Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.
Close
Försäkringsinformatören Matilda Olofsson hos Lundstams återvinning i Östersund. Under hösten har hon tillsammans med Björn Nilsson arbetat i avdelning 32:s projekt under tre månader.
Close

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

– Vi har satsat på försäkringsinformation då vi tyckt att det varit viktigt för medlemmarna. Och vi har haft, och har, duktiga försäkringsinformatörer, säger Transports Johan Molin, ordförande i avdelning 32 Mellersta Norrland.

Björn Nilsson
Björn Nilsson. Foto: Privat

Avdelningen har under tre månader arbetat i projektform med försäkringsfrågor, främst inriktat på arbetsplatser. Björn Nilsson och Matilda Olofsson har varit ute och informerat.

– Det har varit jättepositivt, en stor erfarenhet att tala med både medlemmar och icke medlemmar. Och få vara med och hjälpa till så att de fått ut pengar retroaktivt, säger Björn Nilsson, som arbetar som ordningsvakt i Sundsvall annars.

Under hösten har han stått framför såväl större församlingar som suttit vid fikabord och talat avtalsförsäkringar och medlemsförsäkringar. Framför allt i Sundsvalls-, Timrå- och Härnösandstrakten men även upp mot Ånge.

Båda upplever att information om försäkringarna behövs hos anställda, men också hos företagare som betalar för avtalsförsäkringarna.

– En hel del säger att de har koll när man frågar. Men när man väl sätter sig och börjar prata så är det en hel del oklarheter… Det kan handla sjukskrivningar och olyckor, men vi har också fått en del som undrat över TGL:n, ersättning till anhöriga vid dödsfall, säger Björn Nilsson.

Han upplever också att informationen väckt intresse för facket hos dem som inte är med i Transport:
– Vi har ju fått med en del nya, som valt att bli medlemmar efter de fått informationen om försäkringsskyddet.

Björn Nilsson har inte gjort någon skillnad på medlemmar och icke medlemmar. Informationen är för alla. Om någon transportare behöver hjälp med att driva en försäkringsfråga får de vända sig till avdelningen.

Sammanlagt har 2 696 individer hittills i år, den 4 december, fått information om försäkringar genom avdelning 32:s informatörer. Den siffran är nu registrerad digitalt på plattformen Facket försäkrar-torget.

För samtliga LO-förbund är antalet registrerade samtal 227 772 fram till och med den 3 december i år. Det är en kraftig ökning jämfört med samma period förra året. I kronor betyder det också en kraftig ökning. Summan på ”räddade” försäkringspengar var förra året 960 miljoner. Bara hittills i år är den 1,1 miljard kronor.

–Det är jättemycket vi hittat där de försäkrade inte känt till sin rätt. Det handlar både om medlemmar och icke medlemmar, säger Sture Thorsell, Transports försäkringsombudsman.

– Främst är det i sjukförsäkringen man hittar glömda pengar, men också i ersättning till föräldralediga.

Alla anställda på arbetsplatser med kollektivavtal omfattas av avtalsförsäkringarna, Afa-försäkringarna, som arbetsgivaren är skyldig att betala in till. Sture Thorsell påpekar dock att medlemmar, förutom informationen, också kan få hjälp att driva en försäkringsfråga. Framför allt då från sin avdelning.

Sture Thorsell förklarar framgångarna med att förbundet arbetat aktivt under hela året, och att det gäller samtliga avdelningar.

– Och vi ska inte glömma bort våra medlemsförsäkringar, som ger ytterligare komplement.
Svenska Transportarbetareförbundet ligger väl till när det gäller att rädda hem pengar inom sina avtalsområden. Bara betydligt större IF Metall har i kronor räddat hem mer pengar: drygt 351,5 miljoner kronor jämfört med Transports 155,6 miljoner kronor.

Patrick Roselin är ombudsman hos LO och samordnare för Facket försäkrar-verksamheten. Han har sammanställt årets glädjande siffor: Ersättning till medlemmar och icke medlemmar utifrån antalet samtal som försäkringsinformatörerna registrerat i Facket försäkrar-torget till och med den 3 december.
– Ja, siffrorna är ännu finare än förra året. Och än är inte året slut, säger han.
– Jag tror att samtliga förbund gjort ett omtag när det gäller försäkringsinformationen. Att samtalen registreras är också ett bra sätt att visa vilket fantastiskt jobb som våra försäkringsinformatörer gör.

LO:s Patrick Roselin nämner också att Transport markant höjt nivån och säger att han själv haft förmånen att vara med Transports Sture Thorsell ute i regionerna.

– Jag tror att det gett mycket, att man lokalt i försäkringsfrågorna resonerat hur försäkringsfrågorna ska lyftas, och vi har också fått mycket tillbaka, säger han.

– Jag är samordnare, det är ju grundorganisationen som gör jobbet. Det är i avdelningarna som det är verkstad!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Det var lite nervöst först när kameran slogs på … men sedan har vi haft väldigt roligt under inspelningarna”, säger Johan Molin, avdelningsordförande och huvudrollsinnehavare.

32:an ger facklig info på Youtube

Fackliga filmer. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. Transports avdelning i mellersta Norrland jobbar med film när den yttre verksamheten har bromsats.

Transportarbetarens logga

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

LO:s kongress har startat

Facket. I dag väljer LO ny ledning. Organisationens 29:e kongress inleddes på måndagsförmiddagen. 300 ombud, representantskapets ledamöter och LO-styrelsen möts digitalt för att bland annat välja ny ordförande.

Skadestånd för orimligt mycket övertid

Bevakning. Vakter kunde jobba tre dygn i sträck. Någon jobbade nära 500 timmar övertid på ett år. Transport och bevakningsföretaget har gjort upp: Skadeståndet blir 90 000 kronor.