.

Den nordiska modellen i en globaliserad värld. Det är temat när Transport och de övriga fackförbunden i Nordiska Transportarbetarefederationen nu håller kongress i Danmark.

Men vad är egentligen den ”nordiska modellen”? Eller svenska modellen som den kallas ibland?

Någon enkel definition finns inte. Från arbetarrörelsens sida håller man gärna fram arbetsmarknaden, där mycket av ansvaret för löner och arbetsvillkor lagts på parterna – alltså på fack och arbetsgivare som tecknar kollektivavtal. Inte på staten och lagstiftarna som i andra länder.

Ett utbyggd offentlig sektor, fungerande byråkrati och generell skattefinansierad välfärd brukar också räknas in i den nordiska modellen.

Under en timslång debatt på kongressen vittnade en rad fackförbund om hur EU:s fria rörlighet för arbetskraft, offentliga upphandlingar och avregleringar är på väg att slå sönder systemet.

Berglind Hafsteinsdottir, från isländska kabinfacket, beskrev hur ett lågprisbolag dumpat lönerna på Island:

– Bolaget använder alla kryphål som finns i EU-lagstiftningen för att försämra villkoren. Vi har slagits mot dem i fyra år nu. Bolaget har stämt oss för att vi vidtagit stridsåtgärder.

– Om vi ska kunna vinna kampen måste vi göra det tillsammans! Inget enskilt fackförbund kan klara det på egen hand.

Lars Johnsen, ordförande i norska Transport, la en stor del av skulden på EU:

– Jag ser en union i upplösning, summerade han.

Många delegater tycktes ändå vara överens om att facket i alltför hög grad slog sig till ro under decennier när det var mer eller mindre självklart att människor som fick jobb gick med i facket.

I Norden har organisationsgraden sjunkit i alla länder utom Island, som toppar med 85 procent av arbetskraften i facket. I Danmark ligger siffran på 67 procent, ett tapp på runt sex procentenheter på drygt 20 år.

Finland noterar 64 procent. I Sverige har tjänstemännen gått om arbetarna. Bara 62 procent av arbetarna är fackligt anslutna, mot 74 procent på tjänstemannasidan.

NTF:s nya generalsekreterare, Anu Hietala, försökte ändå ingjuta mod i kongressen genom att peka på ett antal positiva exempel. Det gäller bland annat kampen som facket fört mot Ikea, taxikoncernen Uber och mot Ryanair i Danmark.

Plus namninsamlingen Fair transport Europe. Den skulle tvinga fram åtgärder för att minska den sociala dumpningen i transportbranschen. De nordiska facken fick ihop sin andel – 50 000 underskrifter. Sämre gick det i övriga Europa.

Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ingick i debattpanelen. Han lyfte också fram ljuspunkter:

– I Transport har vi anställt två personer som jobbar med ett särskilt ordning- och redaprojekt i åkerinäringen. De kartlägger åkerier som satt i system att bryta mot allt. Vi har lämnat in flera anmälningar till myndigheterna.

– I Sverige har vi fått en ny infrastrukturminister som på kort tid vidtagit åtgärder, bland annat ett utökat beställaransvar för transportköpare.

Fast Mikaelsson avslutade med en vädjan om stöd:

– Det som ligger i ”pipen” nu är att EU:s transportutskott ska rösta om nya kör- och vilotidsregler för buss- och lastbilschaufförer. De nya reglerna ser ut att bli mycket sämre. Lastbilschaufförer kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt.

– Det vore bra om alla här inne uppvaktar sina kontakter i transportutskottet. Vi måste se till att förslaget inte röstas igenom!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Peter Lövkvist

”Det handlar om hederlig gammal solidaritet”

Åtta frågor. En gång var han hamnarbetare i Gävle. De senaste sju åren har det i stället handlat om fackligt samarbete i Norden. Så här tänker Peter Lövkvist – ny internationell chef på Transport.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.