Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.
Close
Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.
Close
Avtalsrörelsen

Så här tycker medlemmarna

Bevakning. En ordentlig löneökning på upp till 5 000 kronor, bonus till trotjänare i yrket och en extra semestervecka när man fyllt 40 år. Så lyder några förslag på krav i avtalsrörelsen från medlemmar i bevakningsbranschen.

Marie-Louise Stenberg
Foto: Privat

Marie-Louise Stenberg, parkeringsvakt i Göteborg, trivs på jobbet och är nöjd med lönen, men vill ändå se löneökningar.

– Det är aldrig fel. Den borde åtminstone vara bättre på röda dagar, kvällar och helger.

Hon kan inte tänka sig lägre påslag än två procent i den kommande avtalsrörelsen.

– Men gärna fem, sex procent. Allt kostar mer i dag, medan lönen höjs minst av allt.

Ett förslag är klarare regler för arbetskläder och skor. Marie-Louise föreslår att företagen ska ha ett större utbud av klädesplagg. Man ska kunna klä sig efter arbetsuppgifter, väderlek och individuella önskemål. Alla fryser inte lika mycket en kall dag.

– Och arbetsgivaren ska betala ordentliga skor oavsett vad man behöver.

En viktig egenskap i yrket är individens sociala kompetens och förmåga att kunna tackla olika personligheter som man möter på gatorna.

– Jag har blivit kallad idiot och till och med blivit mordhotad. Det kan vara psykiskt påfrestande även om jag vet att det är mina kläder som de riktar sig till, inte mig.

Parkeringsbolagen borde införa veckomöten där man stämmer av med gruppen hur arbetsveckan varit.

– Och de borde finnas en kurator
på arbetsplatsen, som kan ta hand om dessa samtal. Våra chefer är upptagna av annat.

 

Ulf Karlander
Foto: Lena Blomquist

Ulf Karlander, nattarbetande ordningsvakt och hundförare i Norrbotten, ifrågasätter den hårda låsningen till industrins märke.

– Det är lite tröttsamt att alltid behöva följa märket i stället för att slåss för det man gör i sin bransch.

Förutom löneökningar, kanske kring tre procent, förespråkar han en utökning av arbetstidsförkortningen.

– Då får du en slags lönehöjning, men den märks inte på annat sätt än att du jobbar färre timmar.

I förra avtalsrörelsen fick parkeringsvakter ett litet extra påslag med motiveringen att de också har en vidareutbildning, liksom de bättre avlönade väktarna, ordningsvakterna och skyddsvakterna. Nu vill Ulf Karlander fortsatta satsningen på dem och även butikskontrollanter.

Han föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.

– Det har blivit tuffare i samhället, men många gånger tummar man på säkerheten i branschen. Därför är det viktigt att få med vissa arbetsmiljöfrågor i avtalsrörelsen.

Han efterlyser också en utökad förkortning av arbetstiden för nattarbetare. Ett pass per månad vill han ta bort.

– Nattarbete sliter hårt på kroppen. Den som ständigt jobbar natt förkortar livet med tio år.

 

Zarih Sundberg
Foto: Privat

Zarih Sundberg, väktare i Östergötland, föreslår extra lönepåslag till dem som arbetat i fem år och därefter höjningar av påslaget ju längre arbetstagaren stannar i branschen.

– Lojalitet ska premieras. En ung frisk tjugoplusare orkar mer än vad jag kanske gör när jag närmar mig 60 år, men inget kan mäta sig med erfarenheten som du fått efter alla år i yrket.

Zarih Sundberg föreslår en stigande bonus som börjar med 500 kronor i månaden. Hon tycker också att grundlönen borde höjas ordentligt.

– Ge 5 000 kronor till alla fast anställda. Vi är utsatta. Vi rör oss i oroliga områden, världen hårdnar och det finns risker när vi går i uniform.

Semester, ledigheter och schemaläggning är andra viktiga frågor. Planering av privatlivet är svårt när det nya kvartalsschemat presenteras fem dagar
i förväg.

– Vi borde ha cykler, så att den enskilde i förväg kan räkna ut hur han eller hon jobbar. Nu kan du inte köpa en semesterresa billigt långt i förväg.

Hon efterlyser också bättre ob-tillägg under både vardagar och helger. Ett annat förslag är övertidsbetalning när en väktare tvingas avbryta sin lunch.

– Jag känner ingen väktare som stänger av kommunikationsradion under rasten.

 

Carina Tysk
Foto: Privat

Carina Tysk, parkeringsvakt i Stockholm, vill ha ett ordentligt lyft av grundlönen.

– En skälig höjning är 2 000 kronor. Lönen är den viktigaste frågan i avtalsrörelsen tillsammans med ob-tilläggen.

Hon beskriver sitt arbete som trivsamt och flexibelt, men konstaterar att hon fått annorlunda scheman sedan privata bolag tog över parkeringsövervakningen från kommunen. Sedan uppgiften lagts ut på entreprenad har stressen ökat.

Schemaläggningen kan ställa till problem när ett nytt kvartalsschema delas ut sent. Hennes schemalagda tid varierar mellan 35 och 50 timmar i veckan. Variationen beror på hur många timmar övervakning som kommunen beställt för den aktuella perioden.

– Arbetstiderna är nog svårt att göra något åt, men vi borde få schemat minst 14 dagar i förväg för att kunna planera vår vardag. I dag är framförhållningen fem dagar.

Hon vill också se krav i avtalsrörelsen på en extra semestervecka till dem som har fyllt 40 år.

– Jobbet har blivit mer slitsamt med färre pauser och vi är ute i ur och skur.

Granskning: Pensionsfusket
Houshang Rahmati

Han upptäckte att pensionskontot var nollat

Pensionspremier. Houshang Rahmati trodde på överenskommelsen med sin arbetsgivare. Men bevakningsbolaget tog sedan tillbaka pengar som hade betalats in till Fora.

Granskning
Transport har 36 regionala skyddsombud

Regionala skyddsombud under attack

Arbetsmiljöarbete. Regeringen försökte stärka de regionala skyddsombuden. Svaret blev massiv kritik. Nu hotas fackens rätt att välja regionala skyddsombud på allvar.

Johnny Wiklund, RSO avd 18

Johnny finns där när skyddsombud saknas

Arbetsmiljöarbete. Johnny Wiklund är regionalt skyddsombud. Han för arbetstagarnas talan i arbetsmiljöfrågor när det inte finns något skyddsombud på arbetsplatsen.

Daniel Wallfors, RSO avd 25

RSO – ett jobb med olika roller

Arbetsmiljöarbete. – Trenden jag ser är att arbetsgivarna slimmar och slimmar. Det gäller alla våra branscher. Följden blir ökad stress, och i förlängningen fler arbetsolyckor. Tvärtemot vad samhället strävar efter, säger Daniel Wallfors.

corona

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

corona
coronavirus, Covid 19

Drabbad av coronaviruset?

Snabbkoll. Oklart och skrämmande. Mycket kring det nya coronaviruset och dess konsekvenser är svåröverskådligt. Informationen uppdateras hela tiden. Det här är klart i mitten av mars.

Kultur
4 bokomslag

De förverkligade sin bokdröm

Böcker. Lastbilsresor på 1970-talet eller vilda kattdjur? En egen fantasyvärld eller realistiska eländesskildringar från den undre världen? Möt fyra transportarbetare som har gett ut sina egna böcker. Och hoppas att de ska hitta sina läsare.

Avtalsrörelsen
Stefan Looström

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Taxitelefonister. Högre lön. Fler lediga helger. Bättre ob. Det handlar om avtalskrav från taxitelefonisterna. En yrkesgrupp som ofta hamnar i skymundan när allt ljus riktas mot förarnas omdebatterade villkor.

Mats Andersson

Transport vill ha lika löner i hela Sverige

Taxitelefonister. Lönen är inte bara låg för taxitelefonisterna. Nivåerna i avtalet varierar dessutom mellan storstäder och landsort. Det vill Transport helst ändra på. Fast det är en svår nöt att knäcka förklarar Mats Andersson, central ombudsman med ansvar för taxiavtalen.

Claudio Skubla

”Taxiförarna vill ha procentlönen kvar”

Svenska Taxiförbundet. Svarttaxi med privatbilar och plattformsföretag som Uber. Det är de stora hoten mot den seriösa delen av taxibranschen, anser Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet.

Avtalsrörelsen
Containerlastning i Helsingborgs hamn

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?

Oskar Pihlqvist och Erika Backler Swärdh

Surrning kan rädda många hamnjobb

Helsingborgs hamn. Automatiseringen kommer att påverka hamnjobben. Därför lägger Transport mycket krut på ”lashing”-frågan. Helst vill förbundet få den reglerad i det nya kollektivavtalet.

Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

”Här har vi alltid surrat”

Göteborgs hamn. Högt ovanför oss lyser kranens strålkastarljus genom dimman. En grönmålad 40-fotscontainer hänger i vajrarna. Mikael Gustafsson greppar en stång. På APM Terminals sköter hamnarbetarna surrningen åt flera rederier.