Så kan LO-facken få tillbaka sina medlemmar

Debatt. Under 1990-talskrisen kom allt fler att ansluta sig till facket. Facken ordnade kaféer i solidaritet med de arbetslösa i tron att krisen var övergående. Men det dröjde inte många år förrän det stod klart att sysselsättningen på svensk arbetsmarknad hade fallit från 87 till 75 procent, och att många skulle få svårt att komma tillbaka i arbete.

Anslutningsgraden till LO-facken minskade från 88 procent 1996 till 65 procent förra året. I dag är det fler (74 procent) som är anslutna till tjänstemännens fack än till LO:s. Anslutningen inom Transport är ungefär lika stor som för hela LO (63 procent). Sämst har det gått för Handels och Hotell- och restaurangfacket.

Svagare organisationsgrad innebär förlorade intäkter till den fackliga verksamheten. Fackklubbarna tunnas ut och fler arbetsplatser blir utan fackligt aktiva. Det blir svårare att upprätthålla utbildning och fackligt-socialt arbete. Många kursgårdar lades ned. Med svagare fack påverkas också fackens styrka vid förhandlingar.

Svaga fack blev en viktig ingrediens i alliansregeringens politik. Avgifterna till a-kassorna höjdes kraftigt, mest för dem som hade lägst inkomster. För många blev det för dyrt att vara med i a-kassan och facket. Alliansregeringen drog också in det statliga stödet till utbildning och arbetslivsforskning.

Samtidigt ökade stödet för partier som bygger sin politik på missnöje och enkla lösningar. 2006 var det moderaterna som värvade LO-röster. I dag är det SD. Stödet kommer både från missnöjda högavlönade och frustrerade lågavlönade med visstids- och projektanställningar, ofrivilliga egenföretagare, praktikanter, bemanningsanställda, andra med osäkra anställningsvillkor och dåligt betalda arbeten samt arbetslösa som tidvis hankar sig fram med subventionerade anställningar.

Facken det också allt svårare att, i en osäker parlamentarisk situation, få gehör för krav på schysta anställningsvillkor och drägliga löner, heltid, fasta jobb och kompetensutveckling. De starkaste förbunden har lättare att uppnå sina krav, men de svagare tvingas hela tiden vika sig för en ökande konkurrens på arbetsmarknaden. Allra svårast har invandrare i storstädernas undangömda förorter liksom många av de flyktingar som nu bara väntar på att få flytta till dessa förorter.

Hur ska facket få tillbaka sina medlemmar?

Till en del kan hjälpen komma från en mer arbetarvänligt inställd regering, till exempel när det gäller stöd till utbildning och avdragsrätt för fackavgiften. Men till syvende och sist handlar det om hur facken själva kan mobilisera fler av sina medlemmar för att uppnå de krav som dessa ställer.

Några viktiga saker är:

Hur pass väl speglar klubbstyrelser och förbundsledning kraven på representativitet när det gäller kön, ålder och etnicitet?
Hur står det till med den uppsökande verksamheten, inte minst bland de grupper som är sämst representerade?
Hur ser bilden av arbetsmarknaden ut? På LO ges fortfarande material ut, som speglar en ”svensk modell” som gick förlorad redan under 1990-talet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Transportarbetarens logga

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Almedalen 2018. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Shit news

Krönika. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

På den tiden det regnade om somrarna

Krönika. Människor är egon och kanske är jag ett av de största. Vi är oss själva närmast och samarbetar bara om vi är absolut säkra på att vinna på det. Kanske är det ändå dags att lyfta blicken och tänka ett varv till (eller första varvet).

Och så sorgen

Krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Fortkörning bara en del av problemet i taxi

Debatt. I tidningen Transportarbetaren den 4 september 2018 kan man läsa att "Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi". Vidare läser man att Folksam gjort hastighetsmätningar som visar att 73 procent av taxiförarna kör för fort. Näst sämst är renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarar sig bussförarna.

Överväger att lämna

Insändare. Jag är en 70-årig medlem, jobbar 60 procent och tänker så göra fem år till, om kroppen hänger med. På årsmötet fick jag diplom för 50-årigt medlemskap i Transport!

Det är allvar nu, mina vänner

Ordförandeord. Den 9 september är det val och det valet handlar om vilken typ av samhälle vi vill ha framöver. På riktigt. Aldrig har det varit så tydligt att valet står mellan trygghet för människor och ett samhälle med mer tillfälliga anställningar och lägre löner; ett samhälle där var och en får klara sig själv i allt större utsträckning.

Las, en avgörande fråga för mig i valet

Ledare. Det finns politiska frågor som är så viktiga att de ensamma skulle kunna avgöra var jag lägger min röst. En sådan är lagen om anställningsskydd (las).

Hur kan (S) lyfta frågan om strejkrätt i valtider?

Insändare. Vädjan till Socialdemokratiska arbetarpartiets arbetsutskott. Med stigande oro ser vi hur Socialdemokratiska arbetarepartiet förlorar i opinionsundersökningar och i sympati hos LO-folket.

Och så sorgen

Davids krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.