Professorn Jonas Eliasson förklarar vad Södertäljeolyckan kostar.
Close
Professorn förklarar vad Södertäljeolyckan kostar.
Close

Så mycket kostar olyckan på Södertäljebron

Någonstans mellan en och två miljoner kronor per dygn. Så mycket uppskattar professorn Jonas Eliasson att olyckan på Södertäljebron har kostat samhället. Hur räknar han ut det? Och vad ska vi med den kunskapen till?

När Jonas Eliasson, trafikdirektör i Stockholms stad och professor i transportsystemanalys, ska presentera hur många kronor sommarens köer vid Södertäljebron kostade gör han en ungefärlig uppskattning. Han tittar bland annat på hur många fordon som normalt passerar bron, vilken typ av fordon det är, schablonuppgifter på om de som sitter i personbilarna är på väg till semester eller till jobb, hur många av lastbilarna som är långa transporter och så vidare.

När han räknar på förseningstiden landar han på i snitt 15 minuter per bil och dag. Tidigare uträkningar visar att en försenad privatperson kostar samhället ungefär 300 kronor per timme, säger Jonas Eliasson. Näringslivsresor går loss på ungefär det dubbla.

– Det blir någonstans mellan en och två miljoner kronor i samhällskostnad per dygn, säger han. Förutom de första dygnen efter olyckan, då måste det ha kostat mer. Ingen logistikplanerare har tagit höjd för sådana osannolika händelser.

En till två miljoner. Vad ska vi med den kunskapen till?

– Göra investeringsbedömningar. Man kan ju tänka sig att någon skulle komma på att vi bör bygga en till Södertäljebro nu. Om vi räknar med att en sådan här typ av olycka sker en gång vart tionde år, och det kostar en miljon om dagen, då blir det 60 miljoner på tio år. En ny bro kostar miljarder. Sedan får vi jämföra siffrorna. Har man inget att gå på är det lätt att man rusar i väg och bara går på magkänsla. Då blir det inte bra.

Vilka får stå för kostnaderna?

– Gissningsvis har mellan en fjärdedel och hälften av transporterna med näringslivet att göra, säger Jonas Eliasson. Det är svårt att veta om privatpersoner på väg till jobbet får ta smällen, eller om det är deras arbetsgivare. Många har inte reglerad arbetstid och det är individuellt om det är fritid eller arbetstimmar som försvinner. Arbetsuppgifter försvinner ju inte, de skjuts upp och tränger ut andra uppgifter som man kanske inte ens märker att man aldrig fick.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.