Så kan LO-facken få tillbaka sina medlemmar

Debatt. Under 1990-talskrisen kom allt fler att ansluta sig till facket. Facken ordnade kaféer i solidaritet med de arbetslösa i tron att krisen var övergående. Men det dröjde inte många år förrän det stod klart att sysselsättningen på svensk arbetsmarknad hade fallit från 87 till 75 procent, och att många skulle få svårt att komma tillbaka i arbete.

Anslutningsgraden till LO-facken minskade från 88 procent 1996 till 65 procent förra året. I dag är det fler (74 procent) som är anslutna till tjänstemännens fack än till LO:s. Anslutningen inom Transport är ungefär lika stor som för hela LO (63 procent). Sämst har det gått för Handels och Hotell- och restaurangfacket.

Svagare organisationsgrad innebär förlorade intäkter till den fackliga verksamheten. Fackklubbarna tunnas ut och fler arbetsplatser blir utan fackligt aktiva. Det blir svårare att upprätthålla utbildning och fackligt-socialt arbete. Många kursgårdar lades ned. Med svagare fack påverkas också fackens styrka vid förhandlingar.

Svaga fack blev en viktig ingrediens i alliansregeringens politik. Avgifterna till a-kassorna höjdes kraftigt, mest för dem som hade lägst inkomster. För många blev det för dyrt att vara med i a-kassan och facket. Alliansregeringen drog också in det statliga stödet till utbildning och arbetslivsforskning.

Samtidigt ökade stödet för partier som bygger sin politik på missnöje och enkla lösningar. 2006 var det moderaterna som värvade LO-röster. I dag är det SD. Stödet kommer både från missnöjda högavlönade och frustrerade lågavlönade med visstids- och projektanställningar, ofrivilliga egenföretagare, praktikanter, bemanningsanställda, andra med osäkra anställningsvillkor och dåligt betalda arbeten samt arbetslösa som tidvis hankar sig fram med subventionerade anställningar.

Facken det också allt svårare att, i en osäker parlamentarisk situation, få gehör för krav på schysta anställningsvillkor och drägliga löner, heltid, fasta jobb och kompetensutveckling. De starkaste förbunden har lättare att uppnå sina krav, men de svagare tvingas hela tiden vika sig för en ökande konkurrens på arbetsmarknaden. Allra svårast har invandrare i storstädernas undangömda förorter liksom många av de flyktingar som nu bara väntar på att få flytta till dessa förorter.

Hur ska facket få tillbaka sina medlemmar?

Till en del kan hjälpen komma från en mer arbetarvänligt inställd regering, till exempel när det gäller stöd till utbildning och avdragsrätt för fackavgiften. Men till syvende och sist handlar det om hur facken själva kan mobilisera fler av sina medlemmar för att uppnå de krav som dessa ställer.

Några viktiga saker är:

Hur pass väl speglar klubbstyrelser och förbundsledning kraven på representativitet när det gäller kön, ålder och etnicitet?
Hur står det till med den uppsökande verksamheten, inte minst bland de grupper som är sämst representerade?
Hur ser bilden av arbetsmarknaden ut? På LO ges fortfarande material ut, som speglar en ”svensk modell” som gick förlorad redan under 1990-talet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.

utbildning av lastbilschaufförer.

Kommunerna utbildar fler lastbilsförare

Utbildning. Kommuner ökar sin vuxenutbildning av lastbilsförare. Med statliga pengar kommer 338 nya utbildningsplatser till.

Transportarbetarens logga

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Lönekriterierna blir helt absurda

Ledare. Anställda på Försäkringskassan får högre lön ju fler personer som nekas sjukpenning. Avslöjandet i SVT:s program Agenda kom från anonyma handläggare på kassan som vittnar om hård press för att minska statens utgifter för sjukskrivningar.

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Marknaden har alltid rätt!

Krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

En gammal Amazon

Krönika. Miljö är inga enkla saker och nu har det kommit en larmrapport om att luftföroreningar från vedeldning ger minst tusen dödsfall om året i Sverige! Så vad göra? Förbjuda all vedeldning?

Vad skulle vi göra om vi inte var rädda?

Krönika. Solidaritet, detta otympliga ord. Att ställa upp för någon, kanske någon man inte ens känner. En folkgrupp, ett lands demokrati eller bara sina arbetskamrater.

Förhindra att industrins dolda dödsfällor tar fler liv

Debatt. I maj förra året dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra.

Hamn och stuveri är en viktig del av vår själ

Ordförandeord. Vi har arbetat oss igenom mars månad och ännu verkar det inte vara någon vår i sikte. En fråga som har engagerat oss även denna månad är den om situationen på APM Terminals i Göteborgs hamn, och jag förstår att den väcker mycket känslor och många funderingar bland våra medlemmar

Pallar du fram till pensionen?

Ledare. Vi lever allt längre och därför måste vi jobba längre – för att få ihop en dräglig pension. Det är en sanning som trumpetats ut ganska länge nu.

Hamnkonflikten i Göteborg
Göteborgs hamn

”Agera snabbt i Göteborg!”

Debatt. "Uppdrag granskning gjorde ett tappert försök den 17 januari att utreda hamnstriden i Göteborg. Det ökade förvirringen, granskarna blickade bakåt, inte framåt. Det leder ingen vart att älta de välkända stridsfrågorna. En meningsfull diskussion måste gälla framtiden, den möjliga utvägen. Konflikten gynnar de antifackliga krafterna. Strupgreppet om vår utrikeshandel måste lossas", skriver Dagens Nyheters före detta politiska chefredaktör Svante Nycander.

Vad är lösningen?

Ledare. Barn med adhd får vänta orimligt länge på utredning. Våldtäktsanmälningar samlas på hög. Åldringar far illa. Vägarna är dåliga. Bara fyra procent av alla bostadsinbrott klaras upp. Skolans personal går på knäna.

Fler trafikpoliser behövs

Debatt. Det finns en gräns för när någon måste sätta ner foten och säga ifrån mot åtgärder som skjuter en verksamhet i sank. En livsviktig företagsnäring dessutom, som påverkar alla i vårt land.

Vi behöver fler trygga anställningar

Ordförandeord. Transportare, förbundet har haft valupptakt och det innebär att vi har dragit i gång arbetet med att berätta för var och en av er medlemmar att din röst är viktig!