Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.
Close
Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.
Close
Avtalsrörelsen

Så här tycker medlemmarna

Bevakning. En ordentlig löneökning på upp till 5 000 kronor, bonus till trotjänare i yrket och en extra semestervecka när man fyllt 40 år. Så lyder några förslag på krav i avtalsrörelsen från medlemmar i bevakningsbranschen.

Marie-Louise Stenberg
Foto: Privat

Marie-Louise Stenberg, parkeringsvakt i Göteborg, trivs på jobbet och är nöjd med lönen, men vill ändå se löneökningar.

– Det är aldrig fel. Den borde åtminstone vara bättre på röda dagar, kvällar och helger.

Hon kan inte tänka sig lägre påslag än två procent i den kommande avtalsrörelsen.

– Men gärna fem, sex procent. Allt kostar mer i dag, medan lönen höjs minst av allt.

Ett förslag är klarare regler för arbetskläder och skor. Marie-Louise föreslår att företagen ska ha ett större utbud av klädesplagg. Man ska kunna klä sig efter arbetsuppgifter, väderlek och individuella önskemål. Alla fryser inte lika mycket en kall dag.

– Och arbetsgivaren ska betala ordentliga skor oavsett vad man behöver.

En viktig egenskap i yrket är individens sociala kompetens och förmåga att kunna tackla olika personligheter som man möter på gatorna.

– Jag har blivit kallad idiot och till och med blivit mordhotad. Det kan vara psykiskt påfrestande även om jag vet att det är mina kläder som de riktar sig till, inte mig.

Parkeringsbolagen borde införa veckomöten där man stämmer av med gruppen hur arbetsveckan varit.

– Och de borde finnas en kurator
på arbetsplatsen, som kan ta hand om dessa samtal. Våra chefer är upptagna av annat.

 

Ulf Karlander
Foto: Lena Blomquist

Ulf Karlander, nattarbetande ordningsvakt och hundförare i Norrbotten, ifrågasätter den hårda låsningen till industrins märke.

– Det är lite tröttsamt att alltid behöva följa märket i stället för att slåss för det man gör i sin bransch.

Förutom löneökningar, kanske kring tre procent, förespråkar han en utökning av arbetstidsförkortningen.

– Då får du en slags lönehöjning, men den märks inte på annat sätt än att du jobbar färre timmar.

I förra avtalsrörelsen fick parkeringsvakter ett litet extra påslag med motiveringen att de också har en vidareutbildning, liksom de bättre avlönade väktarna, ordningsvakterna och skyddsvakterna. Nu vill Ulf Karlander fortsatta satsningen på dem och även butikskontrollanter.

Han föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.

– Det har blivit tuffare i samhället, men många gånger tummar man på säkerheten i branschen. Därför är det viktigt att få med vissa arbetsmiljöfrågor i avtalsrörelsen.

Han efterlyser också en utökad förkortning av arbetstiden för nattarbetare. Ett pass per månad vill han ta bort.

– Nattarbete sliter hårt på kroppen. Den som ständigt jobbar natt förkortar livet med tio år.

 

Zarih Sundberg
Foto: Privat

Zarih Sundberg, väktare i Östergötland, föreslår extra lönepåslag till dem som arbetat i fem år och därefter höjningar av påslaget ju längre arbetstagaren stannar i branschen.

– Lojalitet ska premieras. En ung frisk tjugoplusare orkar mer än vad jag kanske gör när jag närmar mig 60 år, men inget kan mäta sig med erfarenheten som du fått efter alla år i yrket.

Zarih Sundberg föreslår en stigande bonus som börjar med 500 kronor i månaden. Hon tycker också att grundlönen borde höjas ordentligt.

– Ge 5 000 kronor till alla fast anställda. Vi är utsatta. Vi rör oss i oroliga områden, världen hårdnar och det finns risker när vi går i uniform.

Semester, ledigheter och schemaläggning är andra viktiga frågor. Planering av privatlivet är svårt när det nya kvartalsschemat presenteras fem dagar
i förväg.

– Vi borde ha cykler, så att den enskilde i förväg kan räkna ut hur han eller hon jobbar. Nu kan du inte köpa en semesterresa billigt långt i förväg.

Hon efterlyser också bättre ob-tillägg under både vardagar och helger. Ett annat förslag är övertidsbetalning när en väktare tvingas avbryta sin lunch.

– Jag känner ingen väktare som stänger av kommunikationsradion under rasten.

 

Carina Tysk
Foto: Privat

Carina Tysk, parkeringsvakt i Stockholm, vill ha ett ordentligt lyft av grundlönen.

– En skälig höjning är 2 000 kronor. Lönen är den viktigaste frågan i avtalsrörelsen tillsammans med ob-tilläggen.

Hon beskriver sitt arbete som trivsamt och flexibelt, men konstaterar att hon fått annorlunda scheman sedan privata bolag tog över parkeringsövervakningen från kommunen. Sedan uppgiften lagts ut på entreprenad har stressen ökat.

Schemaläggningen kan ställa till problem när ett nytt kvartalsschema delas ut sent. Hennes schemalagda tid varierar mellan 35 och 50 timmar i veckan. Variationen beror på hur många timmar övervakning som kommunen beställt för den aktuella perioden.

– Arbetstiderna är nog svårt att göra något åt, men vi borde få schemat minst 14 dagar i förväg för att kunna planera vår vardag. I dag är framförhållningen fem dagar.

Hon vill också se krav i avtalsrörelsen på en extra semestervecka till dem som har fyllt 40 år.

– Jobbet har blivit mer slitsamt med färre pauser och vi är ute i ur och skur.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

LO håller presskonferens

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Bror Hellman

Ankist och samlarnörd

Kultur-mötet. Nej, inte anarkist. Väktaren Bror Hellman är ankist.

Illustration till Snabbkoll om pensionen.

6 tips om din pension

Snabbkoll. Den framtida pensionen kan kännas avlägsen, svåröverskådlig och dyster. Men det behöver inte vara svårt – och varken för tidigt eller för sent att i dag i hög grad påverka sin ekonomi som pensionär.

Kjell Larsson

Professorn och havets framtid

7 frågor. Han ser konflikterna under havets vidsträckta spegel och lyfter bottenmiljön till ytan. Kjell Larsson har prisats för sin forskning och ser havsplanering som livsnödvändig.

”Här är en bild jag tog på tillbakavägen till filialen när jag var klar en morgon. En maskros upplyst av soluppgången i Halmstad”, skriver Pontus Strömberg.

Jag ger dig min morgon

Tidningsbud. Transport­arbetaren la ut en efterlysning på gryningsbilder i tidningsbudens egen Facebookgrupp, och redaktionens mejlbox fylldes med foton. Klicka på bildspelet med magiska morgnar här nedanför!

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Har ”märket” spelat ut sin roll?

Löner. I mer 20 år har industrin dikterat lönerna för hela arbetsmarknaden. Det har lett till beskedliga löneökningar för arbetarna. Ofta lägre än det tillgängliga löneutrymmet, anser bedömare. Det är pengar som i stället hamnat i tjänstemännens fickor.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Anders Norberg

”Industriavtalet är själva motorn i Sverige”

Förhandlaren. De omdebatterade turordningsreglerna är inget större problem i åkeribranschen. Det finns andra saker som Anders Norberg hellre vill ändra på. Fast det får andra göra. Efter 34 år som toppförhandlare i arbetsgivarlägret går han i pension.

Hans Envall

Ta hand om dina leder!

Hälsa. Hans Envall bet ihop och jobbade på trots att smärtorna i höften och nedåt förvärrades. Men vid 63 tog det stopp. Då kunde han inte längre fortsätta som lastbilschaufför. I dag är artrosen så svår att han knappt kan gå. Än mindre komma upp på sin vespa.

Kultur
Illustration till dikten Petrodollaz av Kristoffer Cras

Petrodollaz

Dikt. Författaren Kristoffer Cras skrev den här texten om ett minne från när han jobbade på lager.