Illustration Mattias Käll
Close
Illustration: Mattias Käll
Close

Så kan chefen syna din ekonomi

Snabbkollen. Du får ett brev med posten där det står att chefen har tagit en kreditupplysning på dig. Va? Vad ska hen med den informationen till? Är det verkligen tillåtet? Ja, en arbetsgivare har faktiskt rätt att kolla sina anställdas privatekonomi. Men bara om det finns goda skäl.

1. Det här är en kreditupplysning

En kreditupplysning är ett utdrag med information om bland annat hur mycket du tidigare har tjänat, vilka fastigheter du har ägt eller äger, om du har några bolagsengagemang samt din kredithistorik. Eventuella betalningsanmärkningar, skuldsanering och utmätning finns med. Kreditupplysningen handlar alltså främst om hur din relation till pengar ser, och har sett, ut. Men den kan också innehålla omdömen och råd för att underlätta en ekonomisk bedömning.

 

2. Därför kan chefen kolla din ekonomi

Ska du ha någon form av ansvar som involverar ekonomiskt ansvar kan arbetsgivaren vilja kolla upp dig. Har du betalningsanmärkningar, eller är du stammis hos kronofogden, kanske chefen har anledning att misstänka att du inte är särskilt pålitlig och ansvarsfull.

 

3. Det krävs giltiga skäl

Den som begär en kreditupplysning ska ha ett så kallat legitimt behov av kollen. En hyresvärd kan till exempel kolla dig innan ni skriver kontrakt. Ett företag kan göra det innan det går med på att sälja en vara eller tjänst till dig. Och ja, en arbetsgivare kan ha full rätt att kolla din ekonomi om du på något sätt ska hantera pengar i jobbet. Grundprincipen är att det bara är legitimt att kolla upp nyckelpersoner eller andra i ledande ställning.

 

4. Kollar chefen mig så får jag kolla chefen, eller?

Njae, riktigt så enkelt är det inte. Datainspektionen har svårt att se hur det skulle kunna vara befogat. Å andra sidan finns det inte mycket praxis på ämnet kreditupplysning och anställning. Därför måste det bli en bedömning i varje enskilt fall. I slutänden är det bara en domstol som kan avgöra om allt är i sin ordning eller inte.

 

5. Snoka utan giltigt skäl kan ge fängelse

Förr var det inte helt ovanligt att grannar, arbetskamrater, pojkvänner, försäkringsbolag och andra nyfikna begärde kreditupplysningar i parti och minut. Utan att den som kollats fick veta något. Men kreditupplysningslagen har ändrats och sedan den
1 januari 2011 gäller inte bara kravet på legitimt behov. Den som upplysningen gäller ska också automatiskt få en kopia på vem som begärt informationen och avsikten med den. Den som lämnar ut uppgifter utan att det finns ett giltigt skäl kan numera också dömas till böter eller fängelse. För att bedriva kreditupplysningsverksamhet behövs Datainspektionens tillstånd. På datainspektionen.se kan du under ”gällande tillstånd” se vilka som har rätt att bedriva kreditupplysningsverksamhet.

 

6. Du kan inte göra dig osynlig

Kreditupplysningsföretagen har dataregister med uppgifter om alla personer över 15 år i Sverige. Informationen kommer främst från myndigheter och du blir automatiskt registrerad – utan någon rätt att bli struken ur registren. Uppgifterna om dina ekonomiska försummelser finns kvar mellan ett och fem år, beroende på vad det gäller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Dålig ekonomi vanligt bland äldre kvinnor

Ekonomi. Omkring 570 000 personer i Sverige har så låga inkomster att de inte klarar att betala alla räkningar för hyra, barnomsorg, hemförsäkring och annat som anses nödvändigt i ett välfärdssamhälle. Kartläggningen, som är gjord av SCB, visar att äldre kvinnor och utrikes födda barn är särskilt utsatta ekonomiskt.

Fler rabatter till transportmedlemmar

Ekonomi. Åtminstone ett beslut under ekonomiavsnittet kan spela roll för en transportares ekonomi. Förbundet ska ansluta sig till LO:s mervärdeskort som ger rabatter och förmåner.

Transport ser över regelverken

Tydliga regler. Skriv ner en policy för hur tjänstebostäder ska köpas och säljas. Hur anställda veckopendlare ska tilldelas en lägenhet – och hur kontrakten ska sägas upp. Förslaget kommer till Transport från den revisionsfirma som fått uppdraget att se över regler, rutiner och policyer.

Samuel West

Floppar får eget museum

Kultur. I Helsingborg har Samuel West gjort succé med ett särskilt museum för misslyckanden. Här finns bland annat fettfria chips som ger diarré och Paolo Macciarinis numera världsberömda luftstrupe. Det är svart humor, med en allvarlig underton.

I pappas fotspår
Familjen Gärdén

Truckerfamiljen

Mötet. Tre döttrar och en son kör lastbil. Tungbilsföraren och bärgaren Janne Gärdén är själv förundrad. Han har inte försökt påverka sina barn, men det var ju det där med brödbilen…

Alexander och Stellan Skarsgård

Söner ärver pappas jobb

Yrkesval. Det är vanligt att söner väljer ungefär samma yrken som sina fäder. Men mindre vanligt att döttrarna går i föräldrarnas fotspår, konstaterar professor Robert Eriksson vid Stockholms universitet.

Dödsolyckor 2017

Tretton förare dog på jobbet

Arbetsmiljö. Lastbilschaufförer toppar åter igen den dystra statistiken över personer som dör i jobbet. Tio åkeriförare fick sätta livet till 2017 – plus en miljöarbetare, en bussförare och en taxichaufför.

Ulf Jarnefjord, Tobias Johansson, Kim Jörgensen

Så undviker du olyckor

Åkeri. – Chauffören hade maximal otur. Det är hemskt, riktigt hemskt. Så kommenterar några transportare olyckan på Hisingen i Göteborg då en 30-årig lastbilsförare klämdes till döds mellan lastbilen och en container.

Framtidens fordon
Förarplats, utsikt genom vindruta

Har förarna spelat ut sin roll?

Ny teknik. Inom några år väntas taxi, bussar och lastbilar frakta gods och passagerare utan en chaufför som styr. I de mest radikala framtidsvisionerna har invånarna varken körkort eller egen bil. Resorna sker med kollektiva helt förarlösa elbilar.

Bilkaravan

Ett statuslyft för yrkeskåren

Ny teknik. Kommer tusentals chaufförsjobb försvinna när lastbilarna blir självkörande? – Nej, säger Volvo som befarar att själva debatten skrämmer bort unga. – Nej, säger Scania som tvärtom ser en statushöjning för chaufförerna när den nya tekniken slår igenom.

David Ericsson

Chaufförer tveksamma till den nya tekniken

Ny teknik. Självkörande lastbilar, fungerar det? Skrämmer debatten om förarlösa fordon redan nu bort ungdomar från en bransch med skriande chaufförsbrist? Vi tog med oss frågorna till Scaniaförarna som testkör lastbilar på heltid.

Lars-Yngve Johansson, Antikrundan

Skatt eller skrot?

Kultur. – Jag tycker de var lite snåla … Antikrundans silverexpert Lars-Yngve Johansson muttrar, vrider och vänder på 50-årspresenten till Transports grundare Charles Lindley, daterad 1915.

Löneutveckling transportare/industrin

Hänger transportarna med?

Löner. Transport har, eller har åtminstone haft, ett outtalat mål om att åkerilönerna ska vara i nivå med industrins. Men hur går det? – Chaufförslönerna har legat lägre än industrins under 39 av 45 år. Granskningen visar hur cementerade lönerna är, säger Transports tidigare kassör och förbundsordförande Clas Linder.