Professorn Jonas Eliasson förklarar vad Södertäljeolyckan kostar.
Close
Professorn förklarar vad Södertäljeolyckan kostar.
Close

Så mycket kostar olyckan på Södertäljebron

Någonstans mellan en och två miljoner kronor per dygn. Så mycket uppskattar professorn Jonas Eliasson att olyckan på Södertäljebron har kostat samhället. Hur räknar han ut det? Och vad ska vi med den kunskapen till?

När Jonas Eliasson, trafikdirektör i Stockholms stad och professor i transportsystemanalys, ska presentera hur många kronor sommarens köer vid Södertäljebron kostade gör han en ungefärlig uppskattning. Han tittar bland annat på hur många fordon som normalt passerar bron, vilken typ av fordon det är, schablonuppgifter på om de som sitter i personbilarna är på väg till semester eller till jobb, hur många av lastbilarna som är långa transporter och så vidare.

När han räknar på förseningstiden landar han på i snitt 15 minuter per bil och dag. Tidigare uträkningar visar att en försenad privatperson kostar samhället ungefär 300 kronor per timme, säger Jonas Eliasson. Näringslivsresor går loss på ungefär det dubbla.

– Det blir någonstans mellan en och två miljoner kronor i samhällskostnad per dygn, säger han. Förutom de första dygnen efter olyckan, då måste det ha kostat mer. Ingen logistikplanerare har tagit höjd för sådana osannolika händelser.

En till två miljoner. Vad ska vi med den kunskapen till?

– Göra investeringsbedömningar. Man kan ju tänka sig att någon skulle komma på att vi bör bygga en till Södertäljebro nu. Om vi räknar med att en sådan här typ av olycka sker en gång vart tionde år, och det kostar en miljon om dagen, då blir det 60 miljoner på tio år. En ny bro kostar miljarder. Sedan får vi jämföra siffrorna. Har man inget att gå på är det lätt att man rusar i väg och bara går på magkänsla. Då blir det inte bra.

Vilka får stå för kostnaderna?

– Gissningsvis har mellan en fjärdedel och hälften av transporterna med näringslivet att göra, säger Jonas Eliasson. Det är svårt att veta om privatpersoner på väg till jobbet får ta smällen, eller om det är deras arbetsgivare. Många har inte reglerad arbetstid och det är individuellt om det är fritid eller arbetstimmar som försvinner. Arbetsuppgifter försvinner ju inte, de skjuts upp och tränger ut andra uppgifter som man kanske inte ens märker att man aldrig fick.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?