Annons:
Annons:

Så kan LO-facken få tillbaka sina medlemmar

Debatt. Under 1990-talskrisen kom allt fler att ansluta sig till facket. Facken ordnade kaféer i solidaritet med de arbetslösa i tron att krisen var övergående. Men det dröjde inte många år förrän det stod klart att sysselsättningen på svensk arbetsmarknad hade fallit från 87 till 75 procent, och att många skulle få svårt att komma tillbaka i arbete.

Anslutningsgraden till LO-facken minskade från 88 procent 1996 till 65 procent förra året. I dag är det fler (74 procent) som är anslutna till tjänstemännens fack än till LO:s. Anslutningen inom Transport är ungefär lika stor som för hela LO (63 procent). Sämst har det gått för Handels och Hotell- och restaurangfacket.

Svagare organisationsgrad innebär förlorade intäkter till den fackliga verksamheten. Fackklubbarna tunnas ut och fler arbetsplatser blir utan fackligt aktiva. Det blir svårare att upprätthålla utbildning och fackligt-socialt arbete. Många kursgårdar lades ned. Med svagare fack påverkas också fackens styrka vid förhandlingar.

Svaga fack blev en viktig ingrediens i alliansregeringens politik. Avgifterna till a-kassorna höjdes kraftigt, mest för dem som hade lägst inkomster. För många blev det för dyrt att vara med i a-kassan och facket. Alliansregeringen drog också in det statliga stödet till utbildning och arbetslivsforskning.

Samtidigt ökade stödet för partier som bygger sin politik på missnöje och enkla lösningar. 2006 var det moderaterna som värvade LO-röster. I dag är det SD. Stödet kommer både från missnöjda högavlönade och frustrerade lågavlönade med visstids- och projektanställningar, ofrivilliga egenföretagare, praktikanter, bemanningsanställda, andra med osäkra anställningsvillkor och dåligt betalda arbeten samt arbetslösa som tidvis hankar sig fram med subventionerade anställningar.

Facken det också allt svårare att, i en osäker parlamentarisk situation, få gehör för krav på schysta anställningsvillkor och drägliga löner, heltid, fasta jobb och kompetensutveckling. De starkaste förbunden har lättare att uppnå sina krav, men de svagare tvingas hela tiden vika sig för en ökande konkurrens på arbetsmarknaden. Allra svårast har invandrare i storstädernas undangömda förorter liksom många av de flyktingar som nu bara väntar på att få flytta till dessa förorter.

Hur ska facket få tillbaka sina medlemmar?

Till en del kan hjälpen komma från en mer arbetarvänligt inställd regering, till exempel när det gäller stöd till utbildning och avdragsrätt för fackavgiften. Men till syvende och sist handlar det om hur facken själva kan mobilisera fler av sina medlemmar för att uppnå de krav som dessa ställer.

Några viktiga saker är:

Hur pass väl speglar klubbstyrelser och förbundsledning kraven på representativitet när det gäller kön, ålder och etnicitet?
Hur står det till med den uppsökande verksamheten, inte minst bland de grupper som är sämst representerade?
Hur ser bilden av arbetsmarknaden ut? På LO ges fortfarande material ut, som speglar en ”svensk modell” som gick förlorad redan under 1990-talet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?

Transportarbetarens logga

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Inför EU-valet
6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

Debatt / Inför EU-valet
EU-demonstration Bryssel

Löneklyftan i EU måste bort

Frank Moreels, Belgien: EU är ett enormt landområde med öppna gränser och fri handel. Löftet till oss var att friheten skulle skapa välstånd åt alla, och leda till ökad jämlikhet mellan ländernas medborgare. I politikens värld kallas det för konvergens, men den har ännu inte nått arbetarna i EU:s nya medlemsländer.

Lastbilshytt

Låt oss tända gnistan igen

Peep Peterson, Estland: Min far var internationell chaufför och vi levde på östra sidan av järnridån. Jag minns hans berättelser om långa resor till olika östeuropeiska länder på 1970- och 1980-talet.

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Hur ska det gå?

Avtalsrörelsen. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

Politik är det obegripligas konst

Politik. Vad är det som händer? Den socialdemokratiska regeringen för en delvis ultrakonservativ politik med genomförande av marknadshyror och förändringar i anställningsskyddet. Något som inte ens Moderaterna vågade föreslå.

Påkörningen

Påkörd. Jag borde egentligen inte skriva om det här för ingenting hände ju. Eller nästan inget, där jag låg mörbultad men i stort sett oskadd på lastbilsparkeringen i Sillekrog.

Temperaturen gör det lätt att bli pessimist

Ledare. Larmrapporterna om jordens uppvärmning kommer allt tätare. Det har blivit svårare att blunda. Visst, det finns skeptiker eller rena förnekare som pratar om klimathysteri. En av dem lyckades bli president i ett av de länder som släpper ut mest klimatgaser.

Granska företagen!

Insändare. Granska alla företag som inte erbjuder sina anställda friskvårdsbidrag eller semesterersättning och som lönedumpar.

Se till att arbetsgivaren anmäler arbetsolyckor

Insändare. Jag var med om en arbetsplatsolycka i november 2016 och är långtidssjukskriven på grund av den. Min arbetsgivare gjorde ingen anmälan till Arbetsmiljöverket och det ställer till stora problem.

Klimatet – en facklig fråga

Debatt. Vägen mot framtidens gröna jobb och hållbara ekonomi måste ha fokus på mänskliga rättigheter. Det gäller också inom det internationella biståndet.

Nu laddar vi för avtalsrörelsen

Ordförandeord. Avtalsrörelse 2020. Smaka på de orden! Det är dags att börja förberedelsen inför att förhandla fram nya avtal för våra medlemmar, något som är grunden i allt vi gör. Det, och sedan att se till att avtalen efterlevs och att ta striden för våra medlemmar när de inte gör det.