Close
Lars Johnsen, Norge, Berglind Hafsteinsdottir, Island, Marko Piirainen, Finland, Lars Mikaelsson, Sverige, och Jan Villadsen (delvis skymd), Danmark, laddar för paneldebatt på NTF:s kongress.
Close

Så ska facket bli starkare igen

Facket. Den nordiska modellen är under attack. Det var de omkring 175 deltagarna på NTF:s kongress överens om. Vad ska facket göra? Gå tillbaka till rötterna och organisera! lyder motmedlet.

Den nordiska modellen i en globaliserad värld. Det är temat när Transport och de övriga fackförbunden i Nordiska Transportarbetarefederationen nu håller kongress i Danmark.

Men vad är egentligen den ”nordiska modellen”? Eller svenska modellen som den kallas ibland?

Någon enkel definition finns inte. Från arbetarrörelsens sida håller man gärna fram arbetsmarknaden, där mycket av ansvaret för löner och arbetsvillkor lagts på parterna – alltså på fack och arbetsgivare som tecknar kollektivavtal. Inte på staten och lagstiftarna som i andra länder.

Ett utbyggd offentlig sektor, fungerande byråkrati och generell skattefinansierad välfärd brukar också räknas in i den nordiska modellen.

Under en timslång debatt på kongressen vittnade en rad fackförbund om hur EU:s fria rörlighet för arbetskraft, offentliga upphandlingar och avregleringar är på väg att slå sönder systemet.

Berglind Hafsteinsdottir, från isländska kabinfacket, beskrev hur ett lågprisbolag dumpat lönerna på Island:

– Bolaget använder alla kryphål som finns i EU-lagstiftningen för att försämra villkoren. Vi har slagits mot dem i fyra år nu. Bolaget har stämt oss för att vi vidtagit stridsåtgärder.

– Om vi ska kunna vinna kampen måste vi göra det tillsammans! Inget enskilt fackförbund kan klara det på egen hand.

Lars Johnsen, ordförande i norska Transport, la en stor del av skulden på EU:

– Jag ser en union i upplösning, summerade han.

Många delegater tycktes ändå vara överens om att facket i alltför hög grad slog sig till ro under decennier när det var mer eller mindre självklart att människor som fick jobb gick med i facket.

I Norden har organisationsgraden sjunkit i alla länder utom Island, som toppar med 85 procent av arbetskraften i facket. I Danmark ligger siffran på 67 procent, ett tapp på runt sex procentenheter på drygt 20 år.

Finland noterar 64 procent. I Sverige har tjänstemännen gått om arbetarna. Bara 62 procent av arbetarna är fackligt anslutna, mot 74 procent på tjänstemannasidan.

NTF:s nya generalsekreterare, Anu Hietala, försökte ändå ingjuta mod i kongressen genom att peka på ett antal positiva exempel. Det gäller bland annat kampen som facket fört mot Ikea, taxikoncernen Uber och mot Ryanair i Danmark.

Plus namninsamlingen Fair transport Europe. Den skulle tvinga fram åtgärder för att minska den sociala dumpningen i transportbranschen. De nordiska facken fick ihop sin andel – 50 000 underskrifter. Sämre gick det i övriga Europa.

Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ingick i debattpanelen. Han lyfte också fram ljuspunkter:

– I Transport har vi anställt två personer som jobbar med ett särskilt ordning- och redaprojekt i åkerinäringen. De kartlägger åkerier som satt i system att bryta mot allt. Vi har lämnat in flera anmälningar till myndigheterna.

– I Sverige har vi fått en ny infrastrukturminister som på kort tid vidtagit åtgärder, bland annat ett utökat beställaransvar för transportköpare.

Fast Mikaelsson avslutade med en vädjan om stöd:

– Det som ligger i ”pipen” nu är att EU:s transportutskott ska rösta om nya kör- och vilotidsregler för buss- och lastbilschaufförer. De nya reglerna ser ut att bli mycket sämre. Lastbilschaufförer kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt.

– Det vore bra om alla här inne uppvaktar sina kontakter i transportutskottet. Vi måste se till att förslaget inte röstas igenom!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Peter Lövkvist

”Det handlar om hederlig gammal solidaritet”

Åtta frågor. En gång var han hamnarbetare i Gävle. De senaste sju åren har det i stället handlat om fackligt samarbete i Norden. Så här tänker Peter Lövkvist – ny internationell chef på Transport.

Mjölkchaufför och andra truckers gör tv-debut

Chaufförer. Nästa vecka är det lastbilsförarnas tur att bli tv-stjärnor. Elin Rotstedt är mjölkbilschaufför och en av dem som visar upp sin vardag i dokusåpan Svenska truckers.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.