Professorn Jonas Eliasson förklarar vad Södertäljeolyckan kostar.
Close
Professorn förklarar vad Södertäljeolyckan kostar.
Close

Så mycket kostar olyckan på Södertäljebron

Någonstans mellan en och två miljoner kronor per dygn. Så mycket uppskattar professorn Jonas Eliasson att olyckan på Södertäljebron har kostat samhället. Hur räknar han ut det? Och vad ska vi med den kunskapen till?

När Jonas Eliasson, trafikdirektör i Stockholms stad och professor i transportsystemanalys, ska presentera hur många kronor sommarens köer vid Södertäljebron kostade gör han en ungefärlig uppskattning. Han tittar bland annat på hur många fordon som normalt passerar bron, vilken typ av fordon det är, schablonuppgifter på om de som sitter i personbilarna är på väg till semester eller till jobb, hur många av lastbilarna som är långa transporter och så vidare.

När han räknar på förseningstiden landar han på i snitt 15 minuter per bil och dag. Tidigare uträkningar visar att en försenad privatperson kostar samhället ungefär 300 kronor per timme, säger Jonas Eliasson. Näringslivsresor går loss på ungefär det dubbla.

– Det blir någonstans mellan en och två miljoner kronor i samhällskostnad per dygn, säger han. Förutom de första dygnen efter olyckan, då måste det ha kostat mer. Ingen logistikplanerare har tagit höjd för sådana osannolika händelser.

En till två miljoner. Vad ska vi med den kunskapen till?

– Göra investeringsbedömningar. Man kan ju tänka sig att någon skulle komma på att vi bör bygga en till Södertäljebro nu. Om vi räknar med att en sådan här typ av olycka sker en gång vart tionde år, och det kostar en miljon om dagen, då blir det 60 miljoner på tio år. En ny bro kostar miljarder. Sedan får vi jämföra siffrorna. Har man inget att gå på är det lätt att man rusar i väg och bara går på magkänsla. Då blir det inte bra.

Vilka får stå för kostnaderna?

– Gissningsvis har mellan en fjärdedel och hälften av transporterna med näringslivet att göra, säger Jonas Eliasson. Det är svårt att veta om privatpersoner på väg till jobbet får ta smällen, eller om det är deras arbetsgivare. Många har inte reglerad arbetstid och det är individuellt om det är fritid eller arbetstimmar som försvinner. Arbetsuppgifter försvinner ju inte, de skjuts upp och tränger ut andra uppgifter som man kanske inte ens märker att man aldrig fick.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.